Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taniya

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:06

St Hippolyt bevat 6% meer suiker dan agrobs.
St Hippolyt gebruikt melasse en Agrobs niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:14

Taniya schreef:
St Hippolyt bevat 6% meer suiker dan agrobs.
St Hippolyt gebruikt melasse en Agrobs niet.

Vind ik dan toch apart dat die fjord van mij het niet lekker vind en vaak zijn bak niet helemaal leeg eet. En dat terwijl het net een wandelend vuilnisvat is en hij toch al niet veel krijg. :+

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:15

Ja inderdaad de meeste paarden vinden juist met melasse lekker, misschien weet hij wel dat het niet zo goed voor hem is ( hi hi)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:19

Meestal is alles wat zoet is lekker vandaar ook wandelend vuilnisvat.... :+

Daar kwam ooit een kind met zakje paprika chips achter..... :')

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:23

Misschien was de kwaliteit minder of datum niet goed? B.v. te oud?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:30

[/quote]
Voergezond is op dit moment het enige waar dat aan voldoet (agrobs komt van niet gecontroleerde weides waar dus ook foute grassen en kruiden tussen kunnen zitten)[/quote]

Zilstar:

Dit is dus geen juiste informatie!!!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:29

Ik heb inmiddels HH besteld. Kan ik dit gelijk gaan voeren of moet ik het nog mixen met bix? Hij krijgt nu namelijk geen bix meer, maar ik weet niet of het kwaad kan om gelijk op ander voer over te gaan..

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:02

Je kunt dit gelijk voeren. De spijsvertering van je paard is beter ingesteld op HH dan op bix met granen en suikers, dus de bix zou ik weg laten. Je kunt evt. met een kleine hoeveelheid HH beginnen zodat je paard kan wennen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:04

Op zich klopt het wat meerhofh zegt, maar ik raad toch altijd aan om het eerst te mixen met het voer waar het paard aan gewend is en dit dan in een aantal dagen om te zetten naar de HH. Better safe than sorry....

Edit: ik lees nu pas goed :o : je geeft al geen biks meer. Dan kun je gewoon beginnen en dan gewoon met niet zo veel beginnen en langzaam opvoeren naar de hoeveelheid die je wilt geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:07

@equilibre: Thanks, dan gaan we het opbouwen. Ik ben benieuwd of hij het wat vind. Dank voor de tips!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:46

Ik heb zojuist het hele topic doorgenomen en alle producten van HH bestudeerd. Echter is voor mij niet duidelijk, als ik HH zou willen voeren welke variant ik dan moet hebben. Het lijkt toch allemaal erg op elkaar.

Ik heb quarters en een fjord en ik voer momenteel de Marstall Vito en de Wiesencobs. De Wiesencobs worden steeds minder lekker gevonden door 2 van de paarden.
Prijstechnisch is de HH ook wel interessant.
Voor de Marstall Vito, 20 kilo, betaal je ongeveer hetzelfde als voor 23 kilo normaalbrok van HH.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:08

Wat doen je paardjes qua arbeid en hoe is hun karakter? En zijn er nog gezondheidsissues om rekening mee te houden? Hoe zit het met ruwvoer en buitengang? Stuur me anders maar een pb, ns kijken of we iets kunnen vinden voor je paarden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:41

Equi_Libre: bedankt voor je advies.
Ik heb zojuist een proefzak van de basisbrok besteld.
Vinden de paarden het eigenlijk ook lekker. Ik heb wel gelezen dat de paarden 'het er goed op doen', maar wordt het smakelijk gegeten?
Ik voer momenteel de Marstall Vito en de Wiesencobs, maar de wiesencobs zijn ze een beetje op uitgekeken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:23

Mijn Kliko-Fries eet het prima, gebruik het ook als voerbeloning met VD en hoef maar 1 brokje per keer te doen. Pakt het prima aan en zijn inzet is niet minder.

De nieuwe pony moest er even aan wennen, is op zich ook een kliko (kuil is haar favoriete hapje, appel gaat er ook prima in. maar ze eet heel rustig. Echt een hapje hier hapje daar :+ Was effe wennen tov onze Fries. Zelfs de mensen op stal moesten wennen dat ze niet meteen de voerbak in dook maar eerst een knuffel bliefte of gewoon vrolijk over d'r staldeur bleef kijken) maar heeft deze brok wel even moeten ontdekken.

