Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:23

Tessebes schreef:
Je paard gezond en fit balancer pro plus.

Die inderdaad, bevalt hier ook heel goed:j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:09

Iemand nog positieve ervaringen met Equilin?

Zidore

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:18

Volgens mij zijn er redelijk wat positieve gebruikers, even de zoekfunctie gebruiken, velen haken wel af vanwege de prijs..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:26

Ik heb de oudere ervaringen gelezen ja.
Ben meer op zoek naar mensen die het nu eventueel nog voeren en doen omdat ze bijv juist verschil merken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:30

Ik voer Equilin, sinds een goede maand.
Pony's zijn blij, zitten goed in hun vacht, zijn heel fijn te rijden. Dus tot nu toe dik tevreden.

Zeker een grote plus ten opzichte van Marstall force en Vitalbix.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:49

Ik heb tijd land equilin gegeven. Geef nu pavo vital maar merk weinig verschil.

Vind wel 1 van de beste producten alleen voor 2 paarden te duur..

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:00

Als er iemand nog interesse heeft in zo'n 1.5 kg VS2000, let me know!
Mijn paard eet het niet meer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:02

Waar op te halen?

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:06

Muze, ik stuur je even een pb!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:50

Ik heb nu een tijdje Ultimate Balancer van Doson en Horrell gevoerd. Niet helemaal de aanbevolen hoeveelheid, maar wel bijna. Maar ze at het opeens niet meer. Nu ben ik even over gestapt maar een senior vitamine korrel van Agrobs, daar hoef je volgens de verpakking niet zoveel van te geven. En dan probeer ik daarna weer terug nar Ultimate Balancer te gaan. Kijken of ze het na een stop weer eet.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:59

Oke, de mijne begint haar pavo vital minder goed te eten heb ik het idee. Alhoewel het ook aan haar voerbak lijkt te liggen. Maar nu heb ik in mn hoofd gehaald dat ik wat nieuws wil proberen, omdat ik denk dat afwisselen ook goed is. (Daar is mn portemonee t vast minder mee eens :+)

Nu ben ik gaan zoeken en kom verschillende dingen tegen, maar op een gegeven moment weet ik niet meer waar ik naar moet kijken.

De jpgef ziet er mooi uit, maar ik wil geen melasse. De granulaat vind ik weer te duur worden.

Agrobs senior mineral lijkt mij ook een mooi en gezond voer, maar die lijkt mij vrij laag in de gehaltes.

De pure trace ziet er ook fijn uit. Voordeel is de poedervorm. Maar mn onderbuikgevoel twijfelt.

Progressive earth ziet er fijn uit, maar net zoals de trace mist deze vit A, B, D en C. Komt uit t buitenland(uk), dus ook een groot nadeel.

Agrobs heeft nu ook de alphengrun pellet. Dit is meer een voeder, maar volgens mij kom je een heel eind qua vitamines en mineralen. Maar ook deze mist vit A, B, C en D.

Dus nu komt mijn twijfel... zijn deze vitamines nou niet zo noodzakelijk en kan een balancer zonder deze vitamines??

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:30

Saaams schreef:
Iemand nog positieve ervaringen met Equilin?

Ik voer de balancer nu ongeveer 3 maanden, in het begin in combinatie met de Immuno. Puppy paard doet het er prima op, ik heb wel gezocht wat voor hem werkt. Ik had eerst Marstall Force maar die is wat hoog in ijzer. Overgestapt naar JPGF, maar dat past niet bij hem.
Hij doet het een heel stuk beter op de Equilin, dus daar ga ik voorlopig mee door.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:43

Laura_ schreef:
Oke, de mijne begint haar pavo vital minder goed te eten heb ik het idee. Alhoewel het ook aan haar voerbak lijkt te liggen. Maar nu heb ik in mn hoofd gehaald dat ik wat nieuws wil proberen, omdat ik denk dat afwisselen ook goed is. (Daar is mn portemonee t vast minder mee eens :+)

Nu ben ik gaan zoeken en kom verschillende dingen tegen, maar op een gegeven moment weet ik niet meer waar ik naar moet kijken.

De jpgef ziet er mooi uit, maar ik wil geen melasse. De granulaat vind ik weer te duur worden.

Agrobs senior mineral lijkt mij ook een mooi en gezond voer, maar die lijkt mij vrij laag in de gehaltes.

De pure trace ziet er ook fijn uit. Voordeel is de poedervorm. Maar mn onderbuikgevoel twijfelt.

Progressive earth ziet er fijn uit, maar net zoals de trace mist deze vit A, B, D en C. Komt uit t buitenland(uk), dus ook een groot nadeel.

Agrobs heeft nu ook de alphengrun pellet. Dit is meer een voeder, maar volgens mij kom je een heel eind qua vitamines en mineralen. Maar ook deze mist vit A, B, C en D.

Dus nu komt mijn twijfel... zijn deze vitamines nou niet zo noodzakelijk en kan een balancer zonder deze vitamines??

Ja en nee ;) De vitamines zijn noodzakelijk. Een producent maakt echter een product meestal op basis van wat er in de 'lokale' grond zit. Vitamine A zit veelal in ons ruwvoer bijv. best wel genoeg. Dus dat kun je minderen vaak. Andersom zit ik hier bijv. op grond die seleniumarm is, dus daar wil ik wel genoeg van hebben. Ligt dus echt aan de gehaltes in je ruwvoer wat je moet toevoegen.

