[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:56

Top, dan heb ik niks gezegd! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:16

Hier ook eentje, een 4jarige welsh a hengst, problemen met het gebit (in de zin van moeilijk wisselen). Voorjaar 2015 zijn er een 2-3 doppen verwijderd door de tandarts, eind december (nadat hij weer proppen maakte) weer onder sedatie bijgewerkt (vrij veel haken) weer doppen eraf gehaald, echter de twee laatste zaten nog te diep, die konden er nog niet af. inmiddels een goede maand verder en nog steeds proppen (wat ergens niet heel raar is, want ik gok dat het even duurt voor zn gebit weer recht is, daar waar de doppen eraf gehaald zijn), voorjaar moeten de laatste eraf gehaald worden. Ik voer hem nu 2x daags een kleine speciekuip (3/4 vol) grasmix, 2x daags een schep merriebrok, paar wortels, ik heb ook nog seniores priores wat ik klaarmaak (maar niet dagelijks). Eventueel nog grasbrok staan. door de merriebrok meng ik een paar handjes met grasmix. Hij vermagert in elk geval niet meer, lijkt iets bijgekomen, maar nog niet helemaal optimaal. Ik heb nu een zak cornmuesli besteld, eens kijken of dat nog verschil maakt, dat dan combineren met de merriebrok. Hij is ontwormd in november met moxidectine (heeft in het verleden bloedworm gehad), heeft toen ook een vitaminepasta gekregen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:38

Het lijkt afgezaagd, maar de combi bietenpulp, luzerne en zemelen zou aan te raden kunnen zijn.
Mijn merrie met tandproblemen kreeg het goed weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:51

Zemelen heb ik nog niet geprobeerd. Grasmix bevat al vrij veel lucerne volgens mij. Bietenpulp heb ik eerder gevoerd, maar nu niet op voorraad

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:33

In grasmix van Hartog zit geen lucerne.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:13

Ik heb hier een paar maanden geleden ook gevraagd om tips om mijn ouder paardje terug dik te krijgen en he tis gelukt.
Die seniores priores kon ik niet aangeraden maar ik ben dan de speedibeet en pavo 18+ als mash gaan voeren samen met onbeperkt hooi en een extra ontworming en langzaam maar zeker zag ik hem bijkomen. Is nu zeker 150 kg bij en echt goed rond 
Hij vind die 18+ fantastisch lekker en staat er echt om te roepen dus een tevreden paardje en eigenaar. Ik kan het iedereen aanbevelen.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:57

DebbieNL schreef:
nee geen foto van hoe ze nu is eigenlijk.. als ik er een maak heeft ze dr deken op..
Ik krijg van de week zo'n test pakket binnen voor mestonderzoek dus hoor t binnenkort of er wormen mee te maken kunnen hebben ;)

Ze is wormvrij

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:36

je kan beter zeggen, dat ze op de dag "wormvrij"was. Wormonderzoek is veel betrouwbaarder, schijnt, als je het een paar dagen na elkaar laat uitvoeren. Dit omdat de wormen niet iedere dag eitjes uitscheiden. Of een bloedonderzoek laten doen naar wormbesmetting.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:00

nou dat lijkt me wat overdreven..
ik had ook niet verwacht dat ze wormen zou hebben wou t alleen uitsluiten.
Anders zouden ze dit zelf wel aangeven want dat levert hun extra geld op toch?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:07

DebbieNL schreef:
nou dat lijkt me wat overdreven..
ik had ook niet verwacht dat ze wormen zou hebben wou t alleen uitsluiten.
Anders zouden ze dit zelf wel aangeven want dat levert hun extra geld op toch?!

Het komt maar al te vaak voor dat de mest schoon is en het paard opgevroten word door de wormen....wormen laten nu weinig of geen eitjes los,dus die worden ook niet geteld...je neemt een serieus risico door haar niet te ontwormen.Ook omdat ze al een eeuwigheid niet meer ontwormd is en omdat ze niet dik te krijgen is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:09

Hallo, mag ik mijn vraag ook hier stellen?

Zat al in een ander topic over luzerne maar om niet teveel off topic tegaan daar is mijn vraag hier wellicht beter op z'n plek.

Ik lees her en der over olie door het voer om je paard wat voller te laten worden.

Welke olie zou daar geschikt voor zijn? Las al over lijnzaadolie en subli omega 369.

Het gaat om een 4 jarige van 1.70m die binnenkort wat meer in training komt maar eigenlijk nog wat voller mag voor die tijd.

Ze krijgt onbeperkt hooi uit een slowfeeder en 2,5 kg speedibeet aangevuld met vitalbix daily complete.
Onlangs gestopt met luzerne omdat ze daar gevoelig werd middels de huid.

Alvast bedankt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:25

Alle soorten olie zijn ervoor geschikt. Zonnebloemolie heeft veel omega 6 t.o.v. omega 3 maar is (vrijwel) vitamine E neutraal. Lijnzaadolie bevat veel omega 3 t.o.v. omega 6 maar is heel vitamine E negatief (verbruikt dus veel vitamine E).

