Ja Marstall is op diverse plaatsen in Nederland verkrijgbaar (zie hun site).
Dodson en Horrell voer haal ik bij René Wielens in Haaksbergen. Is voor ons een hele afstand, en daarom bestel ik het bij hem (kost 5,50 verzenden voor 1 zak). http://www.rwdh.nl/
St. Hippolyt wordt ook door René Wielens verkocht, maar dat kocht ik voorheen in Duitsland (was voor ons niet zo ver weg; in Emmerich - over de grens bij Nijmegen).
Ik ben heel tevreden over Subli. Zowel voor gewoon als speciaal voer en hun voedingsadviezen. Voor advies kun je ze gewoon mailen of een formulier invullen dat je kunt krijgen bij bijv. de Welkoop waar ze Subli in het assortiment hebben. Zo heb ik prima ervaringen met ponybrok voor mijn draver en subli EM voor mijn KWPN'er die te dun werd op een gegeven ogenblik. Stan krijgt nu Subli muesli zonder, zit geen haver / suiker / en nog wat dingen in die je als snel dikwordend en ook nog hoefbevangen geweest paard niet kunt gebruiken. Wat ik ook erg makkelijk vind is dat de Welkoop winkels hier ook zijn en dat er vriendelijk personeel is (ik heb het nu over Pijnacker) dat ook makkelijk iets voor je bestelt. Dan is het er binnen een dag of 3. Subli heeft echt van alles van luzerne t/m sportbrok, van ponybrok t/m slobber etc. PS ik heb geen aandelen
Het meetlint van Pavo kon je bij ze bestellen, maar ik ben er dus niet meer zo weg van, wat gewicht betreft. Ik ga nu maar op de gaatjes van de singelstoten af. En op gezond verstand, dat ik hoop binnenkort een rib te voelen
Mijn paard staat 24/7 op land, dat strooksgewijs telkens wordt uitgebreid. Hij krijgt helemaal niets bijgevoerd. Ik rijdt zo'n 4x per week, maar hij blijft te dik.
ik was net aan het lezen in het topic met tips voor paarden met overgewicht en las daar over dat magnesium. Hebben jullie dit allemaal in overleg met jullie DA gegeven of zijn er ook mensen zomaar mee begonnen?
Waarom zou je daar een duur boek voor moeten kopen? Ga gewoon lekker aan de slag met je paard. Zelfs een stevige wandeling doet al wonderen. Maar wel iedere dag minimaal 30 minuten goed bewegen. Dat geldt ook voor ons mensen. Van boeken lezen vallen we niet af
Dat boek, als ik de toelichting lees Sorry, met 30 minuten per dag kom je er echt niet natuurlijk. 30 minuten voor een buitenrit? Ben al 30 minuten bezig met alleen heen en terug stappen naar het bos, heb je nog geen rit gehad Als je fatsoenlijk wilt rijden bijvoorbeeld heb je toch altijd nog een goede warming up a 10 / 15 minuten en cooling down a 10 / 15 minuten nodig en daartussendoor ben je feitelijk 'aan het werk' is mijn idee van goed werken.
@OohafoO kan me voorstellen dat je er een beetje moedeloos van wordt hoor. Moet eerlijk zeggen dat ik alleen de ervaring met Stan heb en met een shet die echt van de lucht dik werd, het enige wat hielp / helpt bij Stan en die shet was heel veel stapwerk, langzaam opbouwen van conditie en een passend dieet, maar volgens mij doe je dat al toch? Zou hem toch eens laten testen op insuline resistentie of anders eens goed laten doormeten door bijv. Eric Laarakker of Steffi v.d. Laarse, zijn echt hele goede dierenartsen/homeopaten/acupuncturisten.
Wat zij nde kosten van het daarop laten testen? Wil het eigelijk wel graag. Hij krijgt op het moment alleen stenelig hooi en gras met een grasmasker op.
Ik had dat ook ergens hier in het topic gevrraagd of bij supplementen weet het niet meer. Maar kreeg er geen echt antwoord op alleen dat de kosten 'erg meevielen'. Ik zou gewoon je DA vragen of hij het kan doen. Het schijnt zo te zijn dat het moet worden verstuurd naar een lab in UK of zoiets? Maar goed, dat hoeven de kosten niet te zijn. Als jouw paardje al zolang vrijwel niets krijgt en toch nog steeds te dik is en jij denkt dat hij genoeg beweging krijgt, moet je het wellicht ergens anders in zoeken. Een consult bij Eric Laarakker kostte een jaar of 4 geleden iets van 80 Euro weet ik nog uit mijn hoofd.
