[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:56

Amanda, ik heb ook geen ervaring met natte koeienkuil, alleen droge paardenkuil. Dus nog geen goede ervaring, helaas. Maar zolang Jim het er goed op doet, houden zo!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:46

Ted vorig jaar
Afbeelding

Ted vandaag
Afbeelding

Kuil of voordroog zou je kunnen voeren als je groot deel vervangt door graszaadhooi bijv.
Ted krijgt gedeelte graszaadhooi en gedeelte weidehooi.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:28

@Amanda

Ja vind ik ook wel. Al kan ik hem lichamelijk nog niet echt heel oud noemen. Hij is nog heel fit en ik vind hem er goed uit zien voor een 25 jarige. Ik merk wel dat nu hij veel vet kwijt is veel actiever is en hij beter in zijn vel zit, daarom glimt hij ook zo! Zag er vorig jaar veel slechter uit in zijn wintervacht. Moet er wel op letten dat het niet te snel gaat natuurlijk.

@xvon

Gaat de goede kant op qua afvallen! Ik denk alleen dat je zadel niet helemaal goed past..

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:40

Zyffah schreef:
@Amanda

Ja vind ik ook wel. Al kan ik hem lichamelijk nog niet echt heel oud noemen. Hij is nog heel fit en ik vind hem er goed uit zien voor een 25 jarige. Ik merk wel dat nu hij veel vet kwijt is veel actiever is en hij beter in zijn vel zit, daarom glimt hij ook zo! Zag er vorig jaar veel slechter uit in zijn wintervacht. Moet er wel op letten dat het niet te snel gaat natuurlijk.

@xvon

Gaat de goede kant op qua afvallen! Ik denk alleen dat je zadel niet helemaal goed past..

Bedoel je het zadel op de eerste foto? Die is al geruime tijd vervangen, kwam met het paardje mee van de handelaar maar de boommaat was veelte klein. Helaas kreeg ze duidelijke zichtbare witte plekken naast haar schoft met her verharen naar wintervacht, dus denk dat er helaas veelste veel met dat krappe zadel is gereden bij de vorige eigenaar. Ze heeft nu een thorowgood cob met de grootste boom (grijs) en wordt regelmatig bekeken door mijn zadelmaakster.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:54

@xxVon

Had het inderdaad over dat zadel ja. Gelukkig is hij vervangen!
Ik heb dat zadel ook toevallig! Alleen dan 1 boommaatje kleiner ^^

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:11

Hier ook me zadel door de zadelmaker na laten kijken in okt. Fijn om te weten dat het goed ligt na een aanpassing.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:07

Hier een foto van gister. Het afvallen gaat maar langzaam..

Ze krijgt nu ongeveer een halve kilo coolmix gemengd met wat basisbrok op een dag. Daarbij s ochtends in het land een kruiwagen hooi met een andere paard. Omdat er nu zo weining te eten is krijgen ze in de middag ook nog een beetje hooi. Verder in de avond nog een kruigwagen hooi.
Wordt ongeveer 4/5 in de week gereden
Iemand nog tips?

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:09

Ik zou het krachtvoer gaan minderen/vervangen voor een vitaminebrok.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:55

Ik ook ja. Maar ik moet zeggen, dat ik het zelf ook heel moeilijk vind. Nu weet ik niet hoe lang je al bezig bent, masr afvallen gaat gewoon langzaam. Dus je moet echt in jaren denken en niet in weken/maanden. Je wil geen crash-dieet. Dan kan ze bloedvervetting krijgen. Dat wil je echt niet.

Zelf ben ik na 3 jaar streng dieet voir mijn fjord toch weer meer gaan voeren (ondanks het overgewicht). Ik ging serieus endurance training doen en ze kwam gewoon energie te kort. Ik geef spelt bij. Voor de energie. Niet te veel, maar wel zo dat er wat meer energie in blijft.

