[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:47

maakt niet uit volgens mij. ruwvoer is buikvulling. met kuil moet je alleen uitkijken dat je paard niet te veel eiwit binnen krijgt. ik zou voor hooi kiezen als ik de keuze had...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:55

Paarden worden inderdaad dikker van hooi en kuil en niet van krachtvoer.
Dus wil je je paard dikker hebben, zul je meer ruvoer moeten geven en niet krachtvoer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:03

Het is nogal vervelend, want mijn paard is vrij dun, en het paard waar ze bij in de wei staat word veeels te snel dik.. dus dat is best irritant met voeren..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:15

Afbeelding
Deze foto is van een week of vijf geleden. Ik vroeg op de equitana om raad bij de Havens stand. De man vroeg: Wat eet je paard? "Nou hij staat 23 uur in het gras, krijgt ongeveer anderhalve kilo basisbrok en krijg dagelijks een schep paardenmeel".
Hij begon te lachen en zei dat hij er weinig aan toe kon voegen. Dat schema deed ik in elk geval niet verkeerd.
Inmiddels gaat hij weer een stuk beter, de rui en de overgang naar de weide hebben echt een aanslag op Ocho gedaan. Hij is nu vier en ik hoop dat hij nog verder uitzwaart maar ik vermoed dat hij altijd wel erg rank zal blijven.

Worden jullie ook zo moe van al die mensen die een mening hebben over jouw paard omdat hij toevallig dun is?
Er zijn mensen die vinden dat ik hem de hele zomer moet laten staan, er zijn er die vinden dat hij dit of dat voor een ander voer moet hebben. Er zijn er die een wedstrijdje af en toe (dit jaar al drie) uit den boze vinden en er zijn altijd mensen die een opmerking moeten plaatsen. Zucht.

Wat vinden jullie van de hoeveelheid training en beweging die je een paard geeft. Ik rijd hem nu twee keer in de week een rustige buitenrit of longeren of twintig minuten dressuur en een keer per week een dressuur les van een half uur. Hoe staat het te dun zijn van een paard in verhouding tot de hoeveelheid arbeid die het krijgt?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 04:09

Onze dravermerrie was altijd een heel schraal beestje. Geen vetjes aan te krijgen!
Alles geprobeerd. Maismeel en weet ik het allemaal.

Sinds een tijdje geven we haar Subli EM. Geweldig!
Begonnen met drie maatbekertjes per voerbeurt, nu heeft ze er één per voerbeurt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:43

Sodeletuut schreef:
Word een paard dikker van hooi en word een paard dikker van kuil?

Van ruwvoer worden paarden dikker omdat de darmen dan gevuld zijn en dat is aan de buitenkant te zien.

Van kuil zetten ze extra aan omdat daar meer suikers inzitten als in hooi.

Wil je je paard dikker dan eerst meer ruwvoer proberen te geven. Helpt dit niet genoeg, dan dikmakers als pulp, lucerne, merriebrok, maismeel ( kijk uit voor bevangenheid hiermee ) etc. proberen ( niet allemaal tegelijk ). Maar allereerst uitsluiten of er een medische oorzaak is natuurlijk ( tanden, wormen of iets anders ).

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:43

hej,

mijn paardje is een luchtzuiger, hij word ook snel te dun, de veearts zegt dat dit door zijn gebrek komt.
wij geven veel zemelen/gruis bij het eten, dat helpt Lachen

xx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:46

maar is dat goed voor een paard? wat ik weet is dat niet goed om standaard bij te geven hoor...

die van mij staat nu in nieuw superlang grofstengelig gras. ben benieuwd wat dat doet. ik denk haast dat nu zelfs de laatste kilootjes er bij gaan komen Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:30

Ik heb ze hier dikker gekregen door goed kuilgras te voeren (echt veel 6 keer per dag) en daarnaast extra maisbrokken (agrobs) gevoerd uit duitsland. Binnen een maand was mijn schrale ruin weer terug in topconditie.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:50

Er heeft bij ons een paard gestaan voor te verdikken, wel ze heeft elke dag, smorgends en 's avonds voer voor drachtige merries gekregen+ wormkuur vloeibaar + een vitamine kuur en soms een stukje hard brood + wortelen , wel en ze is redelijk verdikt maar in het begin ging het niet gewoon omdat ze zo nerveus was! Zie dat je je paard altijd kalm krijgt, deze merrie nam een hap en ging een toertje lopen en kwam terug, altijd hinniken etc. Wel op het einde was ze ook stukken kalmer, en nu is ze terug weg Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:33

indi is ook weer terug op gewicht. ben helemaal blij Lachen combinatie van goed veel ruwvoer (op t moment gewoon lang gras) en klein beetje brok met behoorlijk wat olie...

