Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:Word een paard dikker van hooi en word een paard dikker van kuil?
Pallatin schreef:Ook ik verzorg een oudje wat de laatste tijd enorm vermagert, ik heb dringend hulp nodig!
Hier zijn gegevens, het is een ruin van in de dertig, zo'n 1.45 hoog. Hij staat dag en nacht buiten met twee grote schuilstallen en weidegang. Gypsy heeft geen tanden meer en daarom zijn we een poosje geleden overgestapt op seniores priores van subli, hier deed hij het aanvankelijk super op, hij glom weer, poep werd beter en hij at prima.
De laatste tijd wordt hij toch weer magerder, ookal eet hij met smaak. Hij krijgt nu 4,5 kilo seniores per dag in drie porties. Daarover gaat een flinke scheut olie en knoflook.
Kunnen we nu beter de hoeveelheid opvoeren, of iets anders bijvoeren. Ik las over maisvlokken, zijn die alom te verkrijgen? en hoeveel moeten we ervan bijvoeren?
edit: hij is laatst nog ontwormd!
Pallatin schreef:ja bedankt, voor de tip! We hebben een paardenrusthuis gebeld en die zeiden hetzelfde. We geven nu dus door zn seniores gemengd telkens een schep gehakte luzerne. Zemelen komen erook bij...Ook gaan we veulenbrok bijvoeren, hopelijk helpt dat!
MieLo schreef:ik meld me aan.
mijn paardje is aan de dunne kant.
toen we haar kochten (juni 2007) was ze ontzettend dik (ze stond al een paar weken op het land, werd heel soms gereden).
toen wij haar kregen zijn we langzaam op gaan biouwen voor de conditie.
de kilo's gingen eraf, maar een beetje te veel.
ze was gewend dag en nacht op het land te staan daar, hier stond ze de hele dag op stal (met veel ruwvoer en bix, muesli etc) en in de zomer op het land.
nu een jaar verder is ze nog steeds dun, ze begint nu weer langzaam bij te komen van kamp (toen ze terugkwam van een weekje kamp was het nog erger dan normaal).
ze krijgt dagelijks veel hooi, muesli (2-3 kg per dag) en nog eens 1 kg mais extra, maar toch blijft ze zo mager.
ze heeft trouwens niets met haar gebit, leeftijd ligt het ook niet aan (ze is 9)