Ik heb in de 3 jaar wel een hoop bereikt hoor. Er is al flink wat af. Ze was echt moddervet. Maar er mag nog wel wat af en dat vind ik maar lastig. Ze heeft (door het overgewicht/overvloedig voeren bij haar vorige eigenaar) IR en haar darmen zijn ontregeld. Dus daar ben ik ook mee bezig. Haarvenergie lijkt nu wel weer wat beter. Maar de pondjes gaan me ook niet snel genoeg. Maar ja, we gaan gewoon vrolijk verder.

Ik vind het trouwens wel een mooi paardje, Anique. Veel fjorden hier in dit topic. Blijkbaar is het voor mensen toch ladtig om die paarden goed op gewicht te houden. Zonde eigenlijk, want ze zijn echt heel leuk, vind ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:02

Langzaam is alleen maar goed. Snel is heel slecht.
Je zou inderdaad het krachtvoer nog kunnen aanpakken, maar ik denk dat je al goed bezig bent.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:15

Fabster schreef:
Ik ook ja. Maar ik moet zeggen, dat ik het zelf ook heel moeilijk vind. Nu weet ik niet hoe lang je al bezig bent, masr afvallen gaat gewoon langzaam. Dus je moet echt in jaren denken en niet in weken/maanden. Je wil geen crash-dieet. Dan kan ze bloedvervetting krijgen. Dat wil je echt niet.

Zelf ben ik na 3 jaar streng dieet voir mijn fjord toch weer meer gaan voeren (ondanks het overgewicht). Ik ging serieus endurance training doen en ze kwam gewoon energie te kort. Ik geef spelt bij. Voor de energie. Niet te veel, maar wel zo dat er wat meer energie in blijft.

Ik heb in de 3 jaar wel een hoop bereikt hoor. Er is al flink wat af. Ze was echt moddervet. Maar er mag nog wel wat af en dat vind ik maar lastig. Ze heeft (door het overgewicht/overvloedig voeren bij haar vorige eigenaar) IR en haar darmen zijn ontregeld. Dus daar ben ik ook mee bezig. Haarvenergie lijkt nu wel weer wat beter. Maar de pondjes gaan me ook niet snel genoeg. Maar ja, we gaan gewoon vrolijk verder.

Ik vind het trouwens wel een mooi paardje, Anique. Veel fjorden hier in dit topic. Blijkbaar is het voor mensen toch ladtig om die paarden goed op gewicht te houden. Zonde eigenlijk, want ze zijn echt heel leuk, vind ik.

Ja ik vind het ook lastig voor mijn fjord. Krijg ook wisselende reacties als ze haar zien. Sommige zeggen "ze is moddervet" en "Er moet nu echt niets meer bijkomen" terwijl andere dan zeggen dat ze al een heel ander paard is dan toen ze bij me kwam in april 2014.

Omdat ik haar elke dag zie vind ik het ook lastig. Ik heb geen meetlint, maar het enige waar ik een graadmeter voor heb is haar singel. Ze ging van een 125cm veelzijdigheidssingel naar een 115cm en ook die kan om de zoveel weken een gaatje strakker dicht (van de 12 'beschikbare' gaatjes in mn signelstoten (12 is dus allebei de kanten op z'n strakst) zit ik al op 9). Dus het lijkt me dat ze afvalt en niet aankomt.. Singel ziet er trouwens goed uit, het komt niet doordat hij oud en uitgerekt is.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:23

Wat ik bij mijn merrie ook merk is dat buikspieren ook al veel verschil kunnen maken want zo'n 'hang'buik ziet er al snel uit als zwaar overgewicht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:46

Is ook zo. Mensen die mij en mijn paard kennen, zeggen ook dat ze er heel goed uit ziet. En dat is ook zo, in vergelijking met 3 jaar geleden. Maar we zijn er nog niet. Volgens de osteopaat zat er 'nog wel wat in de weg'. En dat is ook zo. Maar je kan niet stoppen met voeren. Als je al zoveel gaatjes in je singel verder bent, gaat het dus de goede kant op. Helaas heb ik ook steeds zadelproblemen, dus steeds andere zadels. Kan het daar dus niet aan zien. Aan de andere kant zie ik wel steeds spieren tevoorschijn komen, als de wintervacht eraf gaat. Dus er gebeurt toch wel wat. Maar ja, het ideaalplaatje is het nog niet voor mij ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:51

