[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:23

Het ging om omega olie voor de vacht, dat zit niet of heel weinig in het voer dat jij noemt.
Je kunt ook gewoon omega olie over het voer gieten, dan ben je er ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:24

Hij glimt je tegemoet!

Jim gaat ook eindelijk weer afvallen na de zomer. Helaas kom ik niet zoveel aan rijden toe als ik zou willen. Ik heb geen licht in de bak en nu met mijn nieuwe baan red ik het niet meer voor het donker. Zondag gaan we verhuizen naar een nieuwe stal, met licht in de bak. Dus dan kunnen we ook doordeweeks weer wat meer doen.

Maar ik klaag niet, het gaat langzaam, maar er gaat gewicht af *\o/*
Geen glimworm, want hij is geschoren. Maar wel veel appeltjes.
Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:20

Mijn pony doet het enorm goed op metazoa en ruwvoer,is flink afgevallen. Maar.....wil nu toch wel heel graag iets toevoegen. Ook omdat ze meer werkt en ik het idee krijg dat ze nu blijft afvallen en dat wil ik niet, nu ruim 80 kilo voor m'n 1,01m pony vind ik meer dan zat en haar flanken vallen in.
Ze.krijgt ruwvoer onbeperkt zowel overdag als avond en nacht.
Ik dacht zelf aan een muesli voor "na het werk"
Maar uiteraard geen suikers enz, anders kan ik net zo goed van dr metazoa af stappen. Wat raden jullie aan?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:22

Hier begint ponylief langzaam af te vallen, al is haar buik nog behoorlijk rond en gezond.
Maar langzaam gaat die er hopelijk ook af :) .

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:36

Ojajoh denk dat iedereen hier jaloers op je zal zijn haha. Ik zou zelf dan voor een melassevrije muesli gaan, bijna ieder merk heeft daar wel 1 of 2 varianten van. Ik geef ook een klein beetje muesli aan mijn merrie, voornamelijk omdat ze anders d'r metazoa niet eet xD. Ik varieer daarin, iedere x een andere zak, ook omdat ze te lang achter elkaar hetzelfde voer op een gegeven moment niet meer opeet xD. Voer momenteel havens natural balance, volgende zak wordt pavo care for life

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:26

Ojajoh schreef:
Mijn pony doet het enorm goed op metazoa en ruwvoer,is flink afgevallen. Maar.....wil nu toch wel heel graag iets toevoegen. Ook omdat ze meer werkt en ik het idee krijg dat ze nu blijft afvallen en dat wil ik niet, nu ruim 80 kilo voor m'n 1,01m pony vind ik meer dan zat en haar flanken vallen in.
Ze.krijgt ruwvoer onbeperkt zowel overdag als avond en nacht.
Ik dacht zelf aan een muesli voor "na het werk"
Maar uiteraard geen suikers enz, anders kan ik net zo goed van dr metazoa af stappen. Wat raden jullie aan?

Waarom verhoog je de metazoa niet? Ik geef ruwe spelt bij. Is wel een stuk goedkoper dan de metazoa

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:02

Kijk eens naar de Marstall muesli's, daar zitten hele fijne tussen. Ik voer zelf Optimal met magnesium bij. Maar een handje per keer. Maar dat geeft net wat extra's in de spieropbouw. Zit wel melasse en suikers in, maar ik voer niet zoveel dat je daar last van hebt. Vito en Faser light zijn versies zonder melasse en granen. Cavalor Fiber Force is ook een fijne.
Je kan ook lijnzaadolie over de metazoa doen. Dat helpt ook.

Jim komt ook weer in conditie *\o/*
Geen recente foto, maar wel een filmpje van donderdag van mijn arabier in haflingerverpakking :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:06

Ik lees goede berichten over de mash & mix van cavalor, een slobber die zeer geschikt is voor na het werk, licht verteerbaar, en met elektrolyten. Iemand daar ervaring mee? Klinkt als ideale aanvulling voor na het werken

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:11

Ik ben ook nog wat aan het rondkijken voor iets na het werken dus ik volg even.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:30

ik ben pas overgegaan op onbeperkt hooi en haysters healthy herb super brok plus. hele fijne ervaring. Mijn paar deet alleen wat hij nodig heft en niet meer. laat ook regelmatig zijn krachtvoer liggen en eet alleen zijn portie hooi. hij is niet te dik maar te dun.

