[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:45

Ik zou zeggen: niks. Tenzij het paard gaat invallen of op een andere manier laat zien dat er tekorten ontstaan. Maar dan eerder meer ruwvoer dan brok.

Ik ben zelf ruwe spelt gaan bijvoeren, omdat in de training het energiepeil te laag werd. Uit bloedwaardes bleek ook dat de hemaglobinewaarde aan de lage kant was. Dat gaat nu beter.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:02

Als ze op een punt komt dat ze op gewicht is en vanaf daar te dun wordt zou ik haar wat meer weidegang gunnen. Helaas zie ik dat voorlopig niet gebeuren xD. Cavalor is ook een optie, weet niet of dat hier in de buurt te verkrijgen is.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:03

Ik ben bij Ted niet zo bang voor te korten, hij krijgt Sanequi non obesitas.
Daar krijgt hij alles mee binnen wat hij nodig heeft.

Hij krijgt nu 2/3 weidehooi en 1/3 graszaadhooi, hij blijft nog steeds afvallen.
Wordt soms door het slechte weer 1/2 dagen minder gereden in de week dan van de zomer/najaar.
Dat is het enige wat veranderd is, ok naast de weidegang die hij nu niet heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:07

Ik voer Agrobs alpengrun muesli naast de vitaminebrok. Die wordt gewoon thuisbezorgd en is in een emmer van 4kg te verkrijgen.
Jim ging stuiteren op C4L. :=

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:10

Ik hoor van meerdere dat paarden stuiteren van c4l, heb het in het verleden ook gevoerd maar die van mij hadden daar geen last van gelukkig.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:26

Ik hoop stiekem dat m'n merrie energieker raakt van c4l daarom daar m'n voorkeur voor. Ze is erg traag/stroperig tijdens het werk. Heb er al een bloedje voor laten prikken maar kwam niets uit dus dacht misschien heeft ze toch wat nodig vanuit het voer.. Ze heeft nog steeds echt van die vetpockets op haar schouders/hals/kont maar vnm haar schouders. Van een afstand lijkt ze echter best slank.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:35

Metazoa icm met C4L zou hier compleet fout gaan qua energie :D
Dus misschien is het een optie :+

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:54

Hier ook geen c4l. Paard was erg schrikkerig, hoge spierspanning. Voor beiden geen succes

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:49

Ik ga het dan toch even proberen, kijken of ze er energieker van wordt. Ze doet nu wel haar best tijdens het werk maar echt nog geen halve stap meer dan ik vraag. Ik ga maandag een zak halen, direct ook even kijken of ze er ook fiberforce verkopen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:07

De mijne staat op onbeperkt hooi en 350 gram vitalbix.
Toen ik der kocht kreeg ze heel weinig beweging en krachtbrok.
Nu zonder krachtbrok en meer beweging gaan de kilo's eraf! Energie heeft ze genoeg

Wel even moeten zoeken naar een goede balancer, mevrouw is heel kieskeurig en wilde niks eten. Vitalbix eet ze enorm goed. Ze vind het lekker :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:55

Hier zijn vrij snel kilo's eraf gegaan. Door de verhuizing, een broksoort met iets minder energie, minder volle weide, meer hooi en meer beweging. Vooral de grasbuik die veel minder is geeft een ander beeld.
Na het werk krijgt ze twee handjes muesli voor de lekker en vitamines.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:00

De dag dat mijn merrie lekker gaat afvallen moet nog geboren worden :') wellicht als ik haar nog meer in het werk kan zetten maar dit weer icm buitenbak schiet ook niet echt op.. Natte bende.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:37

Heb een zak care4life gehaald, vind het net konijnenvoer ben benieuwd of ze het opeet :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:54

En eet ze het? Merk je al verschil?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:13

Ze eet het, best graag zelfs want normaal eet ze eerst haar hooi en dan haar brok en nu at ze eerst wat happen brok dan weer hooi dan weer wat brok etc (kan ook komen doordat het nieuw is xD). Gisteren en vandaag doet mijn verzorgster haar, ik ga morgen kijken hoe ze is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:25

