Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:33

Ik heb net weer een bestelling gedaan maar ik twijfel of ik de mash er nog bij zou nemen, mijn paard wordt wel snel dik (koudbloed) maar als afwisseling en als zandweg zou ik het eens willen proberen.
Ik geef nu af en toe psylliumvezels (als ik het goed schrijf). Zet de mash erg aan bij paarden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:40

woon je niet bij mij in de buurt ? Ik heb een zak met mash staan, nog ongeopend ....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:26

Ik gebruik het maatbekertje bij de force. Ongeveer een vinger onder de rand is 100gr.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:50

Maris schreef:
woon je niet bij mij in de buurt ? Ik heb een zak met mash staan, nog ongeopend ....

Helaas woon ik een eind bij jou vandaan..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:50

dianalamboo schreef:
Het maatbekertje wat bij de force zit,gebruiken jullie die ook? En hoeveel geef je dan?

ik gebruik hem
vol bekertje voor onze paarden
1/2 bekertje voor de pony's

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:25

Share schreef:
Ik heb een vraagje.
Ik voer mijn paard al 2 jaar de Corn, na de training. Nu een kwart schep. binnen het stalmanagement krijgt ze ochtend's een kilo biks, weidegang en avond's hooi/kuil
Mijn paard ziet er super uit maar de corn gaat er, nu ik magnesium bijvoer, niet zo gemakkelijk meer in.
Ze heeft dagen dat ze explodeerd van de energie. Biks minderen is geen optie. Dus ik overweeg een andere meusli, met wat meer smaak maar waar niet te veel aan energie inzit in welke vorm dan ook.
Iemand suggesties?

Ik voer de naturell, tis een vreetzakkie dat komt mooi uit want met zijn bouw/gewicht mag hij er ook flink wat van hebben vlgs het advies. ik heb marstall gemaild en ras/werk/en nodige bijzonderheden van mijn paard (oa snel druk van voer) en hun gaven aan hoeveel ik hem kon voeren. Het is geen dikmaker, zit geen melasse in, en geen energie-bom. Mijn paard doet het er super op !! Omdat hij nu ook op het land staat geef ik hem nog maar heel weinig, omdat ik wel wil dat hij aan de dagelijks aanbevolen vit/min komt vul ik het aan met de Force van marstall (70gr)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:28

kevje06 schreef:
dianalamboo schreef:
Het maatbekertje wat bij de force zit,gebruiken jullie die ook? En hoeveel geef je dan?

ik gebruik hem
vol bekertje voor onze paarden
1/2 bekertje voor de pony's

Ik kwam er niet helemaal uit dus heb het na-gewogen, mijn paard behoord 70gr te krijgen, dit is tussen de 80/90 op de maatbeker. Een afgestreken maatbeker is 100gr

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:38

Even een vraagje, ook ik geef 2xp/w mash maar ik begreep dat het toch in slobber-vorm gegeven moet worden ? Ik bedoel dus aanlengen met water en even laten staan ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:40

room10 schreef:
Even een vraagje, ook ik geef 2xp/w mash maar ik begreep dat het toch in slobber-vorm gegeven moet worden ? Ik bedoel dus aanlengen met water en even laten staan ?

mash = slobber , dus altijd aanlengen met water ( lijkt mij )

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:35

Inderdaad moet de mash geweekt worden met warm water. Staat ook op de verpakking ;)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:47

mirim schreef:
Inderdaad moet de mash geweekt worden met warm water. Staat ook op de verpakking ;)

Ooow, nee joh ik las iemand die vroeg "hoeveel mash voer jij droog" maar daarmee bedoeld ze vast voordat je het met water aanlengt *D excuses !!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:47

Ik heb ook nog een vraag over die mash. Je moet die 2 of 3 keer per week voeren.
Maar je hoort altijd dat de darmen van een paard moeten wennen aan ander voer en dat je dus langzaam op moet bouwen. Maar hoe doe je dat dan als je het maar 2 keer per week voert ? maken de darmen dan toch gewoon voor die 2 dagen de goede verteringsbacterieen aan ?
Ik vraag het omdat mijn paard koliek kreeg na een voersverandering, terwijl ik het netjes over 4 dagen had gemixed eerst met het oude voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:53

Ik begrijp je vraag niet helemaal . Wat bedoel je met de goede verteringsbacterien aanmaken?
Mash is juist een voer zeer geschikt voor een koliekgevoelig paard of voor paarden die koliek gehad hebben. En zeker om koliek te voorkomen .
Is het zeker dat jouw paard koliek heeft gehad van de verandering van voer? Een en ander kan namelijk helemaal los van elkaar staan. Ik begrijp dat je daar het eerste aan denkt, maar het veranderen van voer hoeft helemaal niet de oorzaak te zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:58

