Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:46

Ik haak weer even in na al die pagina's vlot te hebben doorgelezen, omdat ik een vraagje heb... Cool

Ik voer mijn paard (dat nog laag in het werk staat vanwege een blessure) nu per dag 4 scheppen Hartog Lucerne, 1/2 schep muesli (havervrij, suikerarm, Treurniet) en een 1/4 schep basisbrok (Treurniet) en dan nog 3x per dag een krat kuil/voordroog (bij elkaar ong. 7 tot 8 kg schat ik) en om de dag een Pavo-koek.

Kom ik op deze manier in de problemen met de kalk-fosfor verhouding vanwege de lucerne of vangt de muesli en de brok dat op?
Ik zit er over te denken om de brok helemaal weg te laten en dan evt. wat meer muesli te gaan geven en/of wat zemelen.
Moet je zemelen nat maken voor het voeren of zou ik die ook droog door de lucerne kunnen mengen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:49

fransje23 schreef:
Maris schreef:
Door het fermentatieproces dat ontstaat door het inwikkelen in plastic !!

Nope, bij dat fermentatieproces worden suikers afgebroken tot melkzuur maar er worden geen extra suikers gemaakt.

Hooi verliest veel suikers in het drogingsproces door verdamping.
Ik vermoed (ook na alle aangedragen stukjes om te lezen en onderzoeken) dat kuil/voordroog in zijn algemeenheid Knipoog Knipoog toch wat meer koolhydraten/suikers bevat dan hooi.
Mijn arabiertjes worden snel dikker indien kuil/voordroog bijgevoerd. De andere paarden krijgen diarree.
Een van mijn arabiertjes kreeg overigens ook dikke pootjes toen ik te veel kuil/voordroog voerde.

Ik las ook over een grotere kans op spierbevangenheid/spierpijn indien te grote hoeveelheden suiker.

Maar ik denk dat onbemest, langstengelig en lang gedroogde kuil inderdaad minder koolhydraten bevatten.
Mijn zus heeft ook altijd dit soort kuil, omdat haar draver anders ook altijd per direct aan de diarree gaat. En de anderen rap te dik.
Aan dat soort kuil is dit jaar overigens moeilijk aan te komen (zoveel regen gehad). Wellicht stapt ze ook over op hooi.

@ Nouvel, meest veilig is gewoon de voerinstructies van Hartog zelf op te volgen. Bij Lucerne adviseren ze een x-aantal kilo haver om zo de Ca/F-verhoudingen correct te krijgen.
Ik zou er persoonlijk niet al te veel mee experimenteren.
Maar werp wel een kritische blik op je ruwvoer, want ik denk dat dit nog het meest belangrijke element in het hele voedingsverhaal is.

Overigens grappig vind ik bijvoorbeeld Havens... die met een draverbrok de wereld veroverd (al 20 jaar officiele leverancier van de Olympische Spelen en WK's). En heel hard roept dat al hun producten eiwit-arm is.
En juist onze draver en halve dravers zijn heel gevoelig op grote hoeveelheden koolhydraten (of misschien ook eiwit?).... Grappig he? Of toch een kern van waarheid, die Havens?
Gister Havens draverbrok gekocht en mijn halve dravers gezegd dat omdat ze halve dravers zijn, ook Draverbrok moeten krijgen. Waren ze het wel mee eens geloof ik. Ze vonden het erg lekker. Haha

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:01

Nouvel, inderdaad richtlijnen van Hartog volgen. Zemelen moet je verder altijd geweekt geven ivm mogelijke slokdarm verstopping als je het ongeweekt geeft. Daarnaast moet je weer met zemelen oppassen voor de mineralen verhoudingen.

Wat zijn de waardes van de muesli van Treurniet?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:07

scoxxx schreef:
Overigens grappig vind ik bijvoorbeeld Havens... die met een draverbrok de wereld veroverd (al 20 jaar officiele leverancier van de Olympische Spelen en WK's). En heel hard roept dat al hun producten eiwit-arm is.
En juist onze draver en halve dravers zijn heel gevoelig op grote hoeveelheden koolhydraten (of misschien ook eiwit?).... Grappig he? Of toch een kern van waarheid, die Havens?
Gister Havens draverbrok gekocht en mijn halve dravers gezegd dat omdat ze halve dravers zijn, ook Draverbrok moeten krijgen. Waren ze het wel mee eens geloof ik. Ze vonden het erg lekker. Haha

Dodson & Horrell is wereldmarktleider. Van grooms die mee waren naar de Spelen '96 en 2000, WK '98 en 2002 weet ik dat D&H ook gewoon meegaat naar de kampioenschappen. D&H hoeft er alleen niet zo mee te pronken. De ruiters die dat voeren, pijnzen er niet over om voor zulke belangrijke wedstrijden over te stappen op ander voer, ook niet Havens.

