[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:03

Airborn schreef:
oh, schitterend paard, schitterende conditie! Nette 3 denk ik. Vind haar op de ribben precies goed zo, ook omdat ze iets weggeboven staat. Kont is netjes, hals is met deze houding niet zo goed te beoordelen. Veel zwaarder zou ik dr qua vet niet doen, wel wat bespiering natuurlijk naar mate ze ouder word, maar voor nu: schitterende conditie, en schitterend paard ook.

edit, ik vind dit een heel mooi voorbeeld van een paard waarbij de ribben licht te zien zijn wat verder niet mager is, wel buikvulling heeft en in schitterende conditie is. Dusdanig dat ik bijna zou zeggen, zet deze foto bij de openings post als voorbeeld.

Wat leuk dat jullie zo positief zijn over mn knappe prinsesje :)

MusicIsLife

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:09

Superhandig! Ga ik ook eens proberen , knappe beestjes komen er voorbij zeg:)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:24

Ik heb gister eens zoals in het filmpje vet gevoeld (paard staat op vorige pagina, grote vos) maar zoals op haar schouder voel ik vrijwel geen vet, maar zit ik direct op het bot. Nu was ik stomverbaasd, heb het 100x over gedaan maar heb eigenlijk weinig spekkies gevoeld. Ook iemand anders laten doen, maar die voelde ook vrij weinig. met 1 hand over haar ribben voel je ze, op haar kont zit wel iets, maar eigenlijk nog vrij weinig

zo zie je maar dat foto's aardig vertekenen. Ze is dan ook een grof gebouwd paard (Gelders type)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:29

wat vinden jullie van mijn paardje?

hier net 3 weken in training

Afbeelding iets te vet nog denk ik?

en hier een recente van gisteren ( BB kwaliteit)

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:41

de 1e foto is hij goed! vrij mooi bespierd, mooi vetgehalte. Achter het schouder mischien wat té
De 2e foto is hij schraal. Weinig maagvulling en te weinig vet. Ook vind ik hem hier veel doffer

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:44

2e foto is gemaakt met een blackberry he vandaar misschien een ''doffe'' kleur, in het echt glimt ze tegen je op :+, schraal wil ik haar ook niet noemen trouwens... beetje ongelukkige foto misschien ook. ik kan haar ribben heeeeel lichtjes zien als ze staat..

Ps.. hij is een zij :p

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:46

edit :

dit geeft een iets beter beeld.

Deze foto is van vorig jaar, maar vergelijkbaar met nu, alleen iets minder buik en iets meer spier.

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:48

Ik vind je wel heel erhm, positief oordelen hier themuisje...

Beide fotos slecht te beoordelen, vacht zegt niets, is afhankelijk van zon, gepoetst zijn, bezweet zijn etc. Op de eerste foto schijnt de zon met de haren mee, op de 2e tegen de haren in, dus krijg je zowiezo al een ander effect.

Maar op de 1e foto vind ik'm voorzover te zien te vet. zowel schouder als lenden zijn te rond, ribben zo te zien met geen mogelijkheid te zien, geen idee hoe ze te voelen zijn. Een 3,5, mogelijk iets hoger afhankelijk van de nek en ribben.
De 2e foto toont weinig maagvulling maar dat zegt niets over de vetscore. Op de ribben lijkt hij netjes te zijn, ik meen heeeel vaag de schaduw van de ribben te zien. Kont is nogsteeds vrij vol, niet te zien in hoeverre dat spieren zijn, maar iig niet schraal op de kont. Schouder niet te beoordelen, nek ook niet. Ik zou zeggen een 3.

net toegevoegde foto: hhmmmm, mooie conditie voor een sportpaard, een 3 zou ik zeggen (niet lager vanwege de ribben en er lijkt iets vet achter de schouder te zitten)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:51

Ik ben nog in de leer :)
vind niet dat je (ik nog niet iniedergeval) goed kan oordelen zonder gevoelt hebt en eromheen gelopen bent. Daarom zit ik liever aan de positieve, dan aan de negatieve kant.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:52

Kont is aardig gespierd, maar ze is net pas 3 maand onder het zadel.

Ik zal morgen eens nieuwe foto;s maken!

Airborn, bedankt voor je antwoord!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:52

Mijn monster zat vorig jaar zeker op 1, helaas door alle omstandigheden was er geen gram vet aan te krijgen. (verhuizing van ruim 20 uur, nieuwe plek, in eens winter (met temperaturen naar -35) en alles bij elkaar geteld met een beestje wat toch niet makkelijk aan komt).

Nu denk ik dat ze eigenlijk wel netjes op 3 uitkomt, al staat ze nu alweer ruim 1,5 jaar stil. Dus compleet geen spier opbouw. Denk dat mijn shetti ook wel uit komt op een 3.

Zal eens kijken of ik goede en recente foto's kan vinden van ze.

