Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kidde schreef:Ik lees al een tijdje mee en ik dacht dat ik een goede nieuwe brok gevonden had, maar ik twijfel nog.
Mijn paard krijgt 1-1,5 kilo sportbrok per dag. Nu zag ik dat je bij Equilin dan een halve hoeveelheid per dag moet geven. Nu zag ik alleen ook dat je 500 gram luzerne er bij moet geven. Dat doe ik eigenlijk liever niet. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter geen Equilin Balancer gaan geven?
Laura_ schreef:Misschien dat de cavalor synthetisch vit e is? Je hebt ook balancers met natuurlijke vit E, deze is beter opneembaar. Ik vraag me alleen af waarom er geen bloed onderzoek is gedaan om tekorten uit te sluiten
Ipsilonka schreef:Ik vind die prijs voor de Vitamine E van je wel je reinste oplichting zeg voor de 300 gram. En op de website kun je geeneens zien welke vit e het is.
Ipsilonka schreef:Ik vind die prijs voor de Vitamine E van je wel je reinste oplichting zeg voor de 300 gram. En op de website kun je geeneens zien welke vit e het is.
Mizora schreef:Hoeveel pilletjes heb je in eerste instantie gegeven?
Skippy01 schreef:Kidde schreef:Ik lees al een tijdje mee en ik dacht dat ik een goede nieuwe brok gevonden had, maar ik twijfel nog.
Mijn paard krijgt 1-1,5 kilo sportbrok per dag. Nu zag ik dat je bij Equilin dan een halve hoeveelheid per dag moet geven. Nu zag ik alleen ook dat je 500 gram luzerne er bij moet geven. Dat doe ik eigenlijk liever niet. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter geen Equilin Balancer gaan geven?
Volgens mij MOET je helemaal niets hoor
Het is een advies van Equilin om daarnaast een zoutblok en een halve kg luzerne te geven. Ik ken veel mensen die equilin voeren en niemand die een halve kg luzerne bijvoert. Een handje zodat er ook echt gekauwd wordt, dat vaak wel. Hoeft niet eens luzerne te zijn, een handje grasmix of ruwvoermix kan natuurlijk ook gewoon.
Je wil de sportbrok wel blijven geven?
Cambiar schreef:Mizora schreef:Hoeveel pilletjes heb je in eerste instantie gegeven?
De apotheker raadde me aan: 7 voor de merrie, en 2 pilletjes voor het veulen, dit gaf ik apart in een papje met spuit in de mond.
Ik weet ook niet of dit klopte, maar was echt rescue. En gezien het hielp zal het wel OK geweest zijn vermoed ik?
Ipsilonka schreef:https://www.horseflex.nl/product/natuur ... e-e-paard/
Voor hetzelfde geld, 1,6 kg vit E. Let er op dat het natuurlijke vit E is, in die eerste pot zit ook nog dextrose en maltodextrine! Je bent echt genept naar mijn idee, van de tweede pot geen idee wat je daar hebt zie niet op het etiket welke soort vit e het is.
ellepel schreef:mijn ruin heeft seleniumtekort gehad en daar werd mij chevivit aangeraden.
dit zit er in:
Vitamine E als alpha tocopherol 500000 mg
Selenium als na seleniet 1250 mg
zou sowieso 2 weken duren voor een tekort weer iets was aangevuld?
Mizora schreef:[
Hoewel het super is dat je merrie en veulen zo hersteld zijn, is (bij 500kg) een halve dagdosering selenium en 10-16% van de dagbehoefte van vitamine E als supplement geen volledige verklaring van je dieren in zo'n korte tijd hersteld zijn, zeker niet omdat ze eerder wel al een mineralenbrok en ruwvoer kregen en paarden op enkel ruwvoer alsnog niet zo'n enorm tekort ontwikkelen dat zelfs de lacterende merrie zo'n tekort krijgt.
Mizora schreef:Ik heb pas eens naar Oerbalans gekeken en zou hem veel lager doseren. Op de vitamine E na, heb je aan 20g/100kg lichaamsgewicht echt voldoende. En met jouw schofthoogte verwacht ik dat hij 100-110kg weegt, en ook met 110kg heeft hij genoeg aan 20g. De meeste paarden hebben geen extra magnesium nodig naast het ruwvoer, dus behalve als je daar een aanleiding voor hebt, zou ik dat niet supplementeren. De vitamine E is wel een aandachtspunt inderdaad.
Met 20g voer je 0.6mg Selenium, wat voor zo'n kleintje prima is. In principe houd ik de hoeveelheid selenium tussen de 0.3 en 1.0mg/100kg. Maar het wordt pas echt toxisch vanaf 4.0mg/100kg (daartussen zie je echter soms al wel lichte overdosisverschijnselen, dus dat zou ik alleen doen als het niet anders kan).
Verder is het een mooie mineralenbrok. Een paard heeft minimaal 100IU vit. E/100kg lichaamsgewicht nodig en bij voorkeur 300IU vit. E/100kg lichaamsgewicht. Met 20g/100kg zit je op slechts 20IU/100kg via oerbalans en dat is te weinig. Waarom ze dit zo laag doseren kan ik niet verklaren.
Mizora schreef:Vitamine E is zeker niet standaard 1IU = 0.91mg. Afhankelijk van de soort schommelt dit tussen de 1mg = 0.3 tot 1.5IU vit E. IU en IE is overigens hetzelfde, International unit of internationale eenheid.
80 tot 90% van de vitamine E gaat in de 1.5 maand rusten van hooi en voordroog al verloren, bij hooi nog harder dan bij voordroog. Daarna daalt het met iedere maand opslag nog verder, ik dacht met 10%.
Het absolute minimum aan vit. E lijkt te liggen rond de 0.3IU/kg lichaamsgewicht, daaronder komt het basismetabolisme in de knel. Maar vanwege het beter functioneren van het immuunsysteem is dat al tientallen jaren terug opgehoogd naar 1IU/kg lichaamsgewicht. Ondertussen wordt er in de nieuwste literatuur 2 of zelfs 3IU/kg lichaamsgewicht geadviseerd als gewenst, maar niet als minimum. Er treedt tussen de 2 en 4IU/kg lichaamsgewicht een stabilisering op qua vit E gehalte in het weefsel bij gezonde paarden, maar er is nog onvoldoende bewijs dat dit noodzakelijk is voor een optimale gezondheid van het paard.
In principe wordt afgeraden om meer dan 10IU vit. E/kg lichaamsgewicht aan supplementen/bijvoer te geven. Voor jouw shetje zou dit neerkomen op 110IU. In GoldMedics zit 225IU vit. E/ml, dus daar zou je dan maximaal 5ml van mogen geven en liever maar 4. Ik zou het dus niet verder ophogen, eerder nog 15ml lijnzaadolie of olijfolie erbij geven zonder toegevoegd vit. E, omdat wat extra olie kan helpen met een verbeterde opname, mocht hier nog ruimte zitten, zonder het risico op overdosering.