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:23

Mijn paard is ook altijd aan de dunne kant. Hij staat in de zomer tussen koeien, direct naast de paardengroep waar hij in de winter bij staat.
Hij krijgt energiemix, met veel goede oliën en vetten en slobber, scheutje zonnebloemolie. Maismeel vindt hij niet lekker. Hij wil geen grote porties eten! Hij is gek van de grasmix van Hartog. Maar ook weer kleine porties. Verder eet hij een halfje wit brood per dag. In de winter goed kuil. Maar ook weer in meerdere porties per dag verdeeld, anders laat hij het liggen.
Ik krijg vaak de opmerking dat mijn paard niet dik wordt omdat ik hem veel laat werken (4 keer per week een buitenrit). Maar ik denk dat het gewoon bij het paard hoort. Net als bij mensen heb je paarden die van lucht al dik lijken te worden en de mijne wordt niet dik al eet hij 24 uur per dag door.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:47

Ik vind het idd ook heel erg vervelend dat mensen telkens weer over mijn (veel te) magere paard beginnen! Boos!

De merrie is al dik in de 20 en erg mager, omdat ze slechte tanden heeft en haar darmwerking niet optimaal is. Ze krijgt veel te eten (biks, hooi, weidegang, muesli, wortels), geheel in overleg met de DA, en daarbij ook speciale muesli voor oude paarden van de DA, maar ze wordt nog steeds niet voller.

Ze is verder heel levendig, eet, drinkt en mest goed, heeft mooie dunne benen en heeft het duidelijk nog prima naar haar zin. Maar telkens weer komen mensen melden dat ze toch wel erg mager blijft ... ik was zelfs al blij dat ze van de winter een deken op had, dan kreeg ik tenminste geen opmerkingen Knipoog Bloos . Erg he ... Bloos

x_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:46

Ik ken ook zo'n pony ze is veeel te dun en daarom word ze ook meer gevoerd maar er komt gewoon niks aan Verdrietig . Ze is wel al in de 30 jaar oud

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:16

Ik wil graag voer geven om ze wat aan te laten komen.

Wij voeren nu vitamine koeken van pavo, van hippostar de reform granen mix en Pavo All Sports

Ik wilde graag weten welk voer beter is om aan te komen.En wel gezond is.
Want er blijven ribben zichtbaar.

De dunste waar je duidelijk ribben ziet krijgt :

smorgens 1 kilo all sports en 1 kilo granenmix en zonnebloemolie
savonds 1 kilo all sports en 1 kilo granenmix en zonnebloemolie en een pavokoek
savonds hooi/voordroog en overdag de hele dag op het gras.

Snap dat toch niet hoor want 1 staat even lang op de wei etc en die krijgt maar 1 kilo granenmix per dag en daar is geen ribbetje te voelen

Welk voer zal beter zijn? Mailsvlokken helpen ook niet echt.Die hebben we al gehad. Pulp vinden ze hier niet echt lekker

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:16

Ook ik verzorg een oudje wat de laatste tijd enorm vermagert, ik heb dringend hulp nodig!
Hier zijn gegevens, het is een ruin van in de dertig, zo'n 1.45 hoog. Hij staat dag en nacht buiten met twee grote schuilstallen en weidegang. Gypsy heeft geen tanden meer en daarom zijn we een poosje geleden overgestapt op seniores priores van subli, hier deed hij het aanvankelijk super op, hij glom weer, poep werd beter en hij at prima.
De laatste tijd wordt hij toch weer magerder, ookal eet hij met smaak. Hij krijgt nu 4,5 kilo seniores per dag in drie porties. Daarover gaat een flinke scheut olie en knoflook.
Kunnen we nu beter de hoeveelheid opvoeren, of iets anders bijvoeren. Ik las over maisvlokken, zijn die alom te verkrijgen? en hoeveel moeten we ervan bijvoeren?

edit: hij is laatst nog ontwormd!

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:32

hoi.

ik heb hetzelfde probleem maar kan inmiddels al veel vertellen over magere paarden en (bij)voeren.
RUWVOER IS DE BASIS!

-opgetrokken flanken=teweinig ruwvoer LET OP: EEN PAARD MET OPGETROKKEN FLANKEN IS DUS NIET MAGER!!
-mager langs de ruggengraat is teweinig eiwit (hogere brok voeren)
maismeel is dikmaker. ik meng het met muesli tot een papje
brok verdelen in meerdere kleine porties p/d zodat het beter word opgenomen
kuilgras zet inderdaad meer aan vanwege de suikers en het bevat meer eiwitten. ik moet er wel bijzeggen dat het kuil niet meer van die kwaliteit is als het vroeger was en het relatief minder eiwit heeft dan het hoort tehebben. je kan er vrij veel van voeren. ook omdat het meer vocht bevat. kijk wel uit met 1e snede en koeienkuil.
kruidenmelange (muesli) en prairimix is ook goed.

ik vond de veulenbrok ook een goede. bedoelen jullie dan het veulenbrok of de merriebrok die drachtig is? en hoe voer je bietenpulp en waar haal je dat?

