Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:41

ik denk dat je daar gelijk in hebt elfje. Ook ik heb het boek gelezen en heb inderdaad toen bedacht dat ze van het krachtvoer af moesten ( mijn merrie gaf ik al niet ) En ook ik maakte me schuldig aan het feit dat ik direct geloofde dat er in hooi voldoende zat. Maar waar NH idd niet vanuit gaat is dat nederlands hooi vaak kwalitatief niet super is. Gelukkig ben ik dan wel weer zo dat ik dan zelf op onderzoek uit ga, omdat ik niet zomaar van 1 bron uit wil gaan. En gelukkig hebben mijn paarden dan dus ook niets tekort gehad :D Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zelf niet iets gaan onderzoeken en het klakkeloos aannemen, want ik moet toegeven; het staat er zeer aannemelijk beschreven! Zowel in het boek als op de site! En ik ben er ook van overtuigd dat ze zéker ook góede dingen noemen. Mijn ruin begint zowaar aan te komen sinds hij van het krachtvoer af is ( 25 jaar he! ). ( de rest van het boek vond ik niet enorm bijzonder, wel heb ik goede ideeen opgedaan over de indeling van de paddock :) ook daar staan handige tips! )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:22

EstherHegt schreef:
Mac schreef:
Is daar op het Internet ook informatie over te vinden?

Via deze website kom je wel een hoop veterinaire bronnen tegen. Misschien heb je er wat aan.
http://ebvma.org/

Er schoot me nog wat te binnen, de boekjes van dr. David Ramey zijn erg leuk en helder geschreven. (wel Engels) Ze zijn ook in Nederland te verkrijgen via Bol.
Ik geef even de amazon link, daar heb je inkijk exemplaren met aardig wat bladzijden om een beeld te geven.
http://www.amazon.com/David-W.-Ramey/e/B001JRV3G8

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:54

Esther, bedankt voor de boekentip! :j

@Amber, bedankt voor alle duidelijke uitleg! +:)+ Heel fijn en leerzaam!

Ik heb een vraag betreft de verhoudingen. Er wordt veel gesproken over de calcium/fosfor verhouding en dat die goed moet zijn in een supplement of voer. Maar zit er van beide dan niets in hooi/gras? Want hoe hou je de verhoudingen wel precies goed?
En ik las dus net dat als je zemelen bij luzerne geeft je het weer "rechttrekt"?
Zou je dat ALTIJD moeten doen als je luzerne geeft?

Ik gebruik luzerne alleen wanneer Jeddah erg fit is en veel kilometers maakt en gezien ze in een groep staan, niet meer hooi voeren wil, als bijvoeding. Beetje sporadisch dus.

Of zoals ik er nu eentje heb die aan het wisselen is en wat moeite met hooi heeft (om een of andere reden minder moeite met stro :? ) en ik hem wel voldoende wil laten eten. Maar gooi ik dan dus alles gelijk in de war kwa calcium/fosfor?

Overigens, vooral nu met het koude weer, krijgen mijn paarden die 24/7 buiten staan met inloop stal, voor de nacht een aantal dikke plakken (tarwe)stro in een hooinet zodat ze heel de nacht kunnen knabbelen als ze willen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:12

Jeddah, die verhouding moet 3:1 tot 2:1 zijn (Ca/F). In gras en compleet voer is het dat gewoon, maar er zijn een aantal voedingsmiddelen waarin die verhouding heel scheef ligt.
In lucerne zit heel veel calcium en weinig fosfor. In graan (en zemelen, maar da's een onderdeel van het graan) zit veel fosfor en weinig calcium. Daarom moet je dus bij een puur granendieet iets bijvoeren wat calcium bevat (bijv. lucerne dus) en als je veel lucerne voert, zorgen dat je het calciumgehalte in't dieet wat opkrikt (door graan of zemelen dus). Ook bietenpulp is zo'n 'scheeftrekker' (ook hoog in calcium dus dat kun je bij een graandieet ook bijvoeren i.p.v. lucerne)

We hebben het dan wel over structurele hoeveelheden, niet dat halve schepje lucerne door het krachtvoer maar als je't echt als een belangrijk deel van het ruwvoer geeft.

Hier een engelstalig artikel over die Ca/F verhouding: http://www.shady-acres.com/susan/Calciu ... orus.shtml

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:16

Ja, maar hoe weet je dan hoeveel je zou moeten geven ter compensatie?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:18

Ik durf die hoeveelheden niet zo te zeggen, daarvoor moet je het gehalte per kilo weten en dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:37

Jeddah, tot ongeveer een kilo lucerne (5 voerscheppen vol) zou ik het calciumgehalte niet compenseren met zemelen oid. Ervan uitgaande dat je daarnaast natuurlijk nog een ruime hoeveelheid ´normaal´ ruwvoer (hooi/stro) geeft. In hooi en stro zit relatief al wat meer fosfor zodat de verhoudingen in het totale rantsoen dan nog goed uitkomen.

