[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:37

Ik heb ook een westernzadel...
Andere pad eronder was het weer goed maar nu voor me gevoel niet meer.
Op advies weer de oude pad eronder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:43

Zo blijf je wisselen hè... Ik heb nu een pad waar je over de grootte van de hele pad losse inlages van vilt kan doen. Heb nu 1 hele dunne vilten pad er in en een halve alleen aan de voorkant. Dat ligt heel goed nu. Voor van de zomer heb ik gewoon mijn oude pad weer. Die is wat dunner, met ruimte voor zijn natuurlijke vulling :o
Al wil ik die zo min mogelijk natuurlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:00

Ik ben heel benieuwd naar hoe mijn tonnetje onder de wintervacht vandaan komt. Ik hoop weer wat meer in model. Tijdje terug viel het me ineens op, dat ze er slanker uit zag. Ik kan dat nog niet voelen, maar er zit ook een enorme berenvacht op. Dus ben benieuwd hoe ze straks in haar zomervacht is.

En zadels! Ik wordt daar echt gek van! Daar heb ik af en toe echt nachtmerries van. Heb al heel wat zadels geprobeerd. Met en zonder boom. Tja....

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:52

Met mijn dikkie gaat het goed! Hij is sinds kort verhuisd naar Hellevoetsluis op een stalletje waar hij lekker 24/7 buiten staat en vrij kan bewegen. Helaas voeren ze hier wel voordroog, maar daar heeft hij het vroeger ook goed op gedaan. We wachten af! :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:37

Afbeelding
Afbeelding
Al een hele poos trouwe meelezer,tijd voor een update van onze kant. We begonnen zoals bovenstaand. En zijn nu zo in ongeveer 1 jaar en 4 maanden.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:09

Wauw! Maar ook geschoren, neem ik aan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:28

inclusief ugs! ;-)
De bovenste foto's zijn niet eens een dikke wintervacht, zal oktober geweest zijn.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:14

Hopelijk zien jullie net zoveel verschil als ik zelf zie. Het lijkt alsof het in het echt veel duidelijker zichtbaar is, maar volgens mij zie je op de foto's ook al iets. Lastig dat ze nog in winterpluisvacht zit, benieuwd hoe ze daar uit komt.

Voorkant
Afbeelding

Zijkant (van links naar rechts, boven naar beneden. Rechts onderaan was vanmorgen)
Afbeelding

Sinds vier weekjes hebben we weer een menwagen, dus langzaam bouwen we de trainingen weer op. Hopelijk wordt dit straks ook zichtbaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:38

Ik zie daar flink verschil, hoor! Goed bezig!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:39

Hallo iedereen,

Momenteel zit ik met een dilemma waarvan ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. (Ik vind het een beetje overdreven om er een topic over te openen en omdat hier zoveel bokkers ervaring hebben met overgewicht bij paarden; mijn dilemma)

Bij mij op stal staat een paard, Tinker, met enorme overgewicht. Hij is niet meer dik maar echt obesitas. Af en toe wordt hij een beetje gereden maar dit houdt hij maar 20 minuten vol en is dan echt kortademig. De eigenaar voert hem alleen constant bij. Gisteren na het rijden hoorde ik haar het volgende zeggen: "Ja geef maar drie bekertjes want hij heeft zo hard gewerkt"
Ze is dus eigenlijk te goed voor het paard aan het zorgen en zelf ziet ze het niet. Er zijn al eerdere momenten geweest dat stalgenoten het voorzichtig aan proberen te kaarten dat het paard echt in de gevarenzone zit. Dit wordt echter afgeschud. Op een of andere manier ziet ze het zelf niet.

Ik kan het verder goed met haar vinden en ze wil echt het beste voor het paard maar ik voorzie gezondheidsproblemen voor dit paard als dit zo door blijft gaan. Hebben jullie nog tips of tricks om de eigenaresse te laten inzien dat het zo echt niet kan?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:14

Heb je haar al eens een artikel doorgestuurd over IR, ppid, bevangenheid etc ter gevolge van overgewicht en vervolgens hoe je overgewicht dan herkent.
Daarbij kun je bijv aanhalen dat een mens met een uur intensief zwemmen er net een koek vanaf zwemt aan kcal, dus het bijvoeren na 20mim rijden echt meer erin dan eruit is qua kcal. Hoofdzakelijk zijn zulke gesprekken zijn voornamelijk ook veel luisteren, veel je stalgenoot zelf laten praten en zo eigenlijk naar de oplossing toe leiden. Hoe vind je zelf dat je paard er momenteel bij staat? Hoe denk je dat dat zijn gezondheid kan beïnvloeden? Hoe komt het denk je dat hij te dik is? Etc etc. Wanneer dingen stellig verteld worden kan dat juist voor weerstand zorgen. Wanneer je iemand zelf naar de oplossing laat 'zoeken' en daarbij slechts handvatten en tips geeft is dat vaak vele malen effectiever.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:52

LadyKantje: Wat Karlijn zegt. Maar dat soort gesprekken zijn wel lastig. Zeker als mensen het zelf niet inzien en wel mee vinden vallen.

Die shetten uggs <3

Goed bezig LinSa! Je ziet heel goed het verschil.

