[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:34

Ik meld me hier ook!

LisanneeD

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:32

Hier nu officieel over van basismusli op metazoa in combinatie met nu 4x in de week trainen en straks weer km maken in het bos. Hoop ik haar weer mooier op gewicht te krijgen :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:21

Hoe beoordelen jullie deze foto. Ik vind het zelf erg lastig, denk dat ik op de goede weg zit. Twijfel omdat ik regelmatig verschillende opmerkingen van mensen krijg, of dat ze er goed uitziet of dat ze veelste dik is.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:33

Ik vind haar ook nog wel te dik, maar ik hou wel van schraal. En weet ik niet wasr ze vandaan komt. Als ze veel dikker was, ben je op de goede weg, toch? Ik hou de regel: 'ribben wel goed kunnen voelen, masr niet zien' aan. Dus als je aardig moet duwen om een rib te vinden, dan is ze nog te vol.

Maar bij mijn merrie miet ik ook nog wel wat duwen om de ribben te voelen, maar ik weet waar ze vandaan is gekomen. Iedereen die haar kent en een tijd niet heeft gezien, vindt haar superslank. En we zitten inderdaad op de goede weg. Maar er mag bij haar ook nog wel wat af. Dus we gaan rustig door. Soms duurt het lang.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:05

Fabster schreef:
Ik vind haar ook nog wel te dik, maar ik hou wel van schraal. En weet ik niet wasr ze vandaan komt. Als ze veel dikker was, ben je op de goede weg, toch? Ik hou de regel: 'ribben wel goed kunnen voelen, masr niet zien' aan. Dus als je aardig moet duwen om een rib te vinden, dan is ze nog te vol.

Maar bij mijn merrie miet ik ook nog wel wat duwen om de ribben te voelen, maar ik weet waar ze vandaan is gekomen. Iedereen die haar kent en een tijd niet heeft gezien, vindt haar superslank. En we zitten inderdaad op de goede weg. Maar er mag bij haar ook nog wel wat af. Dus we gaan rustig door. Soms duurt het lang.

Nee inderdaad, ribben kan je nog niet voelen, zal dat gaan aanhouden.

Ze komt hier vandaan.
April 2015
Afbeelding

April 2016
Afbeelding

En inderdaad, mensen die haar een tijd niet gezien hebben zeggen 'goh wat is ze slank geworden' en ik vind het zelf zo lastig te zien omdat ik drie keer per dag bij haar ben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:46

Heb ik ook ja. Maar ze heeft wel al een slag gemaakt, vind ik. Je ziet echt wel verschil!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:02

Afbeelding
Begin december

Afbeelding
Eind maart

Ze krijgt nu 2x daags een portie hooi. In de middag 500 gram grasbrok
In de avond 360 gram vitaminebrok.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:19

Hoi allemaal, ik meld me hier!
Een kennis van me heeft een haflinger met flink overgewicht.
Ze kan zelf helaas nauwelijks rijden. Ik heb aangeboden om te helpen.
Ze hebben mij gevraagd om de haflinger dagelijks te rijden of longeren.
De haflinger heeft de hele winter op de wei gestaan, maar echt veel gras stond daar niet. Ze kreeg hooi, ik weet niet precies hoeveel. Een aantal weken geleden zijn ze verhuisd van wei, waar flink veel jong gras staat. Hierdoor is ze nog meer aangekomen. Sinds gisteren hebben ze de haflinger 's nachts op stal staan, en overdag in een paddock. Hierdoor krijgt de haflinger geen vet gras meer, maar wel gewoon hooi. Ze krijgt verder niks bijgevoerd.
Ik zal vanavond foto's plaatsen!

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:09

Hoi, mag ik me ook melden, mijn merrie is ook aan de dikke kant!

Sinds afgelopen vrijdag krijgt ze Pavo Care4Life aangevuld met Pavo VitalComplete in plaats van Havens Basis Sportbrok, dit scheelt toch al wat qua suikerinname. Echter staan ze bij ons op stal wel hele dagen op de weide, en dat vind ik juist heel erg fijn, wil ook niet dat ze minder buiten komt, alleen heeft ieder koppel 2 weides, en om de week staan ze op de andere weide, zodat de weides kans krijgen bij te trekken.

Probeer m'n merrie nu iedere dag wel te laten bewegen, of dat het nu longeren is, op buitenrit of dressuurmatig in de bak, of op 'rustdagen' in de stapmolen zodat ze toch wat beweging krijgt. Hebben jullie hier nog goede trainingsschema's voor, of tips om dit zo goed mogelijk aan te kunnen pakken? Heb nu al een kalender gemaakt om in m'n zadelkast te hangen, zodat ik kan bijhouden wat ik wanneer met haar heb gedaan.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:33

Om echt vet te verbranden moet je over langere tijd met niet te hoge hartslag trainen. Een flinke buitenrit is dus de meest ideale training om je paard af te laten vallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:37

Buitenrijden, minimaal 1-2 uur, veel stap en draf iets boven haar basistempo.
Dat 2x per week. 2x per week baktraining, 1x longeren en de overige 2 vrij. En vrij kan dan wel stapmolen of wandelen zijn.
Dat is een schema dat over het algemeen wel werkt.
Voer terug naar alleen vitaminebrokje en ruwvoer (gras/hooi). Meer niet. Tot ze op fatsoenlijk gewicht is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:53

