Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:04

Malone, mijn tinker, voer ik sinds een tijdje oerbalans. Twee weken geleden begon meneer wat jeuk te krijgen wat steeds verergerde. Kale plekken, korsten in de sokken. Dierenarts is erbij geweest en vermoedt mijten. Daarvoor wordt hij nu behandeld. Nu blijft het aan me knagen. Kan dit door de oerbalans komen? Iemand hier ervaring mee?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:23

Caballo77 schreef:
Malone, mijn tinker, voer ik sinds een tijdje oerbalans. Twee weken geleden begon meneer wat jeuk te krijgen wat steeds verergerde. Kale plekken, korsten in de sokken. Dierenarts is erbij geweest en vermoedt mijten. Daarvoor wordt hij nu behandeld. Nu blijft het aan me knagen. Kan dit door de oerbalans komen? Iemand hier ervaring mee?

Oei, dat is vervelend! De enige manier om erachter te komen is door te stoppen met de oerbalans. Hij zal hierdoor geen mijt hebben gekregen, maaer een soort allergische reactie kan natuurlijk wel.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:24

Caballo77 schreef:

Het lijkt me niet dat een vitaminebrok mijten veroorzaakt? Mijn paard heeft normaal in de zomer lichte jeuk, maat dit jaar met de Oerbalans juist helemaal niet meer. Oerbalans wordt juist ook bij zomereczeem aangeraden

Caballo77

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:33

Zie dat mijn post niet helemaal duidelijk is. Ik bedoel inderdaad niet dat oerbalans mijten kan veroorzaken, maar de jeuk. Malone staat onder behandeling voor mijten, maar voor nu lijkt het juist erger te worden. Vanaf vandaag voer ik even geen oerbalans meer; gewoon om te testen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:43

Kan. Er kan altijd iets inzitten dat triggert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:54

Ik ben ook geen fan van oerbalans. Zag nergens verschil in. Dus ben er mee gestopt. Voer nu mineralenbikkels bij. Dit is qua prijs gewoon stukken beter en ik heb et idee dat dit wel helpt (sinds ik dit voer gaat ie qua blessures ineens ook stukken beter, terwijl het vooruitzicht niet heel goed was)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:09

Marije_1997 schreef:
Ik ben ook geen fan van oerbalans. Zag nergens verschil in. Dus ben er mee gestopt. Voer nu mineralenbikkels bij. Dit is qua prijs gewoon stukken beter en ik heb et idee dat dit wel helpt (sinds ik dit voer gaat ie qua blessures ineens ook stukken beter, terwijl het vooruitzicht niet heel goed was)

Van subli?

Nu weet ik dat 8 euro erg interessant klinkt, maar je moet met een groot paard toch 300/350 gram voeren. (Advies is 30-100 gram per 100 kg paard)
Dat is drie en een half x zo veel als de oerbalans, om op dezelfde vitamine en mineralen te komen.

Daarnaast zit er, als je echt laag in suiker en zetmeel wil voeren, een stuk meer suiker en zetmeel in, dan oerbalans.

Met een vitamine korrel maak ik mij daar niet zo druk om, omdat je weinig voert. En zelfs kan overwegen om dit te verspreiden over de dag.

Ikzelf ben wel erg tevreden met de oerbalans. Maar niet met de prijs.
Daarnaast doen ze het ook super op de pavo vital.
Maar ik houd wel van afwisseling.
Dus wil binnenkort weer een ander proberen.

Van horsefood zag ik ook n mooie. En Lexa staat me ook aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:09

Caballo77 schreef:
Zie dat mijn post niet helemaal duidelijk is. Ik bedoel inderdaad niet dat oerbalans mijten kan veroorzaken, maar de jeuk. Malone staat onder behandeling voor mijten, maar voor nu lijkt het juist erger te worden. Vanaf vandaag voer ik even geen oerbalans meer; gewoon om te testen.

Er schijnen meer paarden last van te hebben met de kou: [TI] Manen schuren in de winter

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:35

Hoi! :D
Zijn hier ook mensen die Horsefood voeren als vitaminebrok? En dan met name de kernmixbrok of vita horse korrel. Ik voer nu Equi-Xcel maar wil liever over naar iets wat makkelijker in de buurt te verkrijgen is. Mijn paard (kwpn) is geen moeilijker eter en wordt ook niet snel druk (al mag hij dat wel worden). Wel moet ik oppassen met lucerne i.v.m. schuren in de zomer in combinatie met gras.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:07

Ik kende hem nog niet, de vitaminekorrel van horsefood. Jammer dat de samenstelling niet bekend is, want mijn paard kan ook niet tegen lucerne.

