Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SUSANNEx schreef:Hoi allemaal, mijn paard is afgelopen maanden heel erg afgevallen. We hebben een onderzoek laten doen en ze blijkt een darmontsteking te hebben. Nu hebben we medicijnen en een dieet meegekregen, omdat ze véél te licht was. Nu is het een echte merrie en ontzettend kieskeurig qua eten. Haar brokken (Havens draversbrok) eet ze prima, maar zodra haar medicijnen er doorheen zaten weigert ze het te eten. Dat geven we nu ook in capsule vorm, dit gaat prima.
Nu kregen we ook het advies om haar onder andere veel zonnebloem olie en seniores priores bij te voeren, maar ook weigert ze dit beiden ook te eten. Met wat ik het ook meng, ze eet het niet. De slobbermash van havens of pavo vind ze héérlijk en valt ze echt op aan, maar zodra ik er wat zonnebloemolie óf seniores priores door heen doe laat ze het ook staan. Ik heb ook even geprobeerd de zonnebloem olie goed te verspreiden over haar hooi, om te kijken of ze het dan wil eten, maar ze gooide al haar hooi door haar stal, maar heeft er weinig van gegeten. Deze 'dikmakers' werken dus niet.
Heeft iemand hier nog ideeën voor dikmakers die goed werken en zo'n tut misschien wel wil eten? Ik hoor het graag!
Edit: Ze krijgt al onbeperkt ruwvoer en eet dit ook goed
Jester_ schreef:En ze mag niet alleen slobbermash? Moet ze persee die olie krijgrn voor haar darmen?
geerke schreef:je kunt sojahullen proberen,twee ons per dag...of copra kokosmeel.Van coolstance...dat is beiden vrij calorierijk.
vilheide schreef:Vorige week zijn we met onze Ijslanders naar de kliniek gereden om ze te enten. Aangezien ze er ook een weegschaal hebben, hebben we ze gelijk gewogen.
Nu zijn onze paarden gelukkig niet dik maar naar mijn gevoel ook zeker niet te dun maar ik ben toch wel geschrokken van hun gewichten.
Mijn paard weegt 300 kg. Hij is altijd al een paard geweest wat moeilijk op gewicht te houden is.
[ [url=m/RTBBr2.jpg]Afbeelding[/url] ]Ze zien er uit alsof ze wormen hebben,jij ontwormd aan de hand van uitslagen van mestonderzoek?Wanneer hebben ze hun laatste kuur gehad?
Paard van mij dochter weegt 285 kg. Hij toont zeker niet te dun.
[ [url=m/9YOaKT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beide foto's zijn afgelopen week gemaakt en paarden zijn volop aan het verharen dus zien er momenteel niet optimaal uit.
Beide paarden zijn gezond, tanden worden regelmatig gecontroleerd en wormvrij.
Al jaren zijn ze zeker na de winter wat aan de schrale kant, ribben zijn goed te voelen maar niet te zien.
Qua voeding krijgen ze momenteel: zo'n 5 kilo hooi (dit is hooi van 2de snede), een halve schep senioren muesli van Cavalor en 50 ml Marstall force.
Nu las ik op voervergelijk dat ik ook zonnebloemolie kan toevoegen als energiebron voor dunne paarden.
Maar dat ik dan ook extra selenium en vitamine e moet toevoegen.
Nu vroeg ik me af of dat voldoende in de Marstall force zit of dat ik nog extra toe moet voegen?
vilheide schreef:Vorige week zijn we met onze Ijslanders naar de kliniek gereden om ze te enten. Aangezien ze er ook een weegschaal hebben, hebben we ze gelijk gewogen.
Nu zijn onze paarden gelukkig niet dik maar naar mijn gevoel ook zeker niet te dun maar ik ben toch wel geschrokken van hun gewichten.
Mijn paard weegt 300 kg. Hij is altijd al een paard geweest wat moeilijk op gewicht te houden is.
m/RTBBr2.jpg
Paard van mij dochter weegt 285 kg. Hij toont zeker niet te dun.
m/9YOaKT.jpg
Beide foto's zijn afgelopen week gemaakt en paarden zijn volop aan het verharen dus zien er momenteel niet optimaal uit.
Beide paarden zijn gezond, tanden worden regelmatig gecontroleerd en wormvrij.
Al jaren zijn ze zeker na de winter wat aan de schrale kant, ribben zijn goed te voelen maar niet te zien.
Qua voeding krijgen ze momenteel: zo'n 5 kilo hooi (dit is hooi van 2de snede), een halve schep senioren muesli van Cavalor en 50 ml Marstall force.
Nu las ik op voervergelijk dat ik ook zonnebloemolie kan toevoegen als energiebron voor dunne paarden.
Maar dat ik dan ook extra selenium en vitamine e moet toevoegen.
Nu vroeg ik me af of dat voldoende in de Marstall force zit of dat ik nog extra toe moet voegen?
Piekosjj schreef:Vilheide, staan je paarden op het gras of niet? Zo niet dan zou ik eerst gaan kijken naar het verhogen van ruwvoer ipv allerlei middeltjes en dingetjes toe gaan voegen. Marstall Force is een vit & min brokje, dus dan zou een vit e of selenium tekort waarschijnlijk niet de rede dat ze wat schraal zijn. Olie is inderdaad een uitstekende bron van langzame energie en helpt ook goed met het verharen
geerke schreef:Vilheide..qoute ging fout..ontworm jij aan de hand van mestonderzoek?ze zien er uit alsof ze bloedwormen hebben.Wanneer zijn ze voor het laatst ontwormd?
tamary schreef:Minimum is 1.75% lichaamsgewicht aan ruwvoer (droge stof gehalte) bij geen/licht werk. Meestal ronden mensen dat af naar 2% ivm makkelijker rekenen en verspilling die je toch altijd wel wat hebt. 300 kg = 6kg DS = bij 80% droog hooi, dus zou er ipv 5 kg hooi zo'n 7.5kg gevoerd mogen worden. Zeker als het betreffende paard afvalt. Meer brok en supplementen zou ik niet als startpunt nemen om hem dikker te krijgen.
tamary schreef:Als er 1 te dun is en de rest goed tot te dik, dan heb je er 1 met of een opname probleem (kan ouderdom zijn, wormen, zand, enz.), meer nodig heeft door ander basismetabolisme of niet genoeg mee mag eten van de rest.
Als de rest allemaal net aan netjes op gewicht zit deze tijd van het jaar, dan zou ik overwegen om de hoeveelheid hooi voor de hele groep te verhogen, kennelijk komen ze op deze hoeveelheid toch tekort. In de zomer compenseerd het gras kennelijk net genoeg, maar dat is er in de winter niet en de energiebehoefte is hoger met de kou.
Piekosjj schreef:Je makkelijskte oplossing is dus, om als ze op stal staan voor de nacht gewoon er wat extra bij te voeren