Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:26

Ik zou de reserves opbouwen vanaf september met extra voordroog en eventueel wat meer olie toevoegen. Hoe oud is de haflinger?

Ik heb van het weekend Jim zijn sokken weer afgeknipt vanwege mokplekjes -O-
Ineens weer heel heftig aan 4 benen, terwijl hij dit normaal alleen met verharen heeft en dan op max 3 benen. Kan dit afvoeren van afvalstoffen zijn na de overstap op Vitalbix? Of heeft hij juist een lagere weerstand? Hij is nu pas ook de laatste haren wintervacht kwijt, dus het laatste zou me niets verbazen. In dat geval zou ik het juist in de Force zoeken, blijkbaar heeft hij toch wat te weinig binnen gehad.

Tips om daar iets mee te kunnen ondersteunen qua voer? Of gewoon maar even wachten wat de Vitalbix doet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:32

In dat geval ben ik erg benieuwd hoe snel je resultaat ziet van de Vitalbix Amanda, als je aan Jim ook al binnen een paar weken verschil ziet zou je dat kunnen afwachten.

Hier is mok een uiting dat de lever ondersteuning nodig heeft. Daar geef ik ze paardenbloemen voor. Mariadistel kan ook. Heb ik zelf geen ervaring mee maar was een tip van de osteopate die hier pas was :)

Wat doen jullie om de paarden te helpen met de aangekondigde hittegolf? Mijn merrie krijgt last van dunne mest en ze ademt lastiger. Ze kan haar warmte niet zo goed kwijt vanwege haar maat en bouw. En ik wil graag wat doen om 'r te helpen. Ze krijgt al anijs door het voer er bij, en extra zout.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:38

Mok kan ook komen door tekort aan sporenelementen zoals koper en zink. Dat is meestal het eerst te zien tijdens de verharing omdat het lichaam dan meer vit en min verbruikt.

Ivm de hitte kan je meidoorn geven. Dat wordt in Duitsland veel bekender als hier. Meidoorn ondersteunt hart en bloedvaten ( Kreislauf). Maar ik denk dat je dat wel langer moet geven dan alleen tijdens de hitte, kruiden hebben vaak wat langer nodig om te gaan werken. Maar wie weet werkt het ook als je het alleen geeft tijdens de hitte. je kan het altijd proberen natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:45

Paardenbloemen staan in de wei, die geef ik niet extra bij. Wat doet dat precies?
Normaal zie ik wel binnen een week of 4 verschil. Ik voer het nu bijna 2 weken. Gezien zijn eetgewoonte en de manier waarop hij dit eet blijf ik het zeker voeren. Ik voor nu 200gr. Ik ga dan uit van bijna 50gr en 450kg. Ook al weegt hij nu iets meer :+
Ik was al wel van plan om het af te wachten tot de zak leeg is. Dan zit ik ongeveer op 4/5 weken geloof ik. Overigens is mok vaak het eerste dat je bij hem ziet als er iets in zijn lijf gebeurt. Daarom zou het ook heel goed de verandering van het voer kunnen zijn.

Maris: ik voer hem ook altijd extra als hij in de verharingsperiode komt. Het is dit jaar ook voor het eerst dat hij er zo lang over doet. Maar hij heeft dit jaar ook voor het eerst de Force. Vandaar dat ik dat ook koppelde :j

Ik doe niks extra, behalve zorgen dat ze genoeg te drinken hebben en plekken in de schaduw. Gelukkig zijn beiden zo slim zich kalm te houden en in de schaduw te staan. Ik spuit Jim wel minimaal 1x goed af, goed met zweetmes erover. Dat verkoelt ook al. Je zou electrolyten door het water kunnen doen als ze veel zweet. Maar mijn zeikerd hoefde dat natuurlijk weer niet :roll:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:55

Amanda, paardenbloemen ( en dan met name de wortels ervan ) ondersteunen de lever. Maar jouw paarden hebben daarvan dus een zelf bedien loket. Dus dat is handig. Eten ze er nu ook meer van ?

Force bevat alleen anorganische mineralen. Er bestaan allerlei discussie over de vraag of organisch opneembaar beter is. Het lijkt me zowieso een goed idee om een supplement te geven met zowel organisch opneembare mineralen als anorganische.

Electrolyten,, is ook niet iedereen heel enthousiast over. Zal even googlen .... Zie hier : https://www.mcdowellsherbal.com/treatme ... s-granules Rozenbottels geven dus als alternatief.
Voor de rest is bovenstaande link ook een erg leuke site mbt kruiden !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 10:15

Paardenbloem ondersteunt de lever inderdaad. Aan mijn ruin merk ik goed dat hij op sommige dagen meer paardenbloemen wil dan op andere.