Gezien bij Pure nog niet alles op voorraad is, stap ik even een maandje over op JPGEF granulaat. Hij doet het hartstikke goed op VS200, heeft er nog nooit zo goed bij gestaan zelfs. Maar benieuwd naar wat dit doet en hoe het gegeten wordt :j

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:33

Ik heb nog ongeveer 1/3 Oerbalans staan en 1/3 emmer Pavo Vital. Kan ik hier iemand blij mee maken? :) ik ga overstappen op Metazoa op advies van Horsecomplete. Oerbalans is nog houdbaar tot eind maart en de Pavo Vital tot eind april.

Als je interesse hebt graag even een Pb sturen, mag weg tegen verzendkosten of gratis ophalen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:24

Brokjes of poeder? De Oerbalans en hoeveel nog in kilos

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:42

Muze schreef:
Brokjes of poeder? De Oerbalans en hoeveel nog in kilos

De brokjes, is denk ik nog zo’n 1,5 tot een kleine 2 kilo.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:16

Tijdje pavovitaal gegeven, toen vitalbix (vond ze niet heel lekker en bleef wel eens liggen), pavo natures best (daar werd ze schrikkerig van) en nu subli zonder en dat bevalt goed en daarnaast krijgt ze in de ochtend altijd een halve marstall stalriegel koek. Ik laat het zo want ze ziet er nu goed uit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:32

ik geef sinds kort weer de quilin basic. En ik moet zeggen na bijna een week niks doen, is mijn oudere haf nog best soepel. Voorheen was hij met paar dagen niks doen, best wel al wat stijf, ja hij heeft artrose. En of het echt door de equilin basic komt geen idee. Want geef het net pas 2/3 weken bij. Wel in combi met een vitamine korrel pavo vital. Omdat basic geen volledige vitamine korrel is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:37

Mijn pony's lopen ook zo fijn op de Equilin!
Ben echt positief verrast. Alles op de balancer en de sportponys de basic er bij.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:49

Ik ben de equilin comfort (basic met extra’s) gaan voeren ivm de maagkruiden. Ze gaf geen extreme maagklachten. Maar ik merkte met been geven dat ze dan volledig de handrem pakte even boos keek en daarna pas vertrok. Sinds het voeren is dat volledig weg en is been gewoon direct reactie.

Voor die tijd had ik al zandkuur en een kuur van naf geprobeerd zonder resultaat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:56

Ik heb vandaag voor t eerst de JPGEF granulaat gegeven. Het is een pietlut en ik vond de 150gr aardig veel in volume tov de 100gr VS die hij kreeg.
Ik maak altijd slobber met wat havens gastro, werd met heel veel smaak opgegeten. Pfew.

Ben benieuwd of hij even goed blijft als op de VS, of misschien wel beter. Heb ingekocht voor een maandje, ben benieuwd :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:59

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:20

Geen ervaring mee, wel gaf mijn hoefsmid dit keer als advies. Niet dat je wonderen van moet verwachten en mijn smid is niet zo van biotine en anders poespas.

Edit: het mij alleen niet duidelijk of het om een complete vitamine korrel is

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:26

kaylee schreef:
Ik heb nog ongeveer 1/3 Oerbalans staan en 1/3 emmer Pavo Vital. Kan ik hier iemand blij mee maken? :) ik ga overstappen op Metazoa op advies van Horsecomplete. Oerbalans is nog houdbaar tot eind maart en de Pavo Vital tot eind april.

Als je interesse hebt graag even een Pb sturen, mag weg tegen verzendkosten of gratis ophalen.

vergeven :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:55

Slmt9 schreef:
Ik kende hem nog niet, de vitaminekorrel van horsefood. Jammer dat de samenstelling niet bekend is, want mijn paard kan ook niet tegen lucerne.

Gezien bij Pure nog niet alles op voorraad is, stap ik even een maandje over op JPGEF granulaat. Hij doet het hartstikke goed op VS200, heeft er nog nooit zo goed bij gestaan zelfs. Maar benieuwd naar wat dit doet en hoe het gegeten wordt :j

Ik heb de samenstelling can de korrel op werk liggen. Ik ga hm wss ook voeren. Kan foto maken dinsdag :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:08

Graag!

Er staat ook een label op de site, maar daar staan geen ingrediënten bij.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:37

Hoi! Ik kom even binnen vallen. De afgelopen tijd heb ik mijn paard deze vitaminekorrel gegeven: https://www.vetcur-nederland.nl/product/vivet/

Ze doet het hartstikke goed op en je hoeft er weinig van te geven,maar desondanks is het behoorlijk duur. Ik wil toch even een andere vitaminekorrel ook proberen, ik denk de Marstall Force. Alleen ruikt die zo gek vind ik :Y)

Kent iemand eigenlijk de vetcur korrel?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:15

Die vetcur zit onder een euro per dag voor een paard, geen koopje, maar er zijn balancers die duurder zijn. Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie nergens staan wat er precies in zit aan vitamines en mineralen.