Heb je de voedingswaardes wel eens bekeken? Ik had hier een mooi boekje liggen van Havens met alle voedingswaardes, maar volgens mij is dat bij het vuilnis beland nadat ik me doodgeschrokken was van de 45 % suiker en zetmeel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:22

Ja, ik heb gekeken... maar Havens houdt dat grotendeels geheim onder het motto "geheim van de smid".
Tuurlijk stap je als Olympische ruiter niet over op ander voer. Hihi.
Maar de keuringen van de producten van Havens zijn natuurlijk erg streng, voordat zo'n product als officiele voerleverancier aangewezen wordt. Daarom heb ik gekozen voor Havens.

Zoveel koolhydraten? Ach, mijn paarden krijgen een kwart schep draverbrok en een kwart schep muesli. Halve schep per paard, per dag.
Moet kunnen toch? Tong uitsteken Is nog geen 0,4 kilo per dag... zo'n beetje.
Hoge vitaminering waar Havens mee schermt spreekt me eigenlijk wel aan, juist omdat ik zo weinig voer.

Ik vind Dodson zo duur. 20 euro per 20 kilo!?!
En ontkom ik niet een de twijfel, elite-producten hoeven niet altijd beter van kwaliteit te zijn, toch? Knipoog

Maar ik vraag me af, als je een graanproduct voert... hoe ontkom je dan aan grote hoeveelheden koolhydraten?
Immers graan = koolhydraat.
Ik vraag me dan af wat Dodson dan stopt in zijn brokken om koolydratenpercentage's laag te houden? Schroot? Mmm, waarschijnlijk bietenpulp.
Netals in die dure hondenvoeders als Royal Canin en Eukanuba... veel bietenpulp in deze enorm dure hondenvoer.
Betaal ik liever 7 euro voor een zak bietenpulp dan 20 euro voor Dodson die ook grotendeels uit pulp bestaat?

Of gaat mijn gedachtengang nu scheef? Graag correctie als ik het mis heb.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:33

Let op met voer van D&H, in een aantal zit mint (pepermunt). Is goed voor de spijsvertering, maar komt positief in de doping test.

Graan is 50% suiker/zetmeel dus extreem hoog. En ik kan geen waardes vinden van D&H dus geen idee hoe laag ze daadwerkelijk zitten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:52

http://217.160.193.80/osc/inhaltsstofft ... hp#f_bis_m
Hele lijst van D&H met o.a. ruwe celstof en zetmeel gehalte per soort voer.

En over ruwvoer...
Ik heb jarenlang zonder problemen voordroog gevoerd aan zowel paarden als pony's.
Maar dan was het ook zo droog als gewoon hooi voordat het geperst werd. En het werd pas gemaaid als het heuphoogte stond.
Zelfs mini's kregen dit onbeperkt, zonder problemen.
Aangezien ik nu minder grote paarden heb en dus voersnelheid mis, heb ik het dit jaar in kleine pakjes hooi laten persen. Maar de pony's hebben liever goede kuil dan goed hooi Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:04

Wat me wel opvalt aan die lijst is dat het ruwe eiwit bij D&H erg hoog ligt. Kan dat geen kwaad?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:09

scoxxx schreef:
Hooi verliest veel suikers in het drogingsproces door verdamping.
Ik vermoed (ook na alle aangedragen stukjes om te lezen en onderzoeken) dat kuil/voordroog in zijn algemeenheid Knipoog Knipoog toch wat meer koolhydraten/suikers bevat dan hooi.
Mijn arabiertjes worden snel dikker indien kuil/voordroog bijgevoerd. De andere paarden krijgen diarree.
Een van mijn arabiertjes kreeg overigens ook dikke pootjes toen ik te veel kuil/voordroog voerde.

In voordroog zitten absoluut meer voedingsstoffen omdat er minder verloren gaan op het land. Maar dat komt niet door het fermentatieproces Knipoog
Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te kijken waar het hooi of de voordroog vandaan komt. In lang stengelig spul zit minder energie dan in het kortere fijnere gras. Volgens mij is dat belangrijker dan of het wel of niet in plastic zit.
Overigens hebben wij ruwvoer genoeg dit jaar. Het is nat geweest maar op een paar goede momenten droog genoeg om goede voordroog te maken. Juist in dit soort periodes is voordroog door de toch wat kortere veldperiode goed te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:15

Needje schreef:
Wat me wel opvalt aan die lijst is dat het ruwe eiwit bij D&H erg hoog ligt. Kan dat geen kwaad?

