Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:01

Die mannen zijn niet gecastreerd :D

En het is ook niet helemaal waar, vrouwen gillen alleen eerder als ze aankomen. Mannen hoor je niet. Maar: 60% van de mannen is te dik, tegen 40% van de vrouwen. Dus als je daarnaar kijkt, klopt het niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:10

Yamcha schreef:
Die mannen zijn niet gecastreerd :D

En het is ook niet helemaal waar, vrouwen gillen alleen eerder als ze aankomen. Mannen hoor je niet. Maar: 60% van de mannen is te dik, tegen 40% van de vrouwen. Dus als je daarnaar kijkt, klopt het niet.

Denk dat het mannen ook minder kan schelen wanneer ze aankomen dan vrouwen vanwege het modebeeld en (nog) minder letten op wat ze eten _O-

Hmm.. net fotootje gemaakt van het kontje van merrie.. kan alleen zo ff snel geen goede vergelijkingsfoto vinden :(

Nu heeft ze een rond kontje.. 8 maanden geleden zat die nog vol met deuken.

http://7.media.hyves-static.net/1466992390/6/7On6/0/img1466992390.jpeg

I <3 billen.

Heb wel van de zijkant.

April vorig jaar
http://8.media.hyves-static.net/1467000447/6/Q8p4/0/img1467000447.jpeg
Nu
http://5.media.hyves-static.net/1466992484/6/3Y5E/0/img1466992484.jpeg
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:28

Op pagina 11 is het geloof ik, zie ik een haf & tinker met een opgetrokken buik. Die zijn niet zozeer 'mager' maar hebben een opgetrokken buik, en bij mij gaan er dan alarmbellen rinkelen. Dat hebben ze hier door stress, heel lichte koliek etc. Iig als ik bij mijn eigen paarden kijk.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:23

Over dikke buiken gesproken :D
Afbeelding
:')

Ik zie persoonlijk ze liever iets dikker dan de standaard. Maar idd wat de discussie ook was, het is imo per paard echt zo verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:26

Oeps :')

Maar eh, buik zegt niet veel, en zeker niet bij een paard, als ie zich vol heeft staan vreten heeft ie ook een beste pens, wil niet zeggen dat ie dik is :D

Sam, da's een verschil! :oo sjees, op die laatste foto is het ook gewoon veel méér bil!
Ik lieft ook billen :')

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:36

En ik mooie ogen, en die heeft-ie <3

En Vegs haar buikkie, en haar ogen...... zij heeft práchtige ogen :+:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:58

Momenteel is mijn merrie weer wat voller aan het worden heb ik het idee, maar dat mag van mij ook wel met de kou (al staat ze wel onder dek). Ze doet niet gek veel de laatste maand qua werk, dat was ik nét weer aan het opbouwen, maar ja, nu weer even vakantie vanwege sneeuw en hardheid van de grond. Ze heeft een flinke borstpartij (breed, leuk met dekens...) en een schraler kontje :=
Afbeelding
Ik vind haar mooi zo, je voelt haar ribben duidelijk. Ze heeft momenteel steeds een buikje wat mij wel wat zenuwachtig maakt weer, maar een buik betekend niet dat ze dik zijn. Al denk ik wel; wat er steeds in die buik zit wordt wel omgezet in op andere plekken vet en dik worden denk ik dan :o Ze krijgt onbeperkt graszaadhooi, en van mij ongeveer 6 tot 8 kilo 'lekker' hooi verdeeld over 2 voerbeurten. Maar ze krijgt van de staleigenaar nu ook vaak een dot voordroog erbij. Dat merk ik gelijk; meer stalbeen. Dat moet weer wat gaan minderen.

Hihi, die buik op die spring foto van Nero! Ik dacht 'he, ook zo'n vetophoping voor de uier' maar volgens mij is dat gewoon zn koker zeker :+ :+ :+ Wiet had daar altijd een 'bobbel' ophoping van vet.
En wat een vershcil in bil partij hierboven. Mooi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:00

Hm, zit er tuigerbloed in? Dat mag wat zwaarder zijn hoor, ik vind haar niet te zwaar, mooi juist.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:02

Dankje Neroo

Yammie, ja.. maar om die billen te krijgen moest ze toch eerst meer vetjes kweken :=

Dat had me niet gelukt anders hoor := Vandaag nog even gevoeld bij merrie, maar haar ribjes liggen niet diep. Kan ze makkelijk nog voelen. Nu vind ze het iig niet meer zo vervelend als ik haar poets met de rosborstel (weet je nog?)

