[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:19

(Vrijwel) onbeperkt ruwvoer geven is de eerste stap om een paard op gewicht te krijgen of te houden, pas als dat niet meer werkt ga je verder sleutelen. Als het paard meer dan een uurtje zonder staat is het nog niet onbeperkt genoeg.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:40

Ja tot ik ging verhuizen hadden ze onbeperkt, maar nu weer op stal staat *bewust gekozen vanwege de modder* Hij wilt het niet onbeperkt, ;) ik heb daar niks over te zeggen tegenwoordig is bijna nergens meer

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:10

Dan voer je het zelf bij met aangekocht ruwvoer of betaal je extra voor meer voer van de stalling zelf. Dat moet je met brokken toch ook. Maar als dat echt geen optie is zou ik met ruwvoervervangers gaan werken.

Je kan bijvoorbeeld bietenpulp bijvoeren, ook voor Pablo is 3kg ongeweekt (wel geweekt voeren! en wegen, 1 voerschep is zelden 1kg) geen probleem. Daarnaast kan je Hartog grasmix of compact gras bijvoeren, dit mag hij in principe onbeperkt. Hartog luzernemix niet meer dan 1.5kg of je moet het gaan compenseren met zemelen (0.5kg zemelen per kg luzerne of 0.25kg zemelen per kg bietenpulp).

Een mooi krachtvoer waar veel paarden van aankomen is Pure Feed Condition. Daarnaast kan je ook olie toevoegen aan zijn rantsoen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:34

Bietenpulp is hier echt geen optie dat eet mijn paard echt niet, ;)
Ja pablo is lastige eter hij eet heel veel niet heb ook eeuw over moeten doen wat hij wel eet en normaal eet ;)

En wat ik al zeg hij mist heel veel spieren waardoor hij dunner lijkt, :) dus nu hij 1 kilo muslie krijgt & 1 kilo Biks en train hem weer ook dresuur matig vind ik hem wel dikker tonen

Je kan gewoon hooi pakken, ik ben meestal na 4 uur en gooi ik nog een hele plak in als ik weg ga ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:38

Ik weet hoe een onbespierd paard eruit ziet, hoe een mager paard eruit ziet en hoe een onbespierd mager paard eruit ziet. Hij neigt toch echt naar het laatste.

Hoeveel is een plak hooi? Probeer het eens te wegen. Is het van een klein pakje of een groot pak?
Krijgt hij 1kg muesli of krijgt hij 1 schep muesli?
Idem dito voor het biks?
Wat voor je precies aan biks en muesli (merk en type) en waarom kies je hiervoor?

Ik probeer een beeld te vormen van hoe het nu is zodat ik beter kan helpen met hem terug op gewicht krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:11

nou wil ik niet bijdehand doen...maar op de foto hierboven is ie toch niet zo mager..?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:38

Hij is nog niet zeer mager en voor een sportpaard dik in de spieren zou dit prima kunnen zijn. Maar die heeft hij niet. Hij heeft nu weinig reserves en dat is niet handig. Ook moet de winter nog beginnen, dat neem ik ook mee als ik een paard mager noem. Hij is een 3-4 op een schaal van 1-9. Daarbij is voor een atleet een 4-5 goed en voor een recreatiepaard een 5-6 goed, soms zelfs een 7 als ze erg onbespierd zijn.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:10

Wij zijn jaar uit de running geweest waardoor we zelden getraind hadden. waardoor ik sins november een beetje oppakte en nu train ik hem weer volop. Van stal krijg hij biks geen idee welke, en ik geef zelf care for life muslie.

En hoeveel hooi ik weet het niet zit niet 24/7 op stal om te kijken wat en wanneer en hoeveel hij krijgt ik ga er vanuit dat hij het krijgt
Gooi als weg ga flinke berg in

Zal vanaaf wel even een betere foto maken, en hier plaatsen. En dan 1 met paar maanden terug

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:52

Zo is hij nu :

Afbeelding

Zo is hij eerst :

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:00

Op deze foto is hij niet mager, mogelijk iets schraal (eigenlijk vind ik hem op de onderste foto dunner ogen), maar ik kan het hier niet goed inschatten. Ik zou bij hem beginnen met meer hooi geven, eventueel vanuit een net en wat olie over zijn voer (50-100mL, rustig opbouwen). Waarom heb je gekozen om care4life te voeren? Als je een natuurlijk krachtvoer wil voeren met wat meer energie (kcal) dan zou ik gaan voor Pure Feed Condition.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:28

de onderste was al een oudere foto, de bovenste is van vandaag ;)

Ik had hier voor gekozen omdat de dierenarts het toen zei, Ja eerst speeidibeet maar dat At hij niet,
Dit is was hij eet, Ollie doe ik al over heen ;)
Meer Hooi als nu is geen optie, ik pak nu al redelijk veel bij ;) en iets op stal leggen pak iedereen er van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:31

Ik heb de ervaring dat paard totaal niet aankwam van Care4life.. Dus persoonlijk zou ik wat anders gaan proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:46

Mijne trok pas goed bij toen ik speedibeet gaf. Hij is nu weer ronder en ga d'r nu mee stoppen en over op optiform en muesli en evt wat olie.
Nu vooral spieren erbij..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:50

Hoeveel olie doe je er overheen? Een klein scheutje is niet voldoende namelijk. Ik gebruik zelf de doseerdopjes van Robijn klein en krachtig als maatbeker.

