Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:35

Misschien dat de cavalor synthetisch vit e is? Je hebt ook balancers met natuurlijke vit E, deze is beter opneembaar. Ik vraag me alleen af waarom er geen bloed onderzoek is gedaan om tekorten uit te sluiten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:41

Kidde schreef:
Ik lees al een tijdje mee en ik dacht dat ik een goede nieuwe brok gevonden had, maar ik twijfel nog.

Mijn paard krijgt 1-1,5 kilo sportbrok per dag. Nu zag ik dat je bij Equilin dan een halve hoeveelheid per dag moet geven. Nu zag ik alleen ook dat je 500 gram luzerne er bij moet geven. Dat doe ik eigenlijk liever niet. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter geen Equilin Balancer gaan geven?

Volgens mij MOET je helemaal niets hoor ;)
Het is een advies van Equilin om daarnaast een zoutblok en een halve kg luzerne te geven. Ik ken veel mensen die equilin voeren en niemand die een halve kg luzerne bijvoert. Een handje zodat er ook echt gekauwd wordt, dat vaak wel. Hoeft niet eens luzerne te zijn, een handje grasmix of ruwvoermix kan natuurlijk ook gewoon.

Je wil de sportbrok wel blijven geven?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:55

Laura_ schreef:
Misschien dat de cavalor synthetisch vit e is? Je hebt ook balancers met natuurlijke vit E, deze is beter opneembaar. Ik vraag me alleen af waarom er geen bloed onderzoek is gedaan om tekorten uit te sluiten

Idd Laura. Volgens cavalor zit er een mengeling in van 2 soorten vit E, maar in feite is tijdens het zogen en niet kunnen eten van gras omdat ze binnen in box in dierenkliniek Merelbeke stonden, een zeer goed opneembare vorm van vit E nodig geweest.
Trezemiek heeft me uitgelegd hoe dit werkt.

Er is bij opname in kliniek enkel gefocussed op de sepsis, we hebben toen in aller ijl het veulen binnen gebracht om het te redden. We mochten ook niet bezoeken wegens corona.
Ik denk dat ze gewoon gekeken hebben om die scepsis te genezen, meer niet. Ik belde om de 2 dagen, tot hun frustratie wellicht, en al die tijd hoorde ik elke dag dat mijn veulentje het niet zou redden, want de ontstekings factor bleef stijgen, omdat het zo'n vechtertje is, is ze steeds goed en veel blijven drinken bij mama, en uiteindelijk is de ontstekingsfactor gedaald. Geen mens die eraan gedacht heeft om tekorten te laten analyseren, vit E onderzoek is ook een aparte, omdat regulier bloedonderzoek geen betrouwbaar resultaat geeft.
Gelukkig is alles ok nu, maar ik vertel mijn verhaal om andere mensen te informeren.
Ik heb zelf mijn merrie en veulen kunnen redden omdat in Tsjechië een veulen dergelijk probleem had, een zeer goede Tsjechische veearts kende dit probleem, en heeft meteen ingegrepen. Daardoor, door dit feit, kon ik ook mijn eigen merrie en veulen redden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:32

Ik vind die prijs voor de Vitamine E van je wel je reinste oplichting zeg voor de 300 gram. En op de website kun je geeneens zien welke vit e het is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:57

Ipsilonka schreef:
Ik vind die prijs voor de Vitamine E van je wel je reinste oplichting zeg voor de 300 gram. En op de website kun je geeneens zien welke vit e het is.

