Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:11

Apart de vito zorgt bij ons juist voor minder jeuk en schilfers

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:22

heb de procaval gebuikt nu niet meer nodig maar ze vondt het erg lekker en mooi spul.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:31

ik voer al 1,5 jaar de vito aan mijn eczemer met zeer duidelijk verschil !

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:15

Wie van jullie kan mij helpen/advies geven. Heb een 15 jarige haflinger die recreatief gereden wordt.
Ze krijgt meerdere dagen per dag hooi en geef haar een kwart brok bij per dag met marstall force.
Nu staat er op de emmer van force dat een pony 20-50 gram per dag moet hebben.
Wat adviseren of geven jullie? Ze krijgt dus echt maar een klein beetje brok zodat ze de force beter en makkelijker op eet. Heb Marstall zelf al gemaild een tijd terug maar hier helaas niks op terug gehoord.
Misschien dat een van jullie mij kan helpen met het kiezen van de juiste hoeveelheid!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:38

Ik voer zelf ongeveer 30 gram aan mijn volwassen D-pony's van de Force.
Mijn jonge pony krijgt meer.
Momenteel voer ik het voor de jonge pony door een beetje brok, de andere twee door Spillers Happyhoof.
Maar ik zit er over te denken om Procaval te gaan gebruiken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:52

Ik geef 50 gram aan fjord, nrps en newforest d ponys, mijn e ponys en paard krijgen dat ook samen met halfje havervrij.
Ik voer t door wiesencobs.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:34

ik geef ook 50 gram voor tinker

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:20

Ik geef ook 50 gram aan mijn appaloosa, in combinatie met de western.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:48

Ik geef 90 gram force samen met corn

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:48

ik geef 50 gram force aan mijn D pony samen met de vito!

mijn pony had na de zomer ( toen voerde ik nog geen vito ) ook mok, maar nu helemaal niet meer! hij vind het ook heerlijk! ruikt helemaal naar de knoflook als ie gegeten heeft :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:04

Ik ben weer over op de corn, net 1 zak op. Geef het gemengd met basisbrok van havens. Zonder de corn heeft ze slappe mest, vieze staart en laat scheten waarbij het water eruit loopt. Dit al bij dag 2 zonder de corn!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:25

Vandaag Evert de voedingsdeskundige bij mijn IR paard gehad, moet zeggen heb erg prettig en goed avies gekregen. Ik ga mijn paard in de komende drie weken overzetten op hun nieuwe voor de condicion. Op zijn advies ook al heb ik een KWPN'er en geen Liberisch ras. Hij gaf aan zelf ook zijn eigen dressuurpaarden dit voer te geven. Moet zeggen het voer zit er mooi uit, en. klinkt goed met de toevoeging van extra aminozuren en omega. ik houd jullie op de hoogte

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:27

kreeg gisteren compliment van mijn fysio/osteo dat mijn pony er zo goed uitzag ( ondanks zijn verharing )

ze vond hem al minder dik en super glanzen

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:33

ik geef een halve kg ijslander robuust en 20 gram force aan mijn Haflinger
op advies van marstall

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:02

Ik ben inmiddels 2 dagen begonnen met de eczeem musli bij te voeren, maar ze vind het niet lekker en eet niet alles op. Wordt dit nog beter of kan ik er dan maar beter weer mee stoppen??

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:00

Ik ben gestopt met Marstall (western) het werd me te duur, ze staan weer op Pavo basis brok. Paarden zien er niet anders uit en scheelt mij 8 euro op een zak van 20 kg

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:36

Iemand hier nog een tip voor me wat ik kan gaan voeren?
Gaat om een 5 jarige tinker kruising ruin ( 3/4 tinker, 1/4 volbloed ) die wat meer energie zou mogen hebben. Energie is snel leeg, en tweede dag werken is hij niet vooruit te branden, terwijl hij zo hard niet werkt +- half uur waarvan de helft draf en de helft stap. Hij wordt pas doorgereden dus ook geen ingewikkelde oefeningen.

Hij staat nu 24/7 buiten in een korte wei, krijgt 3 x daags voordroog waarvan ze ongeveer 2 uurtjes per keer eten en 1 x daags krijgt hij daar een voerschep basisbrok bij gevoerd vanuit stal.
Ik geef 1 x daags 1 schep ijslanders musli met een schep wiesen fasern erbij.
Dit krijgt hij nu sinds 9 weken en merk dat zijn energie steeds minder wordt, als is het van nature wel een " ik ben liever lui als moe " paard.
Hiervoor stond hij op een stal waar hij nu in de winter voornamelijk binnen stond. 1 x daags kwam hij een half uur in stapmolen of paddock, tenzij het droog weer was dan kwamen ze max 4 uurtjes op de wei. Hier kreeg hij 2 x daags een halve schep basisbrok gevoerd en marstall force bijgevoerd voor de vitaminen. Hier had hij veel meer energie maar natuurlijk ook omdat hij minder buiten kwam. voordroog kreeg hij 2 x daags ongeveer een uur, anderhalf uur mee bezig, verder stond hij op stro.