Jim gaat super momenteel. Ik was wel even bezorgd toen we overstapten op voordroog, maar hij doet het er eigenlijk heel goed op.
Foto van vorige week.
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:56

Haha bijna, mijn screennaam is Kasmir, m'n overleden stippel heet Karlijn en ik heet Rianne :P
Fijn dat Jim zo goed gaat! Ik heb luus nu op een mix van metazoa + C4L staan, dat gaat er goed in dus daar hou ik het maar even op :).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 01-03-16 13:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:57

Oh jemig :oo
Sorry :o
Ik heb jou echt altijd aan Karlijn gelinkt. Dat zit een soort van in mijn hoofd geloof ik.
Hoe is het nu met Luus?

Jim staat nu op 300gr Vitalbix, Agrobs Alpengrun muesli en krijgt dan nog een schepje lijnzaadvlokken en magnesium.
En de voordroog in slowfeeders. Die slowfeeders helpen echt enorm. Geen geschrans van de grond meer.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:00

Geeft niets, ik heb mezelf ook nog steeds onlosmakelijk aan Karlijn gekoppeld <3 ;( . Laat nog zeer regelmatig een traantje, weet niet wanneer dat ooit eens gaat slijten.

Het vet krijg ik er nog niet echt afgetraind maar blijf het gewoon proberen, ze krijgt een half baaltje hooi per dag buiten uit een slowfeeder, op stal van de grond met stro in een slowfeeder. Stro doet ze ongeveer 3 dagen met een plak. 'S avonds dus wat C4L + Metazoa (samen zo'n 300gram).

Het zit overigens best lekker zo'n landingsbaan :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 01-03-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:02

_O-
Ja, dat wel :D
Hoe loopt ze nu op de C4L? Heeft ze wat meer energie?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:05

Ze is wel iets energieker maar blijft traag onder het zadel. Eigenlijk zou ik haar gewoon naar het bos moeten kunnen nemen en dan gewoon een uur stappen met stukjes draven, daar zou ze van opknappen. Helaas hier in de buurt voornamelijk autoweg en mw wil niet alleen het terrein af onder het zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:08

Oh balen is dat. Nergens landweggetjes die je zou kunnen pakken?
Veel stappen buiten helpt echt enorm. Ik rij minimaal 1x per week buiten, soms 2x. En dat merk je echt wel. Sowieso in gedrag. Over het algemeen wordt hij strontvervelend van veel bakwerk zonder afwisseling buiten :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:27

Ik heb overal auto's, en ook niet iemand die een heel braaf paard heeft waar ik d'r achteraan zou kunnen sturen. Ik probeer het bakwerk wel zo veel mogelijk af te wisselen, longeren, VD, rechtrichten aan de hand en @liberty af en toe rijden, stap haar wel aan de hand buiten maar ze vind alles dan super spannend.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:48

Kasmir schreef:
Heb je haar al eens een artikel doorgestuurd over IR, ppid, bevangenheid etc ter gevolge van overgewicht en vervolgens hoe je overgewicht dan herkent.
Daarbij kun je bijv aanhalen dat een mens met een uur intensief zwemmen er net een koek vanaf zwemt aan kcal, dus het bijvoeren na 20mim rijden echt meer erin dan eruit is qua kcal. Hoofdzakelijk zijn zulke gesprekken zijn voornamelijk ook veel luisteren, veel je stalgenoot zelf laten praten en zo eigenlijk naar de oplossing toe leiden. Hoe vind je zelf dat je paard er momenteel bij staat? Hoe denk je dat dat zijn gezondheid kan beïnvloeden? Hoe komt het denk je dat hij te dik is? Etc etc. Wanneer dingen stellig verteld worden kan dat juist voor weerstand zorgen. Wanneer je iemand zelf naar de oplossing laat 'zoeken' en daarbij slechts handvatten en tips geeft is dat vaak vele malen effectiever.

Bedankt voor de tips! Erg goede tips ook. zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Wat je zegt; dat ze er via een omweg zelf achter moeten komen. Dat is wel een hele goede tip. Ik zal kijken of ik een geschikt moment vind om het toe te passen. Bedankt!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:08

Graag gedaan, zo komt zo'n opleiding tot fysiotherapeut toch overal van pas :P Zijn gesprekstechnieken die ik zelf vaak gebruik bij m'n patiënten :+.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:48

Ted zit nu op zijn goede gewicht, hoeft niets meer af.
De dierenarts is te vrede zoals hij er nu uit ziet kwa gewicht.

Nu gaan we kijken hoe hij het gaat doen als we hem meer op gaan pakken.
Rijden eigenlijk recreatief maar gaan hem nu wat langzaam meer in training pakken om meer spieren op te bouwen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:06

Kasmir schreef:
Graag gedaan, zo komt zo'n opleiding tot fysiotherapeut toch overal van pas :P Zijn gesprekstechnieken die ik zelf vaak gebruik bij m'n patiënten :+.

Haha nice!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:56

Foto van vandaag. Die is wat duidelijker dan die van vorige week.
Ik vind het zo bizar dat hij eigenlijk wel okee toont op deze foto, maar onder het zadel nog steeds dik lijkt. Foto's onder het zadel staan hier: [WN-ITP] Wat trainingsfoto's en een klein sprongetje
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:20

Tsja ik herken het ontzettend, als ik hier een gewone foto van mijn merrie plaats lijkt ze prima op gewicht te zijn. Ben ik haar aan het poetsen zit ik gewoon soms vast in de ribbels vet op haar schouders :').