[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:14

Klopt Moniek, daarom wil ik eigenlijk nu met dat proefpakketje steeds beetje bij gaan geven, en minder van de muslie, want dat is toch bijna op eigenlijk. Vandaar!

Volgens mij hebben jullie allemaal met brok variant, wat ik begrepen heb, maar ga eens even vragen, kan nooit kwaad natuurlijk! :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:23

Overigens gemaild, en ze sturen me een nieuw proefpakketje op + zakje Lucerne...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:55

Amanda schreef:
Jim is af en toe aan klei aan het likken en ook al een keer betrapt op mest eten.
Klei is af en toe zand, dus hier word ik niet blij van. Zou de Vitalbix dan toch niet genoeg voor hem zijn?
Hij krijgt nu 350gr, daarbij nog hetzelfde aan Agrobs Alpengrun muesli, schepje lijnzaadvlokken en een klein beetje magnesium.
Hij is energiek, werkt graag en zit verder prima in zijn vel.
Maar dat mest eten en aan de grond likken is niet goed :n

Zeewier geven meestal doen ze likken omdat ze wat te kort komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:01

Ja dat weet ik.
Maar dat zou met de Vitalbix toch niet moeten? Ik voer boven het minimum, dus dan zou hij alles toch binnen moeten krijgen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:48

Als darmen niet goed werken, kun je het er wel in gooien, maar wordt het niet opgenomen. Dan kun je dus alsnog tekorten hebben, terwijl er voldoende gevoerd wordt. De kunst is dat om te kijken of hij inderdaad tekorten heeft (of is het verveling, een tic of weet ik t wat), zo ja, wat komt hij te kort? Voer je dat voldoende? Zo ja, waarom dan toch een te kort?. Dat zijn lastige trajecten. Meestal kom je na bloedonderzoek bij de DA niet veel verder. Dus dan is het hopen dat daar iets uit komt. Als alles in orde is, kun je nog bij Laarakker checken. Als daar ook niks uit komt, eens kijken hoe je dat gedrag kan voorkomen.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:28

Ik ga vanaf volgende week magnesiumcitraat bijvoeren. Zag dat dit in poedervorm was, hoe mengen jullie het met het voer? Ze krijgt het dan met basismusli van subli.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:30

Ik doe het gewoon door het voer. Stalgenootje door de slobber, maar die eet het anders niet op.

Hier proefpakketjes binnen van de vitalbix en luzerne+ ...
Eens kijken of ze dat vandaag wilt eten! :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:53

LisanneeD schreef:
Ik ga vanaf volgende week magnesiumcitraat bijvoeren. Zag dat dit in poedervorm was, hoe mengen jullie het met het voer? Ze krijgt het dan met basismusli van subli.

Beetje olie erbij, met water klontert het, en door beetje dieet mix mengen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:17

Stamper schreef:
Ik doe het gewoon door het voer. Stalgenootje door de slobber, maar die eet het anders niet op.

Hier proefpakketjes binnen van de vitalbix en luzerne+ ...
Eens kijken of ze dat vandaag wilt eten! :)

Tot nu toe lijkt ze het lekker te vinden, ben erg benieuwd!! :j
Normaal is het een levende vuilnisbak; maar soms kan ze ook erg kieskeurig zijn.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:46

Kasmir schreef:
Ik zou de nature's best, haver & wortels vervangen voor een complete vitaminekorrel. Hooi zeker niet minderen, te weinig ruwvoer kan ook weer zorgen dat ze sneller dik worden. Meer beweging zal idd ook helpen.

Wat zou jij dan aanbevelen als complete vitaminekorrel?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:31

Dreamflower schreef:
Mijn jonge merrie, kruising met een ijslander, is nu ruim 2,5 jaar en is na hooi eten wat opgeblazen (ronde buik) maar ze is ook sowieso te dik op haar ribben.
Ik voer haar gedoseerd hooi, 4x per dag. Ze krijgt vitaminekorrel (vitalbix) met een handje muesli (nature's best) en een kopje geweekt lijnzaad elke dag.

