[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DebbieNL

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:04

nee geen foto van hoe ze nu is eigenlijk.. als ik er een maak heeft ze dr deken op..
Ik krijg van de week zo'n test pakket binnen voor mestonderzoek dus hoor t binnenkort of er wormen mee te maken kunnen hebben ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:18

Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:13

al erg lang niet denk ik.. vorige eigenaresse deed daar niet aan geloof ik.. maar ze stond daar op eigen land dus geen andere paarden die haar konden besmetten.. ze staat nu wel met andere paarden dus zou ze natuurlijk hier wel iets opgelopen kunnen hebben..
maar ik denk dat vooral de verandering van t rantsoen veel te maken heeft met het dunner worden.. plus dat ze nu wel beweging krijgt en daar al jaren niet..
en t gras is nu ook niet heel voedzaam natuurlijk

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:35

hallo allemaal,
ik durf deze post niet goed te posten omdat ik een beetje bang ben voor bokt zn reactie... maar ik ga het toch doen want een paar extra tips kunnen wij denk ik wel gebruiken
dit is karel:
Afbeelding
en 4,5 jaar jonge ruin die bij mij kwam op 28-8-2015. 0 bespiering en geen vetjes.

fysio is er bij geweest, knoopjes uit zn rug en nek gehaald en groen licht gekregen om met hem aan de slag te gaan, sterker nog hij MOEST aan de slag aangezien er zo weinig bespiering was dat je tussen zn achterbenen/billen door kon kijken.

ook de DA is geweest (klinisch goedgekeurt) en er 2 mest onderzoeken uitgevoert, 1e wormpies dus kuurtje gedaan, na 1,5 maand ong nog een gedaan omdat hij nog niet aan kwam, 2e nix te zien maar voor de zekerhied toch voor een kuurtje mee voor spoelwormen. toen is hij geeent is de DA om raad gevraagt en heb nog een kuurtje gekregen voor ingekapselde wormen ofzo omdat die niet op de test te zien zijn maar wel van het gewicht af te halen. ook advieseerde hij om meer 'krachtvoer' te geven hij kreeg 1 gele schep 's ochtends en 1 's avonds van vente basis sport bix, en dat vond ik meer dan genoeg voor een paardje wat nog nix deed.

toen zijn we serieus aan de slag gegaan met hem, hij is gelukkig niet verslechtert
Afbeelding
voor we aant werk gingen (link album: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.564253657056771.1073741857.100004164241522&type=1&l=b977891514)
Afbeelding
hier zijn we nu, op deze foto lijkt het erger als op die andere, maar als je naar zn billen kijkt en algemene gesteldheid issie flink vooruit gegaan, waar ik hem in de tijd van de 1e foto moest ik hem opjagen en van de week ging hij helemaal uit zn dak toen ik hem losgooide.

zijn conditie is verder niet slecht, niet snel moe oid, veel wakkerder dan in het begin, en glimt als een spiegeltje.
maar aangezien ik er binnekort wel op ga, wil ik er toch wat kilo's bij.

ze staan bij mij onbeperkt graszaadhooi
hij krijgt nog steeds 's ochtends 1 kg bix en 's avonds 1kg bix
na het werk krijgt hij 1/3 sportmuslie van pavo
ik gooi er regelmatig een scheutje lijnzaad olie door
en hij krijg regelmatig een plakje van een kleine baal weide hooi.

ook heefd hij een dekentje op, en altijd uitloop naar buiten, en regelmatig een dag op de wei
we trainen 5 dagen in de week half uurtje tot uurtje aan de longe, hangt van zn bui af, en hij is daarna niet moe.
hij speelt met zn eten, als in uit zn bak gooien, niet dat hij proppen maakt oid

het helpt allemaal wel een beetje, maar ik zoek nog even dat magische hulpmiddel
sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde even een voledig beeld geven, gelieve beetje lief houden met commantaar, ik heb alles voor mn paarden over, en word begleid door mijn instructrice die al 40 jaar in het vak zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:28

Bietenpulp,luzerne of seniores priores kopen.
en sowieso een deel van je krachtvoer daardoor vervangen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:03

DebbieNL schreef:
al erg lang niet denk ik.. vorige eigenaresse deed daar niet aan geloof ik.. maar ze stond daar op eigen land dus geen andere paarden die haar konden besmetten.. ze staat nu wel met andere paarden dus zou ze natuurlijk hier wel iets opgelopen kunnen hebben..
maar ik denk dat vooral de verandering van t rantsoen veel te maken heeft met het dunner worden.. plus dat ze nu wel beweging krijgt en daar al jaren niet..
en t gras is nu ook niet heel voedzaam natuurlijk

dan zou ik eens beginnen met ontwormen ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:10