Het veranderen van het voer was het enige wat "anders" was als anders. En het gebeurde 4 of 5 dagen na de wisseling. Verder heeft hij nooit eerder koliek gehad. Dus ik zou een andere reden niet weten. Dierenarts wist het anders ook niet.
Maar goed, ALS idd die voerswisseling de reden was, hoe moet ik dat dan doen met de mash ? Gewoon in 1 keer 300 gram droge mash ( en dan met water erbij geven ?) Of nog langzamer opbouwen ?
En dan iedere dag geven ? ---> ivm dat de darmen moeten wennen aan ander voer lijkt het me niet handig om het maar 2 keer per week te geven ???

hij krijgt op dit moment nog geen krachtvoer. Alleen seniores priores ( ook een soort slobber, op basis van bietenpulp ) en gekookt lijnzaad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:28

Niemand die het weet ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:59

Ik vind het moeilijk om een advies te geven...
Je kunt informatie over mash vinden op de site van Marstall of op mijn site bv.
Misschien moet je overleggen met de dierenarts als je er via de site niet uitkomt. Als je nu al lijnzaad geeft kun je naar mijn idee ook heel goed mash gaan geven.
Je kunt dagelijks een portie geven.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:55

Kan je die Mash ook gewoon aanlengen met koud water? Vermindert dat misschien alleen wat de werking of weekt het daarmee ook niet goed?

Warm water is niet altijd beschikbaar op stal en waterkoker wordt niet gewaardeerd :( Thermosfles zou nog kunnen, maar ook niet ideaal aangezien ik vaak vanuit werk door ga.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:30

De mash hoef je niet te koken, maar koud water is geen optie.
Juist vanwege de problematiek waar jij mee zit heeft Marstall de Mash-to-Go op de markt gebracht.
Dit zijn porties van 500 gram in een plastic, afsluitbaar zakje. Je maakt de mash klaar door heet water in het zakje te doen. Je sluit het zakje en neemt het mee naar waar je gaat.

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:21

Maris schreef:
Het veranderen van het voer was het enige wat "anders" was als anders. En het gebeurde 4 of 5 dagen na de wisseling. Verder heeft hij nooit eerder koliek gehad. Dus ik zou een andere reden niet weten. Dierenarts wist het anders ook niet.
Maar goed, ALS idd die voerswisseling de reden was, hoe moet ik dat dan doen met de mash ? Gewoon in 1 keer 300 gram droge mash ( en dan met water erbij geven ?) Of nog langzamer opbouwen ?
En dan iedere dag geven ? ---> ivm dat de darmen moeten wennen aan ander voer lijkt het me niet handig om het maar 2 keer per week te geven ???

hij krijgt op dit moment nog geen krachtvoer. Alleen seniores priores ( ook een soort slobber, op basis van bietenpulp ) en gekookt lijnzaad.

Je zou eventueel kunnen beginnen met dagelijks een kleine hoeveelheid, en daarna uitbouwen naar de aangegeven hoeveelheid. Als je het idee hebt dat je paard goed hersteld op de Mash ( weer mooie mestballen bijvoorbeeld en evt in overleg met DA) zou je terug kunnen gaan naar 2 maal per week als ondersteuning.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:28

mirim schreef:
De mash hoef je niet te koken, maar koud water is geen optie.
Juist vanwege de problematiek waar jij mee zit heeft Marstall de Mash-to-Go op de markt gebracht.
Dit zijn porties van 500 gram in een plastic, afsluitbaar zakje. Je maakt de mash klaar door heet water in het zakje te doen. Je sluit het zakje en neemt het mee naar waar je gaat.

Beetje late reactie :o maar waarom is koud water eigenlijk geen optie?

Zal sowieso eens kijken naar die Mash to Go.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:44

Omdat het wellen moet in heet water. Normaal moet je lijnzaad koken, maar door een speciale voorbehandeling volstaat het om de Marstall horse mash te laten wellen in heet water.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:34

Zijn er ook mensen die de synfonie als volledig voer geven en niet als aanvulling?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:04

Je kunt de sinfonie ook als volledig voer geven, maar meestal wordt het als kuur gegeven. Het is goed om bijvoorbeeld optimaal te voeren en dit af te wisselen met twee maal per jaar ( b.v. Voorjaar en najaar) veertig dagen sinfonie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:41

maar dagelijks (met maximaal een volle kg schep) is dus geen probleem?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:08

Nee :)
Ik weet niet wat de reden is dat je alleen sinfonie wilt voeren? Het is nu niet te zeggen, zonder meer info, of je paard alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, maar je kunt iedere dag sinfonie geven.