melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:50

op stal blijkt de apaloosa ook marstall optimall zomer te krijgen en die zou volgens de leverancier melasse en mais vrij zijn maar mooi dat beiden er wel inzitten, mais zelfs als 3e ingredient.

Ik heb van de week eens ziten spieken op de ingredienten van zowel subli muesli als de marstall maar zoveel scheelt dat niet eens. De subli heeft dacht ik aan eiwit 11,3 % en de marstall toch nog 10,6 %. Ook kwa suiekrs ed zit er weinig verschil in. En als je ziet wat het prijsverschil tussen beiden is.

Ik ben nu met Connor voorzichtig af en toe een handje testmuesli van Fyto aan het proberen en tot nu toe nog geen jeuk oid. Ik stap er niet op over maar zo heel af en toe mag ie er nu een handje van hebben.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:54

DinkeyGirl: de combinatie voor hem om voldoende energie te blijven halen uit zijn voer.
Hij wordt 6 dagen per week gewerkt op Z2 niveau en loopt wedstrijden. Hij moet dus over de dag verdeeld voldoende energie kunnen opbouwen zonder te pieken. Dat had ik met Havens wel, dat hij erg heet werd maar dat hij uiteindelijk weinig er van verwerkte. Dus hoe harder aan het werk, hoe meer ik moest voeren met alle nadelige gevolgen van dien.Hij verzuurde heel snel, had bijna altijd dikke benen en hield teveel afvalstoffen vast door die bulkstoffen in de brok. Hierdoor gingen zijn prestaties naar beneden en was hij zelfs niet meer fijn door het lijf te rijden door al de vochtophopingen.
Dit paard is helemaal binneste buiten gekeerd deze zomer en is volledig OK. Enkel zijn stofwisselingsprobleem is iets voor het leven en waar ik nu met dit voer probeer een verschil in te brengen.
Dus de combinatie is voornamelijk voor hem op maat gemaakt aan de hand van de klachten en om hem optimaal van vitaminen, mineralen en energie te voorzien.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:56

karuna schreef:
op stal blijkt de apaloosa ook marstall optimall zomer te krijgen en die zou volgens de leverancier melasse en mais vrij zijn maar mooi dat beiden er wel inzitten, mais zelfs als 3e ingredient.

Ik heb van de week eens ziten spieken op de ingredienten van zowel subli muesli als de marstall maar zoveel scheelt dat niet eens. De subli heeft dacht ik aan eiwit 11,3 % en de marstall toch nog 10,6 %. Ook kwa suiekrs ed zit er weinig verschil in. En als je ziet wat het prijsverschil tussen beiden is.

Ik ben nu met Connor voorzichtig af en toe een handje testmuesli van Fyto aan het proberen en tot nu toe nog geen jeuk oid. Ik stap er niet op over maar zo heel af en toe mag ie er nu een handje van hebben.

Dan hebben ze je niet goed geinformeerd. Er zit wel degelijk melasse in de Optimal en ook mais. Maar het gehalte aan suikers is aanzienlijk lager.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:59

ik gebruik het niet dit is wat ze tegen eigenaar van Apaloosa hebben gezegd. En met zijn suikerziekte mag ie helemaal geen suikers heben eigenlijk naast het gras dat ie krijgt. En de mais zit teveel zetmeel in. Ik was ook verbaasd toen ik dat hoorde en de zak las wat er nu eigenlijk inzit. De stalhoudster las toen ook nog maar eens de inhoud en verbaasde zich over dat wat de leverancier gezegd had over het voer.

juist vanwege de melasse en mais blijf ik op de haver staan, Dan weet ik zeker dat ie niet teveel binnen krijgt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:01

Billy schreef:
Morrie schreef:
je bedoelt natures best en cerevit van Pavo?

Heb ik beide doorgemeten, beide ongeschikt voor mijn paard, er zit ook van alles in wat ik hem nooit zou willen voeren, zoals knoflook..... en een vrij hoog eiwitgehalte en heel veel suiker in verhouding (zie www.pavo.nl )

Ik heb nergens kunnen vinden dat er knoflook inzit. Waar haal je dat vandaan?