Hier geen negatief commentaar hoor! Hij is inderdaad erg summier bespierd en een beetje meer vet mag er indd wel op. Heeft de ostheopaat ook gevoeld of de lever goed functioneert? Sommige paarden zijn heel gevoelig in hun stofwisseling en als die eenmaal verstoord is, door bv veel krachtvoer met suikers en andere ballaststoffen, kan je er vervolgens in proppen aan voer wat je wilt, maar kan het lichaam het simpelweg niet opnemen en blijft je paardje dus mager. In de reguliere diergeneeskunde is het lastig aan te tonen of stofwisseling, nieren, lever, darmen e.d. goed functioneren. Pas als je paard er echt erg slecht aan toe is vind je het terug in de bloedwaarden. Persoonlijk zou ik ten rade gaan bij een holistisch arts. Belangrijk is om niet de symptomen; het mager worden of zijn, te gaan bestrijden maar aan te pakken waardoor je paardje zo mager blijft. Hierbij ga ik er vanuit dat je paard onbeperkt goed ruwvoer krijgt en met twee schep brok erbij zou een paard van dit formaat niet zo mager mogen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:45

In graszaadhooi zit weinig, voer flink meer van je weidehooi om er wat spek op te krijgen. Zeker een jonge slungel van 4,5 die ook nog flink aan het groeien is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:14

Ik zie dat hij graszaadhooi krijgt. Dat kan voor dit paard het probleem zijn. Niet alle paarden verdragen graszaadhooi en er zit nu eenmaal weinig aan kcal in.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:13

Nog even binnenvallen. Heb al eerder foto's gepost van mijn merrie. Omwille van een medisch probleem kon ze een hele tijd niet goed eten. Ik heb erg veel bietenpulp, luzerne, zemelen en hooi aangevoerd, bovenop weidegang.
Dik is ze nog steeds niet.
Het medische probleem is ondertussen wel verholpen, ik wil haar nu graag aan het werk zetten om haar in spieren aan te laten komen.
Wie kan adviseren over ondersteunend krachtvoer? Wat is belangrijker: Eiwitgehalte, vetpercentage,...?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:37

@bettyvn, ik zou hem anders eens lucerne bij gaan voeren. Kun je wel opbouwen naar emmer per dag. Dan heeft hij toch een rijke ruwvoerportie en kan hij verder met het graszaadhooi.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:49

Wat iedereen al zegt, graszaadhooi is gewoon te arm voor hem. Ander, beter ruwvoer aan hem gaan geven zal al heel veel uitmaken !

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:52

oke dan ga ik hem nu standaart 2 plakjes weide hooi per dag erbij, ik vind het fijn om graszaad te voeren omdat je dan zo veel kan geven dat ze heel de dag door wat hebben.
en omdat hij de laatste tijd erg veel licht en mij ook er bij laat itten, maar verder wel fit toont komt vrijdag de dierenarts op bezoek. hij eet nog steeds heel graag gelukkig en tijdens het longeren nog lekker fris. dus ik kan dan wel vragen of ze willen voelen bij zn lever

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:10

Hey!

Ik heb een nieuw geval te melden:

24jarige klophengst, afgelopen februari naar hele dag op de wei (11-6 op stal) gegaan. Daar enorm afgevallen. Met veel moeite in juni weer enigszins op gewicht. Alle andere paarden werden moddertjevet en hij kwam net op gewicht. Dikke grasbuik, maar nog steeds smalletjes. Weer spieren gaan kweken, omdat dat ivm ks heel hard nodig is. In november kwamen die spieren er net weer een beetje aan en kreeg hij een smerige wond aan zijn been. Binnen 2 weken was alle spieren en vet er weer af. Per januari verhuisd naar oude stal, weer lekker lang op stal en schuilschuur in de wei. Hij doet het beter en de wond ging genezen. Ziet er nu eindelijk goed uit. Maar lichamelijk issie nog steeds k*t. Hij kan niet tegen kou (altijd al) en staat dus nu nog ongeschoren onder 400gr met hals. Belachelijk, maar hij heeft het nodig. Verder loopt ie momenteel goed, alleen dat gewicht he.... Hij is nu niet zo mager als ie wel eens geweest is, maar er mag nog wel 50 kilo aan voor de sportconditie zeg maar.