Ja de zadelproblemen zijn echt verschrikkelijk. Ik heb in 8 jaar tijd ook al 8 zadels versleten inmiddels :+

Jim staat overigens ook weer op een beetje krachtvoer naast de vitaminebrok. Ten eerste omdat hij de brok niet eet :x en ten tweede omdat hij toch net wat te kort kwam. Nu gaat het in energie weer goed, dus kunnen we er weer tegenaan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:21

Ik was ook weer goed op weg met mijn merrie, geen harde manenkam meer en je kon de ribben weer voelen maar helaas hebben we 1 januari een ongelukje gehad en staat ze dus weer stil en het weer zit ook niet echt mee en ik zie haar nu weer dikker worden :(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:21

Hier weten we het goed op peil te houden ,al is ze na onze laatste (gedwongen) verhuizing weer wat aan gekomen
eerst moest ze "vechten" voor haar eten en nu krijgt ze gewoon volop, ik vind ruwvoer echt belangrijk, maar goed iets harder aan het werk zetten dan maar

zo was ze:
Afbeelding

Afbeelding

en dit was eergisteren:
Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:46

lees eens dit over paard en voedingsbehoefte. Dit helpt veel bij het begrijpen van paard en voiding en zelfs paard en gedrag in combinatie met voeding. www.paardnatuurlijk.nl

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:49

Ik ken deze site, ja. Ooit veel van opgestoken. Inmiddels zelf ook wat wijzer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:50

Paard natuurlijk heeft ook niet alle wijsheid in pacht :)

Ojajoh: zonde is dat. De mijne is juist afgevallen door de verhuizing.
Is het een optie om onbeperkt in slowfeeders aan te bieden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:53

Ik vind m wel een stuk opgeknapt, hoor Ojajoh!

Slowfeeders heb ik zelf ook, maar ze worden daar wel heel snel handig in... :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:55

Ja, dat klopt :')
Wij stoppen er nu echt hele plakken in, waar ze echt wel moeite voor moeten doen. Maar eenmaal een plukje, weten ze erg snel hoe ze het er makkelijk uit krijgen.
Maar toch blijft het nog altijd langzamer dan gewoon van de grond :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:02

Dat is zo. Als ik weg ga, doe ik er wel een hele baal in. Met de touwtjes er nog om. Dan moeten ze ook goed hun best doen, inderdaad. En zo vanaf de grond is het inderdaad zo weg. En knieien ze er ook nog vreselijk mee. Dus op zich ben ik ervwel blij mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:03

Bij ons past er geen baal in, wij hebben netten ophangen waar in elk een paar plakken gaan.
Die van Equiculinair doet het trouwens het beste. Of nou ja, ze moeten er meer moeite voor doen. Nadeel is dat ze dus eerst uit de andere 2 eten die wat makkelijker gaan :')
Ze zijn best slim die paarden :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:15

Amanda schreef:
Paard natuurlijk heeft ook niet alle wijsheid in pacht :)

Ojajoh: zonde is dat. De mijne is juist afgevallen door de verhuizing.
Is het een optie om onbeperkt in slowfeeders aan te bieden?

die heeft ze al ;)
zowel buiten als op stal

maar ze ging van verdeeld hooi, en in groepsverband als laagste in de rang (en aantal uren zonder) inclusief 24/7 buiten dus kou = verbranding
naar rustig alleen eten en onbeperkt, en een warme stal met dik stro

de "schade" valt wel mee hoor, maar daar waar ze eerst zelfs begon in te vallen , is ze nu weer iets voller
maar zodra de hoefschoenen er zijn gaat ze weer volop aan het werk voor de kar! :j
vond gezondheid voor haar op de rest van het lichaam iets belangrijker dan het beetje bollere buikje

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:18

Ja, dat absoluut :j
Dat buikje gaat er wel weer af.