Het gaat niet alleen om de voeding. Wat doe je met Haf op dit moment? Al laat je je paard doormeten, hij zal toch een gericht trainingsschema moeten hebben. Ik heb zelf een shetlander die nog altijd dik oogt, maar waarvan nu eindelijk een schoft en wat ribben voelbaar zijn. Ben er jaren mee bezig geweest voor mijn gevoel. Niets leek te helpen. Nu ga ik iedere dag !!! met haar wandelen of wat grondwerk doen. Minimaal 30 minuten, een wandeling soms tot 3 uur. Voor de kar maximaal een uur. Ze krijgt onbeperkt weidegang op een zeer schrale wei en vrij wel onbeperkt hooi te eten. En toch is ze juist nu afgevallen. Het is echt door de beweging gekomen. Lopen, lopen en nog eens lopen.
Ik heb vorig jaar Isabella laten doormeten door een alternatief diergeneeskundige die samenwerkt met oa Eric Laarakkers. Kosten voor een uitgebreid consult (van ca. 1,5 uur) waren 43 euro. Voorrijkosten bedroegen 10 euro. Eventuele voorgeschreven medicatie moet (uiteraard) apart betaald worden. Dat was in mijn geval erg duur (tegen de 100 euro).
Hij heeft een maand stil gestaan door een wond. Wel heel veel gelopen. Uren zelfs als het weer ook mee zat. Nu ben ik weer aan het opbouwen en zit nu op 70 minuten rijden. Elke dag krijgt hij beweging van longeren rijden tot een uur lopen met hem.
Edit: wat houd doormeten dan precies in. Sorry voor mijn domme vraag
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 22-05-08 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
@Isapaardje: jouw trainingsprogramma lijkt dus op die die ik hanteer, grappig. Denk dat ze vooral door dat vele, vele stapwerk echt op een gegeven moment gaan afvallen. En vanuit endurance weet ik dat je op een gegeven moment op een punt komt dat ze echt onbeperkt ruwvoer kunnen (moeten!) eten om goed bij te blijven. Hoop dat ik met STan dat punt ook ga bereiken Als je veel stapwerk doet, bijv. met wandelwerk of aan de fiets, of als handpaard, of karretje, ben je volgens mij ook heel gezond met je paard bezig. Een paard in de vrije natuur wandelt ook heel veel. Kijk ze maar eens in de wei continue heen en weer scharrelen (als je een schrale wei hebt en een lekkere grote wei ..... o wat wilde ik dat we zo'n wei hadden ).
Ik herken het moedeloos worden van OohafoO wel. Indiana is 9 jaar te dik geweest. Iedereen die bij ons op het erf kwam meende mij toch echt te moeten vertellen dat ze veel te dik was en iedereen porde met z'n vingers in haar nek (wat niet lukte). Streng dieet, veel beweging, echt niets hielp, alleen kreeg ik door het dieeten een paard die helemaal niet happy was. Dus ja, magnesium heeft voor ons erg goed geholpen. OohafoO: als je dan alles geprobeerd hebt en niets helpt, probeer dan de magnesium 6 tot 8 weken. Je paard valt er absoluut niet dood van neer.
Verder ben ik het met Isapaardje eens dat het in combinatie is met beweging. De beweging die je hierboven beschrijft zou volgens mij in combinatie met minder voer afdoende moeten zijn.
MaaikeUshi: de vraag wat het kost heb je aan mij gesteld en inderdaad ik weet het echt niet meer, maar het is zeker niet meer dan 100 euro geweest. Toen was de persoon in Utrecht die dit normaal behandeld een paar maanden met verlof of zo en daarom is het naar Engeland gestuurd.
@romeorowan.... o dat was jij! Het lijkt me wel heel vervelend dat mensen zich steeds met je paard zitten te bemoeien en ook steeds weer schijnen te moeten zeggen dat hij te dik is.... word er nu bij Stan al af en toe chagi van. Ik bedoel, je zorgt goed voor je paard, je overvoert hem niet, je wilt het beste voor je dier, moet je dat dan steeds weer uitleggen. En kan me ook heel goed voorstellen dat al die tips die je allang hebt toegepast je ook een beetje je neus uitkomen. Maar als je de magnesium tip nog niet hebt gedaan, wie weet, paar weekjes proberen? Stan heeft ook magnesium in zijn hoefsupplement zitten trouwens.
