Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:38

Die 39% komt door de haver die er in zit. Maaarr... De zetmeel die in haver zit is enorm makkelijk verteerbaar en daarom niet schadelijk voor paarden met darm/maag problemen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:22

Ik voer nu een tijdje Gastro+ samen met Pavo care 4 life en luzerne (plus zijn supplementen).

Mijn paard heb ik de afgelopen jaren verdacht van maagproblemen en daar heeft hij dan ook veel poeders en dergelijke voor gehad, maar helemaal rustig werd het niet. Hij heeft meerdere perioden voor langere tijd pijnstillers/ontstekingsremmers gehad die de maag sterk irriteren en die moest ik dan aanmaken met appelmoes om het binnen te krijgen. Je weet dat het niet goed is maar hij had de poeders nodig.

Als sinds dat ik het voer geen nattigheid meer aan de billen, enkele uitzondering daargelaten. Hij laat niet meer weten dat hij het niet eens met het singelen, als heeft hij nog wel eens zo'n dag. Verder ziet hij er erg goed uit, niet dat hij dat eerder niet deed.

Hij eet de brokken goed, ik denk dat hij ze erg lekker vind. Dat zegt wel wat. Alleen mijn paard is nooit gek geweest op luzerne en dat laat hij sinds deze week dus ook weer staan. Hij eet alles op behalve de luzerne, dit betekend wel dat hij heel de dag bezig is met zijn voer.

Hij krijgt overigens ongeveer 1200 gram Gastro per dag, verdeeld over twee voerbeurten.

Naast zijn voer krijgt hij meer dan voldoende goed voordroog van eigen land en staat op goed stro. Hij staat maar beperkt op de weide.

Voorlopig kijk ik nog maar even aan hoe het met het eten van de luzerne gaat, uiteraard had ik net twee nieuwe zakken gehaald.

Tot op heden erg tevreden over Gastro+, uiteraard is het geen wondermiddel maar ik ben benieuwd hoe mijn paard er op lange termijn op blijft.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:35

Wij hebben nu zo'n anderhalve week gemengd met muesli gevoerd en zijn nu net over op volledig Gastro+. Paard is sterker en energieker aan het worden, gaat langzaamaan wat beter bewegen. Nog wel wat gevoelig bij aansingelen maar wisselend, heeft ook dagen erbij dat hij weinig reageert. Voorlopig dus maar doorgaan, het lijkt wel verschil te maken. Hij vindt het in elk geval erg lekker!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:54

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:10

Gefeliciteerd Sammie, zeker interessant

Ik dacht ook dat luzerne vooral vanwege het extra kauwen een goede toevoeging had. Maar als het in een brokje beter is, wat is dan de toegevoegde waarde ervan?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:16

Heb het ook gelezen. Ik voer het ook niet meer nu trouwens nu ik over ben op bietenpulp.
Wat wel opvallend is mijn paard deed nog erg veel luchtzuigen op de gastro +. Nu staat hij sinds maandag op bietenpulp en hij zuigt helemaal geen lucht meer! Ik sta er van te kijken. :oo

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:22

Is de luzernemix van havens gehakseld dan?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:36

Ik had gister voor t eerst sinds maanden weer bietenpulp gegeven, waar hij eerst de bak helemaal leeg likte, trok hij er nu zn neus voor op en ging vrolijk verder hooi eten.
Zelfs de wortels die erin zaten liet hij aan zn neus voorbij gaan.

Ik weet niet beter dan dat luzerne gehakseld is, denk dan aan die van bijv hartog. Weet niet hoe die van havens eruit ziet, maar gok dat dit ook gehakseld is.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:11

Wat zou er in bietenpulp zitten wat een positieve bijdrage kan leveren voor de maag? Heeft iemand een idee?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:28

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:43

Bedankt Jotoma!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:45

MightyJoe schreef:
Heb het ook gelezen. Ik voer het ook niet meer nu trouwens nu ik over ben op bietenpulp.
Wat wel opvallend is mijn paard deed nog erg veel luchtzuigen op de gastro +. Nu staat hij sinds maandag op bietenpulp en hij zuigt helemaal geen lucht meer! Ik sta er van te kijken. :oo

Hier hetzelfde! Zuigt nog wel maar wel 100x minder. Vraag me af waar dat vandaan komt..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:33

Ik twijfel ook om over te stappen.. Hij is bekend met maagzweren. Nu is het rustig, niet gapen ook niet lelijk met singelen. Maar nu gaat hij wel weer meer werken en mee op de trailer etc, toch wat stress dus. Ik voer nu pavo allsports. 1 kg per dag ongeveer, makkelijk heet onder t zadel.. Aan de hand juist wat tam. Daarbij een schep grasmix van hartog gemend, onbeperkt ruwvoer en ong 10 uur per dag op de wei. En elke dag magnesium van pharmahorse