Die van mij is nu 6 jaar en werkt wat harder, ook maken we 1x per week een buitenrit (duin en strand), tijdens het dressuurwerk galopperen we ook veel meer dan we deden.
Je kunt nu merken dat hij eindelijk minder dik gaat worden, het gaat nu ook andere mensen opvallen.
Hij is nog niet mager, maar we gaan nu eindelijk we de goede kant op! *\o/*
nu zo zien te houden met de wei er straks weer bij... -O-

Afbeelding

Afbeelding

Ik voer pure feed balance trouwens en tijdens de rui wat vitaminepoeder bij.
En verder geweekt hooi, beetje kuil en stro.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:10

Mag ik me hier ook melden? 1 van onze tinkers is echt veel te dik... Het is een merrie van 18 jaar oud, heeft 2x een veulen gehad een aantal jaar geleden en is nu echt moddervet.
Ze staat al een tijdje stil dus nu zijn we beweging aan het opbouwen, beginnende met elke dag een half uur stappen en draven, en dit uitbreiden naar een uur.

Qua voeding krijgt ze voordrooghooi uit slowfeeders (fijnmazige hooinetten). Helaas is ze héél gevoelig voor stof, zo snel ze normaal hooi krijgt staat ze te puffen en te hoesten. Hooi nat maken is ook niet echt doenbaar want dan moet ze ofwel heel de dag alleen staan ofwel moeten we hooi nat maken voor heel de kudde en daar is geen beginnen aan..

Verder krijgt ze niets bij, absoluut geen krachtvoer, enkel een liksteen.

Zijn er nog dingen die we kunnen aanpassen, of komt het echt gewoon neer op veel bewegen? :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:07

Bij ons komt de weegschaal binnenkort weer, 24 april, ik ben weer benieuwd naar hun gewichten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:17

Nouvel: dat ziet er beter uit! Straks inderdaad die wei hè. Dat blijft toch spannend...

Najoveh: ik denk dat er weinig meer aan de voeding te doen is. Ik zou wel opletten dat ze geen tekorten krijgt en eventueel wat vitamines bijgeven. Verder moet je het echt in de beweging zoeken inderdaad. En dat heeft veel tijd nodig. Opbouwen is prima. Rijden jullie alleen in de bak? Ik zou ook zeker buiten meepakken. Dan kun je namelijk stapritten gaan maken. In het begin van een uur, maar ook snel uit te breiden naar 1,5-2 uur. En dan steeds hoger tempo stappen. Dat is enorm goed voor ze :j

Altijd interessant Caballos! Hoe vind je het zelf gaan?

Jim gaat nog steeds goed. We trainen een normaal schema, ze staan nu overdag op de wei, maar niet te vet. Stroken en de rest kaal. En dat gaat eigenlijk heel goed, waar je hem normaal in deze tijd met de dag zag groeien :=
Zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijk.
Dit was oktober 2015
Afbeelding

Juni 2015 (toen had hij 3 maanden rustig aan gedaan omdat ik zelf in het gips zat := )
Afbeelding

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:02

Wauw wat een verschil ! Super goed zeg! Ik hou mijn hart ook weer vast voor het weide seizoen. In ieder geval is het voerbeleid hier nu aangepast. Nu hopen dat de training weer meer kan binnen kort.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:06

Jim ziet er echt goed uit zeg, super joh!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:08

Jim ziet er zeker beter uit zeg! Top!

Hier gaat het goed! Ik verwacht goede gewichten van de paarden. Mijn oude dame van 25is al 3 weegbeurten op t zelfde gewicht (erg blij mee) onze andere was wel 18 kilo aangekomen na de zomer, ik denk dat hij ze ook wel weer kwijt is geraakt van de winter, dat is tenslotte ook zoals t hoort... We doen nu al 4 jaar wegen en ben daar erg blij mee, ook ivm medicatie, voeding e.d

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:46

Ik wil ook wegen.
Maar helaas wil niemand van stal, niemand in de straat meedoen.
En voor mij alleen word het toch een duur grapje

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:48

Bedankt :D
Ik ben er ook erg blij mee. Nu hopen dat ik hem zo kan houden :j
Hij is ook echt onwijs goed bespierd. Zoals hij zijn buikspieren aanspant. En zijn billen. Geweldig :D

Da top en af in zomer/winter is inderdaad een hele natuurlijke cyclus. Enig idee hoeveel zomer en winter mag schelen in % lichaamsgewicht?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:00

Knappe Jim! Hij ziet er idd goed uit.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:16

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:23

Ik moet ook een nieuwe graaskorf. Mijn schatje heeft ze vorig jaar keurig naar de (....tuut...) geholpen. _-:(

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:48

xxVon schreef:
https://www.horseshopinternational.nl/m ... ekkia.html

graaskorf besteld voor het aankomende weideseizoen. Was heel hoopvol dat ze eind april de weide op zouden kunnen, maar met dit baggerweer is het veen nog erg nat.

Ben benieuwd hoe die bevalt ,is er maar in één maat?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:19

assebassie schreef:
xxVon schreef:
https://www.horseshopinternational.nl/m ... ekkia.html

graaskorf besteld voor het aankomende weideseizoen. Was heel hoopvol dat ze eind april de weide op zouden kunnen, maar met dit baggerweer is het veen nog erg nat.

Ben benieuwd hoe die bevalt ,is er maar in één maat?

Ja, las dat doemaar (hier op bokt) er 1 heeft voor haar fjord. dus neem aan dat die bij die van mij ook wel gaat passen.
Vond t er fijner uitzien dan zo´n bloempot met gaatje, en leukere prijs om te proberen dan een greenguard