[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:04

angelax schreef:
Ik vind daar het zetmeelgehalte ook nog best hoog?

Een voedingsdeskundige laatst op stal raadde metazoa ook af trouwens door het lage magnesiumgehalte.

Van de Fiber force bedoel je angela?

angelax

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:52

Ja :j

Veel is misschien niet het goede woord maar wel als je zo weinig mogelijk wilt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:30

Hee bedankt he, nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen. :')

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:40

Ik heb inmiddels een proefpakket van vitalbix besteld :j 2,9% suiker en 2,9% zetmeel en voeden ervaringen gehoord van stalgenoten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:08

ik weet echt even niet wat ik moet voeren...

Pony wordt dik van de lucht, maar gelukkig is ze nu goed opgewicht.
ze krijgt genoeg stengelig hooi en een beetje kuil.
als krachtvoer krijgt ze 2 keer daags een handje Havens Coolmis en 3 handjes Havens luzerne. En iedere keer na het werken een kwart kilo Havens Coolmix met een kilo Havens Luzerne met een vitamine en ijzersuplement.
Ze werkt of 6 keer in de week en had altijd voldoende aan bovenstaande, maar de laatste weken lijkt het of ze eerder moe is (We zijn ook intensiever gaat trainen).
Dus dacht ik wellicht moet ze iets meer voer hebben of iets anders, maar ik weet niet wat.
Heel veel soorten voer hebben te veel suiker en/of zetmeel en dan krijgt ze jeuk.
een aantal weken geleden heb ik bloed laten prikken of ze misschien een te kort had, maar alles was in orde.
Iemand een idee wat ik kan voeren dat ze meer energie heeft, maar geen jeuk heeft en ook niet te dik wordt...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:17

Ik zou toch de bloedwaarden even opvragen en er naar kijken. Ik had dat vorig jaar met die van mij ook. Binnenstebuiten gekeerd en niks. Toen de bloedwaarden opgevraagd en toen was toch het hemoglobine aan de lage kant. Wel nog binnen de waarden, maar dat was wel op het randje. Ik ben ruwe spelt bij gaan gaan geven. Heel weinig maar, maar blijkbaar voldoende. Daarvoor heb ik haar wel een paar weken op rust gezet. Nu heeft ze er geen last meer van. Ik had haar ook al jaren op dieet zonder dat er veel gebeurde, qua gewicht. Toen ging ik veel kilometers met haar maken en kwam ze toch energie tekort. Rust en spelt hebben haar goed gedaan. Ik geef spelt van BioRon. Maar kun je vast ook ergens anders kopen. Zo niet: je kan het bestellen op de website en dan wordt het opgestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:49

Doet spelt wat voor het bloed? Wist ik niet.

Ik ben even geleden gestopt met spelt omdat het op was en ik wat anders wilde gaan voeren (gewoon tussendoor, als ik wat gedaan had met de pony's, dus niet als krachtvoer of dergelijke), bij de laatste bloedname zat het hemoglobine ook op het randje, maar hij had tegelijk ook een dramatisch vitamine E tekort dus dat heeft volgens mij daarmee te maken (voor meer info: [MD] Pony neemt geen vitamine E op?, het gaat nu weer de goede kant uit ) maar laat binnenkort weer bloed trekken en ben dan oa benieuwd naar dat hemoglobine. Zou dat nog laag zijn zou ik dan weer spelt kunnen gaan geven? Heeft dat echt zo'n effect? En hoeveel moet je dan geven?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:03

[***], ik ben er niet echt een kenner in, maar op de site van BioRon staat wel informatie daarover. Ik ben spelt gaan geven, omdat het een aardig ijzergehalte heeft, aardig wat energie geeft en de bloedsuikerspiegel niet in pieken verhoogd (ivm IR). En ik wilde geen supplementen extra toevoegen. Doe het liever met 'gewoon' voedsel, omdat haar darmen ook niet optimaal werken. En dit werkte bij haar goed.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:46

Wie heeft er ervaring met hipro flexibel move? Of wat lijkt erop. Laat zetmeel en suiker en vetrijk

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:58

Hoi, ik spring even in dit topic.
Ik heb een tinker van bijna 12, staat 24/7 buiten en krijgt alleen hooi. Ik weet sinds vorig jaar dat hij insulineresistent is. We maken hoofdzakelijk lange buitenritten. Alleen nu merk ik dat zijn bovenlijn stuk minder wordt. Wat kan ik het beste voeren zodat zijn bovenlijn voller wordt zonder te veel suikers?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:59

Wat bedoel je met z'n bovenlijn? Klinkt juist alsof je het harde vet eraf aan het rijden bent. Je kunt niet selectief bijvoeren, evenmin als je selectief kunt afvallen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:15

Hij was inderdaad te zwaar/dik. Nu hij mooi op gewicht is, wordt zijn bovenlijn minder (minder vet). Ik wil graag iets preventief voeren om zijn bovenlijn aan te blijven vullen. En waar las jij dat ik iets selectief wil voeren, Kasmir?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:27

Lucerne. Veel eiwit, weinig suikers. Eiwit voor spierweefsel. Maar een mooie bovenlijn heb je niet van vet. Dus als dat het was, was het geen mooie bovenlijn. Daar zoude spieren moeten zitten. Dus mss moet je ook iets aanpassen in je training.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:36

