Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MachoPablo schreef:Mijne Is weer afgevallen pff wat moet ik toch geven om gewoon dik te houden
Ben nu aan omscholen van buitenrij Den naar dresuur Max 3 kwartier
En soms 1 uurtje buiten rijden krijgt 1 kilo bix en 1 kilo car for life en 2x per dag hooi en gewoon 24/7 buiten op de wei en met slecht weer snachts op stal
Bommeltje_ schreef:Ik heb ook even een vraag hier
Mijn 3,5 jarige Friese ruin komt over een paar dagen naar huis. Nu was hij erg schraal een paar maanden geleden en is nu heel netjes aangekomen. Nu wil ik hem naast de dagelijkse hoeveelheid voordroog die hij gaat krijgen ook ondersteunen met een goede brok of iets. Nu wil ik er eigelijk geen kilo's krachtvoer ingooien want hij gaat nog niet echt aan het werk, maar ik wil hem wel graag netjes op gewicht houden en als het kan nog iets laten aankomen. Wie heeft er een idee? Ik kreeg al seniores als tip, maar ik weet niet of dit het juiste is.
Rohol schreef:De beste wensen allemaal!
Een tijdje niet in het topic gekeken, was een goed teken. Cach bleef goed op gewicht. Helaas nu het hier de afgelopen dagen toch kouder wordt, begint het van voor af aan. Mevrouw begint spontaan weer af te vallen.
Per dag staat ze op 1,5-2 kilo 5-granenmix in combinatie met een vitaminekorrel. Ze krijgt 125 gr bietenpulp aangemaakt met water. 3x daags 2 kilo kuil en nog 1x 4 kilo hooi. We gaan iedere dag even een half uurtje grazen in het park en ze krijgt 4 keer in de week een halve kilo kruidenmuesli of slobber.
De 5-granenmix is op doktersadvies. Deze kan dus wel omhoog of omlaag bijgesteld worden, maar dit moet het hoofdvoer blijven. Zit er zelf over te denken om nog een luzerne brok bij te geven. Iemand andere ideeën?
Mizora schreef:Cach weegt zo'n 500kg toch? Ik zou bij bietenpulp in kg's gaan denken in plaats van in grammen, bij haar gewicht en ruwvoer is tot 2/3 kg helemaal prima. Anders zou ik er olie bij gaan voeren, ze weegt zo'n 500kg dus dan kan je rustig tot 250mL olie gaan opbouwen. Eventueel kan je er grasbrok of luzernebrok bij voeren als ze dat eet (ik gebruik zelf liever grasmix of luzernemix omdat dat echt niet geweekt hoeft te worden).
Maisvlokken zijn ook een mooi voer, maar het moet wel ontsloten mais zijn (van marstall bijvoorbeeld). Ik weet niet over hoeveel voerbeurten het krachtvoer nu verdeeld wordt maar gemengd met bietenpulp of luzerne kan je gerust 1.5kg krachtvoer (dus zonder bietenpulp/luzerne gerekend) voeren per voerbeurt. 2 of 3x een 0.5kg maisvlokken.
Yvank_ schreef:Rohol schreef:De beste wensen allemaal!
Een tijdje niet in het topic gekeken, was een goed teken. Cach bleef goed op gewicht. Helaas nu het hier de afgelopen dagen toch kouder wordt, begint het van voor af aan. Mevrouw begint spontaan weer af te vallen.
Per dag staat ze op 1,5-2 kilo 5-granenmix in combinatie met een vitaminekorrel. Ze krijgt 125 gr bietenpulp aangemaakt met water. 3x daags 2 kilo kuil en nog 1x 4 kilo hooi. We gaan iedere dag even een half uurtje grazen in het park en ze krijgt 4 keer in de week een halve kilo kruidenmuesli of slobber.
De 5-granenmix is op doktersadvies. Deze kan dus wel omhoog of omlaag bijgesteld worden, maar dit moet het hoofdvoer blijven. Zit er zelf over te denken om nog een luzerne brok bij te geven. Iemand andere ideeën?
Veel meer bietenpulp! Een kilo of 3 gaan geven.
Drico schreef:/@MachoPablo
Die van mij eet ook echt totaal geen pulp! Dan at hij de brokjes er tussen uit en liet de rest staan en begon dan aan zijn hooi
Hij krijgt nu de senior muesli van Cavalor, vitaminenkorreltjes en een klein handje gesneden mais (niet teveel omdat daar erg veel suikers inzitten en ze anders staan te springen haha) en daar valt die echt bijna op aan! Zo lekker vind die hetHij begint eindelijk ook wat meer vetjes te krijgen, vooral nog op zijn rug maar hoop dat het binnenkort ook meer op zijn ribben zit.
MachoPablo schreef:Mijne Is weer afgevallen pff wat moet ik toch geven om gewoon dik te houden
Ben nu aan omscholen van buitenrij Den naar dresuur Max 3 kwartier
En soms 1 uurtje buiten rijden krijgt 1 kilo bix en 1 kilo car for life en 2x per dag hooi en gewoon 24/7 buiten op de wei en met slecht weer snachts op stal