4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:01

TS. Mijn oprechte excuses voor mijn ongenuanceerde reacties over dat je aan het klungelen was e.d.
Ik heb keiharde kritiek op je gehad. Je triggerde mij met je koppigheid. Ik reageerde zo omdat het idee dat je je paard gaat overvragen door het sneller te laten lopen me niet aanstond en ik het idee had dat je wens om een vlotter paard boven het welzijn van het paard stelde. Uiteindelijk is het jou keuze en moet jij zelf doen wat jij denkt dat goed is voor jullie als combinatie. Succes met jullie proces.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:09

Ik heb jaren terug op stallen gewerkt waar het dure sportpaardenspul heel de dag in de bescherming stond opgesloten, de meesten raakten daar toch wel ietwat verknipt van, maar ach ze presteerden.

En de laatste jaren ben ik van het bitloos, 24/7 buiten, geen ijzers etc.

En tussen de tijd van de sportstallen en nu zit ook nog een heel grijs gebied van omstandigheden qua huisvesting en voer.

Ik ben geen gediplomeerd deskundige en heb ook niks bereikt in de sport (ook niet geprobeerd trouwens :+ ).

Maar heb wel paarden positief zien veranderen door weidegang met andere paarden.
Zowel tussen de oren als fysiek.

Ik heb paarden door teveel of net verkeerd krachtvoer juist sloom of zelfs ziek zien worden.

Ik denk dat bloed trekken een goed idee is, wellicht ook de analyse van het hooi opvragen en met een voedingsdeskundige overleggen.

Als je paard tekort komt in het voer, is dat dan omdat de groei teveel vraagt en moet je daarnaar gaan voeren.
Of is het lijf verder prima en is het echt een energie kwestie?

Overigens heb ik van TS steeds fijn uitleg gekregen als ik vroeg naar de manier van rijden en de aanpak.
Dat iemand het anders doet dan ik zou doen, wil niet zeggen dat dat meteen fout is.
Ik ben van mening dat er van iedereen wat te leren valt en wat paarden betreft ben je nooit uitgeleerd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:14

paardje schreef:
Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen.

Super! Dat zou al een hele verbetering zijn. Top dat je er ook mee bezig bent om dit soort veranderingen te maken!

Othilly

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:30

Inzichten wat betreft paardenwelzijn veranderen langzaam. Ook ik ben opgegroeid met het idee dat een sportpaard niet op de wei hoort! Veel te gevaarlijk!
Probleem is met die zg sportpaarden dat als ze dan wel eens mogen zij vaak compleet uit panty gaan..HALLO blessure!!
Nu jaren later nu ik mijn eigen pension heb en alle principes van sportstallen overboord heb gegooid zie ik wat het doet voor paarden als zij hun natuurlijke gedrag kunnen vervullen! Een paard is een kuddedier en heeft sociaal contact nodig.. Dit is een basisbehoefte!
Mijn paard heeft er nu een aantal verplichte wkn paddock opzitten en geloof t of niet maar ik zie een depri paard..wat mist ze haar kudde, het contact en het gras!! Dus ja ik ben ervan overtuigd dat dit soort welzijn zeer veel invloed heeft op je paard!
Al onze paarden zijn altijd de wei op gegaan ook de dure sportpaarden!

Wat betreft voeding: waarom vul je niet aan met een vitamine/ mineralensupplement?

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:36

superpony schreef:
paardje schreef:
Vandaag weer gereden. Dit keer in de springtuin. Weer erg mak en ool traag. Ik had het hier nog niet gemeld, maar de zadelmaker komt deze week ook, want ik twijfel of dat wel goed ligt. Daarom maar niet verder gereden.

Helaas gaf de staleigenaar aan dat de wei in avond en paddock overdag niet mag. Het is het een of het ander. Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen. Ze is gisteren geënt, dus wellicht daardoor vandaag zo traag, maar we laten binnenkort waarschijnlijk bloed prikken om te kijken of daarin tekorten zijn. Dan kan ik het voer daar ook op aanpassen.