Afbeelding
Kleine Shet.
Laatst bijgewerkt door Quir op 27-03-12 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:56

Mensen, post alsjelieft standfotos recht van de zijkant waarop tenminste de kont, middenstuk en schouders te zien zijn. Dit zijn echt fotos waar je niets mee kan... Bovenste paard van de post hier boven staat nog op rust ook, dat maakt het echt onmogelijk om ook maar iets te beoordelen.

themuisje, mee eens, daarom zet ik ook overal bij dat het kan verschillen als je kan voelen, zeker bij lastiger te beoordelen paarden. Maar sommige dingen kun je vanaf een foto redelijk zien, zeker in zomervacht of geschoren. Bv wel of geen ribben te zien, vet voor/op/achter de schouder, vorm van de lendenen en billen, vetkussentjes naast de staart implant. En tuurlijk, het is noukeuriger als je voelt, maar op het oog kom je een heel eind.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:00

mijn paardjes nu (ik vind zelf dat er nog wel wat van af kan :j
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik denk toch wel dat ze de 3 halen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:30

Sappos schreef:
Ben benieuwd naar jullie mening. Ik staar me er misschien iets te dood op

Afbeelding

Afbeelding

Ik zeg voorhand 2, hals genoeg gevuld maar niet vet. Geen procentje vet op de schouder
Buik/rug ook een 2. Hij heeft nauwelijks buik, nog geen cm vet op de ribben en zijn rug zou ik zelf iets voller zien
Achterhand, kruis is mooi gevuld maar geen hartjesbillen. Vind zijn kont altijd nog het mooiste dus zeg een 2,5.
Het is een jong dier dus hij mag wat schraal zijn maar zelf zie ik m liever als een goede 3 omdat hij flink kan wisselen per dag. De ene dag is hij buikiger dan de andere dag.

Hier een betere foto. Hij is mooi gevuld, ruglijn is mooi rond en de ruggengraat ligt er niet meer bovenop. Op stand zie je de ribben net wel net niet, in beweging zie je ze net

Afbeelding

Voor een jaarling/twenter durf ik hem geen gram te vet te noemen, hij blijft gewoon altijd super slank *D, toen hij anderhalf jaar geleden kwam was ie een 0 http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... to-116.jpg

Ander paardje van dezelfde handelaar een jaar later, nog een 0
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... george.jpg
Laatst bijgewerkt door Sappos op 28-03-12 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabierfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:36

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:40

@ sharon indezz, op je eerste foto zie je inderdaad duidelijk dat er nog niet echt vorm in zit, weinig bespiering maar wel eea aan reserves erop, wat uiteraard wel prettig is als je van daaruit de training ingaat, dan hebben ze ook wat te verbruiken. tweede foto is eigenlijk nauwelijks te beoordelen, de derde vind ik ook netjes. inderdaad wat meer buikvulling (en geen maagvulling zoals sommigen zeggen, ik snap wat er bedoeld wordt maar technisch gezien kan dat natuurlijk niet. de maag van een paard is piepklein, een ronde buik komt van vulling in heel het darmkanaal, m.n. de dikke darm, die wel 100 kilo kan wegen!), maar dat laten we niet meetellen he...

@ Quir, voor de gemiddelde shet vind ik het aardig netjes, zo zie je ze toch niet héél vaak! ik geef 'm een 3, hoewel het lastig beoordelen is met de manen ervoor natuurlijk... kont ziet er keurig uit, schouder heeft, hoewel lastig te zien, m.i. genoeg vorm. shets zijn sowieso al minder 'droog' dan het gemiddelde paard, ook wel iets om rekening mee te houden natuurlijk...

@ beauisvancie, je shet vind ik lastig wegens de gigavacht, haha! hij doet namelijk behoorlijk dik aan nu. durf er dan ook weinig over te zeggen, flank lijkt aardig netjes en ik zie geen speknek, broek is mega maar dat is die van mijn pony's ook, haren zijn daar zo'n 10 cm lang immers, haha!

je haflinger ziet er keurig uit vind ik, vol maar niet vet. die zou van mij inderdaad een 3 krijgen, en dan eerder neigen naar minder dan meer.

@ sap, (hoe gaat 't met jullie!?), hij ziet er goed uit hoor! inderdaad een nul tot één voor beide onderste foto's, jemig wat zagen die eruit zeg! op de galopfoto (hoewel moeilijk te beoordelen ivm houding en beweging) ziet hij er netjes uit, wel schraal maar hij is ook piepjong en ongetraind, dus mist spier. krijgt wat mij betreft een tweetje. gewoon lekker laten groeien zo één. de foto van bovenaf vind ik in dit geval wel ook behulpzaam omdat je daar goed kunt zien dat er meer opzit dan het lijkt op de galopfoto.