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:37

Pallatin schreef:
Ook ik verzorg een oudje wat de laatste tijd enorm vermagert, ik heb dringend hulp nodig!
Hier zijn gegevens, het is een ruin van in de dertig, zo'n 1.45 hoog. Hij staat dag en nacht buiten met twee grote schuilstallen en weidegang. Gypsy heeft geen tanden meer en daarom zijn we een poosje geleden overgestapt op seniores priores van subli, hier deed hij het aanvankelijk super op, hij glom weer, poep werd beter en hij at prima.
De laatste tijd wordt hij toch weer magerder, ookal eet hij met smaak. Hij krijgt nu 4,5 kilo seniores per dag in drie porties. Daarover gaat een flinke scheut olie en knoflook.
Kunnen we nu beter de hoeveelheid opvoeren, of iets anders bijvoeren. Ik las over maisvlokken, zijn die alom te verkrijgen? en hoeveel moeten we ervan bijvoeren?

edit: hij is laatst nog ontwormd!

ik vind dat je al erg goed voert.
meerdere porties en speciaal seniorenvoer en ook nog eens dag en nacht buiten!
je kan het proberen met mais(groothandel) maar ik denk dat je je moet neerleggen bij de ouderdomsprobleempjes
oude paarden hebben een hele langzame stofwisseling en nemen gewoon minder op. je voert hem echt goed en geeft veel weidegang
en als hij verder gezond is

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:31

Ja maar hij wordt nu zo dun, dat ik wel vrees voor zijn gezondheid! Ik weet echter ook niet zo wat we verder nog kunnen doen. Ik ga proberen om de olie iets op te voeren (zonder dat hij aan de diarree gaat) en wil eens geweekte bietenpulp gaan proberen
Want wat gebeurt er als hij blijft vermageren? sterft hij een dan door gebrek aan voedingsstoffen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:49

Lucerne is er ook in brokvorm, misschien kan je dat weken en dan geven naast de seniores priores ? Bevat alleen wel veel calcium in verhouding tot fosfor. Dus als je veel geeft misschien zemelen toevoegen om dit te herstellen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:55

ja bedankt, voor de tip! We hebben een paardenrusthuis gebeld en die zeiden hetzelfde. We geven nu dus door zn seniores gemengd telkens een schep gehakte luzerne. Zemelen komen erook bij... Knipoog Ook gaan we veulenbrok bijvoeren, hopelijk helpt dat!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:00

ik meld me aan.
mijn paardje is aan de dunne kant.
toen we haar kochten (juni 2007) was ze ontzettend dik (ze stond al een paar weken op het land, werd heel soms gereden).
toen wij haar kregen zijn we langzaam op gaan biouwen voor de conditie.
de kilo's gingen eraf, maar een beetje te veel.

ze was gewend dag en nacht op het land te staan daar, hier stond ze de hele dag op stal (met veel ruwvoer en bix, muesli etc) en in de zomer op het land.

nu een jaar verder is ze nog steeds dun, ze begint nu weer langzaam bij te komen van kamp (toen ze terugkwam van een weekje kamp was het nog erger dan normaal).
ze krijgt dagelijks veel hooi, muesli (2-3 kg per dag) en nog eens 1 kg mais extra, maar toch blijft ze zo mager.

ze heeft trouwens niets met haar gebit, leeftijd ligt het ook niet aan (ze is 9)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:21

Pallatin schreef:
ja bedankt, voor de tip! We hebben een paardenrusthuis gebeld en die zeiden hetzelfde. We geven nu dus door zn seniores gemengd telkens een schep gehakte luzerne. Zemelen komen erook bij... Knipoog Ook gaan we veulenbrok bijvoeren, hopelijk helpt dat!

Kan hij de lucerne wel kauwen dan ?

Op de eerste pagina van dit topic staat een artikel van Anneke Hallebeek over voeding voor oudere paarden. Oa wat zij aanraad als ruwvoer aanvulling als een paard niet meer goed hooi kan eten. --> pulp, havermout, zemelen en olie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:23

MieLo schreef:
ik meld me aan.
mijn paardje is aan de dunne kant.
toen we haar kochten (juni 2007) was ze ontzettend dik (ze stond al een paar weken op het land, werd heel soms gereden).
toen wij haar kregen zijn we langzaam op gaan biouwen voor de conditie.
de kilo's gingen eraf, maar een beetje te veel.

ze was gewend dag en nacht op het land te staan daar, hier stond ze de hele dag op stal (met veel ruwvoer en bix, muesli etc) en in de zomer op het land.

nu een jaar verder is ze nog steeds dun, ze begint nu weer langzaam bij te komen van kamp (toen ze terugkwam van een weekje kamp was het nog erger dan normaal).
ze krijgt dagelijks veel hooi, muesli (2-3 kg per dag) en nog eens 1 kg mais extra, maar toch blijft ze zo mager.

ze heeft trouwens niets met haar gebit, leeftijd ligt het ook niet aan (ze is 9)

Wat is veel hooi ? Hoeveel in kg's ?
Wormen ook al eens nagekeken ( www.wormbestrijding.nl voor mestonderzoek ) ?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:52

hoeveel in kg's ze krijgt weet ik niet.
wormen heeft ze niet, daar is al naar gekeken