[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:21

Ik hang met de laatste keer voeren ook altijd een hooinet op bij mijn paarden en stop er ook altijd hele plakken in, mijn merrie eet dan wel rustig maar mijn ruin gebruikt zn hooinet als boksbal :')

Kasmir

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:21

Heb bij mijn merrie toch maar een bloedje laten prikken, ga ook direct IR laten controleren ben erg benieuwd wat eruit komt rollen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:31

Het krachtvoer dat ze krijgt is een standaard basisbrok. Ze krijgt dan coolmix en dan zo'n 50 gram krachtvoer.. meer zal het niet zijn.

Het probleem is vooral in de zomer. Van gras zien wordt ze al zowat dikker. En door haar ZE krijgt ze bepaalde supplementen erbij in de zomer waardoor ze ook weer wat dikker wordt.

Vorig jaar in de winter zag ze er echt super uit! Het is zo verschikkelijk lastig om ze zo goed op gewicht te houden.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:50

Heb je al een graasmasker geprobeerd?
Ik vond het zelf eerst niets. Mijn shet kreeg er wondjes van enz.
Echter zat hij paar maanden terug echt tegen hoefbevangheid aan en was er geen keuze. Toen heb ik hem langzaam laten wennen aan masker en geen wondjes ed meer gehad. S avonds staat hij op de paddock dus dan ging die gewoon af. Ben er nu toch wel heel blij mee, hij is nu weer mooi op gewicht en van de zomer krijgt hij gewoon het masker om.
Als ik namelijk foto's van de zomer en een jaar terug zie, schaam ik me kapot dat hij zo dik is geworden. Dat gaat mij niet meer overkomen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:33

Cpinnetje schreef:
Heb je al een graasmasker geprobeerd?
Ik vond het zelf eerst niets. Mijn shet kreeg er wondjes van enz.
Echter zat hij paar maanden terug echt tegen hoefbevangheid aan en was er geen keuze. Toen heb ik hem langzaam laten wennen aan masker en geen wondjes ed meer gehad. S avonds staat hij op de paddock dus dan ging die gewoon af. Ben er nu toch wel heel blij mee, hij is nu weer mooi op gewicht en van de zomer krijgt hij gewoon het masker om.
Als ik namelijk foto's van de zomer en een jaar terug zie, schaam ik me kapot dat hij zo dik is geworden. Dat gaat mij niet meer overkomen.

welk graasmasker heb je? Ik wil er graag ook een voor aankomende voorjaarsgras en ben me nog aan het oriënteren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:40

Ik heb afgelopen zomer 3 graasmaskers doorheen gejaagd. Die heks ban mij is echt heel goed in die dingen slopen. Bovendien ging het in het begin heel goed, met af en toe een spriet naar binnen. Maar ze werd er heel snel heel handig in. Dat zie ik ook terug in haar eczeem. Dus tegenwoordig neem ik haar mee op buitenrit en mag de rest op het gras. Als ik dan terug kom, heeft ze ook even een kwartiertje op het graa, maar dan haal ik het hele spul er af. Liever geen gras voor haar.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:38

Ik heb zelf nu een hele basic graasmasker van Pagony, deze mocht ik van de dierenarts lenen en later over genomen. Al zit ik nog wel te denken om van de zomer een Greenguard aan te schaffen, hoor er veel positieve verhalen over. Lijkt me ook fijn, dan zit ie net wat minder ingesnoerd, maar andere kant als het nu goed gaat en hij hem niet 24/7 op hoeft ('s avonds op de paddock gewoon af) waarom veranderen? De tijd zal het leren wat ik doe ;)

Echter ligt het er ook net aan waar die tegen die tijd staat, hij is onlangs verhuist voor min. 5 maanden naar een plekje met paddock waar ze 's avonds op staan en een wei die al jaren niet bemest is dus daar zal hij niet zo snel van aankomen, maar als hij weer op een rijkere wei komt te staan dan moet hij er wel weer aangeloven.