Ze loopt de laatste tijd wel wat beter door, maar kan ook komen doordat er momenteel best wel een harde wind staat. Ze eet het wel erg graag dus daar ben ik blij mee :D.
Voor de rest doet ze heel goed alsof ze super slank is, vanaf een afstandje zie je er niets aan :+

Afbeelding

Deze foto is van afgelopen zomer, ze is als ik dat nu zo onder elkaar zet dus best wel wat kwijt. Alhoewel de foto hierboven natuurlijk wel beetje aparte hoek is zo in de spagaat x).
Afbeelding

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:24

Hier word het paard weer ronder -O- . Gelukkig niet zoals ze was toen ik haar kreeg maar wel wat ronder. Staan niet op gras maar in paddock. Door de vele gladheid en weinig kunnen doen afgelopen winter. Krijgt hooi en een beetje musli. Hoop dat we straks weer harder aan de bak kunnen als het weer beter word. Hebben jullie nog tips verder??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:15

Wij hebben onze pony 9 april gekregen. Ze was toen moddervet. Ik had hier in het topic gelezen dat magnesium zou kunnen helpen bij afvallen dus dat ben ik haar gaan geven. In augustus begon ik haar ribben te zien en ben ik haar gaan bijvoeren maar ze bleef afvallen. Haar mest was al die tijd dun maar op een gegeven moment werd het echt waterdun. Mest en bloed laten onderzoeken, geen afwijkingen. Ze bleef maar afvallen. Ik heb drie paarden staan. 2 's nachts op stal en 1 24/7 buiten De 2 op stal kregen magnesium en hadden alle twee dunne mest en die buiten niet.

Ik ben met de magnesium gestopt en ze hebben alle twee weer goede mest. Pony komt weer aan en zit weer goed in haar vel.

Magnesium "hielp" haar dus echt om af te vallen.
Misschien kunnen jullie je er je voordeel mee doen maar hou in de gaten dat als ze te veel af vallen dat het aan de magnesium zou kunnen liggen. Ik heb daar helemaal niet bij stil gestaan en dat heeft me een hoop zorgen en dierenartskosten opgeleverd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:37

Welke magnesium gaf jij dan yvonneV?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:06

magnesiumoxide

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:12

Heb je dat via je dierenarts gehad?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:17

LisanneeD schreef:
Hier word het paard weer ronder -O- . Gelukkig niet zoals ze was toen ik haar kreeg maar wel wat ronder. Staan niet op gras maar in paddock. Door de vele gladheid en weinig kunnen doen afgelopen winter. Krijgt hooi en een beetje musli. Hoop dat we straks weer harder aan de bak kunnen als het weer beter word. Hebben jullie nog tips verder??

Jouw hooi combineren met wat stro, op die manier verlaag je het aantal calorieën maar zorg je toch voor voldoende ruwvoer. Hier staat een interessant stukje met handige tips: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/paar ... sche-tips/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:27

Bizar dat magnesium zoveel effect kan hebben. De mijne heeft veel baat bij magnesium, maar niet om af te vallen. Hij krijgt ook maar een heel klein beetje, onder de aanbevolen hoeveelheid. Maar het haalt net de scherpe randjes van zijn rillerigheid af en herstelt de spieren beter.

Jim wordt steeds mooier van model. We voeren tegenwoordig voordroog. Ik was heel bang dat hij juist dikker zou worden, maar het gaat goed.
Wel in slowfeeders. Ander voordeel is dat hij niet meer hoest. Hij reageert erg gevoelig op stof van het hooi. Maar met voordroog geen last.
Zelfs mijn instructeur viel het op dat hij mooi in model komt :))
Recente foto:
Afbeelding

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:51

Ted afgelopen dinsdag
Afbeelding

Volgende week komt de zadelmaker weer langs.
Oktober ook geweest, leuk paarden die zo veranderen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:00

Hou maar op :D
Erg lastig met een zadel dat niet aanpasbaar is (westernzadel). Ik stond op het punt om boomloos te gaan. Maar mijn instructeur kwam met een geniale oplossing met een handdoek en na lang zoeken heb ik een aanpasbare pad gevonden. Erg fijn voor de winter :j