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:32

Heeft iemand in dit topic al ervaring met de Equilin producten ter ondersteuning? Ik ben sinds vorige week woensdag gestart met balancer + basic, aangezien de spieren uitblijven bij mijn magere merrie. Ze krijgt 1kg droge bietenpulp, 1kg luzerne, 750g zemelen en onbeperkt hooi.
Ik hoop met het vitaminensupplement iets meer 'vulling' te krijgen.

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:51

Mizora schreef:
Alle soorten olie zijn ervoor geschikt. Zonnebloemolie heeft veel omega 6 t.o.v. omega 3 maar is (vrijwel) vitamine E neutraal. Lijnzaadolie bevat veel omega 3 t.o.v. omega 6 maar is heel vitamine E negatief (verbruikt dus veel vitamine E).

Oke dank voor je toelichting.
Zou een combinatie van 3,6,9 dan een idee zijn?.
Zoals de subli omega 369?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:55

Dat kan, hoewel je op zich niet teveel omega 3 kan voeren (in een gebruikelijk rantsoen) en ik zelf ook geen problemen heb gehad met zonnebloemolie voeren (tot 150mL voor een paard van 750kg). Subli Omega 369 is een goed voer.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:03

Oryani schreef:
Heeft iemand in dit topic al ervaring met de Equilin producten ter ondersteuning? Ik ben sinds vorige week woensdag gestart met balancer + basic, aangezien de spieren uitblijven bij mijn magere merrie. Ze krijgt 1kg droge bietenpulp, 1kg luzerne, 750g zemelen en onbeperkt hooi.

[ [url=m/61uaYW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo mager staat ze echt niet op deze zijkant genomen foto ;)
Spier komt erbij door je trainingen.

Zie wel op foto wat hoefproblemen ? , maar kan ook vertekening zijn door onscherpte foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:10

Oryani schreef:

[ [url=m/61uaYW.jpg]Afbeelding[/url] ]

probeer eens 200 gram sojahullen te voeren per dag....het lijkt wel of ze wat eiwit kan gebruiken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:01

Peetstap schreef:
Zo mager staat ze echt niet op deze zijkant genomen foto ;)
Spier komt erbij door je trainingen.

Zie wel op foto wat hoefproblemen ? , maar kan ook vertekening zijn door onscherpte foto.

Ik heb het misschien wat ongelukkig neergezet, ik bedoel ondersteuning in het trainen, bij het aanmaken van de spieren.
En op deze foto valt het misschien wel mee, ja :) Ik weet waar ze vandaan komt, misschien vertekent dat voor mij ook. Ik beschrijf het altijd als 'het risico op de dierenbescherming aan de deur is weg, nu wat aankomen '. :j
Voornamelijk spier dan... Voetjes vertekenen inderdaad op de foto.

@Geerke, zouden sojahullen doeltreffender zijn dan luzerne? Ik ken het niet echt als voeder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:06

ik hield mijn oude paard er prima mee op gewicht.Eiwitten uit soja is anders dan eiwitten uit luzerne.
Als je al luzerne geeft en ze ziet er zo uit is dat vermoedelijk dus niet voldoende.
Probeer eens 200gram sojahullen door haar andere voer te doen.Wie weet?

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:18

geerke schreef:
ik hield mijn oude paard er prima mee op gewicht.Eiwitten uit soja is anders dan eiwitten uit luzerne.
Als je al luzerne geeft en ze ziet er zo uit is dat vermoedelijk dus niet voldoende.
Probeer eens 200gram sojahullen door haar andere voer te doen.Wie weet?

Geerke, waar kun je sojahullen kopen?
Op voervergelijk staat dat ze eiwitarm zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:18

ik weet niet waar je het in nederland kunt kopen.Hier in frankrijk koop ik het bij de franse boerenbond.een zak van 40 kilo voor 22 euro geloof ik.Ze krijgen bij mij maar twee handjes geweekt twee x daags.
Het eiwitgehalte ligt ongeveer tussen 8 en 12%.Geen idee of dat laag is of hoog.Het is trouwens ook erg goed voor de darmflora en ze gaan er van glanzen omdat er vet inzit.

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:09

Ik volg even. Heb ook een dunnerd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:06

hallo allemaal, ik heb bericht over karel
goed nieuws! de DA is geweest, bloed afgenomen en alles gecheckt en gevoeld, mn paarden kind is gelukkig helemaal gezond!
ze adviseerde veulenbrok, povo(?) 3 van Pavo, en lucerne. ze vond het hooi in pricipe oke, maar ze zei wel dat als ik er echt zsm kilo's bij wil hebben het wel handig is om een paar baaltjes kuil aan te schaffen.
dus dat gaan we nu eerst proberen!

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 05:56

kuil???? hooi is toch beter??
Mijne mag ook aankomen en heb nu op een nieuwe stal de keuze tussen hooi en kuil..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:49

Kuil zit meestal wat meer in, is voedingsrijker zeg maar. Als je paardje goed tegen kuil kan, worden ze indd sneller vet met kuil dan met hooi.