Meidoorn was ik al van plan om eens te gaan geven, als er nu een aanleiding voor is kan ik meteen vanavond wel even wat voor ze halen. Dank je wel Maris :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 10:18

O ik zie nog een reactie op mijn verhitte pony. Electrolyten ben ik inderdaad een beetje huiverig voor. De electrolyten die ik ken is met suiker? Dat ga ik maar niet doen.

Afsponzen en met zweetmes erover doe ik wel inderdaad. Afspuiten kan alleen met koud water, en daar trekt de huid natuurlijk weer van samen. Warm water kan ik wel maken, maar komt niet uit de kraan. Ook spuit ik al het stoepje voor de schuilstal nat waar ze overdag gaat staan bij warmte. Maar daar is pas vanaf een uur of 12 schaduw (althans het hele stoepje, ongeveer de helft ervan is 's ochtends wel schaduw) en tussen de middag heb ik helaas geen tijd om van het werk naar paardjes te gaan.

Misschien maar binnen in de stal water gooien, dan heeft ze daar misschien ook nog wat koelte van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:22

Ooit wel eens ergens gelezen dat woonwagenbewoners hun wagens in de zomer na spuiten met de waterslang. Dat zou zorgen voor meer koelte in de wagens. Geen idee of dat ook werkt voor stallen ?!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:33

Dat werkt ook wel voor stallen, maar ik denk dat het maar van korte duur is. Het water verdampt, waardoor het oppervlakte verkoelt. Is het zelfde effects als wanneer je een warm paard afspuit. Water verdampt, waardoor de huid verkoelt.

Ik zou zeggen, zorg voor een plek met schaduw en mogelijkheid tot een briesje. En daar ook genoeg water. Ik weet niet of je echt iets moet doen voor het eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 10:44

Vorige keer dat ik de stal binnen natgespoten had was 's avonds nog niet al het water verdampt. Stal staat onder bomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:50

Daks schreef:
Leuk topic

Ik voer dit voer
1 keer per dag een halve kiloschep .
Kwa hooi krijgt hij 2 maal daags een hele ruime hoeveelheid.
Nagenoeg onbeperkt.

[ [url=m/tjKL1R.jpg]Afbeelding[/url] ]

die voer ik dus ook, puur voor de lekker eigenlijk, in combi met
Afbeelding

zijn formaatje snoep , lage dosering (10 tot 15 gram per 100 kg lichaamsgewicht), laag in toegevoegd ijzer, lekker makkelijk voeren en worden erg goed gegeten hier.
ik voer het nu sinds vrijdag.
de alpengrun word iets minder goed gegeten, maar dat zal wel bijtrekken nadat de tandarts is geweest(wolfstandjes)

verder weidegang en onbeperkt hele droge voordroog er naast ... zou het liefst droog hooi voeren, maar we hebben geen overdekte opslag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:59

Maris: door strookbegrazing krijgen ze maar een bepaalde hoeveelheid en dat gaat altijd op. Echt controleerbaar hoeveel paardenbloem ze eten is het dus niet.
Ik geef nu overigens sinds 2 weken geen Force meer, maar Vitalbix.

Binnen in de stal water gooien zou ik niet doen. De damp stijgt op, waardoor de lucht in stal juist warmer en vochtiger is. Dan zou ik eerder voor op stal gaan :j
Electrolyten ben ik ook geen grote fan van. Maar als je paard in korte tijd veel zweet, kan het wel helpen om tekorten aan te vullen. Dan is zout alleen vaak niet genoeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:08

Maris schreef:
Force bevat alleen anorganische mineralen. Er bestaan allerlei discussie over de vraag of organisch opneembaar beter is. Het lijkt me zowieso een goed idee om een supplement te geven met zowel organisch opneembare mineralen als anorganische.

Zijn mineralen sowieso anorganisch?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:12

Koper schreef:
Vorige keer dat ik de stal binnen natgespoten had was 's avonds nog niet al het water verdampt. Stal staat onder bomen.

Een stal binnen natspuiten zou ik met zulk warm weer zeker niet doen. Wat je dan krijgt is dat het vocht wel binnen blijft. Vochtig en warm is slechter uit te houden dan droog en warm. Maar dit is misschien een beetje off-topic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 12:33

De voorkant van de stal is open (tralies) en er zitten 2 deuren in. Weet niet of dat uitmaakt?

Met zweten verliezen ze natrium, chloride en kalium. Natrium en chloride is makkelijk aan te vullen (zout), maar als ze te veel kalium kwijtraken komt dacht ik de natrium in de problemen.

Anders dan zout/basterdsuiker/water ken ik niet als elektrolyten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:19

fransje23 schreef:
Zijn mineralen sowieso anorganisch?