Hoe rot ook, maar je stal heeft welzijn niet voorop staan helaas. Helaas is het nog op heel veel stallen zo. Vooral bij veel luxe stallen, zie je vaak dat buiten staan echt te weinig wordt aangeboden. Net als meerdere beurten ruwvoer etc.
Je hoort weleens na 2 tm 4 uurtjes buiten; Ze zijn er even lekker uit geweest. Maar kijk eens naar buiten.....heerlijk weer en lang licht, dus niet met minder genoegen nemen dan van ochtend tm avond met een vriendje.

Veel sportstallen en trainers denken echt nog zo, ook met voer. Paarden lijken het goed te doen op een bak sportbrok/muesli. Maar kijk eens naar jezelf! Wat heb je werkelijk nodig qua voeding en is gezond voor je? En wat geeft je even een boost om wat te doen?

Een paard hoort te bewegen. Op stal gebeurt er helemaal niks. Het is slecht voor de darmen, botten en gewrichten, spieren en geest van het paard. Het staat allemaal stil.

Hier wil ik toch even op in gaan. Mijn paard staat op dezelfde stal en staat gewoon de gehele dag met anderen in de wei. Ik heb nog niet eerder op een stal gestaan waar het welzijn zo voorop staat als hier ;) Maar dat sommige eigenaren het anders willen kan de staleigenaar niks aan doen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:52

Wat een paardontwaardige situatie. Ze proberen een vriendje te regelen? Sorry hoor maar dat is een basis behoefte net zoals weidegang. Snap wel dat dat paard afgestompt word met de tijd. Ik ben absoluut niet tegen stallen maar wel op deze manier paarden houden. Mijn ervaring is met onze sportpaarden dat er nooit echt blessures zijn ontstaan in de wei. Terwijl je op stallen waar ze weinig buiten komen vaker peesblessures zijn. Ik heb op meerdere stallen gewerkt dus heb veel kunnen zien waar paarden gelukkig waren en waar niet. Paarden staan het liefst te grazen met een vriendje, en geluk van paard hoort voorop te staan naast je eigen ambities.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:56

Maar je eigen ambities gaan dan zelfs beter/ gemakkelijker. Dat is het mooie er van.

Ik kom gelukkig uit een deel van het land waar toen ik jong was ook de dure springpaarden in de wei kwamen.
Dus ik weet niet beter.
Al wordt er geloof ik met springpaarden altijd minder getrut als met dressuur paarden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 21:57

Mnoonn schreef:
superpony schreef:

Hoe rot ook, maar je stal heeft welzijn niet voorop staan helaas. Helaas is het nog op heel veel stallen zo. Vooral bij veel luxe stallen, zie je vaak dat buiten staan echt te weinig wordt aangeboden. Net als meerdere beurten ruwvoer etc.
Je hoort weleens na 2 tm 4 uurtjes buiten; Ze zijn er even lekker uit geweest. Maar kijk eens naar buiten.....heerlijk weer en lang licht, dus niet met minder genoegen nemen dan van ochtend tm avond met een vriendje.

Veel sportstallen en trainers denken echt nog zo, ook met voer. Paarden lijken het goed te doen op een bak sportbrok/muesli. Maar kijk eens naar jezelf! Wat heb je werkelijk nodig qua voeding en is gezond voor je? En wat geeft je even een boost om wat te doen?

Een paard hoort te bewegen. Op stal gebeurt er helemaal niks. Het is slecht voor de darmen, botten en gewrichten, spieren en geest van het paard. Het staat allemaal stil.

Hier wil ik toch even op in gaan. Mijn paard staat op dezelfde stal en staat gewoon de gehele dag met anderen in de wei. Ik heb nog niet eerder op een stal gestaan waar het welzijn zo voorop staat als hier ;) Maar dat sommige eigenaren het anders willen kan de staleigenaar niks aan doen.

