[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:28

Mijne Is weer afgevallen pff wat moet ik toch geven om gewoon dik te houden

Ben nu aan omscholen van buitenrij Den naar dresuur Max 3 kwartier
En soms 1 uurtje buiten rijden krijgt 1 kilo bix en 1 kilo car for life en 2x per dag hooi en gewoon 24/7 buiten op de wei en met slecht weer snachts op stal

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:52

SophiaStable schreef:
Iemand tips voor mijn haflinger? Hij is 4 jaar en heel dun ( Ongeveer 520 Kilo ), Ik geef hem dagelijks 7 KG ruwvoer, ( Mix voor haflingers van kramer ) En ongeveer 1,5 kilo oud met fris hooi.

veel meer fris hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:28

MachoPablo schreef:

En soms 1 uurtje buiten rijden krijgt 1 kilo bix en 1 kilo car for life en 2x per dag hooi en gewoon 24/7 buiten op de wei en met slecht weer snachts op stal

speedibeet of seniores priores.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:55

Bommeltje_ schreef:
Ik heb ook even een vraag hier :)

Mijn 3,5 jarige Friese ruin komt over een paar dagen naar huis. Nu was hij erg schraal een paar maanden geleden en is nu heel netjes aangekomen. Nu wil ik hem naast de dagelijkse hoeveelheid voordroog die hij gaat krijgen ook ondersteunen met een goede brok of iets. Nu wil ik er eigelijk geen kilo's krachtvoer ingooien want hij gaat nog niet echt aan het werk, maar ik wil hem wel graag netjes op gewicht houden en als het kan nog iets laten aankomen. Wie heeft er een idee? Ik kreeg al seniores als tip, maar ik weet niet of dit het juiste is.

Als hij goed op gewicht is zou ik een wat standaard muesli of brok voeren en dan aanvullen met een vitaminen en mineralen korrel zodat hij toch alles binnen krijgt wat nodig is als je niet veel krachtvoer wilt voeren :)

Die van mij staat nu een aantal weken op de 18+ van Pavo, plus elke dag de hoeveelheid Marshall Force en hij begint meer vet te krijgen! :)

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:12

Soms is het ene paard dunner als het andere, ik heb nesjmeea, die moet ik in haar box eten geven , anders gaat ze weer spelen. Ze lijkt wel een kleuter, geen tijd om te eten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:36

die van mij is gelukkig weer goed bijgetrokken! Hopelijk blijft het zo.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:35

Een aantal jaar geleden had ik me gemeld in dit topic omdat mijn pony maar niet aan wilde komen. Ik had van alles geprobeerd, maar niks hielp.
Uiteindelijk ben ik van stal verhuist, en nu loopt hij ergens waar hij de hele dag buiten kan lopen met onbeperkt ruw voer en krijgt hij 2 keer per dag een handje metazoa, het gaat nu beter dan ooit.
Mijn instructrice en stalgenoot heeft een bedrijfje die bezig is met magere paarden, maar ook paarden die andere problemen hebben in hun algehele conditie. Ze schrijft hier kruiden voor, en dit lijkt vaak ook goed te helpen. Wellicht is dit ook nog wat voor de mensen die al alles hebben geprobeerd etc.
Je hoeft er niks mee te doen maar dit is de website, wellicht hebben jullie er wat aan :)
http://www.horsecomplete.nl/content/27- ... secomplete

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:29

Speedibeet heb ik 2 maanden gevoerd maar hij eet het niet dan moet ik uur by gaan staan
En dan nog maar kwart leeg dan de rest aan ijslander gaf.
Heb ook onder 400 gram staan zodat die niet zyn best hoef te doen zich zelf warm houden.
Waarom heb zo lastig paard hahaha

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:36

Pas op dat je paard het niet té warm krijgt Macho, het is enorm warm nu en de aangename temperatuur van paarden ligt een stuk lager dan de onze. Hij kan nu ook juist enorm veel energie steken in het zichzelf afkoelen.. En als hij de SB niet eet is er geloof ik geen simpelere oplossing dan er van af stappen en wat anders gaan voeren :)*
Lisa fijn om te horen dat je pony het nu zo goed doet! Altijd leuk om succes-verhalen te horen :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 02:00

Geef nu al tijdje niet meer toen kouder werd is die weer zo ingevallen zei net al volgendjaar scheer ik hem niet meer Maar had nu gedaan voor zomerexceem van mijn mag die teddy zyn. Na care 4 life zeiden dat ze dikker van worden

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:18

De beste wensen allemaal!

