Tancreda4 schreef:Ik ben idd aan het rekenen gegaan waar ik uit ga van een aanbevolen hvh voor paard op rust/weinig arbeid en dan rekening gehouden met de hvh hooi die ze binnen krijgt en de waarden van alles die daar in zouden zitten (schatting, geen analyse gedaan). Omdat m'n dames op graszaadhooi staan halen ze daar ook niet super veel uit. Maar die berekening komt dan toch op zo'n 500 gram balancer (paard is rond de 630 kilo). Om dan de tekorten die ze heeft gehad (selenium, zink bijvoorbeeld) minimaal te halen.
Blijf het wel lastig vinden allemaal. Maar snap de aanbevolen hoeveelheden nu wel wat beter door eens alles op een rijtje te zetten.
Snap ik, in jouw geval had ik het ook zo gedaan. Ik blijf het ook op papier zetten zodat je het in grote lijnen idd weet. Ook wanneer ik een nieuw supplement of voer wil toevoegen. Je hebt dan toch een idee bij wat je voert en waarom een bepaald voer bij nadere instantie meer/minder geschikt blijkt.
Skippy01 schreef:In grote lijnen mee eens.
Ik weet wel dat wij bijv een laag seleniumgehalte in de bodem hebben, dus als paarden wat loom, arm bespierd of bleek zijn, is dat wel iets wat ik adresseer door een vitaminebrok te pakken die daar hoger in zit. Maar in principe voer ik ook op het oog. Ik kan hele rantsoenberekeningen maken en doe dat ook regelmatig. Maar inderdaad: de basis is het ruwvoer, de rest is aanvullend. Ik speel daar ook wel wat mee: die van mij krijgt in de winter, als de voedingswaarde in het gras lager is, dan ook wat meer aanvulling dan in de zomer. En als ik het gevoel heb dat ze ergens onvoldoende uithaalt, verander ik het aanvullende voer. Sec op berekeningen voeren, gaat ook niet altijd goed: blijkt er net weer een stof in te zitten die paardlief niet goed verdraagt bijvoorbeeld, en dan krijgt ze slappe mest en neemt ze vermoedelijk toch niet alles op wat ze op moet nemen uit dat voer. Kan ik beter iets pakken wat iets minder optimaal is, maar wél wordt opgenomen uiteindelijk.
Berekeningen maak ik vaak wel nog voor paarden die het niet goed doen op wat ze krijgen. Vooral om eens grof door te rekenen of ze op papier alles binnenkrijgen wat ze zouden moeten binnenkrijgen en dat aan te passen met wat andere producten in mijn berekening en te kijken of dat een beter resultaat zou moeten geven - op papier.
Hier kan ik me ook in vinden