Het is trouwens net zo vervelend een te dun paard te hebben hoor, dat is ook lastig. Heb ik een half jaartje gehad, is dan wel weer het andere uiterste....
Ook hier is al veel aan mijn pony gepord om ribben of schoft te voelen. Vorig jaar nog vond men haar te dik, maar gister kreeg ik voor het eerst de vraag of ze niet te dun was omdat die man haar ribben zag terwijl ze gewoon stilstond. Hé eindelijk. Niettemin vorige week vond iemand haar nog te dik omdat ze een kuiltje op haar kruis had bij haar billen en wat dik is op de schouderbladen ... Nou eh, ze porren maar een eind hene nu. De ribben zijn goed te voelen, evenals een schoft en dat is voor mij een teken dat ze echt is afgevallen. Wat er nu nog aan zit, dan hoort erbij zullen we maar zeggen. Het is tenslotte toch een shetlander
Doormeten ... Hoe leg ik dat uit ... Deze mevrouw werkte met lecherantenne en biosensor. Met de lecherantenne werd gekeken of de organen, spieren en dat soort zaken in orde waren. Het gaat op basis van het uitzenden van energie. Klinkt beetje vaag, maar daar moet je je op het moment dat ze bezig zijn maar bij neer leggen. Ik zag aan mijn paard dat het wel degelijk "iets" met haar deed. Mooi voorbeeld was bij de longen. Bij ons vraagt de huisarts een keer diep te zuchten als ze daar naar willen luisteren. Bij een paard gaat dat natuurlijk niet. En toch begon Isabella heel duidelijk en zuchtend te ademen toen zij met de longen bezig was in haar onderzoek. Soms werd Isa onrustig bij iets, dan weer totaal ontspannen. Tussen de onderzoeken door was ze alleen maar nieuwsgierig naar alles om haar heen. Met de biosensor wordt, ook op basis van energie, gemeten (bekeken) wat je paard tekort komt, niet mag hebben of juist wel. Ik heb zo al mijn voer laten "doormeten", inclusief het gras. Zemelen en lijnzaad, wat ik toen veel voerde, mocht ze absoluut niet meer hebben, volgens de sensor. Ze had op die manier gemeten geen magnesium tekort, maar wel een fosfortekort en een vitamine E gebrek.
door wie heb jij dat laten doen Isapaardje? ben ik wel benieuwd naar want het lijkt me iets typsich 'baat het niet dan schaadt het niet', maar wél iets wat goed kan helpen in je voerkeuze, en daarbij zekerheid over de gezondheid van je paard. mijn eigen dieren worden eens per jaar (indien nodig vaker natuurlijk) nagekeken door een osteopaat, dat wel.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 23-05-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Kan je nagaan dat verandering niet meer opvallen als je je paard elke dag ziet. Gisteravond was ik haf aan het longeren op stal toen kwam een stal genoot naar mij toe. Ze vond dat haf erg mooi was afgevallen Moet wel nog meer af hoor. Maar hoe zien jullie dat als je paard is afgevallen?
Meetlint en voelen en goed kijken. Zo voel ik sinds enige tijd de schouders En ik zie ze nu ook als hij beweegt. Ook bij zijn buik zie ik een verschil, en de flanken bollen niet meer, maar zijn nu een beetje hol. En echt ..... ik ga ervoor dat we over een week 2, 3 de eerste rib voelen....
Sinds 2 dagen heb ik een nieuwe bijrijdpony, een 5jarige andalusiër merrie van 1.45 ong. Ze heeft vorig jaar en dit jaar een veulen gehad, en is daardoor al 2 jaar niet meer bereden. Enkel heeft ze nu een ontzettende hangbuik, ze is dus gewoon veel te dik, echter op haar rug en kont zit juist geen vet, ribben zijn makkelijk voelbaar en ze heeft een punt kont. Nu is het echter wel de bedoeling dat ze af gaat vallen om die buik weg te krijgen. Ze staat nu 24/7 in de wei met de andere merries met veulens, en krijgt verder niks bijgevoerd. Sowieso gaat ze een paar keer per week aan de longe,en als ze dalijk al wat is afgevallen wordt ze ook bereden. Maar wat voor voeding is nu verstandig voor haar, omdat ze bovenop juist helemaal niet dik is. Ik voer nu magnesium bij, maar ben bang dat de buik dalijk blijft en ze bovenop magerder wordt.