Hier ga ik toch ook even op reageren. Hoe kan je die conclusie trekken superpony? Dit is juist een stal waar het paardenwelzijn voorop staat. Ik maak zelf de keus om mijn paard niet in de groep de wei op te laten. Dat heeft niks met de staleigenaaar te maken. Die kwam er juist mee om er een ander bij te zetten.
Ik vind het toch steeds weer verbazingwekkend hoe hier over personen geoordeeld kan worden terwijl mensen ze niet eens kennen en niet weten hoe ze er in staan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:57

Dat was er niet bij vermeld mnoonn!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:58

Vanwaar die keuze dan paardje??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:59

Sorry hoor. Wat een (bokt)geneuzel hier ook weer over 'paardonwaardige situatie'. Het is nu eenmaal even niet op te lossen nu met dat paard in een bestaande groep. Al zou TS daar geen probleem mee hebben, de staleigenaar (en andere pensionklanten zitten mogelijk ook niet te wachten op een nieuw paard in een bestaande groep). Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Ik zit in een topic waar een paard net zn oog eruit is genokt door zo'n leuke nieuwe. Nou daar zit je ook niet op te wachten.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:03

Bokt geneuzel? Het is dier onvriendelijk, en dat je daar commentaar ook krijgt lijkt me niet raar, gelukkig denken de meeste aan het welzijn van hun paard. En er kan altijd wat gebeuren , op stal in paddock of onder het zadel. Altijd zo raar mensen die denken de nieuwe Anky te worden en dan hun paard geen paard meer laten zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:06

luffwinny schreef:
Bokt geneuzel? Het is dier onvriendelijk, en dat je daar commentaar ook krijgt lijkt me niet raar, gelukkig denken de meeste aan het welzijn van hun paard. En er kan altijd wat gebeuren , op stal in paddock of onder het zadel. Altijd zo raar mensen die denken de nieuwe Anky te worden en dan hun paard geen paard meer laten zijn.

Sneu..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:14

Tja ik neem aan dat het paard ook niet zomaar bij andere in de wei wordt gezet maar dat nieuwelingen eerst de kans krijgen om te wennen middels een draadje..
Ik ben sowieso geen voorstander van grote groepen. Kleine op elkaar afgestemde groepjes..zo doe ik het iig!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:33

Hier ook kleine groepjes, als je daar de tijd voor neemt om te laten wennen gebeurd er vaak niks.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:25

Ik begrijp nu dat je niet meer reageert...snap het wel. Maar laat je het wel even weten als het beter gaat en wat de oplossing was? Kunnen wij ook weer van leren....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:44

Phoya schreef:
TS. Mijn oprechte excuses voor mijn ongenuanceerde reacties over dat je aan het klungelen was e.d.
Ik heb keiharde kritiek op je gehad. Je triggerde mij met je koppigheid. Ik reageerde zo omdat het idee dat je je paard gaat overvragen door het sneller te laten lopen me niet aanstond en ik het idee had dat je wens om een vlotter paard boven het welzijn van het paard stelde. Uiteindelijk is het jou keuze en moet jij zelf doen wat jij denkt dat goed is voor jullie als combinatie. Succes met jullie proces.

+:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:32

Ik oordeel op wat geschreven wordt. Wat anderen een goede stal vinden, vind ik totaal geen goede stal met welzijn voorop.

Er is gevraagd hoeveel ruwvoer je paard krijgt en dan regelt de stalhouder dat. Als jij komt, ligt er altijd nog ruwvoer. Dat is mooi, maar daarvoor kan je paard nog steeds uren en uren zonder staan.

TS, je reageert echt heel selectief op wat je wel of niet wil horen. Stel jezelf de vraag; ging dit topic om jou of je paard? Ik heb het in ieder geval over je paard.

Ook ik kom uit de tijd dat paarden de hele winter op stal stonden, soms ook meerdere dagen zonder beweging. Een deel gingen dan zomers pats boem samen op de wei. Verder kregen ze een schep biks en een schep haver. Paarden werden soms best oud.