Mijn fjord krijgt natures best, ik heb daar echt geen spoor van knoflook in gevonden hoor, je ruikt het ook niet aan de muesli. Ik zou het heel knap vinden als het er wel in zou zitten terwijl ik toch heel goed heb gekeken en heb geroken aan deze muesli Haha!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:51

Je moet wel naar het "verteerbaar ruw eiwit" kijken!!!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:05

Zwelgje fijn dat hij het er zo goed op doet, ja als je op hoger niveau zit heeft hij idd ook meer energie nodig.
Ik vind het super voer, alle paarden bij wie het gevoerd werd heb ik er echt ontzettend van op zien knappen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:27

@allemaal:

Zijn er onder jullie mensen met een paard die aantoonbaar jeuk krijgen door melasse?
Mijn paard heeft zomereczeem maar ik probeer alle opties open te houden, dus ook die dat de jeuk wordt veroorzaakt door voer....

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:23

Er bestaat wel speciaal voer voor paarden met zomereczeem en natuurlijk ook supplementen. Ik ken alleen paarden die mok krijgen van melasse. Heb nog niet echt gehoord dat ze er jeuk van krijgen. Er bestaat een zeer goed vliegenmiddel en creme tegen zomereczeem. Waar zelfs al een aantal paarden mee "gered" zijn.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:26

Ja, de mijne, maar 100% zeker weten doen we het niet.

Het is begonnen toen hij van PAVO stimix overging op de kruidenmelange, daar zat heel veel melasse in. We wisten toen echter nog niet dat het daar aan lag. Hij kreeg allemaal jeukende bulten die door schuren alleen maar groter werden en meer gingen jeuken. Toen hij op marstall voer werd gezet werd het een heel stuk minder, omdat daar maar 1% melasse inzat. Toen hadden we wel vermoedens dat het om suikers en/of eiwitten ging maar het was gewoon een questi van uitproberen. Op de wei ging het goed met dat krachtvoer (Type E).

Een aantal maanden terug kreeg mijn paard een blessure en ging terug van de wei naar stal. Hij kreeg lucerne bijgevoerd omdat hij weinig krachtvoer mocht. In hartog lucerne zit echter best veel melasse en toen viel dus het kwartje, want ineens kwamen de bulten en de jeuk, die eerst bijna helemaal weg waren, weer terug. Zodra we met de lucerne en dus de melasse stopten verdwenen ze weer bijna helemaal. Nu staat hij sinds een aantal weken op melassevrij en de bulten zijn vrijwel helemaal weg. Er zitten nog hele kleine harde korstjes op de plaatsen waar de bulten zaten maar ik hoop eigenlijk dat dat ook helemaal weg zal gaan.

Exceem kan het bij Suevo niet zijn, want hij heeft er ook 's winters last van. Opvallend is dat als hij onder een te warme deken stond, de jeuk ook erger was. Ik probeer hem dus vooral niet te dik in te pakken.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:49

Dank Lachen

Ik heb me er ontzettend in verdiept en weet inmiddels ontzettend veel, maar dat heeft er nog niet toe geleid dat het probleem helemaal is opgelost.
Anyway, er is een speciaal topic over zomereczeem dus daar zal ik jullie niet mee vermoeien Knipoog

DinkeyGirl: mijn paard heeft het afgelopen zomer heel erg goed gedaan, alles heel gehouden.
Veel aan voer gedacht, kruiden erbij etc etc.

Ik dacht dus, in de winter is het helemaal weg, maar not dus Boos!
Hij schuurt nu weer. Niet zo heel erg, maar toch.
Hoezo zomereczeem het is hartje winter.

Ik voer wel sinds enige tijd een half schepje Hartog lucerne, en ik begin haast te geloven dat het daarmee te maken kan hebben.
Dat kreeg hij vorig jaar niet en toen was er niks aan de hand in de winter.
Ik ben dus wel blij met jouw antwoord.
Ik ga proberen wat er gebeurt als ik dat weer weglaat.

