[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:55

Haha! Op de foto's van mijn merrie zie je ook niet veel. Maar ik ga het nu echt zien. Ik wacht met smar op de zomervacht. Nig 2 jaar en ze is een topatlete. Je moet wel geduld hebben...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:20

Ben even het topic aan het doorlezen.
Maar ik ben aan het kijken voor ander voer, waar bijna niks in zit.

Mijn paard word bijwijzevan al dik van lucht, krijgt nu Subli Zonder.
Hiervoor Pavo Nature's Best.
Beweging, krijgt ze bijna elke dag, op 2 a 3 dagen in de week na, wegens tijdsgebrek.
Tevens heeft ze ook sclerose, dus iets wat dit ook zou ook fijn zijn, maar schijnt alleen niet veel voor te doen.

Iemand toevallig tips?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:31

Vitalbix. Zit niks in, alleen vitamines en mineralen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:59

Stamper schreef:
Ben even het topic aan het doorlezen.
Maar ik ben aan het kijken voor ander voer, waar bijna niks in zit.

Mijn paard word bijwijzevan al dik van lucht, krijgt nu Subli Zonder.
Hiervoor Pavo Nature's Best.
Beweging, krijgt ze bijna elke dag, op 2 a 3 dagen in de week na, wegens tijdsgebrek.
Tevens heeft ze ook sclerose, dus iets wat dit ook zou ook fijn zijn, maar schijnt alleen niet veel voor te doen.

Iemand toevallig tips?

Vergeten aan te vullen:
Ze krijgt 2x per dag 1 a 1,5 handje.
Dit meer omdat andere paarden ook gevoerd worden op stal, en dus meer als idee dat zij ook wat heeft.
In de zomer staat ze 24/7 buiten. Eind van deze maand/ volgende maand.
En krijgt ze dus geen brok oid bij, natuurlijk wel een handje na het rijden/werken, wat ze altijd krijgt als beloning.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:00

Amanda schreef:

En welke is dan het beste? Ik zie namelijk 4 verschillende soorten! :+
Oh, overigens geen verkooppunt hier in de buurt... Jammmer!
Heb wel een proefpakketje besteld!
Laatst bijgewerkt door Banyu op 06-03-16 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:07

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:09

Stamper schreef:
Amanda schreef:

En welke is dan het beste? Ik zie namelijk 4 verschillende soorten! :+
Oh, overigens geen verkooppunt hier in de buurt... Jammmer!

De complete. Ik weet wel een adres waar je het kunt bestellen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:45

Mijn jonge merrie, kruising met een ijslander, is nu ruim 2,5 jaar en is na hooi eten wat opgeblazen (ronde buik) maar ze is ook sowieso te dik op haar ribben.
Ik voer haar gedoseerd hooi, 4x per dag. Ze krijgt vitaminekorrel (vitalbix) met een handje muesli (nature's best) en een kopje geweekt lijnzaad elke dag.

Wat zou het 'probleem' kunnen zijn.. aangezien ze nog in de groei is.
Ze is sowieso te dik, maar ik kan haar nog niet aan het werk zetten om af te vallen gezien haar leeftijd.
Iemand ideeën? (stro eet ze niet)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:16

MoniekV schreef:

Heb proefpakketje besteld, eens kijken of ze het wel eeg. Maar adres is ook welkom hoor Moniek hihi! :)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:27

Hier iemand op stal die ook vitalbix voert. Die is zeer tevreden. Zit te overwegen om het een kans te geven. Ze krijgt nu gewoon een beetje basismusli met hooi. Misschien ook maar een proefpakketje proberen.
Zit ook te kijken of magnesium er bij ga voeren. Ook omdat ik een zeer sensibele merrie heb die snel in de stress is. Hoorde dat het ook werkt met afvallen, iemand hier ervaring mee ?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:20

Ik geef nu aan mijn dikkertjes ongeveer sinds een jaar magnesium, eerst citraat, sinds een paar weken oxide( is een stuk goedkoper).
Eén heeft IR, de andere beetje ZE, dus bij allebei schort er iets aan de sfofwisseling.
Ik kan niet zeggen of het helpt bij het afvallen, misschien dat het wel helpt met niet dikker worden :+ , dat is hier vrij stabiel, maar kan natuurlijk nooit alleen door de magnesium komen.
En ja of het iets bij jou paard doet zal je moeten uitproberen.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:30

assebassie schreef:
Ik geef nu aan mijn dikkertjes ongeveer sinds een jaar magnesium, eerst citraat, sinds een paar weken oxide( is een stuk goedkoper).
Eén heeft IR, de andere beetje ZE, dus bij allebei schort er iets aan de sfofwisseling.
Ik kan niet zeggen of het helpt bij het afvallen, misschien dat het wel helpt met niet dikker worden :+ , dat is hier vrij stabiel, maar kan natuurlijk nooit alleen door de magnesium komen.
En ja of het iets bij jou paard doet zal je moeten uitproberen.