Denk dat het "aftrainen" van het buikje heel makkelijk gaat :) En dat haar hals gewoon de tijd moet krijgen verder te onwikkelen, ze kwam van best ver. In een jaar is ze al veel vooruitgegaan.

Over een tijdje moet je dr maar eens echt komen bekijken :=

Neroo, lekker buikkie.. haha mooi kleurtje ook <3 Ik lieft halsjes ook.. en schouders. Maar merrie heeft gewoon nog niet zo'n *BAM* front.. Komt nog wel met de tijd

Mijn vorige bink:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:10

:j spiertjes verbranden vetjes, maar daar moet je wel wat voor doen he :=

En jouw vorige bink is een vent, die hebben sowieso al meer front :j (die lijkt me niet makkelijk door het lijf te rijden trouwens, met zo'n nek, kan volgens mij goed zwaar in de hand worden)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:27

Het verbaasd me dat hij uberhaupt bovenhalsspieren had. Die liet zn hoofd vallen "hier baas asjeblieft, tot over een uur"

Ik heb ALLES geprobeerd.. maar met dat korte nekje was oprichten gewoon bijna echt niet mogelijk, hoe je je best ook deed hem van achter naar voren te rijden en dan hand te openen. Paard liet gewoon zn hoofd vallen. Hoe langer de teugel.. compact paard in achterhand-rug-schouder.. maar altijd ALTIJD zwaar in de hand. Zelfs in het halsstrekken. hij was niet lang in de rug en achterhand was simpel te activeren, verzamelen en zweefdraf kon hij goed. Verruimen kon hij slecht. Had ook erg korte pootjes..

Heb toen ik jong was zoveel spierpijn gehad dat ik gewoon getrainde armen had van zijn hoofd dragen :')
Maar heb wel veel met en van hem geleerd.

(instructeurs vonden het wel meevallen hoe zwaar hij er uit zag omdat het lekker stabiel was en ze het niet aan mij zagen omdat ik het heb leren "verbergen".. die geloofden me pas als ze er zelf opzaten)

Nu met Zya (veertje) zoooooo'n genot.. ben een stuk slapper in mn armen geworden :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:35

Dat wil ik graag geloven ja :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:39

Yamcha schreef:
Hm, zit er tuigerbloed in? Dat mag wat zwaarder zijn hoor, ik vind haar niet te zwaar, mooi juist.

Idd tuigerbloed :j (en gelders)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:40

Tancreda4 schreef:
Yamcha schreef:

Idd tuigerbloed :j (en gelders)

Die vorige van mij voerde ook veel gelders bloed :j Je paard ziet er goed uit hoor. Moet niet dikker of ranker worden. Vind m perfect zo. (ik had zelfde probleem met dekens)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:41

wat een interessant topic. ik erger me er ook aan dat je soms van die dikke paarden/pony's voorbij ziet komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:46

Wat mij trouwens wel met dit weer opvalt is dat ze hier wel heel erg wisselen in gewicht met dit weer.
Ik was echt geschrokken hoeveel mijn merrie was afgevallen toen ik 1 dag niet zelf op stal geweest was.

Ik ben dus nu echt elke dag aan het voelen nu hoe het gaat met de paarden want zien kan je niks met die bos haar.

Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:49

ja klopt, een dikke wintervacht verbergt een hoop! onze shetlander lijkt nu ook veel dikker dan in de zomer, maar dat kotm eigenlijk alleen maar door haar vacht, als je aan haar ribben voelt is ze nauwlijks aangekomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:53

Ja vind het altijd erg opletten geblazen want ze lijken bijna altijd dik in de winter, terwijl ze dat absoluut niet zijn.

Deze is in dezelfde conditie als de merrie hierboven alleen deze heeft geen hooibuik, maakt ook al een heel verschil in het plaatje
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:18

Yamcha schreef:
Voeren? Niks mis mee.
Maar 4 scheppen krachtvoer op een dag zijn gewoon niet nodig, tenzij je topsport doet. De meeste warmbloeden kun je prima op een kg per dag zetten, koudbloeden hebben over het algemeen geen krachtvoer nodig. Ook niet voor de vitaminen, er bestaan uitstekende preparaten, die een heel lage calorische waarde hebben, en daar zit alles in. Een liksteen is goed voor de mineralen.
Ik raad echt aan om het ruwvoer wat je geeft te laten testen op vitaminen en mineralen, zodat je zeker weet dat je niet veel te veel voert.

Je paard hoeft ook niet per definitie op de weide, en in het voorjaar liever niet....... een paddock is prima. Zorg dat hij/zij te drinken heeft, voer op de paddock uit een paar slowfeeders, zorg dat hij/zij vriendjes heeft en een sprintje kan trekken (het schijnt zelfs dat er mensen zijn die heel avontuurlijke paddocks kunnen maken). Voer is niet hét middel tegen verveling, dat is symptomen bestrijden.