Hierboven werd nog ergens de vraag gesteld naar de voedingswaarde van stro: deze is qua voedingsstoffen heel laag (eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen), qua energiegehalte om en nabij de helft van hooi. Stro mag dus nooit een al te groot deel van het totale ruwvoer uitmaken omdat dat een tekort aan belangrijke voedingsstoffen veroorzaakt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:42

paard van vriendin heeft afgelopen nacht hooi gegeten en ze heeft grasbrok besteld ( geen idee welke ) Ze zou ook nog wat lucerne halen, dus er zit wat vooruitgang in!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:15

Thanks Amber! Het is meestal 2 voerscheppen vol op dagen dat ze meer gelopen heeft.

Stro gebruik ik hier ter aanvulling van het hooi, enkel zodat ze dan veel meer uren eten gezien onbeperkt hooi mt mijn 2 kleintjes en 1 sobere Fjord.
Toevallig is me vandaag wel opgevallen dat de Fjord juist, met haar wintervacht, toch iets afgevallen is de laatste dagen, dus hooi weer opgeschroeft. Ze is 4.5 dus ook nog een beetje in de groei denk ik.

Fijn dat het paard weer hooi gegeten heeft SS +:)+

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:16

Francis schreef:
Lars, als je langdurig hooi gaat vervangen voor iets anders, zou ik geen lucerne nemen aangezien je daarmee de Ca/F verhouding scheef trekt. Wiesencobs doen dat niet. Geweekt krijgt je paard ze ook nog es makkelijker weg. Maar als dit iets recents is zou ik eerst heel goed zoeken wat de oorzaak hiervan is. Gebit maar bijv. ook een slokdarmobstructie kan een oorzaak zijn. Verder zal de stress een belangrijke (mede)oorzaak zijn dus ik zou proberen de oorzaak van die stress ook zo snel mogelijk weg te nemen. Een kuurtje probiotica zal haar waarschijnlijk ook goed kunnen doen, want stil liggende darmen en veel stress zijn nou niet bepaald factoren die de darmflora goed doen.
Marstall, Agrobs en St. Hippolyt zijn fabrikanten die Wiesencobs in 't assortiment hebben.
Oh, en ik zou haar dus zoals Amber zegt juist wel op goede kwaliteit stro zetten, zodat ze toch iets aan ruwvezel binnen krijgt.

ik denk dat het voornamelijk met stress te maken heeft en de manier van voeren op haar vorige stal.
Ik heb dus net sinds zondag dus stess is zeer logisch. (av gevoelig type) ik heb haar stal direct leeg gehaald omdat ze alleen aan het stro begon ik meng nu dagelijk wat sto door het zaagsel dat ze daar langzaam aan went. Grasbrok heb ik besteld dus daar begin ik een deze dag mee. In de groep wil ze wel eten, 's avonds dan morgens eet ze bijna niet. Ze staat 's nachts op stal met nog een portie hooi en dat gaat redelijk. Verder krijg ze bietenpulp en kilo krachtvoer. probiotica heb ik nog liggen dus dat zou ik kunnen voeren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:21

Zo te lezen voelt ze zich buiten een groep dus niet op haar gemak. Toch iets wat ik vaker hoor/lees van AV's dat het paarden zijn die echt niet happy zijn alleen. Ook al is het enkel op stal.
Ik hoop dat ze zich snel thuis zal voelen bij je!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:22

Elfje_Braam schreef:
ZO, tijdje niet geweest en er zijn meteen 5 pagina's bij. Wat leuk!!

Lars, ondanks dat je kwaliteitshooi hebt, betekent dat niet dat ze dat altijd lust. En een paard kan heel zeikerig zijn of iets van de één op de andere dag niet meer moeten..