Daarna kwam ik na verhuizing op een manege zonder mogelijkheid om buiten te komen. 2x daags hooi en 3x daags biks. Problemen vielen op zich mee. Maar je had ook meer natuurlijke selectie. De zwakkere paarden, redde het sowieso gewoon niet.

Het is onzin dat je geen nieuw paard kan introduceren in een stabiele kudde. Het gaat vaak mis omdat de kudde niet stabiel is ( dat zien niet alle mensen ) er te weinig ruimte is voor het aantal paarden, er niet voldoende eten is en er het 1 en ander misgaat bij buiten en binnen zetten door de mens.

Ik heb in November nog een nieuw paard geintroduceerd in de paddock en dat ging na het gewone kennismaken prima. Maar onze paarden stonden toen van licht t,m donker buiten en zijn gewend om altijd met anderen te staan. Ze staan nu 24/7 samen buiten en delen ook de open stallen, hun hooi en zelfs hun hapje. Ze staan met zn 4en uit 1 bak hooi te eten en vd week had ik 2 mannen met hun hoofd in 1 emmer voer ( vitamines op een ruwvoermix)

Als je wil dat mensen naar de mening en ervaringen van anderen luisteren, moet je dat zelf ook doen. Ik heb in 40 jaar paarden en 30 jaar eigen paarden heel veel gezien in alle vormen en maten. Van topsport tot recreatief en sta voor veel open.

Ik lees ( dus daar kan ik niks aan doen! ) dat vooral ( wannabe ) sportruiters totaal niet willen ontwikkelen en maar vast blijven houden aan zaken waarvan we al lang beter weten, want alles wat anders is, is natural of geitenwollen sokken......NOT!

Prive stonden we ook met dressuur ruiters ( af en toe een wedstrijdje van B tm Z is geen sport, is recreatie! ) en die miepten altijd erg snel met hun paarden. Maar ze hadden ook altijd problemen en vele smoesjes. Moeten met allerlei toeters en bellen het bos in, als ze al durven.
Ik rij er 4 tegelijk in het bos op een halstertje, maar krijg dan de dooddoener; ja, maar die van jullie zijn braaf. Ja, duuhhhh. Ze mogen paard zijn.

Zet ik er eentje van hun op, krijgen ze de makkelijkste van het stel niet eens van de plek. En dat is niet 1 persoon, maar al jaren zo. En nee, ik rij niet altijd zo, kan ook prima serieuzer trainen en ze kunnen zijgangen etc( ook in het bos bijv )

Is het veilig wat ik doe? Veiliger dan met 1 paard met slofteugel etc

Paarden welzijn is nog iets wat in Nederland erg onduidelijk is. Heel veel mensen ontwikkelen al, maar een deel blijft maar stug vasthouden aan oude idealen. Bokt is een afspiegeling van de werkelijkheid, dus tja...........Als mensen een robot willen, moeten ze een motor kopen of iets dergelijks.

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:48

superpony schreef:
Ik oordeel op wat geschreven wordt. Wat anderen een goede stal vinden, vind ik totaal geen goede stal met welzijn voorop.

Er is gevraagd hoeveel ruwvoer je paard krijgt en dan regelt de stalhouder dat. Als jij komt, ligt er altijd nog ruwvoer. Dat is mooi, maar daarvoor kan je paard nog steeds uren en uren zonder staan.

TS, je reageert echt heel selectief op wat je wel of niet wil horen. Stel jezelf de vraag; ging dit topic om jou of je paard? Ik heb het in ieder geval over je paard.

Ook ik kom uit de tijd dat paarden de hele winter op stal stonden, soms ook meerdere dagen zonder beweging. Een deel gingen dan zomers pats boem samen op de wei. Verder kregen ze een schep biks en een schep haver. Paarden werden soms best oud.

Daarna kwam ik na verhuizing op een manege zonder mogelijkheid om buiten te komen. 2x daags hooi en 3x daags biks. Problemen vielen op zich mee. Maar je had ook meer natuurlijke selectie. De zwakkere paarden, redde het sowieso gewoon niet.