Denk nu dat dit voer misschien toch niet voor hem geschikt is, iemand ander alternatief?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:14

Heb een beetje hetzelfde probleem als twinducklin. Mijn Fjord van bijna 4 jaar is aadslui en niet vooruit te branden met werken. De eerste 10-15 minuten gaan nog wel, maar dan begint ze moe te worden en is niet vooruit te branden. Conditie opbouwen wordt aan gewerkt, maar dat is lastig met een paard wat niet wil lopen. Waarom zou je ook haast maken als je op je dooie akkertje ook thuis komt }:0
Ken dit totaal niet, heb altijd Fjorden gehad die meer het karakter van een arabier hadden ;) . Ze is verder goed gezond, heeft altijd al het 'ik maak me niet druk karakter' gehad. Je kunt er vuurpijlen naast af steken, daar doet ze niets op uit. Echt een ontzettend bomproof paard, maar er mag wel wat meer power in :))
Ik voer momenteel een goede kwaliteit voordroog (het is hier volop winter, dus totaal geen gras tot hun beschikking), ze krijgen ongeveer 15 kilo per dag. Droge stof gehalte is ongeveer 80% en zeer laag eiwit gehalte. Daarnaast krijgt ze dagelijks 100 gram Marstall Force. Ze heeft enorm veel aanleg om dik te worden en krijgt alleen een bodempje Marstall Isi Robust op de dagen dat ze aan het werk gaat (momenteel ongeveer 3-4 x per week).
Ben nu aan het rondkijken en kom uit op de Marstall Turnier, voor de snelle energielevering. Het is vooral belangrijk dat er niet teveel omega vetzuren in zitten die ze kan opslaan als reserve, de corn is dus naar mijn idee te 'vet'.

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:53

Wanja, jij denkt helemaal niet verkeerd. je zou inderdaad de Marstall Turnier ( Concours) kunnen gaan voeren. De Corn is inderdaad vetter en niet voor ieder paard geschikt.
Ook voor Twinduclin zou de Turnier niet geheel en al ongeschikt zijn. Misschien is het nog even te heftig en zou je eerst kunnen proberen op de Havervrij of Complete ( zonder haver) over te stappen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:55

Ik zou ook naast het advies wat je hier opvraagd, advies opvragen bij de marstall en uitleggen waar je problemen liggen. Mijn ervaringen zijn heel positief en daarnaast wil ik wel opmerken dat als je pony lui is wat ze van nature kan zijn dit ook kan duiden op niet genoeg brandstof/energie om te lopen

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:15

Thanks Mirim! Ik denk dat ik gewoon eens een zak Turnier ga proberen, eens kijken hoe ze het daar op doet :)
Chesss: dat was ook mijn gedachte, waarschijnlijk heeft ze gewoon geen 'snelle energie' beschikbaar omdat we voorzichtig zijn met voeren (omdat ze aanleg heeft om dik te worden), ze heeft wel reserves maar dat is meer de 'langzame energie' vetten e.d. en die wil je juist weer niet snel verbranden omdat je daarmee de lever weer enorm gaat belasten. Dacht zelf ook dat het voer iets moet bevatten waarmee je die spieren op een juiste manier van 'eten' voorziet, dus snelle suikers uit granen en vitamine E.
Ik laat het jullie het effect weten! Ben zo tevreden met Marstall, wil eigenlijk niets anders meer voeren :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:25

Maar nu zie ik dat jij in Zweden woont :) Is daar een Marstall leverancier/ dealer/ verdeler? Of bestel je het hier in Nederland of Duitsland? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :o
Ik weet van iemand met een trainingsstal voor dravers in Zweden die ook heel graag Marstall voert, maar het is hem veel te duur om het daar te laten komen. Vandaar eigenlijk...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:47

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ga anders aan kijken voor complete, eerst mengen of kan ik gewoon overschakelen omdat het dezelfde leverancier is?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:57

graag gedaan ;-)
er is ook een topic over kokosolie bijvoeren aan je paard heeft veel positieve effecten ook qua glucosespiegel en het verbruiken/verbranden van vetten misschien is dat ook nog van toegevoegde waarde voor je paard.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:16

mirim schreef:
Maar nu zie ik dat jij in Zweden woont :) Is daar een Marstall leverancier/ dealer/ verdeler? Of bestel je het hier in Nederland of Duitsland? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :o
Ik weet van iemand met een trainingsstal voor dravers in Zweden die ook heel graag Marstall voert, maar het is hem veel te duur om het daar te laten komen. Vandaar eigenlijk...

Ik koop mijn voer altijd hier:
http://www.horsewealth.com/se/marstall/ ... ad-7355071
Zij zijn leverancier van Marstall in Zweden, maar het klopt wat je zegt, er is inderdaad moeilijk aan te komen. Deze zit in Gävle, meeste leveranciers zitten in zuid-Zweden en ik woon toch in midden/noord Zweden. Ik betaal dan ook behoorlijk wat vrachtkosten (omgerekend 62 euro), bestel dus ook meestal 10-20 zakken tegelijk. Per zak kost de Isi Robust 255 kronen (ongeveer 28,50 euro), maar ik heb het er graag voor over :)