Nog meer jeukers door melasse?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:13

Citaat:

yep, ik kan er bij wijze van spreken op wachten........ en niet alleen jeuk maar ook allemaal andere ellende: mok, ra(s)p, en volgens mij kwam de rostraal daar ook van, want dat heeft ie nu ook niet meer.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 01:57

ik moet het nog even afwachten, al is Gam nu wel mokvrij en Nap voor de helft. oké dit betreft niet de jeuk waar je om vraagt maar ik wiltoch ff zeggen hoe het er hier voor staat Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:10

Franka_Vosje schreef:
Dank Lachen

Heb je al gedacht aan Kiezelderma geven (kuur, 3 maanden)?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:21

ja hier nog een , jeuk mok en rasp. mok is altijd daarna zo over maar dejeuk kan nog weken aanhuden voordat die over is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:31

Als paarden jeuk kunnen krijgen van melasse (bijproduct van suiker), dan zouden ze toch ook jeuk moeten krijgen van gras en van melasse-vrij voer waar een paar procent suiker in zit? Weet iemand hoe dit zit?

Ik heb een keer een dagcursus gevolgd op een bedrijf dat de paarden op de natuurlijke manier houdt. En zij zetten bv hun exceempaarden niet meer op de wei ivm het suiker in gras.

Overigens heb ik mijn zomerexceempaard een keer laten doormeten. En hij zei tegen mij dat het exceem/allergie veroorzaakt werd door voer (kon ook gras zijn)...

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:45

Franka de mijne kreeg ook 2x een halve schep, qua gewicht was het niets, maar het was kennelijk toch genoeg voor hem om een reactie op te geven. Heel opvallend was dat het daarna ook binnen 2 weken weer opvallend minder werd.

Bij mijn paard hebben supplementen en drainagecompositum overigens niet geholpen. Ik heb nog een vermoeden waar het bij de mijne mee te maken kan hebben, en dat zijn ze appels en wortels die hij elke dag krijgt bijgevoerd. Hoewel het volgens de voedingsexpert van marstall geen kwaad zou moeten kunnen, denk ik toch ook dat daar bepaalde suikers inzitten die de reactie in stand houden. Ik wil dat die korstjes ook weggaan, en dat zijn huid weer normaal wordt. Niet alleen jeukvrij maar wel met korstjes Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:09

Franka_Vosje schreef:
Ik voer wel sinds enige tijd een half schepje Hartog lucerne, en ik begin haast te geloven dat het daarmee te maken kan hebben.
Dat kreeg hij vorig jaar niet en toen was er niks aan de hand in de winter.

Ik vond dit stukje op bokt in een zomereczeem topic viewtopic.php?f=3&t=236645&start=0&st=0&sk=t&sd=a :
"een teveel aan eiwitten en andere stoffen in de voeding
kan de symptomen verergeren , het teveel aan eiwit(en
andere voedingstoffeb)moet verwerkt worden door het
lichaam en getransporteerd worden door/in het bloed.
worden door het bloed, hierdoor blijven de gifstoffen van
de mugjes langer in het bloed en is het paard dus langer
blootgesteld aan de gifstoffen van de mugjes en er dus
meer kans is op allergische reacties."

In lucerne zit inderdaad veel melasse, maar ook veel eiwit (15%)! Geef je je paard nu melasse-vrij, maar wel eiwit-rijk? Dan ben ik benieuwd of de jeuk evengoed afneemt. Hebben anderen hier ervaring mee?

In gras zitten toch zowel suikers als eiwit?... In dit topic viewtopic.php?f=3&t=513314&hilit=jeuk las ik namelijk dat de jeuk veroorzaakt kan worden door het fructaangehalte in het gras. Fructaan is toch ook een suiker? En te veel aan eiwit zou er voor zorgen dat afvalstoffen opgeslagen worden rond de staartwortel en manenkam waardoor daar de jeuk ontstaat..
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 28-12-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:14

He sh*t, hebben we speciaal suiker en koolhydraat arm voer genomen, moest er nog luzerne bij voor de broodnodige extra's en lees ik hier dat daar weer melasse inzit. DAaaaar baal ik nou enorm van want daar is het nou juist om begonnen allemaal. GRRR, hoe krijg je zo ooit een paard op orde als het 'gezonde' product weer voorzien wordt van melasse.

Notabene: De eiwitten in Luzerne zijn wel gezonde, beter af te breken eiwitten. En daarom is luzerne normaliter goed om er bij te geven aan probleempaarden en oude paarden. (als antwoord op degene die hierboven de vraag/opmerking plaatste)

En Subli alleen in grote porties te krijgen. Iemand anders al Luzerne gevonden zonder melasse oid? HELLEP!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:19

Bedankt voor het meedenken allemaal Ach gut

In Hartog lucerne zit 5 % melasse, dat klinkt weinig, maar als je de zak openmaakt dan komt de zoetigheid je tegemoet....