Het is onzin dat je geen nieuw paard kan introduceren in een stabiele kudde. Het gaat vaak mis omdat de kudde niet stabiel is ( dat zien niet alle mensen ) er te weinig ruimte is voor het aantal paarden, er niet voldoende eten is en er het 1 en ander misgaat bij buiten en binnen zetten door de mens.

Ik heb in November nog een nieuw paard geintroduceerd in de paddock en dat ging na het gewone kennismaken prima. Maar onze paarden stonden toen van licht t,m donker buiten en zijn gewend om altijd met anderen te staan. Ze staan nu 24/7 samen buiten en delen ook de open stallen, hun hooi en zelfs hun hapje. Ze staan met zn 4en uit 1 bak hooi te eten en vd week had ik 2 mannen met hun hoofd in 1 emmer voer ( vitamines op een ruwvoermix)

Als je wil dat mensen naar de mening en ervaringen van anderen luisteren, moet je dat zelf ook doen. Ik heb in 40 jaar paarden en 30 jaar eigen paarden heel veel gezien in alle vormen en maten. Van topsport tot recreatief en sta voor veel open.

Ik lees ( dus daar kan ik niks aan doen! ) dat vooral ( wannabe ) sportruiters totaal niet willen ontwikkelen en maar vast blijven houden aan zaken waarvan we al lang beter weten, want alles wat anders is, is natural of geitenwollen sokken......NOT!

Prive stonden we ook met dressuur ruiters ( af en toe een wedstrijdje van B tm Z is geen sport, is recreatie! ) en die miepten altijd erg snel met hun paarden. Maar ze hadden ook altijd problemen en vele smoesjes. Moeten met allerlei toeters en bellen het bos in, als ze al durven.
Ik rij er 4 tegelijk in het bos op een halstertje, maar krijg dan de dooddoener; ja, maar die van jullie zijn braaf. Ja, duuhhhh. Ze mogen paard zijn.

Zet ik er eentje van hun op, krijgen ze de makkelijkste van het stel niet eens van de plek. En dat is niet 1 persoon, maar al jaren zo. En nee, ik rij niet altijd zo, kan ook prima serieuzer trainen en ze kunnen zijgangen etc( ook in het bos bijv )

Is het veilig wat ik doe? Veiliger dan met 1 paard met slofteugel etc

Paarden welzijn is nog iets wat in Nederland erg onduidelijk is. Heel veel mensen ontwikkelen al, maar een deel blijft maar stug vasthouden aan oude idealen. Bokt is een afspiegeling van de werkelijkheid, dus tja...........Als mensen een robot willen, moeten ze een motor kopen of iets dergelijks.

Ik had t nietbeter kunnen zeggen en deel je mening. Ook
Hier 30 + jaar paardenervaring en 15 jr eigen paarden en instructeur freestyle/academische rijkunst en knhs

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 05:33

Hier ook zo'n mooi voorbeeld! Heb hier een klant wiens paard al 5 jr niet met andere op de wei/ paddock mocht! Nu is ie " stuk" en maakt het allemaal niet meer uit en mag ie samen staan.
Paard heeft altijd gestoord gedrag laten zien..werd om half 4 al zenuwachtig en begon dan te sjesen! Volgens de eigenaren had ie dit altijd al gedaan! Jaren gepleit voor een maatje voor em! Nu is t dan zover en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!! Hoe dat nou kan vragen de eigenaren zich af :D
Eenzame opsluiting is een kwelling voor een sociaal dier!
Heb de regels meteen aangepast een paard komt hier niet meer alleen mits daar geen hele goeie reden voor is!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:27

Nou ja ik kom ook uit de tijd dat paarden alleen stonden, en dat weidegang niet een pre was, maar het gedrag wat hier omschreven wordt, herken ik niet..
Mijn oude paard heeft jarenlang in een box gestaan, en had weinig contact met andere paarden, maar ze was net zo braaf als een ander, en presteerde goed in de ring.. maar het heeft geen zin om individuele voorbeelden te noemen.. Ik mis in dit soort verhalen altijd een beetje de grote gemene deler... over onze eigen ervaring is niet zo moeilijk, en er is altijd iemand die kan zeggen :'ja maar bij mij ging het wel'.. of andersom 'maar bij mij ging het niet' :')