een ransoen op alleen hooi en de weidebrok van hayster healthy herbs inclusief ene liksteen zou meer dan voledoende moeten zijn voor menig paard.

www.voergezond.nl

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:16

Ik heb die slobber. Het ruikt naar groentesoep :+
Ik geef het maar 1x in de week hooguit, door de gekookte lijnzaad.
Als aanvulling geef ik liever een goede muesli. Marstall Faser light of Vito vind ik dan fijner bijvoorbeeld :j

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:16

Het afvallen bij Amigo gaat goed! Je begint nu wel te zien hoe weinig spieren hij eigenlijk heeft. Hij ziet er gelijk weer een stukje ouder uit, maar dat mag ook wel als je bijna 25 bent!
Als hij zijn buik aanspant zijn zijn ribben licht zichtbaar, als hij dat niet doet totaal niet zichtbaar. Vetophoping boven de staart/kont is weg en de ruggengraat ligt niet meer dieper. Zijn hals begint er ook weer beter uit te zien! Hier 2 fotos :)

Afbeelding

Afbeelding

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:12

Wat vinden jullie?

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:36

Zó! Mooie fjord! Bij die van mij lijkt het nog nergens op. Heeft net 2 maanden stil gestaan en dat zie (en voel) je. :(

Dus we zijn weer begonnen met de trainingen. Eens kijken wat het dit jaar doet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:31

Mijne is ook niet zo netjes in model samblabla hihiAfbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:03

karev: oeps :P
Samblabla: mooi! paard lijkt er ook tevreden mee
Zyffah: gaat goed
Amanda: tof filmpje van Jim. Vind jouw haflinger echt twee kanten hebben, als hij dik is en slank. Totaal twee verschillende haflingers

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:06

Niet heel slank. Ben er wel oke hoe ze nu is :) niet streng diëten, wel erg opletten, niks extra's en zoveel mogelijk beweging:
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:24

Zyffah: voor oudere paarden vind ik het altijd lastig. Heb toch liever dat ze wat voller de winter in gaan zodat ze wat reserves hebben. Hij glimt wel mooi zeg!

Samblabla: mooi slank, maar niet heel bespierd volgens mij.

Karev :=

SIEMxFUNNY: ja bizar he. Jim heeft echt een zomer en winter uiterlijk. Dramatisch met een zadel overigens. Heb nu een speciale pad voor de winter omdat zijn zadel gewoon echt te groot is.
Jouw tink ziet er prima uit trouwens. Mag voor het mooie achter wel iets breder en bij de schouders nog wat minder. Maar ik zou er ook zeker tevreden mee zijn!

Jim staat sinds 20 december op een andere stal. Ook weer onbeperkt hooi, maar nu in slowfeeders met kleine mazen. Hier word ik erg blij van :j
Wel heel de dag kunnen eten, maar het kost wat moeite :D
We hebben sinds het weekend kuil. Wel aardig droge versie, meer richting voordroog. Het is om te proberen, ik ben heel benieuwd wat het gaat doen. voorlopig mengen we het met hooi, we leggen het uit zodat het nog wat kan drogen. Wat is jullie ervaring met kuil?

1 van de slowfeeders:
Afbeelding

Jim de dag na de verhuizing
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:28

@amanda, dat klopt ik zit in een dipje de laatste maanden en rij maar 1 keer in de week helaas. Ben wel van plan dit weer op te pakken. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:30

Oh dan komt het wel weer goed als je weer wat fanatieker kan worden :j
Is ook een modern type of niet? Dat ziet er ook alweer anders uit dan die buffel van mij bijvoorbeeld :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:49

Hier is de ervaring met kuil niet zo goed. Veel pony's gaan ervan aan de dunne. Het is vooral koeienvoer, imo niet geschikt voor paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:50

Dit is geen natte kuil he. Wel echte paardenkuil, maar een drogere variant. Die natte koeienkuil kunnen veel paarden niet hebben.
Mest is nog steeds mooi stevig.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:07

Geen idee of ze een ouder of moderner type is. Ze is wel best fijn als ik zo afentoe de foto's bekijk. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:00

Hier ook geen goeie ervaring met kuil. En dat was ook droge paardenkuil. Veel te rijk en veel darmproblemen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:55

Ik ben ook bezig met mijn fjordje, maar er is nog veel te verbeteren. Trailer aangeschaft dus kunnen meer km maken binnenkort.

In april
Afbeelding

Afgelopen weekend
Afbeelding