Waar ik zelf geen voorstander van ben tenzij het echt goed is, is kuil. Maar dan wel echt paardenkuil dus die kleine pakjes... Kuil gaat er altijd wat makkelijker in, soort MC donalds voor de paarden... althans die van mij doen altijd een moord ervoor.... Je geeft aan dat ze wel stro eet... Veel mensen denken dat zodra een paard stro eet, dit direct voor obstructies zou zorgen en zetten ze heel snel op zaagsel.
Dit is fout, een paard mag stro eten, kan soms zelfs heel goed zijn.. Ik vermeng soms mijn hooi met bv stro of geef 's avonds mijn paardje die op zaagsel staat een plakje stro... Ook fourageren paarden door het stro heen, gaat zelfs stalverveling tegen.
Ik zou haar dus niet pats boem op zaagsel zetten, want door dat stro krijgt ze iets in haar darmen, zodra haar darmen richting de 8 uur geen ruwvoer gaan, raak je al in een gevarenzone....
Probeer dus eens goed paardenkuil of inderdaad wiesencobs.. Lucerne kan maar zou ik inderdaad niet langdurig als hooivervanger bijvoeren.
Heb je duits kruidenhooi? pak anders eens de tweede snede als het kan, deze is veel fijner
Lukt dit niet, probeer buitenpulp, bij voorkeur zonder melasse. gemengd met een product als lucerne.
Maar ik vermoed, omdat ze wel stro eet, ze, als je kuil neerlegt, dit zo opeet...

Succes...

vwb het hele magnesium verhaal... met alle respect maar door sites als PN gaan mensen snel zelf een oordeel trekken. De informatie die daar staat is leuk en informatief maar persoonlijk vind ik het vaak wat kort door de bocht of van één kant bellicht.
Die magnesium van PN loopt als zoete broodjes maar als je je paard verdenkt van IR ed alstjeblieft laat een urinetest doen of bloedtest... Let wel op met de bloedtest omdat de waardes van het bloed nogal kunnen fluctureren.

kuil ben ik absolut geen voorstander van ik krijg zn baal ook niet opgevoerd. Ik heb daarbij 1 paard die geen suikers kan verdragen en waarvoor kuil dus absolut ongeschikt is. Ik voer haar idd dagelijk bietenpulp ee n goede portie om die darmen te blijven stimuleren. Daarbij dus wat stro gemengt met het zaagsel zodat ze wel wat ruwvoer binnen krijgt. Hooi gaat dus een beetje naar binnen maar niet genoeg. in de groep wil ze wel wat eten 's avonds maar zoals gezegt 's morgens in de kudde krijg ik er niks in en is ze te onrustig op de wei. Misschien toch 's nachts maar buiten laten? Ze staat nu met de veulens binnen zodat ze de rust zou moeten hebben te eten. "s nachts eet ze dus ook wel wat maar 's morgens niet misschien omdat ze haar buik vol heeft van de nacht maar goed er mag wel iets meer in....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:16

lars, ik zou blij zijn met de kleine stapjes vooruitgang die ze boekt. n als ze snachts op stal wel eet zou ik haar voorlopig nog even op stal houden. Daar heeft ze toch het gevoel van niet alleen zijn en heeft ze idd de rust om te kunnen eten zonder dat andere paarden haar portie op kunnen eten.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:39

http://grasdroger.nl/
daar heb ik besteld geen idee wat het verschil is tussen al die verschillende soorten iemand die mij dat kan uitleggen?

ss ben ook tevreden met kleine stapjes maar probleem is dat ik me zorgen maar over kolieken en ze heeft gewoon geen reserves.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:00

De wiesencobs komen uit allgau en zijn zeer divers qua grassen en kruiden. Ze zijn zeer eiwitarm, melasse vrij, eiwit arm maar rijk aan ruwe celstof. Het wordt laat gemaaid ( na de hoofdbloei ) en vervolgens met warme lucht gedroogd.

Ik kan op de website die jij geeft niet echt wat vinden over eiwitten, maai tijd, melasse, eiwitten etc. Het enige wat ik vind is dat de eiwit verhouding in balans is. Maarin balans voor wat? Koeien? Of paarden? Daar zit nogal een verschil in ;) Verder vind ik op de website ook niets over bemesting. En verder zijn de grassen natuurlijk veel eenzijdiger dan die van de wiesencobs. Maar misschien heb ik het wel mis hoor, maar kan op de website niet zoveel vinden :)

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:09

Hoi Lars,

Ik snap dat je geen voorstander van kuil bent, ik ook niet zoals al gezegd.. Maar over het algemeen zijn die grote balen ook koeienkuil... Het enige kuil wat er bij mij soms ingaat... althans mijn paarden... is paardenkuil. De pakjes die ik heb zijn heel klein, zo'n 20 kilo. Wereld van verschil met koeienkuil..

Is het paard wat je hebt gevoelig voor suikers? zoja kijk even naar dit filmpje: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... cts_id=295 Hier maken ze een hooivervanger voor een ouder paard. De Alfalfa kan je dan vervangen door de fibergy. De Alfalfa is namelijk rijker en dus meer geschikt voor oudere paarden of paarden die hoger in training staan.

Verder, stro gemeng met zaagsel?, Stro is niet erg om binnen te krijgen... zaagsel daarintegen is wel heel erg...

Ik snap dat je bang bent voor koliek... Maar juist van zaagsel eten kunnen ze gaan verstoppen.