Dat valt best mee vind ik. Bij Havens ligt dat ook tussen de 10 en 16,2% afhankelijk van het soort. D&H heeft ook veel echt sportvoer en die paarden kunnen best wat eiwitten gebruiken idem opgroeiend spul.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:16

scoxxx schreef:
Ja, ik heb gekeken... maar Havens houdt dat grotendeels geheim onder het motto "geheim van de smid".
Tuurlijk stap je als Olympische ruiter niet over op ander voer. Hihi.
Maar de keuringen van de producten van Havens zijn natuurlijk erg streng, voordat zo'n product als officiele voerleverancier aangewezen wordt. Daarom heb ik gekozen voor Havens.

Zoveel koolhydraten? Ach, mijn paarden krijgen een kwart schep draverbrok en een kwart schep muesli. Halve schep per paard, per dag.
Moet kunnen toch? Tong uitsteken Is nog geen 0,4 kilo per dag... zo'n beetje.
Hoge vitaminering waar Havens mee schermt spreekt me eigenlijk wel aan, juist omdat ik zo weinig voer.

Ik vind Dodson zo duur. 20 euro per 20 kilo!?!
En ontkom ik niet een de twijfel, elite-producten hoeven niet altijd beter van kwaliteit te zijn, toch? Knipoog

Maar ik vraag me af, als je een graanproduct voert... hoe ontkom je dan aan grote hoeveelheden koolhydraten?
Immers graan = koolhydraat.
Ik vraag me dan af wat Dodson dan stopt in zijn brokken om koolydratenpercentage's laag te houden? Schroot? Mmm, waarschijnlijk bietenpulp.
Netals in die dure hondenvoeders als Royal Canin en Eukanuba... veel bietenpulp in deze enorm dure hondenvoer.
Betaal ik liever 7 euro voor een zak bietenpulp dan 20 euro voor Dodson die ook grotendeels uit pulp bestaat?

Of gaat mijn gedachtengang nu scheef? Graag correctie als ik het mis heb.

Hoe bedoel je?
Als je Havens een belletje geeft, sturen ze je een prachtig boekje met alle informatie over voedingswaardes en inhoudsstoffen Ja
Dodson & Horrell doet dat niet, inderdaad om zichzelf te beschermen tegen copycats.

Volgens mij heeft het meer met sponsoring te maken dan met strenge keuringen, dat Havens de officiële leverancier is van de FEI. Over het algemeen koop jij ook een andere 'lading' dan wat naar zo'n kampioenschap gestuurd wordt.

20 euro voor 20 kilo is wat overdreven... Maar D&H is wel duur Ja

Nee, geen bietenpulp. Dat heb ik extra nagevraagd, maar hoe ze de zetmeelwaardes dan wel zo laag krijgen, weet ik niet Bloos
Gezien de verschillen tussen de Cubes en de Muesli heeft het ook te maken met het nog intact zijn van de granen.

Maar goed, het is niet mijn bedoeling om hier D&H te promoten.
Wat ik belangrijk vind, is om op te blijven letten waar voederfabrikanten mee schermen. Havens schermt met hoge vitamine gehaltes, maar als je de voedingswaardes navraagt, verschilt dat niet van andere merken.
Het verschil kan dan wel zitten in het soort vitamines. Hoe zijn ze gebonden? Hoe is de opneembaarheid? Hoe zijn ze toegevoegd?
Pavo schermt met verhalen van anderen. Als je vervolgens de voedingswaardes nakijkt van hun voer waar ze dat verhaal op hebben geplakt, klopt er niets van. Dit geldt bijv. voor het magnesiumverhaal. Bij navraag of het organisch gebonden magnesium is die in Nature's best zit, moesten ze me tot vijf keer toe doorverbinden totdat ze een antwoord hadden en dat was nog negatief ook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:18

20 euro voor 20 kilo is niet overdreven.
Stay power is 19,75, de performance concentrate 22,50, de build up 20,00 En dat zijn idd zakken van 20 kilo.
Maar als ik volgens de Pavo site 4 kilo moet geven, en van bv de performance maar 1,5, dan maakt de prijs weinig meer uit....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:19

Eleonoor schreef:
Let op met voer van D&H, in een aantal zit mint (pepermunt). Is goed voor de spijsvertering, maar komt positief in de doping test.