@ arabierfan, is het paardje op je foto een volboed arabier? ik vind hem namelijk behoorlijk fors, zou weleens een standfoto willen zien van die. zéker voor een arabier issie nauwelijks droog, oogt op deze foto nogal 'propperig', komt ook door de houding natuurlijk. indien het een volbloed arabier is krijgt ie van mij sowieso een 4, de schouder is vol en massief, de bovenlijn idem, en dan met name het gebied van het heiligbeen. nogmaals, graag een stanfoto want deze is eigenlijk niet erg geschikt om mee te beoordelen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:39

@merrieveulen: ben ook blij met hoe hij er uit ziet. Sowieso een ideale shet, want hier stond ie ook nog eens dag en nacht in een groene wei. Ik heb namelijk een hekel aan te dikke shetlanders, geeft mi ook veel te veel gezondheids risico's.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:13

Nou we zijn in 1 maand van dit:

Afbeelding

Naar dit gegaan:

Afbeelding

(Diaz is nog erg uit verhouding, kwa dat ze een groot hoofd heeft.. ze heeft een Full hoofd op een C-pony lijf..)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:39

geeft wel een prettiger beeld zo! meer hoeft er van mij ook niet op. leuk paardje!

@ Quir (gefeliciteerd trouwens!), precies. dat is ook voor mij de voornaamste reden goed kennis te willen hebben over het geheel. te vet is gewoon niet gezond, en ik heb dat ook te vaak mis zien gaan in mijn omgeving... liever aan de dunne dan aan de dikke kant. mijn beesten staan ook onder streng toezicht van mijzelf, ik ben dan ook eigenlijk de enige die ze voert.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:36

Hihi, Dankjewel!
Mijn beesten staan aan huis (zonder voorbijgangers, haha). Dus we weten ook precies wat ze krijgen (en wat ze dus ook niet krijgen). Alleen het lastige is, de KWPN heeft ontzettend veel nodig om netjes op gewicht te blijven (altijd iets wat tegen de dunne kant) en de Shet heeft natuurlijk veel minder nodig. Al kan ie toch aardig mee eten zonder vet/dik te worden. Aangezien we ze niet uit elkaar willen, zijn grote vriendjes.

Maar Shetlief moet toch ook wel wat doen voor zijn hooi. Vorige zomer heeft ie bomen uit het bos gesleept en vanaf deze zomer wil ik kijken of ik m in kan spannen en in de winter gaat ie voor de slee en ski's. En helaas voor pony is het hier niet vlak maar aardig bergachtig, haha. Hij is ook pas 4 jaar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 02:02

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn pony zeggen, maar heb alleen een foto dat ze staat te vreten met haar hoofd aan de grond en waar ze haar hoofd omhoog heeft daar staat ze raar -O-

Kunnen jullie wat met een foto waarop ze met haar hoofd naar de grond staat? Wel vanaf de zijkant.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:23

plaats de foto anders even, dan kunnen we even kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:45

Afbeelding

Dit is er één :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:18

pfoeh idd lastig te zien. ik vind 'm in ieder geval niet vet. wintervacht maakt het natuurlijk lastig evenals de manen, maar voor zover zichtbaar zie ik weliswaar een rond buikje, maar een keurig model in de achterhand, geen verzonken staartwortel. rug oogt niet overvuld, ziet eruit alsof de ruggegraat netjes onder een laagje vel zonder vet zit. ik heb de indruk dat ie niet echt getraind wordt, oogt niet erg bespierd in ieder geval. schouder lijkt zodoende niet erg fors, maar ik heb het idee dat dat meer aan de bespiering ligt. nogmaals lastig beoordelen, maar ik denk in ieder geval dat ie zo rond een 3 tje gaat uitkomen. zou je 'm scheren ofzo dan kan er weleens iets heel anders onder vandaan komen, hij zou weleens dunner kunnen zijn dan ie lijkt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:27

Safiera schreef:
Die ziet er goed uit/jullie zien er goed uit ;)

Ziet uit als een goede conditie, maar ook mooie foto's en wat heb jij een nette houding zeg! Beetje offtopic maar moest het echt noemen, wow :~
Edit: jij hebt sowieso prachtige paardjes zeg, ff je profiel gespiekt... Ben lichtelijk jaloers :D

Mijn houding netjes? :o Haha dankjewel, moet zeggen dat ik in een jaar heel hard heb gewerkt aan mijn houding en het gelukkig beter is geworden,
het was namelijk eerst niet zo je van het :+

merrieveulen schreef:
@ bitje, haflinger ziet er keurig uit, niet echt sportconditie maar voor een haflinger niks mis mee. een dikke 3 krijgt ze wel.

Dankje, hij is inmiddels een dikke maand weer in training en wil hem uiteindelijk wel in sportconditie hebben :)

zo is hij nu (vorige week)
Afbeelding

en ik wil hem uiteindelijk weer zo hebben, maar dan met net iets meer spier
Afbeelding