Hahah nee tuurlijk lukt afvallen niet alleen door magnesium te geven, daar ben ik mij ook bewust van. Hopelijk word het snel beter weer, dan kunnen we weer harder aan de bak

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:28

Ik heb een vraagje over de voeding van mijn paard.
Ik geeft mijn ruin (1.73, struis gebouwd) nu 's ochtend een handje Pavo natures best met een paar worteltjes. 's avonds krijgt hij ook een handje Pavo natures best met een schepje magnesium en een klein kopje haver mix.
Verder krijgt hij 3 x per dag een groot vol hooinet, maar daar wil ik niet in minderen. Hij valt maar niet af.
Kwa beweging, hij staat 24-7 buiten. We rijden ongeveer 2 x per week. Ik vind dat hij al zo weinig krijg voor zo'n groot paard... Mijn andere ruin is een pak kleiner en die krijgt het 4 dubbelen.
Wat zou ik kunnen aanpassen om hem te doen afvallen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:43

DinkyOmie schreef:
Ik heb een vraagje over de voeding van mijn paard.
Ik geeft mijn ruin (1.73, struis gebouwd) nu 's ochtend een handje Pavo natures best met een paar worteltjes. 's avonds krijgt hij ook een handje Pavo natures best met een schepje magnesium en een klein kopje haver mix.
Verder krijgt hij 3 x per dag een groot vol hooinet, maar daar wil ik niet in minderen. Hij valt maar niet af.
Kwa beweging, hij staat 24-7 buiten. We rijden ongeveer 2 x per week. Ik vind dat hij al zo weinig krijg voor zo'n groot paard... Mijn andere ruin is een pak kleiner en die krijgt het 4 dubbelen.
Wat zou ik kunnen aanpassen om hem te doen afvallen?

Ik zou meer beweging gaan geven. Krijgt hij echt hooi of voordroog?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:08

Gewoon hooi... Ja beweging kan zeker meer. Als het weer beter weer word is het ook gemakkelijker om hem meer beweging te geven :). In de modder is echt niet leuk :(

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:49

Ik zou de nature's best, haver & wortels vervangen voor een complete vitaminekorrel. Hooi zeker niet minderen, te weinig ruwvoer kan ook weer zorgen dat ze sneller dik worden. Meer beweging zal idd ook helpen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:52

Bij mij ging het afvallen pas goed, toen er echt km gemaakt gingen worden. In de bak wat doen, werd m echt niet. Ik ben serieus met endurance training beginnen. Dit is nu het 2de jaar dat ik dat doe en nu begin ik echt goed resultaat te zien.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:35

Het lijkt mij zo heerlijk om lekker een eind met m'n paard buiten te kunnen rijden <3 helaas is verkeersmakheid nog een puntje..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:09

Aan de hand meenemen dan en dat gaan oefenen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:45

Stamper schreef:
MoniekV schreef:

Heb proefpakketje besteld, eens kijken of ze het wel eeg. Maar adres is ook welkom hoor Moniek hihi! :)

Proefpakketje is kwijt...
Zou 18:15 hier bezorgd zijn, is een brievenbuspakketje.

Tis echt nergenz te vinden, en heb ook niemand iets in de brievembus zien doen.... Zooo vreemd....

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:55

Ik heb informatie aangevraagd, wat het beste is voor mijn paard.
En is dus echter Daily Complete van Vitalbix, eventueel aangevuld met Pure Lucerne+ voor de spijtvertering, en dat ze beter gaat kauwen, waardoor beter te verteren is.

Echter ben ik eerst benieuwd of ze de brokjes wel gaat eten, dus dat gaan we even morgen uittesten. Haar voer is bijna op, zit op bodempje van de ton.... Helaas is van lucerne geen proefpakketje te bestellen, wilde dat eerst ook eventjes proberen... Maar dat gaat misschien een gok worden.......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:56

Dat is raar, want er zat pas een proefpakketje bij mijn zak Vitalbix.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:00

Ja dacht ook op de site een proefpakketje ervan gezien te hebben, maar helaas....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:01

Jim is af en toe aan klei aan het likken en ook al een keer betrapt op mest eten.
Klei is af en toe zand, dus hier word ik niet blij van. Zou de Vitalbix dan toch niet genoeg voor hem zijn?
Hij krijgt nu 350gr, daarbij nog hetzelfde aan Agrobs Alpengrun muesli, schepje lijnzaadvlokken en een klein beetje magnesium.
Hij is energiek, werkt graag en zit verder prima in zijn vel.
Maar dat mest eten en aan de grond likken is niet goed :n

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:11

Stamper schreef:
Ik heb informatie aangevraagd, wat het beste is voor mijn paard.
En is dus echter Daily Complete van Vitalbix, eventueel aangevuld met Pure Lucerne+ voor de spijtvertering, en dat ze beter gaat kauwen, waardoor beter te verteren is.

Echter ben ik eerst benieuwd of ze de brokjes wel gaat eten, dus dat gaan we even morgen uittesten. Haar voer is bijna op, zit op bodempje van de ton.... Helaas is van lucerne geen proefpakketje te bestellen, wilde dat eerst ook eventjes proberen... Maar dat gaat misschien een gok worden.......

Lucerne eten de meeste paarden volgens mij wel, Vitalbix ook. Misschien kun je van een stalgenoot oid wat lucerne krijgen om te proberen?

Weet wel dat het belangrijk is dat je een paard langzaam overzet naar een ander voer (ong 2 weken), ineens wisselen is net als bij honden niet goed.