Ook warmbloeden hoef je geen krachtvoer te geven...
Suikers uit het hooi worden opgeslagen in de receptoren rond de spieren, en worden ingezet bij beweging.
Alleen voor zeer explosieve prestaties kan krachtvoer (dus snelle suikers die in het bloed worden opgenomen vanuit eerste deel van de darm) handig zijn.... dravers bijvoorbeeld.
Verder is goed hooi en een goed totaalsupplement voldoende.

Ik ben het niet met je eens dat een paddock even goed zou zijn als een weide.
Ik maak gebruik van beide. Met een graasmasker kan een weide volstrekt veilig zijn.
Een paard vind het prettig te scharrelen, te grazen, dit is een bijzonder rustgevende bezigheid... paarden genieten hier intens van.
Een paddock is vaak een handig middel om ze toch een deel van een etmaal wat schraler te zetten, maar uiteraard dodelijk saai...

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:22

Kwam toch nog even in dit topic terecht! De Tuiger die (in de quote) is aangehaald door Forumster is mijn grote vriend.

F_Orumster schreef:
Dit topic vind ik een mooi voorbeeld [ITP] Dressuur Tuiger Kas tijdens fotomeeting! Iedereen struikelt erover dat ie zo mager is.
Ik vind hem juist wel mooi strak, ja er mag wat meer spier op, maar dat heb je soms even met zo'n jonkie die de hoogte in schiet (1.80m). Ik hoop dat de ts het niet erg vind dat ik haar erbij haal.
Vind het wel mooi, dat slanke/strakke.

Zoals eerder gezegd werd zie ik Kas absoluut niet als een 'voorbeeld'. Hij is gewoon nog te smal. Maar de invloed die je als eigenaar hebt op de dikte/dunte van je paard verschilt per paard ook zo ongelofelijk. Kas krijg ik gewoon niet dik, terwijl mijn merrie, vooral in de zomer periode, moeilijk slank te houden is. Daarentegen hebben we ook een paar op stal staan die prima te controleren is. Klein beetje erbij, klein beetje eraf. Met voer is alles te regelen.

Wat Kas betreft is het gewoon lastig. Hij is inmiddels 5.5 jaar maar nog steeds aan het groeien. Hij krijgt bijna het dubbele aan ruwvoer dan bijvoorbeeld mijn merrie. Daarnaast krijgt ie twee kilo senior priories per dag en nog zijn brokken. Hij komt aan hoor, maar het gaat gewoon heeeeeel langzaam.

Ik geloof er ook niet in dat het ooit een breed/dik paard zal worden. Het is voor een heel groot deel gewoon het 'model'.
Papa Torino was ook een smal paardje:

Afbeelding

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:05

Ik schrok me rot gister, had paard een week lang niet gezien, niks gedaan dus maar ondertussen wel doorgevreten, ik trek die deken eraf en die pens was echt enorm!
Ziet er echt niet uit in combinatie met een nu best iel kontje :')

Komt wel weer van het voorjaar

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:21

Ben benieuwd wat jullie van Mona vinden :).

Afbeelding
Oktober

Afbeelding
Zo ziet ze er in de zomer uit..
\Verras me!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:50

Ik vind erg interessant om te lezen dit toppic, veel die onzeker overkomen over gewicht van hun paardje.
Kijk gewoon goed naar je eigen paard, je kent hem het beste. Als je je paard goed kent dan ga je het zien in gedrag en uiterlijk van je paardje. Want wat is nu eigenlijk te dik of te dun? en dan ook nog wat is gezond?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:32

Tja, het is wel mooi geschreven TS, maar in de praktijd gaat het toch vaak anders.
Hoewel ik het zeker met je eens ben dat veel paarden te dik zijn, en te fors gevoerd worden voor het werk dat ze (niet) doen.

Ik heb mijn Fries nu 4 jaar en heb nog nooit 1 rib kunnen voelen. Hij is altijd dik. Hij krijgt arm hooi (graszaadhooi) en wat stro. Hij staat op zaagsel.
Krijgt alleen krachtvoer op de dagen dat hij werkt. Hij staat nu al 2 maanden op basistraining, en krijgt dus al twee maanden maar een handje krachtvoer per dag. Wel zijn vitaminekorrels.

Normaal wordt hij flink gereden, 5 tot 6 keer per week. En toch blijft hij dik.
Wil nu wel komend voorjaar proberen om hem een graaskorf op te doen. Want, (te) dik is niet gezond.