Een tijdje niet in het topic gekeken, was een goed teken. Cach bleef goed op gewicht. Helaas nu het hier de afgelopen dagen toch kouder wordt, begint het van voor af aan. Mevrouw begint spontaan weer af te vallen.

Per dag staat ze op 1,5-2 kilo 5-granenmix in combinatie met een vitaminekorrel. Ze krijgt 125 gr bietenpulp aangemaakt met water. 3x daags 2 kilo kuil en nog 1x 4 kilo hooi. We gaan iedere dag even een half uurtje grazen in het park en ze krijgt 4 keer in de week een halve kilo kruidenmuesli of slobber.

De 5-granenmix is op doktersadvies. Deze kan dus wel omhoog of omlaag bijgesteld worden, maar dit moet het hoofdvoer blijven. Zit er zelf over te denken om nog een luzerne brok bij te geven. Iemand andere ideeën?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:22

zou de bietenpulp gewoon flink omhoog gooien. Van granen worden ze niet perse dikker.
en evt meer ruwvoer erin.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:31

Ik geef seniores priores en dat vul ik altijd aan met slobber. En ik geef zoveel als het moet.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:41

@MachoPablo
Die van mij eet ook echt totaal geen pulp! Dan at hij de brokjes er tussen uit en liet de rest staan en begon dan aan zijn hooi :=

Hij krijgt nu de senior muesli van Cavalor, vitaminenkorreltjes en een klein handje gesneden mais (niet teveel omdat daar erg veel suikers inzitten en ze anders staan te springen haha) en daar valt die echt bijna op aan! Zo lekker vind die het :) Hij begint eindelijk ook wat meer vetjes te krijgen, vooral nog op zijn rug maar hoop dat het binnenkort ook meer op zijn ribben zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:50

Cach weegt zo'n 500kg toch? Ik zou bij bietenpulp in kg's gaan denken in plaats van in grammen, bij haar gewicht en ruwvoer is tot 2/3 kg helemaal prima. Anders zou ik er olie bij gaan voeren, ze weegt zo'n 500kg dus dan kan je rustig tot 250mL olie gaan opbouwen. Eventueel kan je er grasbrok of luzernebrok bij voeren als ze dat eet (ik gebruik zelf liever grasmix of luzernemix omdat dat echt niet geweekt hoeft te worden).

Maisvlokken zijn ook een mooi voer, maar het moet wel ontsloten mais zijn (van marstall bijvoorbeeld). Ik weet niet over hoeveel voerbeurten het krachtvoer nu verdeeld wordt maar gemengd met bietenpulp of luzerne kan je gerust 1.5kg krachtvoer (dus zonder bietenpulp/luzerne gerekend) voeren per voerbeurt. 2 of 3x een 0.5kg maisvlokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:58

Rohol schreef:

Een tijdje niet in het topic gekeken, was een goed teken. Cach bleef goed op gewicht. Helaas nu het hier de afgelopen dagen toch kouder wordt, begint het van voor af aan. Mevrouw begint spontaan weer af te vallen.

Per dag staat ze op 1,5-2 kilo 5-granenmix in combinatie met een vitaminekorrel. Ze krijgt 125 gr bietenpulp aangemaakt met water. 3x daags 2 kilo kuil en nog 1x 4 kilo hooi. We gaan iedere dag even een half uurtje grazen in het park en ze krijgt 4 keer in de week een halve kilo kruidenmuesli of slobber.