Niet ieder paard wat alleen staat, staat te verpieteren. Heel objectief gezien. Niet ieder paard wat samen staat is blij. Niet ieder paard wil 24uur op hok, niet ieder paard wil 24uur buiten... Er is een grote gemene deler voor sociaal contact, beweging, buitenlucht etc. en daarnaast zijn er afwijkingen.. denk ik.

Maar dit topic ging over voer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:57

TS. Mijn ervaring met mijn 4 jarige (net 5 geworden) is dat de verhuizing ontzettend veel stress voor haar heeft opgeleverd. Ondanks het feit dat ze bij de fokker, grotendeels van de dag op stal stond, soms in de stapmolen en af en toe in het land of paddock stond volledig in de beschermers en uiteraard in haar uppie (waar ze er overigens bijzonder tevreden bijstond) en bij mij in een "kudde" van mijn oude ruin en mijn pony kwam te staan. Eerst alleen overdag, maar vrij snel 24/7. In de winter gaat ze 's nachts op stal.

Ik herken jouw gevoel wel, dat ze af en toe wat "sloom/traag" lijkt. Ik heb het geluk dat ze aan huis staan en dus exact weet wat er in mijn ruwvoer zit en welke hoeveelheden ze krijgt. Van extra krachtvoer werd ze niet blij, laat staan "scherper/frisser". Ze had last van maagzweren (verhuisstress?) en extra krachtvoer helpt daar dan uiteraard niet bij. Ook werd ze daar vooral aan de hand zeer explosief van en schrok van alles......
De maagzweer is behandeld en het gaat goed. Verder heeft ze onbeperkt ruwvoer en geef ik een vit/min korrel van Equilin. Ik voer de Balancer en soms de Basic. Ik heb zeer goede adviezen gekregen van Equilin. De gedachte is, dat ze door de Balancer beter en meer voedingsstoffen uit het ruwvoer kan opnemen. En dat lijkt te werken.

Ze krijgt verder helemaal geen krachtvoer meer. Ik rijd haar 3/4 x per week, maar de intensiteit verschilt per keer. Ik kijk gewoon wat ze aanbiedt, ze is in de groei. Ook heb ik haar van maart tot en met mei even lekker op het land laten staan. Alleen wat gestapt aan de hand en wat gekroelt, gepoetst en geknuffeld.
Nu heb ik geen doel voor ogen als een IBOP, maar ik wil wel mijn paard sterker en beter krijgen. En later ook gewoon met haar gaan starten.

Misschien kun je eens contact opnemen met Equilin. Daar zit Annette van Weezel, zij is dierenarts en voedingsdeskundige. Ik heb haar adviezen altijd als zeer goed ervaren.

Succes met je paard. Mooi dier!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:13

Cer schreef:
Nou ja ik kom ook uit de tijd dat paarden alleen stonden, en dat weidegang niet een pre was, maar het gedrag wat hier omschreven wordt, herken ik niet..
Mijn oude paard heeft jarenlang in een box gestaan, en had weinig contact met andere paarden, maar ze was net zo braaf als een ander, en presteerde goed in de ring.. maar het heeft geen zin om individuele voorbeelden te noemen.. Ik mis in dit soort verhalen altijd een beetje de grote gemene deler... over onze eigen ervaring is niet zo moeilijk, en er is altijd iemand die kan zeggen :'ja maar bij mij ging het wel'.. of andersom 'maar bij mij ging het niet' :')

Niet ieder paard wat alleen staat, staat te verpieteren. Heel objectief gezien. Niet ieder paard wat samen staat is blij. Niet ieder paard wil 24uur op hok, niet ieder paard wil 24uur buiten... Er is een grote gemene deler voor sociaal contact, beweging, buitenlucht etc. en daarnaast zijn er afwijkingen.. denk ik.