Zou het nut hebben om over te stappen uit voorzorg? En de hartog ook vervangen door havens mix?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:23

Als het nu goed is zou ik absoluut niet wisselen. Dat er op een papiertje staat dat iets goed is, wil niet zeggen dat dat dan het beste is voor elk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:44

Waarom niet Jotoma? Mijn paard deed het op zijn oude voer ook goed :) maar op de gastro nog veel beter waarvan ik ook dacht dat dat niet kon!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:53

Persoonlijke ervaring :) tuurlijk kan je altijd weer terug gaan naar hoe t was als t niet bevalt.
Heb zelf jaren zitten ouwehoeren met de boel goed krijgen, ook met terugslagen erin, dan denk ik: als iets goed is, waarom dan nog de overtreffende trap opzoeken?
Zeker omdat het hier over gevoelige darmen gaat, zou ik niet blijven puzzelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:57

Tja maar soms kan het nog beter dan jezelf op dat moment denkt :j

Mijn paard heeft ook hele gevoelige darmen en gevoelige maag. Toch blij dat ik gewisseld ben want het kon kennelijk toch nog beter.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:58

Sinds vorige week ben ik ook over op de havens gastro+

Heb een erg gevoelige merrie. Die snel last van d'r darmen heeft.
Had tijdens rijden/vervoer altijd last van dunne mest.
Ze kreeg eerst Pavo care4life en een beetje bietenpulp. Blijkbaar haalde ze daar toch te weinig uit. Want ze heeft sinds kort weer een beetje doffe vacht (terwijl ze verder super fit is, wormen is op onderzocht).
Volgens Havens kon dit goed komen doordat haar spijsvertering niet optimaal is.

Nu binnen een week kan ik al zien dat de mest een stuk vaster is. Ook wanneer ik weg ben met trailer.
Hopelijk blijft ze het er goed op doen.
Mijn merrie eet het trouwens ook heel goed. De Pavo vond ze nooit zo lekker. Met Havens geen last van.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:44

Ik heb mijn paard er weer af gehaald, ze kreeg ineens giga natte mest, zo extreem dat haar hele achterbenen eronder zaten ( nog nooit gebeurd inde afgelopen 3 jaar) vreselijk opgeblazen steeds en sloom. Ik heb haar er nu sinds vrijdag vanaf en alle klachten zijn ook ineens weg. Ze reageert blijkbaar ergens nogal extreem op (dat doet ze op meer dingen waar ze niet tegen kan)

Mocht iemand het willen testen in de buurt van groningen, ik heb nog 26 kilo staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:12

Ik zit toch te denken om dit eens een kans te geven al ben ik meer voorstander van graanloos...
Maar ponylief heeft een opgeblazen buik, snel wat futloos...ook zijn mest kan beter.
Meestal een kreuntje en dan komt er een lading uit die dan direct uit elkaar valt op de grond.
Waar ik zijn weidemaatjes mooie compacte drollen zie leggen..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:18

Ik ben nog steeds tevreden. Vind het wel jammer voor de portemonnee. Ben nu 27,- per maand kwijt en met de Force was dat toch stukken minder.
Maar hij gaat er zo goed op en eet eindelijk goed, dat ik ook niet wil switchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:19

Ik geef vitalbix korrel(vitamine)en nu dan een graanvrije muesli(dieetmix).
En nu een kuur met probiotica..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:31

Hier ook nog steeds een tevreden gebruiker. Meng het niet met luzerne maar met speedibeet. Hij heeft looplust en wordt steeds mooier in zijn bespiering. Kan me niet herinneren dat hij zo goed in zijn vel zat. Hiervoor was zijn voer duurder dus ben er niet op achteruit gegaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:36

Anoniem schreef:
Ik geef vitalbix korrel(vitamine)en nu dan een graanvrije muesli(dieetmix).
En nu een kuur met probiotica..

Met vitalbix kwam ik even duur uit. Dat gaf ik hiervoor, maar ging hij toch met minder smaak eten en had niet het idee dat hij er voldoende uit haalde icm training.
Ik wilde ook graanvrij voeren, maar ik heb hem nog nooit zo goed in zn vel gehad als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:50

Nee de mijne haalt er ook niet voldoende uit maar ik vind t wel prettig dat hij met 200 gram wel aan zn vitaminen en mineralen zit..