Probleem is dat ie kieskeurig is. Hij eet hooi en muesli, maar geen luzerne of bietenpulp. Fruit of snoepjes lust hij ook vaak niet. Zemelen gaan wel redelijk, maar daar wordt ie alleen hyper van, niet dik. Owja, en hij is koliekgevoelig, dus het is oppassen geblazen. Krijgt nu super kwalitiet (en hoeveelheden) hooi en muesli met lijnzaadolie. Hij moet weer aan het werk, want zonder rugspieren gaat de ks achteruit.

Wie heeft de gouden tip?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:21

dblijham schreef:
@bettyvn, ik zou hem anders eens lucerne bij gaan voeren. Kun je wel opbouwen naar emmer per dag. Dan heeft hij toch een rijke ruwvoerportie en kan hij verder met het graszaadhooi.

Wel even in de gaten houden hoe een paard op die c.a. 10liter ruwe Luzerne per dag reargeert.
die van ons werd er zeer aanraak gevoelig van op zijn spieren & onrustig in koppie, maar lust het graag.
(combinatie veel eiwit/calcium in luzerne)

Wij hebben Luzerne afgebouwd naar half emmertje/dag en zijn magnesium gaan bijvoeren, en kregen geleidelijk ons "oude" paardje weer terug.
Het komt soms vrij precies allemaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:03

KPet, oudere paarden verteren hun voedsel minder goed. Daarom hebben ze vaak meer voer nodig. Heb je seniores priores al geprobeerd ? Dat bevat ook bietenpulp, maar 99% van de paarden vindt sp veel lekkerder als alleen pulp ! Langzaam op bouwen naar minstens 1 kg ( voor een paard ) per dag ( droge sp, met water erbij wordt het veel meer ).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:10

Maris schreef:
KPet, oudere paarden verteren hun voedsel minder goed. \.
Hij is 7 jaar jong, en daar is ie trots op *\o/* :D

Edit: oeps het ging over ander paardje ;)
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 02-02-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:20

Peetstap schreef:
Maris schreef:
KPet, oudere paarden verteren hun voedsel minder goed. \.
Hij is 7 jaar jong, en daar is ie trots op *\o/* :D

Paard van KPet is 24 jaar ..... over haar paard had ik het ....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:35

KPet schreef:
Hey!

24jarige klophengst, afgelopen februari naar hele dag op de wei (11-6 op stal) gegaan. Daar enorm afgevallen. Met veel moeite in juni weer enigszins op gewicht. Alle andere paarden werden moddertjevet en hij kwam net op gewicht. Dikke grasbuik, maar nog steeds smalletjes. Weer spieren gaan kweken, omdat dat ivm ks heel hard nodig is. In november kwamen die spieren er net weer een beetje aan en kreeg hij een smerige wond aan zijn been. Binnen 2 weken was alle spieren en vet er weer af. Per januari verhuisd naar oude stal, weer lekker lang op stal en schuilschuur in de wei. Hij doet het beter en de wond ging genezen. Ziet er nu eindelijk goed uit. Maar lichamelijk issie nog steeds k*t. Hij kan niet tegen kou (altijd al) en staat dus nu nog ongeschoren onder 400gr met hals. Belachelijk, maar hij heeft het nodig. Verder loopt ie momenteel goed, alleen dat gewicht he.... Hij is nu niet zo mager als ie wel eens geweest is, maar er mag nog wel 50 kilo aan voor de sportconditie zeg maar.

Probleem is dat ie kieskeurig is. Hij eet hooi en muesli, maar geen luzerne of bietenpulp. Fruit of snoepjes lust hij ook vaak niet. Zemelen gaan wel redelijk, maar daar wordt ie alleen hyper van, niet dik. Owja, en hij is koliekgevoelig, dus het is oppassen geblazen. Krijgt nu super kwalitiet (en hoeveelheden) hooi en muesli met lijnzaadolie. Hij moet weer aan het werk, want zonder rugspieren gaat de ks achteruit.

Wie heeft de gouden tip?

Is hij al eens getest op Cushing? Goed ontwormingsbeleid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:36

KPet schreef:
Hey!

Wie heeft de gouden tip?

Probeer eens grasbrok. Moet liefst ook als slobber, al zijn er wel varianten die je zo kan voeren. Kan je rustig doorvoeren tot zeker 1kg/100kg gewenst gewicht. Zeker bij de variant die je moet weken is alles al kort gehakseld en daardoor ook makkelijker verteerbaar. En door minder hoeven kauwen blijven ze er vaak net zoveel hooi naast eten al is het enkel maar om aan die kauwbehoefte te voldoen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:17

Cushing heeft ie niet, is DA pas nog voor geweest. Hij heeft afgelopen jaar wel aantal wormbesmettingen gehad, maar staat nu op streng ontwormbeleid en zijn huidige wei is al paar jaar wormvrij (laten we wel 2x pj testen). Zijn gebit is beter dan dat van menig 8jarige, wordt elk jaar gecheckt met de rest, maar heeft nog nooit hoeven behandelen, tot verbazing van de TA.