Graan is 50% suiker/zetmeel dus extreem hoog. En ik kan geen waardes vinden van D&H dus geen idee hoe laag ze daadwerkelijk zitten.

Weet je toevallig in welke varianten de mint zit?
Ik heb het voorbij zien komen, maar kan het niet terug vinden Verward

Op welke stof komt dat positief uit de dope-test?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:19

Zit er wel organisch verbonden magnesium in D&H?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:21

Door de pasture mix zit mint.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:22

Needje schreef:
20 euro voor 20 kilo is niet overdreven.
Stay power is 19,75, de performance concentrate 22,50, de build up 20,00 En dat zijn idd zakken van 20 kilo.
Maar als ik volgens de Pavo site 4 kilo moet geven, en van bv de performance maar 1,5, dan maakt de prijs weinig meer uit....

http://www.lowlandfarm.be/startNL.html
Dit zijn de prijzen die ik ook gepresenteerd kreeg, dat zit weldegelijk onder de 20 euro.
Als de prijs een probleem is, kun je gerust de cubes gebruiken. De werking is hetzelfde en het zetmeelgehalte is lager.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:25

Die link die hier eerder stond liet ook mint zien in ruwvoer varianten van D&H.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:26

Zo, dat zijn wel andere prijzen. Niet eerlijk!
Maar die bezorgen vast niet bij mij. Haha!

Kom idd bij de Fibergy ook mint tegen.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:28

Ze hebben voor de musli's idd betere prijzen terwijl de ruwvoeders juist hoger liggen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:29

Er staat in dat overzicht alleen zetmeel, maar niet de suikers. Ook de natuurlijke suikers moeten vermeld worden en dat mis ik. Ben benieuwd hoe hoog dus de suiker EN zetmeel gehaltes zijn...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:30

scoxxx schreef:
@ Nouvel, meest veilig is gewoon de voerinstructies van Hartog zelf op te volgen. Bij Lucerne adviseren ze een x-aantal kilo haver om zo de Ca/F-verhoudingen correct te krijgen.
Ik zou er persoonlijk niet al te veel mee experimenteren.
Maar werp wel een kritische blik op je ruwvoer, want ik denk dat dit nog het meest belangrijke element in het hele voedingsverhaal is.

bedankt voor je reaktie op mijn vraag!
hoe bedoel je dat wat betreft het ruwvoer, vind je dat ik hiermee nog te weinig geef?
Haver geef ik niet, daar wordt mijn toch al snel gespannen merrie te heet van, dat is ook de reden dat ik zo weinig mogelijk krachtvoer wil proberen te geven, maar ze moet wel alle nodige stoffen binnen krijgen, vandaar mijn vraag over de zemelen...

eleonoor, ik zal even kijken of ik dat kan vinden!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:32

Needje schreef:
Zit er wel organisch verbonden magnesium in D&H?

Dat is wel wat ik begrepen heb, maarrrrr.... Als je René Wielens belt, vliegt de info je om de oren Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga maandag nog eens bellen Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:33

Ik pak overigens Subli EM voor de vetten, maar ook voor het magnesium en vit E en ook omdat selenium in dit product ontbreekt.
Selenium schijnt weer niet zo goed te zijn, de laatste tijd.
En of de magnesium organische gebonden zijn in Subli EM?
Mmm, kweetniet. Ik ga ffkes uitzoeken.

Ik hou het overigens op hooi. Maar dit omdat de halve dravers het zo slecht doen op iedere vorm van kuil/voordroog.
En Havens? Haha, omdat halve dravers x draverbrok... ik wel leuke combi vind.
Maar goed, ik voer zo weinig. Ik denk dat het suiker/zetmeel-arm-verhaal daarom niet zo belangrijk is (in mijn geval).
En het "suikerarmere" ruwvoer zoveel meer belangrijker.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:35

Selenium is niet goed als het teveel wordt gegeven. Trouwens een oud bekend gegeven dus niet nieuw of van deze tijd Knipoog . Voor meer info staat op paardendrogist genoeg.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:39

Eleonoor schreef:
Er staat in dat overzicht alleen zetmeel, maar niet de suikers. Ook de natuurlijke suikers moeten vermeld worden en dat mis ik. Ben benieuwd hoe hoog dus de suiker EN zetmeel gehaltes zijn...

Klopt Ja
Het probleem is daarbij echter dat de cijfertjes niet alles zeggen. Het gaat ook om het soort suiker, bijvoorbeeld het verschil tussen suikerrrietmelasse en suikerbietmelasse. Het ene is beter opneembaar dan het andere, maar dat is niet van cijfertjes af te lezen.