Ik zou juist heel blij zijn als het vet van de bovenlijn verdwijnt, zo'n harde bovenlijn is juist zo slecht voor een paard. Je kunt er met juiste training/halsgebruik natuurlijk wel een mooie gespierde bovenlijn op trainen, maar dat vergt training geen voerbeleid. Qua bijvoeren zou ik in dit geval een vitaminekorrel bijvoeren (Vitalbix, Marstall Force, Metazoa zijn zomaar voorbeelden van merken). Een muesli die laag in de suikers zit zoals bijvoorbeeld Cavalor FiberForce of Pavo Care4life is ook een optie. Maar als hij echt alleen maar hooi krijgt zou ik dat liever willen aanvullen met een vitaminebrokje die daarvoor is ontwikkeld.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:42

Fabster schreef:
Lucerne. Veel eiwit, weinig suikers. Eiwit voor spierweefsel. Maar een mooie bovenlijn heb je niet van vet. Dus als dat het was, was het geen mooie bovenlijn. Daar zoude spieren moeten zitten. Dus mss moet je ook iets aanpassen in je training.

Bedankt voor je antwoord.
Ik weet dat een goede bovenlijn niet uit vet bestaat. Ik wil graag de spiergroei bevorderen, maar met het oog op zijn insulineresistentie wil ik er zo weinig mogelijk suiker in het voer.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:44

Kasmir schreef:
Ik zou juist heel blij zijn als het vet van de bovenlijn verdwijnt, zo'n harde bovenlijn is juist zo slecht voor een paard. Je kunt er met juiste training/halsgebruik natuurlijk wel een mooie gespierde bovenlijn op trainen, maar dat vergt training geen voerbeleid. Qua bijvoeren zou ik in dit geval een vitaminekorrel bijvoeren (Vitalbix, Marstall Force, Metazoa zijn zomaar voorbeelden van merken). Een muesli die laag in de suikers zit zoals bijvoorbeeld Cavalor FiberForce of Pavo Care4life is ook een optie. Maar als hij echt alleen maar hooi krijgt zou ik dat liever willen aanvullen met een vitaminebrokje die daarvoor is ontwikkeld.

Dan heb ik je berichtje verkeerd gelezen. Sorry :o
Bedankt voor je berichtje Kasmir

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:46

Nee ik had het ook niet goed verwoord hoor ;). Soms vergeet ik dat dingen als tekst heel anders overkomen dan ik bedoel x). Snap nu je bedoeling ook beter :).

Vind het soms super lastig om een goede balans te vinden tussen voeren/afvallen. Ik merk dat nu ik m'n paardje wat meer care4life bijvoer ze veel lekkerder/energieker in haar vel zit. Anderzijds wil ik juist graag weinig voeren om haar te laten afvallen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:09

Ik ken het gevoel. Vind het zelf ook lastig om een goede balans te vinden voeren/afvallen. Merk sterk dat het vet op zijn bovenlijn verdwijnt en ik wil graag zijn spiergroei bevorderen. Nu ga ik het internet rondneuzen voor een vitaminekorrel wat pas bij mijn paard.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:04

Zaterdag dacht ik een zak Marstall force te halen, maar helaas, verkooppunt is blijkbaar al jaren geen verkooppunt meer. Dus nu maar een proefzakje Vitalbix besteld. Denk dat ze het wel eten, ze vreten namelijk alles :=

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:23

De lucerne+ van vitalbix, hoeveel kan ik in verhouding met de daily complete erbij geven? :oo

Voor een haflinger met matige/lichte beweging wat weer opgepakt gaat worden..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:12

Stamper schreef:
De lucerne+ van vitalbix, hoeveel kan ik in verhouding met de daily complete erbij geven? :oo

Voor een haflinger met matige/lichte beweging wat weer opgepakt gaat worden..

Hoeveel voer je van de Daily Complete?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:29

+/- 350 gram per voerbeurt.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:50

Stamper schreef:
+/- 350 gram per voerbeurt.

Uitgaande van 2 'kracht'voerbeurten per dag is dat wel veel, de aanbevolen hoeveelheid is namelijk 65 g Vitalbix per 100 kg en daarbij eventueel 0,3-0,9 kg Lucerne+ voor een 600 kg paard.

http://www.vitalbix.com/vitalbix-producten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:54

Gerekend volgens de site dat ze 550 a 600 kg is. Want dat zal op dit moment echter wel zijn. In het bakje wat ik klaarzet altijd, is bijna hetzelfde als de muslie die ze voorheen kreeg. Misschien dat ik het dan verkeerd gerekend heb, dat kan. Lang leve geen rekenwonder!! :))

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:00

Ik denk dat een haflinger rond de 500 kg zit dus daar ga ik even vanuit. 65x5=325 g per dag en dan zou ik er 1/3 voerschep Lucerne bij doen ivm het overgewicht en de lichte arbeid, dat kun je dan nog ophogen als de arbeid hoger wordt.

Hoeveel ze van het oude voer kreeg is totaal niet relevant omdat de meeste vitaminebrokjes en dus ook Vitalbix veel geconcentreerder zijn dan normale brok en muesli.