Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:paardje schreef:Vandaag weer gereden. Dit keer in de springtuin. Weer erg mak en ool traag. Ik had het hier nog niet gemeld, maar de zadelmaker komt deze week ook, want ik twijfel of dat wel goed ligt. Daarom maar niet verder gereden.
Helaas gaf de staleigenaar aan dat de wei in avond en paddock overdag niet mag. Het is het een of het ander. Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen. Ze is gisteren geënt, dus wellicht daardoor vandaag zo traag, maar we laten binnenkort waarschijnlijk bloed prikken om te kijken of daarin tekorten zijn. Dan kan ik het voer daar ook op aanpassen.
Hoe rot ook, maar je stal heeft welzijn niet voorop staan helaas. Helaas is het nog op heel veel stallen zo. Vooral bij veel luxe stallen, zie je vaak dat buiten staan echt te weinig wordt aangeboden. Net als meerdere beurten ruwvoer etc.
Je hoort weleens na 2 tm 4 uurtjes buiten; Ze zijn er even lekker uit geweest. Maar kijk eens naar buiten.....heerlijk weer en lang licht, dus niet met minder genoegen nemen dan van ochtend tm avond met een vriendje.
Veel sportstallen en trainers denken echt nog zo, ook met voer. Paarden lijken het goed te doen op een bak sportbrok/muesli. Maar kijk eens naar jezelf! Wat heb je werkelijk nodig qua voeding en is gezond voor je? En wat geeft je even een boost om wat te doen?
Een paard hoort te bewegen. Op stal gebeurt er helemaal niks. Het is slecht voor de darmen, botten en gewrichten, spieren en geest van het paard. Het staat allemaal stil.
Mnoonn schreef:superpony schreef:
Hoe rot ook, maar je stal heeft welzijn niet voorop staan helaas. Helaas is het nog op heel veel stallen zo. Vooral bij veel luxe stallen, zie je vaak dat buiten staan echt te weinig wordt aangeboden. Net als meerdere beurten ruwvoer etc.
Je hoort weleens na 2 tm 4 uurtjes buiten; Ze zijn er even lekker uit geweest. Maar kijk eens naar buiten.....heerlijk weer en lang licht, dus niet met minder genoegen nemen dan van ochtend tm avond met een vriendje.
Veel sportstallen en trainers denken echt nog zo, ook met voer. Paarden lijken het goed te doen op een bak sportbrok/muesli. Maar kijk eens naar jezelf! Wat heb je werkelijk nodig qua voeding en is gezond voor je? En wat geeft je even een boost om wat te doen?
Een paard hoort te bewegen. Op stal gebeurt er helemaal niks. Het is slecht voor de darmen, botten en gewrichten, spieren en geest van het paard. Het staat allemaal stil.
Hier wil ik toch even op in gaan. Mijn paard staat op dezelfde stal en staat gewoon de gehele dag met anderen in de wei. Ik heb nog niet eerder op een stal gestaan waar het welzijn zo voorop staat als hierMaar dat sommige eigenaren het anders willen kan de staleigenaar niks aan doen.
luffwinny schreef:Bokt geneuzel? Het is dier onvriendelijk, en dat je daar commentaar ook krijgt lijkt me niet raar, gelukkig denken de meeste aan het welzijn van hun paard. En er kan altijd wat gebeuren , op stal in paddock of onder het zadel. Altijd zo raar mensen die denken de nieuwe Anky te worden en dan hun paard geen paard meer laten zijn.
Phoya schreef:TS. Mijn oprechte excuses voor mijn ongenuanceerde reacties over dat je aan het klungelen was e.d.
Ik heb keiharde kritiek op je gehad. Je triggerde mij met je koppigheid. Ik reageerde zo omdat het idee dat je je paard gaat overvragen door het sneller te laten lopen me niet aanstond en ik het idee had dat je wens om een vlotter paard boven het welzijn van het paard stelde. Uiteindelijk is het jou keuze en moet jij zelf doen wat jij denkt dat goed is voor jullie als combinatie. Succes met jullie proces.
superpony schreef:Ik oordeel op wat geschreven wordt. Wat anderen een goede stal vinden, vind ik totaal geen goede stal met welzijn voorop.
Er is gevraagd hoeveel ruwvoer je paard krijgt en dan regelt de stalhouder dat. Als jij komt, ligt er altijd nog ruwvoer. Dat is mooi, maar daarvoor kan je paard nog steeds uren en uren zonder staan.