De 5-granenmix is op doktersadvies. Deze kan dus wel omhoog of omlaag bijgesteld worden, maar dit moet het hoofdvoer blijven. Zit er zelf over te denken om nog een luzerne brok bij te geven. Iemand andere ideeën?

Veel meer bietenpulp! Een kilo of 3 gaan geven.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:59

Mizora schreef:
Cach weegt zo'n 500kg toch? Ik zou bij bietenpulp in kg's gaan denken in plaats van in grammen, bij haar gewicht en ruwvoer is tot 2/3 kg helemaal prima. Anders zou ik er olie bij gaan voeren, ze weegt zo'n 500kg dus dan kan je rustig tot 250mL olie gaan opbouwen. Eventueel kan je er grasbrok of luzernebrok bij voeren als ze dat eet (ik gebruik zelf liever grasmix of luzernemix omdat dat echt niet geweekt hoeft te worden).

Maisvlokken zijn ook een mooi voer, maar het moet wel ontsloten mais zijn (van marstall bijvoorbeeld). Ik weet niet over hoeveel voerbeurten het krachtvoer nu verdeeld wordt maar gemengd met bietenpulp of luzerne kan je gerust 1.5kg krachtvoer (dus zonder bietenpulp/luzerne gerekend) voeren per voerbeurt. 2 of 3x een 0.5kg maisvlokken.

Ze weegt 529 kilo, dus ze is al 100+ kg aangekomen in het afgelopen jaar :D Het weken van de luzerne is geen probleem, aangezien ik de pulp ook moet weken.. Olie is wel een idee ja, heb dat een tijdje gegeven maar dat was meer voor haar vacht. Werkt dus ook om aan te komen?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:59

Yvank_ schreef:
Rohol schreef:

Veel meer bietenpulp! Een kilo of 3 gaan geven.

3 kilo niet aangemaakte bietenpulp??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:03

Mijn paard kreeg om aan te komen 3 kilo ongeweekte pulp per dag ja en dan wat zemelen om de verhouding recht te trekken :) geweekt werd dat een heleboel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:04

Ja, 3kg niet aangemaakte bietenpulp is geen probleem, is qua energiewaarde ongeveer gelijk aan 5-6kg hooi of 3kg basisbrok.

Een scheutje olie is goed voor de vacht, maar een flinke plons olie (dus 250ml) is een fikse dikmaker. Het is qua energiewaarde ongeveer gelijk aan ¾kg basisbrok maar mijn ervaring is dat het harder aanzet.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:41

Oei hihi, dan kom ik aan met mijn 125 gram! Dan ga ik dat maar eens flink opschroeven :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:40

Ja daarom stelde ik dat gelijk al voor.
125 gram is niks als
Ze echt moeten bijtrekken..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:45

Drico schreef:
@MachoPablo
Die van mij eet ook echt totaal geen pulp! Dan at hij de brokjes er tussen uit en liet de rest staan en begon dan aan zijn hooi :=

Hij krijgt nu de senior muesli van Cavalor, vitaminenkorreltjes en een klein handje gesneden mais (niet teveel omdat daar erg veel suikers inzitten en ze anders staan te springen haha) en daar valt die echt bijna op aan! Zo lekker vind die het :) Hij begint eindelijk ook wat meer vetjes te krijgen, vooral nog op zijn rug maar hoop dat het binnenkort ook meer op zijn ribben zit.
/

Herkenbaar, :) nu ook voer ik 2 maande care for life :-) Mot die ineens niet meer ja als je met Biks miks,,, Zeikerd met ete echt zo drama ! :S maar hij mist heel veel spieren ook dus ga weer trainene op spieren en geef nu 1 Kilo muslie en 1 Kilo Biks, :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:02

MachoPablo schreef:

Ik weet dat het al weer even geleden is dat je dit schreef,maar vraag me toch af hoeveel 2x per dag hooi is..Als je paard geen gebitsproblemen heeft en goed kan kauwen moet je om je paard dikker te krijgen als eerste meer hooi voeren..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:05

Geen idee hoeveel kilo hooi

3x op een dag