@fabster, ik geloof dat de paardendrogist er eentje had die sloop proef was, een kennis van mij heeft ook een beestje die de maskers afslacht en toen heeft zij er daar eentje eerst mogen testen en is er nu heel tevreden mee. Al is jouw aanpak nu ook wel heel slim, gewoon de uren op het gras beperken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:36

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:49

Mmmm, ja, de korf zelf blijft wel heel, maar ze sloopt hem van het halster af.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:55

Ik heb voor alletwee een greenguard, bevalt prima, en ik zag dat ze er nu in 3 maten zijn, ook de cob maat dus.
Zijn nu in de aanbieding bij de pdr.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:09

Heb ook nog een poosje met maskers gewerkt. Ik vond de GG dan weer een onding, tanden sleten ervan omdat het plastic harder is dan het gebit & ze kreeg wondjes op haar neus & kin. Daarna zo'n bloempot van IR gebruikt, die werkte wel. Maar vind uiteindelijk de weidegang beperken toch een fijner alternatief.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:00

Is het ook zeker kasmir, soms moet je alleen helaas ( tijdelijk ) compromissen sluiten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:06

Fabster schreef:

Daar heeft Onze Lieve Heer strotouwtjes voor uitgevonden ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:07

Die houden het wel even uit, ja. Maar ook die moeten eraan geloven, helaas. Gelukkig heb ik heul veul strotouwtjes :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:13

Die van mij had er afgelopen zomer aan iedere kant 3. Lichtblauwe :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:24

KootMiraDrum schreef:
Fabster schreef:

Daar heeft Onze Lieve Heer strotouwtjes voor uitgevonden ;)

Of paracord ;)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:38

ja, de maskers hebben zeker ook nadelen, altijd kiezen wat het beste is voor je paard en voor jezelf :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:12

Iemand hier ervaring met care4life? M'n merrie eet d'r metazoa slecht dus mix dat altijd met muesli.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:14

Kasmir schreef:
Iemand hier ervaring met care4life? M'n merrie eet d'r metazoa slecht dus mix dat altijd met muesli.

Ja ik heb het een paar jaar gevoerd.

Kasmir

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:49

Aten ze het goed? Het lijkt mij wel fijn spul.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:59

Kasmir schreef:
Aten ze het goed? Het lijkt mij wel fijn spul.

Ik ben een paar weken geleden overgestapt op Cavalor Fiberforce omdat ze het dus niet meer wilde eten, had net een nieuwe zak gekocht :+ . Nu eet ze haar voerbak weer gelijk helemaal leeg maar als ik er stiekem een handje C4L doorheen doe laat ze het staan...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:09

Ohh pff haha. Ik ben bang dat ik zo met een zak zit die ze niet opeet maar ga t toch maar proberen denk ik. Metazoa eet ze niet zonder iets erdoor dus hoop dat ze de mix wel eet..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:12

Kasmir schreef:
Ohh pff haha. Ik ben bang dat ik zo met een zak zit die ze niet opeet maar ga t toch maar proberen denk ik. Metazoa eet ze niet zonder iets erdoor dus hoop dat ze de mix wel eet..

Je hebt ook kleine zakken van 6 kilo volgens mij. Vind je Cavalor niks?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:23

Ik zit te denken om cavalor fibreforce te gaan voeren. Niet de aanbevolen hoeveelheid maar met vitamine korrel ernaast.
Wat zou je evt bij kunnen geven als blijkt dat ze meer energie nodig hebben, niet om dikker te worden maar actiever bij het rijden?
Krijgt nu marstall optimal met naturel gemengd, maar wil zetmeel verlagen ivm rasp.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:41

Ik vraag me af, jullie paarden staan allemaal op dieet of hebben gestaan om af te vallen.
Wat veranderen jullie aan het voerbeleid als je paard het juiste gewicht heeft?
Er vanuit gaan dat het paard kwa beweging daarin hetzelfde blijft.