TS, je reageert echt heel selectief op wat je wel of niet wil horen. Stel jezelf de vraag; ging dit topic om jou of je paard? Ik heb het in ieder geval over je paard.
Ook ik kom uit de tijd dat paarden de hele winter op stal stonden, soms ook meerdere dagen zonder beweging. Een deel gingen dan zomers pats boem samen op de wei. Verder kregen ze een schep biks en een schep haver. Paarden werden soms best oud.
Daarna kwam ik na verhuizing op een manege zonder mogelijkheid om buiten te komen. 2x daags hooi en 3x daags biks. Problemen vielen op zich mee. Maar je had ook meer natuurlijke selectie. De zwakkere paarden, redde het sowieso gewoon niet.
Het is onzin dat je geen nieuw paard kan introduceren in een stabiele kudde. Het gaat vaak mis omdat de kudde niet stabiel is ( dat zien niet alle mensen ) er te weinig ruimte is voor het aantal paarden, er niet voldoende eten is en er het 1 en ander misgaat bij buiten en binnen zetten door de mens.
Ik heb in November nog een nieuw paard geintroduceerd in de paddock en dat ging na het gewone kennismaken prima. Maar onze paarden stonden toen van licht t,m donker buiten en zijn gewend om altijd met anderen te staan. Ze staan nu 24/7 samen buiten en delen ook de open stallen, hun hooi en zelfs hun hapje. Ze staan met zn 4en uit 1 bak hooi te eten en vd week had ik 2 mannen met hun hoofd in 1 emmer voer ( vitamines op een ruwvoermix)
Als je wil dat mensen naar de mening en ervaringen van anderen luisteren, moet je dat zelf ook doen. Ik heb in 40 jaar paarden en 30 jaar eigen paarden heel veel gezien in alle vormen en maten. Van topsport tot recreatief en sta voor veel open.
Ik lees ( dus daar kan ik niks aan doen! ) dat vooral ( wannabe ) sportruiters totaal niet willen ontwikkelen en maar vast blijven houden aan zaken waarvan we al lang beter weten, want alles wat anders is, is natural of geitenwollen sokken......NOT!
Prive stonden we ook met dressuur ruiters ( af en toe een wedstrijdje van B tm Z is geen sport, is recreatie! ) en die miepten altijd erg snel met hun paarden. Maar ze hadden ook altijd problemen en vele smoesjes. Moeten met allerlei toeters en bellen het bos in, als ze al durven.
Ik rij er 4 tegelijk in het bos op een halstertje, maar krijg dan de dooddoener; ja, maar die van jullie zijn braaf. Ja, duuhhhh. Ze mogen paard zijn.
Zet ik er eentje van hun op, krijgen ze de makkelijkste van het stel niet eens van de plek. En dat is niet 1 persoon, maar al jaren zo. En nee, ik rij niet altijd zo, kan ook prima serieuzer trainen en ze kunnen zijgangen etc( ook in het bos bijv )
Is het veilig wat ik doe? Veiliger dan met 1 paard met slofteugel etc
Paarden welzijn is nog iets wat in Nederland erg onduidelijk is. Heel veel mensen ontwikkelen al, maar een deel blijft maar stug vasthouden aan oude idealen. Bokt is een afspiegeling van de werkelijkheid, dus tja...........Als mensen een robot willen, moeten ze een motor kopen of iets dergelijks.
Cer schreef:Nou ja ik kom ook uit de tijd dat paarden alleen stonden, en dat weidegang niet een pre was, maar het gedrag wat hier omschreven wordt, herken ik niet..
Mijn oude paard heeft jarenlang in een box gestaan, en had weinig contact met andere paarden, maar ze was net zo braaf als een ander, en presteerde goed in de ring.. maar het heeft geen zin om individuele voorbeelden te noemen.. Ik mis in dit soort verhalen altijd een beetje de grote gemene deler... over onze eigen ervaring is niet zo moeilijk, en er is altijd iemand die kan zeggen :'ja maar bij mij ging het wel'.. of andersom 'maar bij mij ging het niet'![]()
Niet ieder paard wat alleen staat, staat te verpieteren. Heel objectief gezien. Niet ieder paard wat samen staat is blij. Niet ieder paard wil 24uur op hok, niet ieder paard wil 24uur buiten... Er is een grote gemene deler voor sociaal contact, beweging, buitenlucht etc. en daarnaast zijn er afwijkingen.. denk ik.
Maar dit topic ging over voer