Hooi hoeft niet van de stalling te zijn, je kan het zelf ook aanvoeren als ruwvoervervanger. Je bent gestopt met lezen bij de bietenpulp geloof ik, maar er stond nog meer in die post:

Citaat:
Daarnaast kan je Hartog grasmix of compact gras bijvoeren, dit mag hij in principe onbeperkt. Hartog luzernemix niet meer dan 1.5kg of je moet het gaan compenseren met zemelen (0.5kg zemelen per kg luzerne of 0.25kg zemelen per kg bietenpulp).

Heb je trouwens alleen speedibeet geprobeerd of ook gewone bietenpulp? Want er zijn best een hoop paarden die speedibeet niet lekker vinden maar gewone bietenpulp wel, dat is namelijk zoeter.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:52

Ik heb van alles geprobeerd, ;) Ja slobber gewoon eet die en nu dit als muslie,
Ik heb ook geen zin om steeds na 2 maanden weer iets anders te poberen ;) lijkt me ook erg slecht ;)
50 Ml als Olie

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:59

Dit was mijn paardje toen ik heb een maand had (ongeveer), nu een jaar geleden.
Afbeelding

En dit is een foto van hem enkele maanden later.
Afbeelding

Voorlopig geef ik hem bietenpulp: 150g ongeweekt, (wordt natuurlijk geweekt voor ik het hem geef ;))
lijnzaadolie: 40ml
2kg voer (zou nog eens moeten kijken wat er juist allemaal in zit)
onbeperkt ruwvoer en weidegang.

Ik merk dat hij tegenover het begin dat ik hem heb al veel verbeterd is, niet zozeer in het verdikken maar zijn vacht is veel minder dof en ook is hij een stuk levendiger geworden.
Hebben jullie tips van voeding wat ik hem nog kan geven, of ligt het eerder aan het gebrek van bespiering?

(zal nog een foto trekken van hoe hij er nu bijstaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:01

Veel meer bietenpulp :) 150 gram zet echt geen zoden aan de dijk je moet dan 2/3 kg ongeweekt gaan voeren!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:47

Yvank_ schreef:
Veel meer bietenpulp :) 150 gram zet echt geen zoden aan de dijk je moet dan 2/3 kg ongeweekt gaan voeren!

Jep dit klopt en ja het is echt heel veel als je het weekt.

iesie12

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:38

Mijn shetlander vermagerde ineens heel sterk. Ik had haar toen net. Hierna bleek dat haar gebit nniet goed was en na bloedonderzoek bleek ze cushing te hebben.
Ik heb haar onbeperkt ruwvoer gegeven. Speedibeet en meusli en een scheutje olie voor de opkikker zeg maar.

We zijn nu een dikke twee maand verder. De medicatie slaat aan en ze komt weer aan. De speedibeet is vind ik een echte aanrader als je er snel wat aan wil krijgen. In combinatie uiteraard met de juiste aanvulling. Dat is iets wat je echt een beetje moet proberen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:18

Oef, de mijne staat weer goed :D. Verandering van stal heeft haar deugd gedaan. Nu kan ik zelf beslissen wat erin gaat...

Ze krijgt nu 2x daags een halve schep Sportmix Zero, onbeperkt hooi door slowfeeder en een halve emmer Zupa of Seniores Priores. Dit hooi neemt ze veel beter op dan op de vorige stal, dat heeft echt zoveel effect!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:42

Aangezien ik toch wel benieuwd ben hoe de ervaringsdeskundigen er tegen aankijken wil ik toch mijn casus delen.

Ik heb een 7 jarige connemaramerrie. Type ras geef maar niet teveel ze worden snel vet. Die van mij echter niet. Ze is inmiddels ruim een jaar in mijn bezit. We begonnen met 2 x 1/4 basisbrok pd en veel ruwvoer. Overdag op de paddock onbeperkt. Zij kreeg een extra portie op stal en dan in de avond nog een flinke hoeveelheid. Extra portie in de middag is gestopt, omdat zij dit door haar stal begon te smeren.