OK, dat vond ik ook, maar dit is wat me door de veearts is aangeraden. En het hielp.
Omdat ik ook twijfelde en schrok van de prijs, heb ik goldmedics gebeld.
Zij hebben me uitgelegd dat vit E in olievorm nog beter is. De pot is op, ga vandaag om de goldmedics vit E platinum.
Enige wat ik jammer vind, is dat er geen combi met selenium bestaat van goldmedics. Naar dat ik begrepen had, is dat 1 liter vit E Platinum gewonnen wordt uit enkele, (hoeveel weet ik niet meer), duizenden kilo's soya bonen, en ze ervoor kiezen vit E zuiver te geven om geen overdaad te creëren aan selenium.
Bij een ernstig tekort moet het percentage 5000 IE vit E zijn volgens Tom Martien, selenium hoeft ook niet perse volgens hem.
Ikzelf twijfel of vit E alleen voldoende is en of ik niet beter een combi voer, want het is aanvankelijk dit pilletje die beide de eerste dag gered heeft:
https://www.farmaline.be/apotheek/beste ... Lw_wcB:G:s

Mizora

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:00

Hoeveel pilletjes heb je in eerste instantie gegeven?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:07

Ipsilonka schreef:

Heb even foto voor je genomen:
Afbeelding

Ik heb nadat ik deze pot gekocht had bij de veearts, bij de apotheker gaan informeren of er niet goedkoper bestond. Want ik ben ook achterover gevallen van de prijs, ik dacht ook aanvankelijk dat ik opgelicht was.
Dat product bestond, maar je moest er wel 20mg van geven,

Afbeelding

Afbeelding

van de dure pot equi vit E moest ik maar 10mg geven.

Dat er veel verschil in zit is een feit.
Heb nog een pot van 800 gram bij mijn vorige veearts gekocht, die maar 38 euro kost, maar over de inhoud kon hij niets vertellen, ook geen etiket. Enkel dat het 50% vit E was.
Beste schijnt goldmedics vit E Platinum te zijn, dus ik stap daar op over.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:09

Mizora schreef:

De apotheker raadde me aan: 7 voor de merrie, en 2 pilletjes voor het veulen, dit gaf ik apart in een papje met spuit in de mond.
Ik weet ook niet of dit klopte, maar was echt rescue. En gezien het hielp zal het wel OK geweest zijn vermoed ik?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:11

@Ipsilonca, sorry, moet gram zijn ipv mg

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:20

Skippy01 schreef:
Kidde schreef:
Ik lees al een tijdje mee en ik dacht dat ik een goede nieuwe brok gevonden had, maar ik twijfel nog.

Mijn paard krijgt 1-1,5 kilo sportbrok per dag. Nu zag ik dat je bij Equilin dan een halve hoeveelheid per dag moet geven. Nu zag ik alleen ook dat je 500 gram luzerne er bij moet geven. Dat doe ik eigenlijk liever niet. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter geen Equilin Balancer gaan geven?

Volgens mij MOET je helemaal niets hoor ;)
Het is een advies van Equilin om daarnaast een zoutblok en een halve kg luzerne te geven. Ik ken veel mensen die equilin voeren en niemand die een halve kg luzerne bijvoert. Een handje zodat er ook echt gekauwd wordt, dat vaak wel. Hoeft niet eens luzerne te zijn, een handje grasmix of ruwvoermix kan natuurlijk ook gewoon.

Je wil de sportbrok wel blijven geven?

Haha ja dat is waar natuurlijk. Ik wil de sportbrok wel blijven geven inderdaad, hij krijgt ook wel een handje luzerne maar 500 gram per dag vind ik wel veel.

Fijn om te lezen dat het dus ook wel zonder kan, dan ga ik het gewoon bestellen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:29

Cambiar schreef:
Mizora schreef:

De apotheker raadde me aan: 7 voor de merrie, en 2 pilletjes voor het veulen, dit gaf ik apart in een papje met spuit in de mond.
Ik weet ook niet of dit klopte, maar was echt rescue. En gezien het hielp zal het wel OK geweest zijn vermoed ik?

