[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DebbieNL

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 03:30

hmm... ik dacht toch echt dat door t fermenteren (ofzo iets) veel voedingsstoffen juist verloren gaan...
Om welke reden zou een paard niet tegen kuil kunnen? koliek ofzo??

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:26

Kuil is meestal rijker aan eiwitten en bevat meer moeilijk verteerbare eiwitten.

Paarden die er niet niet goed tegen kunnen krijgen vaak diarree doordat ze de zuurdere, moeilijk verteerbare eiwitten niet aankunnen. dat is natuurlijk net niet wat je wil bij een paard dat aan mag komen.

Ik voer mijn jaarling nu een combinatie van beide. En hij krijgt 1.3 kilo hooicobs bij. Hij is ook wat te mager door een lichte bloedworm infectie, stress op de weide vorige maand en het doorkomen van tandjes.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:33

ok thanks!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:42

Kuil of voordroog? Dit wordt in Nederland nog steeds enorm vaak door elkaar gehaald. Kuil is koeienvoer, veels te nat en te zuur voor paarden. Voordroog zit tussen hooi en kuil in, door wat natter te zijn dan hooi en zeer geschikt voor paarden. In het Engels zijn de benamingen duidelijker: kuil = silage, hooi = hay, en voordroog = haylage.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:25

Mag ik me hier ook melden?

Ik heb sinds een maand of 4 een Welsh B pony van 12 jaar oud. Te mager is hij niet, je kan zijn ribben niet zien. Maar hij blijft wel erg ielig en krijgt niet echt volume bij.

Hier had ik hem net. Ik vind hem vooral schraal aan zijn buik en achterhand, maar ook zijn nekje zou wel wat meer mogen.

Afbeelding

Helaas blijkt hij niet zo makkelijk voedingsstoffen op te slaan, na 4 maanden onbeperkt hooi krijg ik nog altijd heel regelmatig de opmerking dat hij heel ielig is.

Nu krijgt hij te eten:
- Hooi: onbeperkt
- Basisbrok zonder haver: een paar handjes (ik durf niet te veel geven want hij kan nogal heet worden)
- Hartog grasmix: een paar handjes door z'n voer om te zorgen dat ze rustiger eten en beter kauwen

Wat raden jullie aan?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:39

Wat een knapperd zeg!!!
Is bij gecontroleerd op wormen? Misschien is dat wel een goed idee.

Ik vind je voerschema er mooi uit zien. Evt kun je een dikmakertje zoals bietenpulp met weinig melasse bijvoeren. Maar daar zou ik in dit geval niet direct voor kiezen.

Misschien moet ie ook weer wat spieren opbouwen en helpt dat om wat body te krijgen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:16

Bedankt voor je raad :)

Hij wordt ontwormd in samenspraak met mijn dierenarts, toevallig komt ze dinsdag terug.

Denk je dat het zin heeft om eens bloed af te nemen?

En ken je misschien een merk dat goede slobber heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:20

Eline91 schreef:
Bedankt voor je raad :)

Hij wordt ontwormd in samenspraak met mijn dierenarts, toevallig komt ze dinsdag terug.

Denk je dat het zin heeft om eens bloed af te nemen?

En ken je misschien een merk dat goede slobber heeft?

Mooie pony hoor!Inderdaad wat schraal,hij lijkt wel erg jong.In plaats van 12 ;)
Word hij ontwormd of word de mest onderzocht...dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:06

geerke, hij wordt gewoon ontwormd. Denk je dat het nuttig is om eens een mestonderzoek te doen?

In een ander topic hadden ze ook gezegd dat hij erg jong lijkt. Maar de tandarts zegt dat z'n leeftijd past bij zijn gebit. Hij heeft ook een FEI-paspoort en er staan internationale wedstrijden op zijn naam, dus ik geloof niet dat er gesjoemeld is met zijn leeftijd.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:37

Ik vind de pony schraal, maar niet dun. Spieren mogen er door training wat meer bij komen zou ik zeggen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:50

KPet schreef:
Ik vind de pony schraal, maar niet dun. Spieren mogen er door training wat meer bij komen zou ik zeggen.

Hij wordt 2x per week aan de longe getraind en 3x per week voor de wagen, we hebben ook wekelijks les en begeleiding om ervoor te zorgen dat hij op de juiste manier getraind wordt.
Ik hoop door zijn voeding aan te passen misschien een extra steuntje in de rug te geven, zodat spieren opbouwen net wat makkelijker gaat :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:21

misschien dat zijn rantsoen te weinig eiwitten bevat. Dit zijn de bouwstenen voor de spieren. Je kan met je DA overleggen welk voer daarvoor het beste geschikt is in combinatie met de arbeid die je pony verricht. Je zou bv. de grasmix kunnen vervangen voor luzerne. Luzerne is rijk aan eiwitten (ong 16%) waar de grasmix juist eiwitarm is (en helaas ook nog eens melasse bevat...)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:33

Hallo, ik kom even om de hoek kijken met een kleine vraag.