Vorig najaar hebben we de brok opgehoogd naar 2 x 0,5 kg basisbrok pd. Daarbij wilde ik graag luzerne voereb. Grove luzerne gaat, maar madam blieft enkel en alleen kleine porties en ook niet te vaak. Ze laat het gerust in haar voerbak liggen. Luzernebrokjes geprobeerd en die vond ze ronduit smerig. Ze liet ze, ook gemengd met ander voer wat ze wel lust, gewoon in haar bak liggen. Daar lag op den duur voor 2/3 luzernebrok in. Hiermee gestopt.
Basisbrok opgehoogd naar 2 x 3/4 schep en wat muesli + grove luzerne. Dit ging vrij redelijk. Muesli is nu op en brok opgehoogd naar 2 x 1 schep en wat luzerne. Nunlaat ze wederom de helft van haar eten liggen en begint ook weer hooi te smeren.

Qua conditie is ze niet zo zeer mager, maar wel kaal id bespiering die moeizaam bij trekt. Ze mag er nog wel 50 kg spier bij krijgen. Verder is ze vrolijk, barst vd energie. Medisch gezien helemaal in orde, tanden zijn goed. Ze loopt gemiddeld 4-5 x pw. Voornamelijk dressuurmatig en sindskort gestart met puppy springles.

Ze lijkt wel een kleine eter met een zeer beperkte smaakvoorkeur. Ze vindt het eten al snel niet lekker meer wat uitproberen niet aantrekkelijk en een dure hobby maakt. Ze laat het rustig liggen of spuugt het als een lama uit. :+

Iemand nog briljante ideeën? :))

Enige wat ik zelf op dit moment kan bedenken is overschakelen naar bijv. Een merriebrok met meer eiwit of een hoogwaardige brok/ muesli met veel meer energie per kg waardoor ze niet van die grote porties hoeft te eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:35

Als ze moeilijk met bespiering is zou ik ook bij een goed krachtvoer gaan zoeken. Zou PAVO topsport een idee zijn?

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:52

mijn merrie was echt rond toen ik dr kocht.. maar ze stond dan ook al 3 jaar op koeiengras hele dagen en kon onbeperkt hooi eten...
nu staat ze nog maar 6 uur buiten.. dat is vergeleken met veel stallen in de omgeving al veel..
en krijgt nu 2x per dag hooi, hoeveel kg weet ik niet.. dit doet de stal eigenaar.. ik heb al aangegeven dat ze meer nodig heeft en hij geeft haar nu dus meer.

ik vond t in begin wel fijn dat ze wat afviel.. ziet er net wat atletischer uit.. maar nu zijn dr ribben goed zichtbaar en dat vind ik helemaal niks!
Ik heb t al een poos geprobeerd met bietenpulp, extra lucerne, muesli en sumerfit koeken maar kan niet zeggen dat het helpt...
mais enz ga ik niet meer doen want daar reageert ze op in de vorm van schuren...
ben niet de rijkste en ze vreet me letterlijk arm...
Hoe krijg ik haar nou op een mooi gewicht zonder tig soorten duur voer te geven steeds :s
Ik rij haar max 2,3 keer per week verder heeft ze vrije dagen en losgooien, longeren tussen t rijden in.. dus niet erg intensief..
staat onder een warm deken dus ook daar verliest ze haar energie niet aan...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:43

Eigenlijk heel simpel en goedkoop; meer hooi voeren. Waarschijnlijk krijgt ze gewoon te weinig om goed op gewicht te blijven. Goed en voldoende hooi is echt heel belangrijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:23

DebbieNL schreef:
mijn merrie was echt rond toen ik dr kocht.. maar ze stond dan ook al 3 jaar op koeiengras hele dagen en kon onbeperkt hooi eten...
nu staat ze nog maar 6 uur buiten.. dat is vergeleken met veel stallen in de omgeving al veel..
en krijgt nu 2x per dag hooi, hoeveel kg weet ik niet.. dit doet de stal eigenaar.. ik heb al aangegeven dat ze meer nodig heeft en hij geeft haar nu dus meer.

ik vond t in begin wel fijn dat ze wat afviel.. ziet er net wat atletischer uit.. maar nu zijn dr ribben goed zichtbaar en dat vind ik helemaal niks!
Ik heb t al een poos geprobeerd met bietenpulp, extra lucerne, muesli en sumerfit koeken maar kan niet zeggen dat het helpt...
mais enz ga ik niet meer doen want daar reageert ze op in de vorm van schuren...
ben niet de rijkste en ze vreet me letterlijk arm...
Hoe krijg ik haar nou op een mooi gewicht zonder tig soorten duur voer te geven steeds :s
Ik rij haar max 2,3 keer per week verder heeft ze vrije dagen en losgooien, longeren tussen t rijden in.. dus niet erg intensief..
staat onder een warm deken dus ook daar verliest ze haar energie niet aan...

heb je een foto van haar?Ze is wel goed ontwormd?