Met 7 pilletjes voor de merrie heb je 0.7mg selenium en 105mg vit. E gegeven.
De behoefte van een lacterende merrie van 500kg 1.5mg selenium en 1000 IU vit. E is per dag (en 1mg vit. E zit tussen de 0.75 en 1.5 IU vit. E)
Hoewel het super is dat je merrie en veulen zo hersteld zijn, is (bij 500kg) een halve dagdosering selenium en 10-16% van de dagbehoefte van vitamine E als supplement geen volledige verklaring van je dieren in zo'n korte tijd hersteld zijn, zeker niet omdat ze eerder wel al een mineralenbrok en ruwvoer kregen en paarden op enkel ruwvoer alsnog niet zo'n enorm tekort ontwikkelen dat zelfs de lacterende merrie zo'n tekort krijgt.

Is de merrie 1 van die dieren die het zo zwaar heeft gehad in Tsjechie? White Muscle disease is een ziekte dat veroorzaakt wordt door een ernstig seleniumgebrek. Dieren die een JKK-vergiftiging hebben gehad lijken hier gevoeliger voor te zijn en een seleniumtekort is in Nederland niet ongebruikelijk, waardoor in het verleden wel vaker veulens deze ziekte hebben getoond.

Ik weet niet hoeveel Cavalor je eerder gaf aan je merrie (en hoeveel je merrie weegt, ik ben hierboven uitgegaan van 500kg), maar bij 100g zou je merrie daar in principe voldoende aanvulling mee gehad qua selenium moeten hebben (en de helft van de vit. E behoefte zou moeten zijn gedekt), behalve als ze dus door eerdere ziekte moeite heeft met het opnemen van selenium en daardoor ook een verlaagde hoeveelheid aan het veulen heeft doorgegeven. Dan alsnog is het herstel echter extreem groot. Ik denk dat je stiekem ook een engeltje hebt gehad (die daarvoor even verdwaald geweest was).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:33

https://www.horseflex.nl/product/natuur ... e-e-paard/
Voor hetzelfde geld, 1,6 kg vit E. Let er op dat het natuurlijke vit E is, in die eerste pot zit ook nog dextrose en maltodextrine! Je bent echt genept naar mijn idee, van de tweede pot geen idee wat je daar hebt zie niet op het etiket welke soort vit e het is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:04

mijn ruin heeft seleniumtekort gehad en daar werd mij chevivit aangeraden.
dit zit er in:

Vitamine E als alpha tocopherol 500000 mg
Selenium als na seleniet 1250 mg

zou sowieso 2 weken duren voor een tekort weer iets was aangevuld?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:08

@ Mizora:
Neen, was niet deze merrie die bevangen is geraakt in Tsjechië.
Deze merrie waarover ik nu praat heeft nog nooit issues gehad.
We dachten eerst nog dat het door het hooi kwam omdat we nieuwe kwaliteit hadden die ze aanvankelijk minder lustten, maar dat was het dus niet.
We hebben wel een issue gehad met drinkwater, ik heb zuiverings filter moeten laten steken, na analyse teveel bacterien.
Het bewijs voor mij dat het door vit E tekort kwam, was dat ze er terug door was dag na de pilletjes geven. Ergens de 2 eerste weken, weet niet precies wanneer, heb ik 1 dag geen vit E gegeven, omdat ik doodop was en moest gaan werken tot 's avonds laat. Toen heb ik het lichtjes zien terugkomen, niet zo dramatisch als eerste dag, maar voort mij wel zichtbaar, na het geven was het weer normaal.
Daardoor ben ik vrij zeker dat het vit E tekort was en niet het hooi of zomaar plots wobbler syndroom. Misschien wel het drinkwater, maar waarom waren de andere paarden dan niet zo ziek? Waarom is ze lichtjes hervallen toen ik 1 dag geen vit E gegeven heb?
De merrie is ook niet in aanraking gekomen met jkk, ze zitten bij mij op een paddock als ze thuis zitten tijdens de winter
https://youtu.be/aYzPwqmH46A.
Ook de andere paarden zijn niet in aanraking gekomen met JKK, dat staat gelukkig niet in het natuurdomein.