Ik ben zelf deze week gestart met Atcom Huf Vital (hoog in selenium, koper, zink) vanwege de overgang van weide-en-stalleven naar 24/7 buiten op paddock met paar uur weidegang, wat best even wennen is voor de voetjes.
Ik was daarvoor gestart met Florian Vi-Mi Plus: ik voer hun ruwvoermixen al langere tijd naar tevredenheid, dus wilde de vitaminebrok ook proberen. Dat voer bevalt super goed voor mijn specifieke paard (haflinger merrie van bijna 7), maar de voetjes hebben even iets meer nodig nu.

(Ik voer ook regelmatig een 'gewone' brok of muesli, zoals de Havens Gastro+ of Equifyt muesli's bijv. Momenteel heb ik voor wat extra energie een Equifirst brok erbij, ik ben dus niet echt een purist)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:13

Mijn dames staan ook op Equilin, ik ben erg tevreden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:50

Wat voeren jullie naast de equilin? Inprincipe hebben ze er genoeg aan. Maar vind zo ‘weinig’ mengen jullie het dan met een lucerne/ander mix? Of nog krachtvoer erbij.

Ik blijf voer lastig vinden. Ik wissel ook best veel. Mijn jonge Haf staat op Vitalbix en doet hij prins op. Mijn oudere op pavo vital, en pavo 18+. De 18+ wil ik eigenlijk vervangen naar wat anders naar hij heeff ppid dus wel eiwitten nodig. Al merk ik weinig van zn ppid.

Als mijn jonge Haf 3 is, ga ik over op de Vitalbix daily complete of equilin.

Mijn oudere Haf doet het prima op pavo vital. Of stap ik misd ook terug op equilin, de balancer en basic. Vind best prijzig..

Lastig.

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:51

Ik voer Equilin, sinds een poosje. Ik heb er tot nu toe goede ervaringen mee gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:36

Ik gooi er een handje luzerne (Hartog digest) bij zodat het nog wat lijkt in een voerbak.

Ik heb 2 PPIDers staan, 1 jonge pensionado en 2 pony's die in de sport lopen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:40

@plutolover als ze het gewoon zo eten en de ontlasting blijft goed, voer ik er niks bij. Als je op een stal staat waar meerdere voerbeurten zijn, geef ik het met een beetje ruwvoermix of wat muesli. Puur zodat ze met de rest mee kunnen eten. Nu staat mijn merrie dus sinds kort 24/7 in de kudde en krijgt ze van mij (of als ik niet kan, vd eigenaar v stal) haar brokjes eens per dag. Dan hoeft ze er niks bij. Er is 24/7 hooi beschikbaar. Op sommige soorten reageert zij wel door wat slechtere darmwerking (ik denk dat het dan té geconcentreerd is ofzo) en dan krijgt ze er iets doorheen en gaat het vaak wel goed.

Ik wissel ook regelmatig overigens, ik eet zelf ook niet elke dag spinazie, ook al is spinazie heel gezond. Probeer wel niet échte suiker-troep te voeren zelf. Maar zelfs veel soorten basisbrok gaan tegenwoordig over op een lager S+Z gehalte, dus steeds minder troep op de markt :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:45

Afwisselen deed ik echt nooit. Denk dat m'n paard al 13 jaar Safe & Sound krijgt. Nu met de korrels, die ik ben gaan voeren ivm tekorten vorig jaar, ze wordt okk wat ouder en krijgt ander minder voedingsrijk hooi, is nog zoekende en blijkbaar gaf ze zelf aan dat ze er zat van was dat ik wat anders zocht.

Maar never change a winning team is meestal m'n insteek. M'n shetje wissel is zo min mogelijk. Die krijgt ook al eeuwen daily complete en safe ne sound. Die is super gevoelig. Krijgt sinds paar dagen bv een halve schep aangemaakte senior priores met grasbrok en reageert daar alweer echt mega op. Haar buik kan dat slecht hebben.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:02

@tancreda4 is ook een persoonlijke keuze natuurlijk! :)
(zo stopt mijn hond bijv met eten als hij te lang hetzelfde krijgt, en de hond van mijn ouders kun je gewoon dag in dag uit hetzelfde voeren. Het is soms zo persoonlijk)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:32

Ik voer door de equilin ook een ruwvoermix heen, mijn gelders merrie krijgt er ook wat muesli doorheen ivm supplementen en diva gedrag (lees anders eet ze niks en vreet de fjord lekker 2 bakken leeg), momenteel vitalbix lucerne ivm scheve calcium fosfor verhouding in mijn ruwvoer.
Mijn shet staat op Cavalor Vitamino, ondanks dat ik dit voer zelf niet voor hem zou uitkiezen, doet hij het er al een lange tijd goed op (voedingsadvies ivm insulineresistentie en HB komt van Utrecht)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:02

Ik geef graxmix als er geen supplementen bij hoeven, maar nu er standaard supplementen bij gaan geef ik 200gr Havens Gastro erbij en maak daar een slobber van.

Ik kijk naar hoe mijn paard het doet. Die is kieskeurig en gevoelig, the winning team hebben we nu, dus ik wissel ook niet.

Overigens gaat de vergelijking met spinazie denk ik niet helemaal op, dat is in vergelijking naar mijn idee meer een enkelvoudige groente met wat vitamine/mineralen, maar nooit zo veel als bij een vit/min.brok

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:03

Mijn Marstall Force begint aan zijn einde te komen, ik overweeg tussendoor een zak vitaminebrok van een ander merk te geven. De rest van haar voer blijft alsnog van Marstall (Wiesern-Fasern en Faser-Light). Ze kan niet tegen Luzerne.

Van Vitalbix ging ze schuren, maar ik weet niet of dat door de ActivePlus kwam of door de Daily Complete.

Iemand aanraders? Het is een pittige, rillerige PRE merrie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:11

Vs2000?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:13

Vital zit luzerne in dus dat zou daardoor kunnen komen inderdaad.

Metazoa op basis van timotee misschien?