Nee, dat ligt eraan waar ze aan gebonden zijn. Chelaat vorm is b.v. organisch.
Anorganisch is vaak wel goedkoper, dat zal de /een van de redenen zijn dat ze die vorm gebruiken in force.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:30

Zonet Phytonics Gluco Balans gekocht, uiteindelijk bij de agradi voor €46,95 dus ook gratis verzending. Ik ben benieuwd of het haar gaat helpen, van een afstandje lijkt ze niet echt te dik maar het is echt een harde manenkam en van die vetbulten waar ik niet zo blij van wordt.

Vandaag mochten ze een wilgentakje, heb er ook wat bewaard (niet teveel ineens) voor morgen etc. Ben me echt een stuk bewuster geworden van kruiden etc. naast alleen maar gras en hooi.

Hier trouwens een foto van vandaag, dan zie je dat ze niet echt een hele dikke pens heeft maar wel echt vet opslaat.. :n Vind het zo lastig haar op gewicht te brengen.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:41

:)* *mikt in Agradibestelmandje, bij het koord en de isolatoren*

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:49

Haha kortingcode EK5JUN doet het nog ;) Scheelt toch weer €5,- O:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:53

Kom ik het topic weer tegen net als ik de camera niet hier heb... :P

Had al een stuk meegelezen, vond het erg interessant. Heb toen ook foto's gemaakt van mijn voerseltjes. Alleen camera (en dus kaartje) bij m'n ouders.

Extra (keuken)zout bij het voer, doen jullie dat komende dagen?
En appelsap in het water als ze weinig drinken?

Ik voer ook kruiden, meestal een kuur van plm een maand :) Daarna beslis ik of ik wissel van kruiden of nog een keer hetzelfde pak.
Vaak iets dat de afvoer van afvalstoffen en/of stofwisseling stimuleert ivm eczeem en artrose.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:56

Ik ga niets geks doen met het warme weer, behalve dan met m'n paard het water in ;)
Ze hebben een mineralenblok hangen, als ze wat te kort komen kunnen ze daar in de schaduw aan likken. Drinken doen ze ook wel voldoende, als ze dorst hebben dan drinken ze.
Enige wat ik met het warme weer nog wel eens doe is het vliegendeken van de 23-jarige die nog vrij veel vacht heeft nat maken voor wat tijdelijke verkoeling. Verder zoeken de paardjes zelf de schaduw wel op als ze het warm hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 13:00

Ik mik wel extra zout over het voer. Ook ivm de kalium in het gras: met extra zout houd je de kalium-natriumverhoudingen in balans. Nu ik extra zout over het voer doe heeft mijn merrie voor het eerst met dit soort warmte normale mest. Of dat door het zout komt weet ik niet, maar het valt me wel op.

Uiteindelijk is het geen GlucoBalance geworden. Wel een ander (preventief) anti-HB middel. Merrie gaat alweer beter, maar mijn ruin heeft wat last. Ik heb het idee dat het door de klei komt :oo Na 3 weken ben ik daarmee gestopt, en toen ging het een stuk beter met ze. Ik denk dat ik het dan verkeerd gebruikt heb? Of voor de verkeerde paarden... maar eigenlijk durf ik het niet aan om nog te proberen.

Mijn merrietje heeft een voorliefde voor witlof ontwikkeld. Ze is er als de kippen bij, mijn ruin heeft nog niet eens kunnen proeven :')

Hier ook paardjes gekoeld, zaterdagmiddag hadden ze het echt warm. Zaterdag was mijn bejaarde merrie zo aan het stampen dat ik naar de Epplejeck gecrosst ben om een deken voor haar te halen. Het is een snoezig lichtblauw negligé geworden. De zebradeken van mijn ruin is vandaag ook ein-de-lijk binnengekomen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:24

Hier lag de afgelopen dagen ook natuurzout in één van de voerbakken zodat ze het zelf kunnen pakken als ze het willen, mijn ruin vindt het heerlijk.

Verder ligt hier onbeperkt ruwvoer en kunnen ze op het land zoeken naar wat lekkers.

Afbeelding
Het waaide hard dus was lastig om een foto te maken :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Staan hier pas sinds deze week.
Één weide is nu afgesloten en dat wordt een kruidenweide. Staat nu al van alles op maar het plan is om nog meer bij te planten. Verder mag het land lekker kaal gegeten worden en krijgen ze voornamelijk goed hooi als ruwvoer basis.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:44

Ik ga vanaf vandaag beginnen met die gluco balance, kijken of het wat voor haar doet.

Weet je wat ik mij altijd afvraag, misschien een stomme vraag. Onze paarden vreten zo verse distels op, prikt dat niet onwijs in hun mond? :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 11:32

Blijkbaar niet, die van mij kwijlen er soms een klein beetje bij. Ze zijn ook zo "slim" om halverwege de distel te beginnen, als ik ze die dan zie dubbelklappen en naar binnen zie stouwen denk ik ook altijd: hoe dan??