Van de cavalor gaf ik 2 potjes, denk iets meer dan 100 gram.
Ik had wel mijn bedenkingen, kocht het per 20kg en kostte minder dan 100 euro. Terwijl 5kg al een 42 euro kost.
Hier begeef ik mij op glad ijs, mijn vermoeden is beetje dat zoals iemand me al zei: er minder voedingsstoffen en meer suiker zit in de grote zakken van 20kg nutri grow. En er totaal niet de hoeveelheid vit E in zit die ze nodig hebben.
Ik heb ook een vermoeden dat de merrie een eind lang niet gekregen heeft wat de merrie nodig had omdat de focus op het veulen zat, meer kan ik hierover niet kwijt. Het viel me ook op dat het veulen bij thuiskomst opvallend veel stro at. Voor mij heeft de merrie een ernstig tekort opgelopen en heb ik ook niet de juiste producten toegediend. Misschien had ze al een tekort door het vorige veulen, en had ik zoals Tom Marien zei: een product met minimaal 5000 IE moeten geven ipv een balancer zoals cavalor nutri grow.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:20

Ipsilonka schreef:
https://www.horseflex.nl/product/natuur ... e-e-paard/
Voor hetzelfde geld, 1,6 kg vit E. Let er op dat het natuurlijke vit E is, in die eerste pot zit ook nog dextrose en maltodextrine! Je bent echt genept naar mijn idee, van de tweede pot geen idee wat je daar hebt zie niet op het etiket welke soort vit e het is.

Thx voor de tip!
Echter is maar 2475 IE, deze die ik gekocht heb zijn 5000 IE.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-03-21 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:22

ellepel schreef:
mijn ruin heeft seleniumtekort gehad en daar werd mij chevivit aangeraden.
dit zit er in:

Vitamine E als alpha tocopherol 500000 mg
Selenium als na seleniet 1250 mg

zou sowieso 2 weken duren voor een tekort weer iets was aangevuld?

Als ik het goed begrepen heb, is alpha tocopherol de synthetische variant. Ik dacht ook om het te geven, maar schijnt dat goldmedics de volledige vit E samenstelling bevat. Is wat ik me liet vertellen, of het zo is weet ik niet. Vit E is ingewikkelde materie, maar wel uiterst belangrijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:06

Blijkt dat vit E producten niet zomaar te vergelijken vallen, omdat niet alle gegevens op het etiketje staan. Naast de hoeveelheid IE per gram, is ook belangrijk hoeveel bestanddelen het poeder van vit E bevat.
Zo kan een product dat claimt natuurlijke vit E te bevatten, maar 1 werkend bestanddeel bevatten.
Natuurlijke Vit E bestaat echter uit 8 samenwerkende bestanddelen die elk een belangrijke functie hebben.
Het is onmogelijk om via etiket te lezen hoeveel bestanddelen een product bevat zei de apotheker, staat er niet duidelijk op.
De duurste pot van ecuphar (deze van 128 euro) bevat maar 1 bestanddeel volgens mijn apotheker, de Pharma bestaat uit 4 bestanddelen (maar wel meer suiker waardoor je 20mg ipv 10mg moet geven) en de goldmedics zou nog alle 8 de bestanddelen bevatten, dus bieden een complete structuur van vit E aan.
Daarom ga ik nu verder met goldmedics.
undefinedtocoferolen en tocotriënolen(1) Copyright (C) Orthokennis https://m.orthokennis.nl/artikelen/vita ... C3%ABnolen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:09

Mizora schreef:
[
Hoewel het super is dat je merrie en veulen zo hersteld zijn, is (bij 500kg) een halve dagdosering selenium en 10-16% van de dagbehoefte van vitamine E als supplement geen volledige verklaring van je dieren in zo'n korte tijd hersteld zijn, zeker niet omdat ze eerder wel al een mineralenbrok en ruwvoer kregen en paarden op enkel ruwvoer alsnog niet zo'n enorm tekort ontwikkelen dat zelfs de lacterende merrie zo'n tekort krijgt.

