Stal_Fiore schreef:Iemand hier ervaring met het brokje van EquiLife F4F?
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/equilife.html
Ja.

De Tinker staat er al een aantal maanden op, de Appaloosa pas een weekje.
Wil je iets specifieks weten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stal_Fiore schreef:Iemand hier ervaring met het brokje van EquiLife F4F?
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/equilife.html
Stal_Fiore schreef:Benieuwd naar je ervaringen. Doen ze het er lekker op?
Nibbit schreef:Jpgef heeft 2% magnesium
Dat is 8 gram per de aangegeven 400 gram per dag
Pavo vital 12% Mg
Dat is 12 gram per aangegeven 100 gram per dag
Biotine is wel meer in jpgef
san4nie schreef:Ik weet alweer waarom ik het zo lastig vond.
Skippy01 schreef:san4nie schreef:Ik weet alweer waarom ik het zo lastig vond.
Uiteindelijk is het vooral belangrijk te weten wat je primair voert (ruwvoer) en wat je daarin wil aanvullen.
Wij zitten hier op seleniumarme grond, en het ruwvoer is lokaal gewonnen. Dan moet je dus opletten dat je genoeg selenium voert.
Als je ruwvoer inkoopt, kun je daar vaak een analyse van krijgen, zeker als je groot inkoopt. En anders (als het inderdaad één partij is) zelf een check laten doen.
Wat vervelender is, is dat veel merken vrij laag adviseren te doseren, terwijl je voor optimale hoeveelheden van vitaminen en mineralen veel hoger zou moeten willen voeren. @Mizora heeft dat voor veel merken op papier staan volgens mij
san4nie schreef:Ja, dat snap ik. Is alleen wat lastiger als je op pension staat.
Ik heb nu nog oerbalans staan, misschien als dat op is eens naar JPGEF kijken.
Mizora schreef:Het nadeel is dat de meeste paarden in Nederland een seleniumkrapte hebben. Ze krijgen (bij een gewicht van 500kg) zo'n 0.5mg Se binnen met 2% gemiddeld Nederlands ruwvoer, hebben volgens het NRC 1.0mg nodig op rust, volgens het CVB zelfs 1.5mg. Optimaal is zo'n 2.5mg (EACN). Het advies is om niet meer dan 5.0mg te voeren, maar de werkelijke bovengrens is 20-25mg Se per dag.
Waar de grote angst voor Selenium vandaan komt is me niet helemaal duidelijk. Ik denk vanuit de VS waar er gebieden zijn met dusdanig veel selenium in de grond dat ze via 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer sowieso al tussen de 10-20mg Se binnen krijgen.
Voor Calcium, Fosfor en Magnesium is de bovengrens zo'n 5x het hoogste minimum (dus CVB en NRC vergeleken). Vitamine D is het 7x, zink en vit. A is het zo'n 10x (of zelfs 5x bij vit. A als het om jonge paarden gaat) en zelfs koper zit maar net boven het maximum van Se met 21x.