Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Seventeen schreef:De jonge veulens krijgen uiteraard veulenbrokjes, en verder loopt de jonge groep op een algemeen brokje, en de sportpaarden op een sportbrok/muesli etc. wat voor hun werkt.
Vital zal ik eens naar vragen bij de voerleverancier!![]()
Metazoa en Marstall zijn ook beide zeker goed betaalbaar, waar zit bij deze brokken bijvoorbeeld het grote verschil en welke zou dan in het algemeen het beste bij die van ons passen? Ik ben dit topic al aan het doorspitten maar kom er nog niet echt uit.
Laura_ schreef:Mizora, als ik het dus goed begrijp zijn vit A en D voldoende aanwezig in ruwvoer? De pure trace en pro hoof van progressive earth staan ook nog op het lijstje bij mij, maar daarvan miste ik een beetje de vit A en D3. Als dat voldoende in het ruwvoer zitten, is het toch overwegen waard.
Of gaat dit expliciet alleen om jonge beesten?
Lynn_H schreef:Mizora: gewoon uit nieuwschierigheid hou je ook rekening in je vergelijking van mineralen met de verbindingen?
VB: zinkoxide of zinkchelaat.
Bedankt voor je reactie
Mizora schreef:Laura_ schreef:Mizora, als ik het dus goed begrijp zijn vit A en D voldoende aanwezig in ruwvoer? De pure trace en pro hoof van progressive earth staan ook nog op het lijstje bij mij, maar daarvan miste ik een beetje de vit A en D3. Als dat voldoende in het ruwvoer zitten, is het toch overwegen waard.
Of gaat dit expliciet alleen om jonge beesten?
Nee, de vitamine A zit onvoldoende in ruwvoer juist. De behoefte voor een volwassen paard op rust is 15.000IU, terwijl in ruwvoer (van minimaal 2 maanden oud) slechts zo'n 140IU zit. Jonge paarden en sportpaarden hebben zelfs resp. 2x en 1.5x zoveel vitamine A nodig.
Dit wordt anders als ze op vers gras staan, daar zit in principe wel voldoende vitaminen (A, D en E) in, maar in gedroogd ruwvoer (incl. kuil en voordroog) niet.Lynn_H schreef:Mizora: gewoon uit nieuwschierigheid hou je ook rekening in je vergelijking van mineralen met de verbindingen?
VB: zinkoxide of zinkchelaat.
Bedankt voor je reactie
In principe niet. De literatuur is daar nog niet eenduidig in hoeveel van ieder nodig is t.o.v. elkaar, het is ook niet altijd zichtbaar waar de mineralen (in welke hoeveelheden) vandaan komen.
splenius schreef:wat is het verschil tussen
subli atleet en Je paard gezond en fit Bodybuilder.
Mijn paard blijft dun en weinig bespiering (ze is ziek geweest(
En moet nu weer aankomen alleen ze heeft ook snel last van maagzweren en luchtzuigen.
Voer haar
marstall vito
Agrobs Alpen Grün Mash
Senior Mash (deze vind ze heerlijk door maag probleem lastige eter maar deze slobber eet ze goed)
Nu geef ik haar ook nog grasbrokken van hartog voor extra eiwitten
Maar wil eigenlijk stoppen met de grasbrokken heb het idee dat ze daar niet dikker van wordt of meer spieren van krijgt.
Nu wil ik eventueel de grasbrokken vervangen door de Subli Atleet of JGEF Bodybuilder.
Saaams schreef:Tessebes schreef:Ik vind die bodybuilder bizar duur. Ik gaf JPGEF Pro Plus icm fibrebeet voor extra eiwitten.
Duur?
Zeker het geld waard. Ik heb menig schraal en onbespierd paard of mager en niet dik te voeren erop zien verbeteren.
Beckie schreef:Vraagje, als je naast hooi alleen de balancer van Equilin voert, krijgen ze dan niet te weinig calcium binnen?
Mijn paard moet afvallen en krijgt nu naast onbeperkt hooi een bekertje vitalbix DC. Ze gaat straks van het onbeperkt hooi, naar hooi in porties en ik wil van de vitalbix af omdat ze toch wat blijft schuren en ik dacht laat ik eens wat anders proberen. Bekenden zijn positief over Equilin, dus ik dacht dan ga ik dat proberen. Maar vanwege de verhouding calcium:fosfor begin ik nu te twijfelen. Ik wil er geen luzerne naast voeren want daar wil ik juist even vanaf.
Mizora schreef:Beckie schreef:Vraagje, als je naast hooi alleen de balancer van Equilin voert, krijgen ze dan niet te weinig calcium binnen?
Mijn paard moet afvallen en krijgt nu naast onbeperkt hooi een bekertje vitalbix DC. Ze gaat straks van het onbeperkt hooi, naar hooi in porties en ik wil van de vitalbix af omdat ze toch wat blijft schuren en ik dacht laat ik eens wat anders proberen. Bekenden zijn positief over Equilin, dus ik dacht dan ga ik dat proberen. Maar vanwege de verhouding calcium:fosfor begin ik nu te twijfelen. Ik wil er geen luzerne naast voeren want daar wil ik juist even vanaf.
In principe krijgt een volwassen paard met 2% lichaamsgewicht aan hooi al ruim voldoende calcium binnen. De verhouding bij Equilin balancer is 1:1, bij 200g balancer voor een paard van 500kg (dus 10kg hooi) blijft de calcium:fosfor-verhouding bij alle gemiddelde waardes van ruwvoer volgens het cvb tussen 1.1 en 1.7, waarbij 1.1 voor fijn (rijk) voordroog is en 1.7 voor graszaadhooi. Des te fijner des te meer het verschuift, en voordroog bevat over het algemeen iets minder calcium dan hooi (dit komt door de velden en snedes waarvan het geoogst wordt, niet door het verschil in proces bij voordroog en hooi).
Zij adviseren zelf 100-120g voor een paard van dit gewicht, ik heb hem nog niet in mijn systeem staan en dus niet doorgerekend. Ik heb enkel even gekeken wat een hoge dosering zou doen met het calcium en fosfor over het gehele rantsoen en de conclusie is dat dit géén risico oplevert, behalve bij uitzonderlijk ruwvoer (maar dan is dat sowieso een serieus aandachtspunt).
De calcium:fosfor-verhouding is idealiter tussen de 1.5-2.5, goed tussen de 1.2-5.0 en acceptabel tussen de 1.0-7.0 Enkel fijn voordroog zit lager dan goed, maar zelfs dat is nog acceptabel.