Ik had u pb gestuurd. Heb correspondentie met de veearts opgezocht, en blijkbaar heb ik dubbele dosering gegeven. Was dit vergeten.
De merrie had wel al 1,5 Jaar met ander veulen gelopen. Vermoed dat er zo ernstig tekort is opgebouwd. Ook zoals de persoon van goldmedics zegt, door de klimaatsverandering gaat vit E waarde steeds sneller en ook vroeger op het jaar achteruit door de droogte.
Een paard wat een tekort heeft, moet minimaal met een product met 5000 IE vit gehalte bijgevoerd worden, de natuurlijke variant.
Dat wist ik niet.
De cavalor was dus alles behalve dekkend in dit geval.
Het is totaal niet zo dat in ruwvoer, hooi dus, genoeg vit E zit. Ik denk dat meeste wel ondertussen weten dat in droog hooi de waardes enorm achteruit zijn gegaan door het droogproces. Ook bij heel warm weer gaat vitamine E gehalte in gras sterk achteruit.
Een goede engelbewaarder? Misschien eerder te maken met dat ik ondanks verkeerde diagnose van veearts direkt opgetreden heb, omdat ik sterk vermoeden had dat niet Wobbler, maar vit E tekort was. Dat lijkt me logischere verklaring.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:04

Zijn er hier veel Vitalstyle (vroeger Ecostyle) Oerbalans gebruikers? Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik zou dit graag afwisselen met mijn huidige balancer (vanwege de kruiden helaas wel af en toe een stop periode met een andere balancer). Waarom dan afwisselen? Omdat mijn kleintje helaas voor veel zijn neus optrekt of het laatste beetje laat liggen en met de oerbalans steeds zijn bakje leeg likt!

Is 30mg selenium/kg niet best veel ookal voer je weinig?
Ik zou dan aan (afhankelijk of ik 30 - 40 of 50 gram voer) 0,9 - 1,5mg selenium/dag komen voor een pony van 80cm. (Weegschaal moet nog komen, voorlopig krijgt hij 50 gram). Ze geven zelf aan dat dit voor mijn pony aan de hoge kant is, maar dat dit geen probleem zou zijn.

Ook vond ik het vitamine E gehalte heel laag (48mg tov de 600 die je vaak in andere balancers vind), maar dat krijgen ze gesupplementeerd omdat ze niet op gras staan dus zou in mijn geval niet problematisch zijn. Vanwaar dit grote verschil? Ze geven zelf aan dat een paard op Oerbalans nog 150mg extra zou nodig hebben, maar dat ze dit uit ruwvoer halen.

Verder raden ze mij hun magnesiumcitraat aan toen ik vroeg waarom ze voor oxide kozen in hun balancer (oxide neemt namelijk slechter op). Hoe noodzakelijk is dit?

Lang verhaal kort: Graag jullie ervaring met Oerbalans en vooral het seleniumgehalte houdt me wat bezig :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:30

Ik heb pas eens naar Oerbalans gekeken en zou hem veel lager doseren. Op de vitamine E na, heb je aan 20g/100kg lichaamsgewicht echt voldoende. En met jouw schofthoogte verwacht ik dat hij 100-110kg weegt, en ook met 110kg heeft hij genoeg aan 20g. De meeste paarden hebben geen extra magnesium nodig naast het ruwvoer, dus behalve als je daar een aanleiding voor hebt, zou ik dat niet supplementeren. De vitamine E is wel een aandachtspunt inderdaad.

Met 20g voer je 0.6mg Selenium, wat voor zo'n kleintje prima is. In principe houd ik de hoeveelheid selenium tussen de 0.3 en 1.0mg/100kg. Maar het wordt pas echt toxisch vanaf 4.0mg/100kg (daartussen zie je echter soms al wel lichte overdosisverschijnselen, dus dat zou ik alleen doen als het niet anders kan).