Je hebt geen idee wat dit gedrag heeft veroorzaakt en je hebt neem ik aan al verschillende soorten hooi geprobeerd of sta je niet op een pensionstal?

succes!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:14

Paarden staan idd niet op pension, maar aan huis.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:22

nee paarden staan bij mij thuis verschillend hooi heb ik dus niet.

Ik weet dat paardenkuil anders is dan het koeienkuil. Maar ik hoef mn merrie echt geen appels te voeren dat heeft ze gewoon spierpijn de volgende dag. Ze is extreem gevoelig daarvoor. Daarom voer ik haar geen kuil. Sinds dat ze op hooi staat gaat het namelijk goed. Ze staat deze zomer ook voor het eerst op het gras en dat ging goed, in combinatie met voldoende beweging om de zuren af te voeren is dit voor het eerst goed gegaan. Dat heeft het nieuwe paardje dus niet maar dat is wel de rede dat ik geen kuil voer.

Citaat:
Verder, stro gemeng met zaagsel?, Stro is niet erg om binnen te krijgen... zaagsel daarintegen is wel heel erg...

Ik snap dat je bang bent voor koliek... Maar juist van zaagsel eten kunnen ze gaan verstoppen.

ik meng het stro een beetje door het zaagsel zodat ze niet dr box leeg eet. Ze is bij aankomst (ik heb stroboxen) direct op het stro aangevallen en heeft dr halve box leeggegeten met stro. daarom dus direct leeggehaald en zaagsel erin. Nu meng ik het een beetje om haar terug te krijgen op het stro. Zaagsel eet ze niet dus daar hoe ik niet bang voor te zijn. Een hele box stro leeg eten zal ook niet gezond wezen.

het is dus een combi van angst dat ze dr box leegeet met stro en dat ze koliek krijgt door te weinig ruwvoer. Al is dat met wat ze vandaag heeft gegeten (vannacht) wel enigsinds weg. Al blijf ik het in de gaten houden.

Ze heeft gisteravond goed gegeten en een goede emmer bietenpulp en vannacht had ze ook alles op. Vanmorgen heeft ze haar portie in de wei gehad en daar stond ze ook van te eten. ik hoop dat deze trent zich door gaat zetten. Ik denk dat het voornamelijk weg komt door de stress en ik hoop dat ze nu een beetje dr rust heeft gevonden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:44

top om te horen lars! Hopen dat het zo doorgaat!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:00

dat hoop ik ook maandag raakte ik echt een beetje ten einde raad maar nu wordt het gelukkig beter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:47

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:58

Ja, ik :D . Wat wil je weten?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:32

Ik las hierboven iets over Alfalfa voeren... houden jullie er even rekening mee dat Alfalfa dus gewoon Lucerne is. Zelfde plantje, andere naam, wat wij Lucerne noemen, noemen Amerikanen en Engelsen Alfalfa. Dus wel weer even rekening houden met Ca/F.

Verschil tussen grasbrok hier uit nederland en bijv. de wiesencobs is dat de gewone grasbrok van dezelfde weides komt als waar ons hooi vandaan komt. De ene boer laat balen hooi persen, de volgende pakt kuilgras in en de derde brengt z'n gras naar de grasdrogerij en laat er brok van persen. Qua voeding is het dus het zelfde gras als het hooi wat uit Nederland komt en hangt de kwaliteit van de grasbrok dus helemaal af van welk stukkie land het komt (boer krijgt ook altijd z'n eigen gras terug, 't is niet zo dat ze de brokken door elkaar mikken, als een boer voor eigen gebruik gras laat persen krijgt hij dus z'n eigen grasbrokken).

Wiesencobs zijn grasbrokken van gras van de beiersche alpen. Ook gedroogd gras wat in brok is geperst, maar je kunt je voorstellen dat die alpenweides iets gevarieerder zijn dan de nederlandse koeienweilanden. Dat maakt dus het verschil. Gevarieerder gras en kruiden en wat er nog meer op zo'n bergwei groeit...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:49

Mac schreef:
Ja, ik :D . Wat wil je weten?

Nou, hoe het beviel/bevalt enzo? :D Ik kwam het eigenlijk zomaar tegen op Marktplaats terwijl ik op zoek was naar stro gezien mijn "mannetje' verhuisd is en ik net de laatste baal opengemaakt heb. Ik had er nog nooit van gehoord en toen ging ik kijken en toen dacht ik, hmmm zou dat wat zijn :?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:03

Francis bedankt voor de uitleg super interessant topic trouwens. Ben aan het bijlezen :) Francis wij hebben het zelfde probleem met onze paarden erg gevoelig voor suikers/zetmeel.