Wat zou het 'probleem' kunnen zijn.. aangezien ze nog in de groei is.
Ze is sowieso te dik, maar ik kan haar nog niet aan het werk zetten om af te vallen gezien haar leeftijd.
Iemand ideeën? (stro eet ze niet)

Niemand tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:00

Ik zou het echt niet weten! Mijn pony's zijn al erg afgevallen door inderdaad gedoseerd ruwvoer te gaan geven. Door de natte winter zijn ze nog niet erg in het werk gezet, maar daar gaan we nu mee bezig. Dus eigenlijk dezelfde situatie als jou, met verschil dat die van mij niet mollig waren maar moddervet :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:02

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je hooi misschien 'te goed' is?
En moet ze lopen voor haar eten? grote/kleine ruimte?
Wandelen met haar kan al wel, kost ook energie.
Korte compacte paardjes lijken vaak ook dik door het buikje wat ze hebben, hoe zijn haar nek, schouders,billen? die plekken zeggen meer over te dik zijn dan 't buikje.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:41

Ik weet dat dit eigenlijk niet hoort, maar zie dit op de site van vitalbix, iemand enige ervaring met de Skincalmin Healing shampoo ? :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:48

DinkyOmie schreef:
Kasmir schreef:
Ik zou de nature's best, haver & wortels vervangen voor een complete vitaminekorrel. Hooi zeker niet minderen, te weinig ruwvoer kan ook weer zorgen dat ze sneller dik worden. Meer beweging zal idd ook helpen.

Wat zou jij dan aanbevelen als complete vitaminekorrel?

Er zijn in mijn ogen verschillende prima vitaminebrokjes, ik voer zelf metazoa superfit in combi met care 4 life omdat dat hier in de buurt goed te verkrijgen is. Vitablix, marstall force en de brokjes van purefeed zijn ook allemaal voorbeelden van prima brokken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:19

Ik heb hier nog een emmer marstall force vitaminebrokjes staan, voor de liefhebber.... Mijn paard eet het niet! :(

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:31

Mijn vee arts gaf pavo vital als advies.

Ik ben overigens gisteren van mijn pony afgevallen omdat zij echt was afgevallen en ik niet strak genoeg had aangesingeld (uit gewoonte bepaalde gaatjes gebruikt). Dus toen ze een sprongetje opzij maakte schoof in een keer mijn zadel ook naar opzij en lag ik er af :roll: .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:45

Dan gaat het wel goed met het afvallen, in ieder geval! Hoop dat je je niet al te veel bezeerd hebt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:35

Stamper schreef:
Ik heb hier nog een emmer marstall force vitaminebrokjes staan, voor de liefhebber.... Mijn paard eet het niet! :(

En dat is waar ik met die van mij ook mee zit. Die eet zijn speciaal gekochte brokken al niet. :=

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:52

Fabster schreef:
Dan gaat het wel goed met het afvallen, in ieder geval! Hoop dat je je niet al te veel bezeerd hebt.

Ja dat is wel weer fijn haha.
Heb nog een wat stijve nek en een zere onderrug, maar dat komt van de klap op de grond. Verder geen schade. Bleek dat mijn bijrijdster ook al paar weken meer aansingelde :=. Maar ik merkte het niet echt dat het strakker moest omdat ik met een krukje opstap (gemak dient de mens :D).

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:12

Marcella schreef:
Stamper schreef:

En dat is waar ik met die van mij ook mee zit. Die eet zijn speciaal gekochte brokken al niet. :=

Erg is dat he!

Eerst at ze het wel, en toen besloten dat ze het niet meer wilde eten.

Vitalbix eet ze nu ook gewoon gelukkig, maar hopen dat ze dat wilt blijven eten als ik een zak bestel! :P

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:57

Hier hetzelfde xD gelukkig eet ze een mix van metazoa en care4life wel goed.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:01

Terwijl ze normaal toch echt wel een levende vuilnisbak is die denkt dat ze nog te kort komt! :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:06

Toch wel een groene kliko hoop ik :D :D

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:29

Hahaha jawel! Hoewel ze klittenband vd jas bv en ritsen ook wel erg leuk vind om in d'r mond te stoppen! :')