Verder is het een mooie mineralenbrok. Een paard heeft minimaal 100IU vit. E/100kg lichaamsgewicht nodig en bij voorkeur 300IU vit. E/100kg lichaamsgewicht. Met 20g/100kg zit je op slechts 20IU/100kg via oerbalans en dat is te weinig. Waarom ze dit zo laag doseren kan ik niet verklaren.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:18

Mizora schreef:
Ik heb pas eens naar Oerbalans gekeken en zou hem veel lager doseren. Op de vitamine E na, heb je aan 20g/100kg lichaamsgewicht echt voldoende. En met jouw schofthoogte verwacht ik dat hij 100-110kg weegt, en ook met 110kg heeft hij genoeg aan 20g. De meeste paarden hebben geen extra magnesium nodig naast het ruwvoer, dus behalve als je daar een aanleiding voor hebt, zou ik dat niet supplementeren. De vitamine E is wel een aandachtspunt inderdaad.

Met 20g voer je 0.6mg Selenium, wat voor zo'n kleintje prima is. In principe houd ik de hoeveelheid selenium tussen de 0.3 en 1.0mg/100kg. Maar het wordt pas echt toxisch vanaf 4.0mg/100kg (daartussen zie je echter soms al wel lichte overdosisverschijnselen, dus dat zou ik alleen doen als het niet anders kan).

Verder is het een mooie mineralenbrok. Een paard heeft minimaal 100IU vit. E/100kg lichaamsgewicht nodig en bij voorkeur 300IU vit. E/100kg lichaamsgewicht. Met 20g/100kg zit je op slechts 20IU/100kg via oerbalans en dat is te weinig. Waarom ze dit zo laag doseren kan ik niet verklaren.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Wij gaan voorlopig verder op 20 gram dan, geeft me ook wel een beter gevoel maar dacht dat hij dan misschien niet voldoende binnne kreeg. Voordien combineerde ik vitalbix met 5ml vita E gold van goldmedics, hiermee waren zijn waarden gestegen van 250 naar 700 (maateenheid zou ik moeten nakijken, weet ik niet precies maar het mocht tot max 3000 gaan en de dierenarts wou het graag rond de 800 zien). Ik kan waarsschijnlijk best de dosering wat ophogen van vita e gold in de periode van oerbalans?
Even terzijde: Vitalbix werd hij echter heel dof en sloom van. Onlangs een zak metazoa timothee gewonnen, maar de oerbalans likt hij echt volledig uit. DailyFit is veranderd in smaak, daar zijn testkoeken van onderweg (mijn pony's mogen hem testen, de huidige DailyFit krijgt mijn andere pony die het er suuuuper goed op doet, maar dit luste mijn viesneus maar 4 dagen), dus als hij niet op oerbalans staat vanwege een kruidenstop, dan zou hij of metazoa of DailyFit krijgen. We zijn al een tijdje in testfase qua balancer en dit zijn zowat de laatste en beste opties.

Qua vitamine E hebben ze het volgende tegen mij gezegd:
"Dat kunnen we zeker. Als een paard van 600 kg, 150 gram OerBalans krijgt, krijgt een paard 450 mg vitamine E binnen. Dit komt overeen met 495 IE en zou 600 IE moeten zijn, bij een behoefte van 1 IE per kg lichaamsgewicht = 0,91 mg vitamine/kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg heeft dus dagelijks 546 mg Vitamine E nodig, maar krijgt met OerBalans 450 mg. De 150 mg zou dan uit hooi of ander ruwvoer moeten komen: Dat is dus heel makkelijk haalbaar, omdat hooi 20-100 mg vitamine E bevat per kg. Goede kwaliteit hooi kan zelfs tot 145 mg/kg bevatten. Als je ook nog vloeibare vitamine E geeft zit je dus helemaal goed."

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:52

Vitamine E is zeker niet standaard 1IU = 0.91mg. Afhankelijk van de soort schommelt dit tussen de 1mg = 0.3 tot 1.5IU vit E. IU en IE is overigens hetzelfde, International unit of internationale eenheid.