Mijn paard is vanwege de droes en bijkomende allergische reacties ontzettend vermagerd. Nu werd mij verteld om bietenpulp te gaan voeren. Is dit verstandig of heeft iemand een ander alternatief? Indien bietenpulp prima is dit dan als extra voeren of gewoon tijdens de voerbeurt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:40

Walrus schreef:
Hallo, ik kom even om de hoek kijken met een kleine vraag.

Mijn paard is vanwege de droes en bijkomende allergische reacties ontzettend vermagerd. Nu werd mij verteld om bietenpulp te gaan voeren. Is dit verstandig of heeft iemand een ander alternatief? Indien bietenpulp prima is dit dan als extra voeren of gewoon tijdens de voerbeurt?

bietenpulp kan als extra maaltijd gegeven worden, maar even goed door tijdens de bestaande veorbeurten. Sommige paarden vinden bietenpulp op zichzelf niet erg smakelijk, maar eten het wel goed als er wat brok of muesli doorheen gemengd wordt.

ivm de welsh: ik mis ook een goede eiwitbron voor extra spieren. Mss is luzerne een optie als hij te snel "heet" wordt of chlorella (of myoplast)

Sojaschroot heb ik een keer bij mijn voerboer gehaald. Was eigenlijk het afvalproduct van sojaolie productie, werd aangeraden hooguit 2x per dag een handvol doro het voer te mengen. Zou 40% eiwit zijn...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:32

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:49

Ook ik heb een te dun paard wat niet dik te krijgen is. 6 jaar en erg sensibel. Tanden zijn oke, geen wormen, onbeperkt hooi maar blijft dun. Ribben zijn lichtjes te zien. Hij krijgt piannassimo om rustig te blijven, hij kan enorm heet zijn en moet dus echt oppassen met krachtvoer. Slobber wordt hij bijv al heet van. Hij is veel gegroeid, 8 cm in een jaar en is nu nog aan het uitzwaren. Heeft iemand een gouden tip? Hij mag er dus echt niet heter/meer energie van krijgen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:57

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:27

Hoe zit je in je ruwvoer?
Op het eerste gezicht zie ik geen mager paard maar een paard dat wat schraal is op de achterhand, oftewel: spier.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:29

Wij hebben onze pony 9 april gekregen. Ze was toen moddervet. Ik had in het topic voor te dikke paarden gelezen dat magnesium zou kunnen helpen bij afvallen dus dat ben ik haar gaan geven. In augustus begon ik haar ribben te zien en ben ik haar gaan bijvoeren maar ze bleef afvallen. Haar mest was al die tijd dun maar op een gegeven moment werd het echt waterdun. Mest en bloed laten onderzoeken, geen afwijkingen. Ze bleef maar afvallen. Ik heb drie paarden staan. 2 's nachts op stal en 1 24/7 buiten De 2 op stal kregen magnesium en hadden alle twee dunne mest en die buiten niet.

Ik ben met de magnesium gestopt en ze hebben alle twee weer goede mest. Pony komt weer aan en zit weer goed in haar vel.

Magnesium "hielp" haar dus echt om af te vallen.
Dus let op dat als je je paard magnesium geeft dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen dat je je paard niet dikker krijgt. Ik heb daar helemaal niet bij stil gestaan en dat heeft me een hoop zorgen en dierenartskosten opgeleverd.

In piannassimo zit ook behoorlijk wat magnesium.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:04

@yvonnev magnesium laxeert ontzettend daarom viel je pony ook makkelijk af. Goed dat je gestopt bent

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:39

O bah dat is ook een ellendig iets zeg!Ik heb een tijdje magnesiumoxide gevoerd en hier inderdaad ook dunne mest,ben meteen weer gestopt..Chelaat en citraat zijn niet zo laxerend en chloride ook niet,dat geeft ik zelf als ik magnesium wil bij voeren..Sulfaat werkt trouwens ook laxerend..Welke variant gaf jij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:04

Jester_ schreef:

zo hoort een paard er uit te zien...volgens mij zijn we dat beeld een beetje kwijt. :+

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:41

geerke schreef:
Jester_ schreef:

zo hoort een paard er uit te zien...volgens mij zijn we dat beeld een beetje kwijt. :+

Genoeg vet indd, maar mis wel bespiering rond de schoft en kont. Is gewoon nog een lekkere slungel :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:09

pleiada schreef:
O bah dat is ook een ellendig iets zeg!Ik heb een tijdje magnesiumoxide gevoerd en hier inderdaad ook dunne mest,ben meteen weer gestopt..Chelaat en citraat zijn niet zo laxerend en chloride ook niet,dat geeft ik zelf als ik magnesium wil bij voeren..Sulfaat werkt trouwens ook laxerend..Welke variant gaf jij?

was idd magnesiumoxide.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:28

Mijn pony kreeg ook diarree van de pianissimo.

Voor de welsh hierboven, je zou de grasmix wat kunnen verhogen of wat cornmuesli bijgeven. Dat geeft paarden vaak met iets meer.

Ik heb vorige zomer ook een welshje gehad die was ook te iel, kwam mooi bij, kreeg in de bijkomperiode voordroog met struco pony of die appelmuesli van cavalor.
Afbeelding
een spriet op poten

Afbeelding
maand of 4-5 verder, mooie hals, mooie ronde kont erop