Senior priores eet ie ook niet helaas. Zelfs veel mueslis/brok lust hij niet. Staat nu op pavo sportmuesli, omdat hij de kruidenmuesli niet at. Hij is overigens altijd smal geweest en heeft altijd al relatief veel eten moeten hebben. Het is een actief/heet dier en hij heeft gewoon snelle spijsvertering, maar het laatste jaar gaat het wel heel erg moeilijk. Zeker icm kou en nattigheid in de winter.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:38

Peetstap schreef:
dblijham schreef:

Wel even in de gaten houden hoe een paard op die c.a. 10liter ruwe Luzerne per dag reargeert.
die van ons werd er zeer aanraak gevoelig van op zijn spieren & onrustig in koppie, maar lust het graag.
(combinatie veel eiwit/calcium in luzerne)

Wij hebben Luzerne afgebouwd naar half emmertje/dag en zijn magnesium gaan bijvoeren, en kregen geleidelijk ons "oude" paardje weer terug.
Het komt soms vrij precies allemaal.

Ik las ergens dat luserne en magnesium niet samen gevoerd mogen worden. Klopt dat of heb ik dat verkeert gelezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:42

Crazymel schreef:
Ik las ergens dat luserne en magnesium niet samen gevoerd mogen worden. Klopt dat of heb ik dat verkeert gelezen?

Klopt. Lucerne bevat veel calcium en calcium en magnesium ziet het lichaam als hetzelfde mineraal. Bij teveel calcium zal dat uitgeplast worden samen met je magnesium supplement.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:21

KPet schreef:
Cushing heeft ie niet, is DA pas nog voor geweest. Hij heeft afgelopen jaar wel aantal wormbesmettingen gehad, maar staat nu op streng ontwormbeleid en zijn huidige wei is al paar jaar wormvrij (laten we wel 2x pj testen). Zijn gebit is beter dan dat van menig 8jarige, wordt elk jaar gecheckt met de rest, maar heeft nog nooit hoeven behandelen, tot verbazing van de TA.

Senior priores eet ie ook niet helaas. Zelfs veel mueslis/brok lust hij niet. Staat nu op pavo sportmuesli, omdat hij de kruidenmuesli niet at. Hij is overigens altijd smal geweest en heeft altijd al relatief veel eten moeten hebben. Het is een actief/heet dier en hij heeft gewoon snelle spijsvertering, maar het laatste jaar gaat het wel heel erg moeilijk. Zeker icm kou en nattigheid in de winter.

En is dit getest of heeft hij je dit met de natte vinger verteld? Mij is nl ook jaren verteld dat mijn pony geen Cushing's had, en pas toen de ergste symptomen voor gingen komen (krulvacht, geen levenslust meer, enorm afvallen met kilo's senior voer -> symptomen die pas voor gaan komen als paard vaak al jaren Cushing's heeft) ging er een belletje rinkelen bij de DA. Helaas zijn DAs niet op de hoogte van de eerste symptomen en worden paarden pas getest als ze al jaren met Cushing's lopen.

Mijn pony van eind zomer 2013 naar begin vh jaar 2014, dieet is niet veranderd, enige verandering was: medicatie voor cushing's.
Afbeelding
Afbeelding

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:46

Piekosjj schreef:
KPet schreef:

En is dit getest of heeft hij je dit met de natte vinger verteld? Mij is nl ook jaren verteld dat mijn pony geen Cushing's had, en pas toen de ergste symptomen voor gingen komen (krulvacht, geen levenslust meer, enorm afvallen met kilo's senior voer -> symptomen die pas voor gaan komen als paard vaak al jaren Cushing's heeft) ging er een belletje rinkelen bij de DA. Helaas zijn DAs niet op de hoogte van de eerste symptomen en worden paarden pas getest als ze al jaren met Cushing's lopen.

Mijn pony van eind zomer 2013 naar begin vh jaar 2014, dieet is niet veranderd, enige verandering was: medicatie voor cushing's.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is mij verteld, hij heeft geen symptomen, behalve mager zijn. Toch laten testen op mijn verzoek en daar werd het vermoeden (geen cushing) bevestigd.