80 tot 90% van de vitamine E gaat in de 1.5 maand rusten van hooi en voordroog al verloren, bij hooi nog harder dan bij voordroog. Daarna daalt het met iedere maand opslag nog verder, ik dacht met 10%.

Het absolute minimum aan vit. E lijkt te liggen rond de 0.3IU/kg lichaamsgewicht, daaronder komt het basismetabolisme in de knel. Maar vanwege het beter functioneren van het immuunsysteem is dat al tientallen jaren terug opgehoogd naar 1IU/kg lichaamsgewicht. Ondertussen wordt er in de nieuwste literatuur 2 of zelfs 3IU/kg lichaamsgewicht geadviseerd als gewenst, maar niet als minimum. Er treedt tussen de 2 en 4IU/kg lichaamsgewicht een stabilisering op qua vit E gehalte in het weefsel bij gezonde paarden, maar er is nog onvoldoende bewijs dat dit noodzakelijk is voor een optimale gezondheid van het paard.

In principe wordt afgeraden om meer dan 10IU vit. E/kg lichaamsgewicht aan supplementen/bijvoer te geven. Voor jouw shetje zou dit neerkomen op 110IU. In GoldMedics zit 225IU vit. E/ml, dus daar zou je dan maximaal 5ml van mogen geven en liever maar 4. Ik zou het dus niet verder ophogen, eerder nog 15ml lijnzaadolie of olijfolie erbij geven zonder toegevoegd vit. E, omdat wat extra olie kan helpen met een verbeterde opname, mocht hier nog ruimte zitten, zonder het risico op overdosering.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:18

Oerbalans is toch 80 gram voor 500 kilo?

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:48

Mizora schreef:
Vitamine E is zeker niet standaard 1IU = 0.91mg. Afhankelijk van de soort schommelt dit tussen de 1mg = 0.3 tot 1.5IU vit E. IU en IE is overigens hetzelfde, International unit of internationale eenheid.

80 tot 90% van de vitamine E gaat in de 1.5 maand rusten van hooi en voordroog al verloren, bij hooi nog harder dan bij voordroog. Daarna daalt het met iedere maand opslag nog verder, ik dacht met 10%.

Het absolute minimum aan vit. E lijkt te liggen rond de 0.3IU/kg lichaamsgewicht, daaronder komt het basismetabolisme in de knel. Maar vanwege het beter functioneren van het immuunsysteem is dat al tientallen jaren terug opgehoogd naar 1IU/kg lichaamsgewicht. Ondertussen wordt er in de nieuwste literatuur 2 of zelfs 3IU/kg lichaamsgewicht geadviseerd als gewenst, maar niet als minimum. Er treedt tussen de 2 en 4IU/kg lichaamsgewicht een stabilisering op qua vit E gehalte in het weefsel bij gezonde paarden, maar er is nog onvoldoende bewijs dat dit noodzakelijk is voor een optimale gezondheid van het paard.

In principe wordt afgeraden om meer dan 10IU vit. E/kg lichaamsgewicht aan supplementen/bijvoer te geven. Voor jouw shetje zou dit neerkomen op 110IU. In GoldMedics zit 225IU vit. E/ml, dus daar zou je dan maximaal 5ml van mogen geven en liever maar 4. Ik zou het dus niet verder ophogen, eerder nog 15ml lijnzaadolie of olijfolie erbij geven zonder toegevoegd vit. E, omdat wat extra olie kan helpen met een verbeterde opname, mocht hier nog ruimte zitten, zonder het risico op overdosering.

Bedankt, heel duidelijk zo!

We gaan dan over op 20gram per dag met 4ml vita e gold en een klein scheutje lijnzaadolie, dat had ik nog wel staan!

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:39

Hoi! Heeft iemand hier misschien ervaring met het merk Florian Horsefood?
Ik kwam het merk toevallig tegen als vitaminebrok, maar ken het verder niet.