Ik vind het wel fijn dat ze niet zo schrokken en schooien met dit voer, die 2 van mij.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:26

Die van mij eet het prima, wat vind je met smaak eten?
Hij eet doorgaans wel eerst zijn hooi op :j
N aar ik ben daar alleen maar blij mee, hij neemt een hapje biks, hapje hooi enz..
Overigens is zijn voernijd ook verdwenen :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:37

Die van mij eten allemaal heerlijk rustig, ze zijn hun hele leven ook nog nooit iets te kort gekomen :o
Ik zet ze momenteel een half uurtje op stal op hun Marstall spul op te eten en daarna gaan ze weer naar buiten. Als ze het niet op hebben dan ligt het de volgende dag nog gewoon in hun bak en krijgen ze dan minder.
's Winters, als ze 's nachts op stal staan, is het makkelijker want dan eten ze het in de loop van de nacht wel op.
Normaal gesproken lustten die van mij ook alles wel, alleen de Wiesencobs zijn ze wat op uitgekeken.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:41

romeorowan schreef:
Equi_Libre: bedankt voor je advies.
Ik heb zojuist een proefzak van de basisbrok besteld.
Vinden de paarden het eigenlijk ook lekker. Ik heb wel gelezen dat de paarden 'het er goed op doen', maar wordt het smakelijk gegeten?
Ik voer momenteel de Marstall Vito en de Wiesencobs, maar de wiesencobs zijn ze een beetje op uitgekeken.

Over het algemeen eten de paarden het graag. Sommige moeten er even aan wennen omdat het natuurlijk niet lekker naar suiker of zout smaakt, maar dat duurt meestal maar even. Het ruikt ook echt heel lekker, lekker naar gras/hooi/kruiden. Je moet je bedenken dat je nu een echt natuurlijk voeder geeft, waarbij je het paard ook de kans geeft zelf te bepalen hoeveel ie ervan wil eten (cq nodig heeft) en wanneer. Het kan dus zijn dat ie het misschien ns laat liggen om het later op te eten. Dan heeft ie op dat moment al genoeg aan zn hooi en/of gras of wat ie ook gegeten heeft. Maar het kan ook zijn dat ze vragen om wat meer. Dat deed mijn paard vorige week. Hij schooit nooit om eten, ook al werk ik met beloningen (weidebrok). Hij 'viel' er echt op aan en vroeg ook om wat er nog in mijn zak zat. Voor mij een teken dat ie wat meer wilde en gezien de kwaliteit hooi op dat moment en de teruggang in de voedingsstoffen in het gras, bij nader inzien ook niet zo vreemd. Hij kreeg maar een heel klein beetje en heb dat nu opgevoerd naar ongeveer 500 gram. Nog steeds niet heel veel, maar kennelijk genoeg, want hij is weer gewoon 'normaal' als altijd. Heb ondertussen ook beter hooi, dus samen is het zo kennelijk opgelost.

Edit: dat zelf bepalen bedoel ik mee: doordat het niet overladen is met lekkere suikertjes oid weet het paard veel beter wat ie eet en valt er dus niet op aan puur voor de suiker. Die suiker/zout verdoezelt via de smaak de inschatting voor het paard van de 'voedingswaarde', om het zo maar te zeggen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:50

Hier eten ze soms ook eerst hooi en danpas de hh, dit geld dan voor de winter

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:48

Nou we wachten het af. Ik laat het wel weten hier.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:57

ja, leuk! Ben benieuwd wat je paard ervan vindt!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:42

Mijn Haf krijgt alles van Equifyt. De grasbrok en Natural base.
Allebei zonder melasse, mijn Haf schuurde heel erg en nu niet meer sinds ik haar voeding aangepast heb.
We zijn heel tevreden nu. :)
Zijn er nog mensen die dit voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:44

ik ga equifyt herbs en zupa testen. ben benieuwd.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:53

iana schreef:
Allebei zonder melasse, mijn Haf schuurde heel erg en nu niet meer sinds ik haar voeding aangepast heb.

hier word ook door 4 paarden equifyt gegeten, en ze doen het er geweldig op!
HH hoor ik goede verhalen over maar op mijn mail word helaas niet gereageerd, dus blijf ik toch maar bij Equifyt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:56

Wie kan een juist voedingsadvies geven?Ben ook wel geinteresseerd!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:01

jiperdepip schreef:
iana schreef:

hier word ook door 4 paarden equifyt gegeten, en ze doen het er geweldig op!
HH hoor ik goede verhalen over maar op mijn mail word helaas niet gereageerd, dus blijf ik toch maar bij Equifyt

Da's vreemd?! Wie heb je gemaild? Voergezond? Soms komt het in het spamfilter en zien ze het berichtje niet. Wanneer had je wat gestuurd? Dan kan ik het navragen voor je.