Maar dit topic ging over voer :j

Maar dat komt echt vaak voort uit de basis. Meeste mensen weten niet hoe hun paard is opgefokt. Nog heel veel mensen houden 1 merrie en veulen apart en zetten een veulen daarna als paard in pension, dus enkele uurtjes buiten etc. Ook komen er teveel jong niet in aanraking met andere paarden en gaan ze veel te jong van de moeder af. Al die dingen veroorzaken al bepaald gedrag.

Ik heb voer verkocht en doe nu nog alleen adviseren. Pas als er problemen zijn, komen mensen echt voor advies.

Het gaat hier om voer, maar voer moet altijd in verhouding staan tot bewegen. Het een gaat gewoon echt niet zonder het ander. Een 4 jarig paard is jong, zit in de groei, zowel lichamelijk als geestelijk.

Niemand kan een hardvoer adviseren als je geen ruwvoer analyse hebt en ook niet weet hoeveel werkelijke kilo's er daarvan in het paard gaan.
Zomaar commerciele brok erin gaan gooien ( helemaal van slechte kwaliteit zoals subli ) is vragen om ellende. Vroeg of laat komt dat er echt uit. Nu geeft het paard het al aan, maar wordt er niet geluisterd of eigenlijk wel geluisterd, maar niet correct gehandeld.
De problemen die ik veel zie; slecht gedrag, moeilijk buigen, te voorwaarts of niet voorwaarts, zogenaamde stalondeugden, slechte hoeven, blessure gevoelig ( benen/spieren ) koliek gevoelig.

Er gaat echt heel veel geld doorheen aan supplementen en therapeuten, zadelpassers en diverse voeren voor men echt gaat kijken wat er aan de hand is.

Ik weet ook paarden die altijd binnen staan en dik ingepakt even naar buiten mogen en dan uit hun plaat gaan. Ze kunnen er niks mee, maar het idee is nog altijd dat er wedstrijden gereden mee moeten worden. Helaas gaat dat nooit gebeuren op deze manier en hebben die paarden gewoon een rotleven.

Ik ben ook zuinig op onze paarden, maar je moet beseffen dat er altijd iets kan gebeuren. Schade aan benen of bijtwondjes zie je meteen. Maar schade aan de binnenkant door jaren slecht voeren en op stal staan, moet je even meer ervaring voor hebben.

En daarbij kent TS dit paard niet zo goed. Bij een nieuw paard, moet je het nog leren kennen. Ik heb er eentje al 17jr en een andere 15jr en weet ik meteen als er iets is, puur omdat je ze kent.

Maar inmiddels heb ik zoveel vreemde paarden gezien, dat ik ook heel snel vermoedens heb als een paard iets mankeert. Ik geef les en wil ook wel wat verdienen. Maar ga rustig weg zonder les te geven als het niet goed is in mijn ogen. ( reken dan geen les )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:02

@superpony ik ben het volledig met je eens. Verkeerd voeren kan ontzettend veel problemen veroorzaken.
Wat ik mij wel afvraag is, waarom de kwaliteit van Subli slecht is?
Ik voer het zelf niet, heb het ook nooit gevoerd, maar ik wil graag weten wáárom. Er zijn nl zat andere merken waar mensen ook van zeggen dat het slecht is.
Zijn er ook niet commerciële brokken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:23

Wat jammer dat dit topic zo ontaardt...
Blijkbaar kan iemand niet een praktische vraag stellen zonder dat er weer een hele discussie oplaait over weidegang, gezelschap, enz. De paardenredders trekken weer ten strijde.
Jammer, volgens mij stelt TS een hele duidelijke vraag. Weidegang, verandering van ritme, gezelschap, enz. kunnen best bijdragen aan een oplossing, maar als dat 1 keer wordt genoemd is het toch duidelijk? TS kan er dan wat mee doen, of niet. Ik vond het wel een interessante vraag maar haak af omdat ik al die pagina's drammerij moet doorworstelen.