Ik voer als 'krachtvoer' Happy hoof, dat is speciaal voor hoefbevangen paarden, helaas niet in NL verkrijgbaar, krijg het van een medebokker die het uit Duitsland bestelt. Het is vergelijkbaar met Safe & Sound van Dodson en Horrel.
Dat moet sowieso geen probleem zijn, want daar zit zo weinig suiker en zetmeel in, dat kan gewoon niet lager. Er zit ook bijna niks in, lijkt een beetje op stro, en wat grasbrokjes met vitaminen en mineralen toegevoegd.
Dit ben ik speciaal gaan voeren vanwege zijn jeuk.

In de zomer voerde ik een klein handje le brick van de paardendrogist, dat is ook lucerne, met wat havermeel, en soyaolie geloof ik.
Eerst dacht ik dat daar ook geen melasse inzat (staat niet bij de ingredienten vermeld) maar op de doos waar die dingen inzitten staat dus dat er wel melasse inzit...
Hoe dan ook, daar deed hij het heel goed op.
Hij stond 11 uur per dag in het gras, ik ben me ook heel goed bewust van het fructaangehalte in het gras, en ja dat is ook suiker.
Maar toch ging dat heel goed. Hij had ook een boett deken en weinig mogelijkheden om te schuren. Hij komt niet op stal in de zomer, alleen onder 'toezicht' eventjes voor opzadelen of deken afdoen en poetsen, en hij had zo'n borstelframe in zijn stal voor als hij neigingen had.
Maar die had hij nauwelijks.

Half november leek het erop dat het schuren helemaal was gestopt, ik blij, terwijl het toen nog heel warm was, maar hij had gewoon geen jeuk meer.

Ik dacht dus dat het geen kwaad kon om als aanvulling die hartog lucerne te gaan voeren, maar daar heb ik nu dus mijn twijfels over.
Ik zie hem nooit schuren maar hij heeft een paar 'punk' plekken in zijn manen, en het haar van zijn hals wordt ook dunner. Af en toe hangt er een losgeschuurd stuk maanhaar bij.
Dus hij schuurt wel. Zijn staart laat hij ongemoeid.

Ik ben er vanaf vandaag mee gestopt, als het daaraan ligt dan moet ik dus binnen 2 weken verschil merken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:41

gras is voor Connor idd ook een bekende bron van jeuk. Erg rijk gras of gras dat net bevroren is geeft hem enorme jeuk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 16:13

Gam krijgt ook jeuk als hij op te rijk (lees lang dik gras) staat Ja idem voor dit soort hooi, krijgt hij jeuk van aan zijn dikke poepertje en de binnenkant van zijn achterbenen. ik merkte het op zijn pensionstal, tijdens de overgang van weide naar stalperiode. door dit soort dingen ben ik me steeds meer gaan verdiepen en wat wel en niet goed voor hem is Ja

ff een bedenksel, ik was zonet de mest aan het oprapen en rook er even aan, want ik rook niks Haha! en inderdaad, ik rook bijna niks op een cm. afstand. een heel zacht geurtje.
ookal is hooi het hoofdvoer, kan het toch gaan geuren door het bijvoer wat paarden krijgen? wil iedereen die melasse vrije van marstall voert ff aan de mest ruiken? Nagelbijten / Gniffelen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:24

Franka_Vosje en andere bokkies met paarden die huidproblemen door suiker/eiwit krijgen,
nogmaals, denk eens aan Kiezelderma?

Botervlieg schreef:
Franka_Vosje schreef:
Dank Lachen

Heb je al gedacht aan Kiezelderma geven (kuur, 3 maanden)?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 16:25

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:31

Je was me net voor....ik wilde net gaan posten dat er al een topic over is (wat een mooie link zeg Pling )

Dus botervlieg: ja ik denk erover na, alleen zijn de ervaringen niet echt overweldigend positief....maar ik sta (bijna) overal voor open, alleen ik heb al heel veel geprobeerd en dan wordt je wat voorzichtiger.
Het gaat me niet eens om geld, maar om teveel dingen tegelijk te proberen, dan raak je helemaal het spoor bijster Ziek

Maar ik waardeer de tip hoor, en kun je vertellen waarom je dit zo aanbeveelt?
Heb jij hier goeie ervaring mee?