Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherHegt schreef:Mac schreef:Is daar op het Internet ook informatie over te vinden?
Via deze website kom je wel een hoop veterinaire bronnen tegen. Misschien heb je er wat aan.
http://ebvma.org/
Francis schreef:Lars, als je langdurig hooi gaat vervangen voor iets anders, zou ik geen lucerne nemen aangezien je daarmee de Ca/F verhouding scheef trekt. Wiesencobs doen dat niet. Geweekt krijgt je paard ze ook nog es makkelijker weg. Maar als dit iets recents is zou ik eerst heel goed zoeken wat de oorzaak hiervan is. Gebit maar bijv. ook een slokdarmobstructie kan een oorzaak zijn. Verder zal de stress een belangrijke (mede)oorzaak zijn dus ik zou proberen de oorzaak van die stress ook zo snel mogelijk weg te nemen. Een kuurtje probiotica zal haar waarschijnlijk ook goed kunnen doen, want stil liggende darmen en veel stress zijn nou niet bepaald factoren die de darmflora goed doen.
Marstall, Agrobs en St. Hippolyt zijn fabrikanten die Wiesencobs in 't assortiment hebben.
Oh, en ik zou haar dus zoals Amber zegt juist wel op goede kwaliteit stro zetten, zodat ze toch iets aan ruwvezel binnen krijgt.
Elfje_Braam schreef:ZO, tijdje niet geweest en er zijn meteen 5 pagina's bij. Wat leuk!!
Lars, ondanks dat je kwaliteitshooi hebt, betekent dat niet dat ze dat altijd lust. En een paard kan heel zeikerig zijn of iets van de één op de andere dag niet meer moeten..
Waar ik zelf geen voorstander van ben tenzij het echt goed is, is kuil. Maar dan wel echt paardenkuil dus die kleine pakjes... Kuil gaat er altijd wat makkelijker in, soort MC donalds voor de paarden... althans die van mij doen altijd een moord ervoor.... Je geeft aan dat ze wel stro eet... Veel mensen denken dat zodra een paard stro eet, dit direct voor obstructies zou zorgen en zetten ze heel snel op zaagsel.
Dit is fout, een paard mag stro eten, kan soms zelfs heel goed zijn.. Ik vermeng soms mijn hooi met bv stro of geef 's avonds mijn paardje die op zaagsel staat een plakje stro... Ook fourageren paarden door het stro heen, gaat zelfs stalverveling tegen.
Ik zou haar dus niet pats boem op zaagsel zetten, want door dat stro krijgt ze iets in haar darmen, zodra haar darmen richting de 8 uur geen ruwvoer gaan, raak je al in een gevarenzone....
Probeer dus eens goed paardenkuil of inderdaad wiesencobs.. Lucerne kan maar zou ik inderdaad niet langdurig als hooivervanger bijvoeren.
Heb je duits kruidenhooi? pak anders eens de tweede snede als het kan, deze is veel fijner
Lukt dit niet, probeer buitenpulp, bij voorkeur zonder melasse. gemengd met een product als lucerne.
Maar ik vermoed, omdat ze wel stro eet, ze, als je kuil neerlegt, dit zo opeet...
Succes...
vwb het hele magnesium verhaal... met alle respect maar door sites als PN gaan mensen snel zelf een oordeel trekken. De informatie die daar staat is leuk en informatief maar persoonlijk vind ik het vaak wat kort door de bocht of van één kant bellicht.
Die magnesium van PN loopt als zoete broodjes maar als je je paard verdenkt van IR ed alstjeblieft laat een urinetest doen of bloedtest... Let wel op met de bloedtest omdat de waardes van het bloed nogal kunnen fluctureren.
Citaat:Verder, stro gemeng met zaagsel?, Stro is niet erg om binnen te krijgen... zaagsel daarintegen is wel heel erg...
Ik snap dat je bang bent voor koliek... Maar juist van zaagsel eten kunnen ze gaan verstoppen.
Mac schreef:Ja, ik. Wat wil je weten?