[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:46

Gypsy schreef:
doemaar wauw, ik ben ook wel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. En hoe lang je er over hebt gedaan?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :D

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:49

Goed idee, SaraB, keus genoeg voor dat buikvet haha, zullen ze leuk vinden :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:11

Sorry laatste dagen erg druk geweest geen tijd gehad om op bokt te kijken.

Ik heb haar nu 2 jaar. Gekocht als een onbespierde te dikke pony die zich dik stond te vreten in de wei met weinig beweging.

Bij mij staat ze in het weide seizoen ook 24 uur op de weide. Wel met graaskorf om en deze accepteer ze prima. Als het gras schraal word dan zet ik haar zonder, maar voor 80% staat ze dan met masker op.

In de winter krijgen ze kuil en staat ze 24 uur in een groepshuisvesting (15 paarden)

Brok krijg ze gewoon simpele zo'n zak van € 10,-- weet het merk geen eens. Metazoa en nog zo'n andere vitamine brok heb ik ook weleens gegeven maar merkte eigenlijk 0 verschil dus dan ga ik niet moeilijk doen.

Daarnaast geef ik haar aardig wat beweging. 2 dagen staat ze wil stil, nouja stil ze kan de hele dag bewegen als ze wil haha.

Dat is het eigenlijk :)

Fabster

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:43

Mmmmm, jammer. Dat doe ik bij die van mij ook. En die gaat niet eens het gras op, want zelfs mét graaskorf was ze heel handig >;)

Die van mij heeft wel IR. Die van jou dan waarschijnlijk niet (gelukkig). Dan houden ze het vet extra goed vast, omdat de hele stofwisseling ontregelt is. Maar ik hoop ook nog zo n mooi resultaat te krijgen. We houden gewoon vol!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:39

Heb jij het laten testen Fabster? Verdenk mijn merrie er ook erg sterk van, maar aangezien er verder toch niets aan te doen valt zie ik niet direct het nut van IR testen. De moeder van mijn merrie heeft ook nog eens Cushing / ligt hormonaal aardig overhoop ik weet niet in hoeverre dat tegen werkt.
Vind het ook zo apart dat ze praktisch nooit zweet, ze staat dan te hijgen als een molenpaard maar zweten doet ze niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:39

Ik heb het laten testen, ja. Bij een algeheel gezondheidsonderzoek, toen ik haar nog niet zo lang had. Maar je ziet het direct aan haar. Vetbulten op haar kont, bij haar uier en wat eczeem. Maar dat heb ik aatdig onder controle, moet ik zeggen.

Dat je het weet, voegt inderdaad niet veel toe. meer dan je paard op een gezond dieet zetten, kun je toch niet doen (+ beweging natuurlijk). Waar ik wel op let is haar lever en darmen. Bij IR heb je opmdie vlakken ook vaak problemen.

Ik heb nu ook een pony staan, die elke keer als het winter wordt, leverklachten heeft en heel scheterig wordt. Soms heel sloom ook hij heeft dat weer een hele dikke manenkam, maar verder geen klachten. Toch verdenk ik hem er ook van. Maar die neem ik dan gewoon mee met het gexonde dieet. Alleen in de beweging moet ik meer doen. Het is een kinderpony, maar mijn dochter is toch niet zo gek op paarden als ik hoopte. Dus ben hem nu voor de kar aan het zetten. Aangezien het nogal een heethoifd is, wil ik dat wel zorgvuldig doen. Dus ik hoop na de winter met hem ook kilometers te kunnen maken.

Over dat zweten trouwens; die van mij zweet ik de zomer echt geen druppel. Maar inderdaad flink hijgen. Maar nu met deze temperaturen en de dikke wintervacht drijft ze bijna uit haar jas!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:49

Ik heb nu een maand een paardje.
Ze is te dik. Ook heeft ze een baby buik, wat het een beetje vertekend (bevallen begin augustus). Maar vet rolletjes zitten er zeker

Afbeelding
Ruim een maand geleden (22 september)

Afbeelding
Vorige week.

Ze gaat nu veel meer beweging krijgen. Ben benieuwd hoe het ze zal veranderen!

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:16

Gaat de goede kant op bij mij! Hij is zo goed als gewend aan zijn nieuwe eetpatroon en is niet meer zo hongerig, verdeeld zelf mooi zijn hooi over de dag. Ik ben heeeel blij met hoe die bult op zijn hals wegtrekt. Je kan er nu in knijpen en dan voel je gewoon hals.. ipv een keiharde vetopslag. Proud! *\o/*

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:40

Hier gaat het ook de goede kant op!
Volgens de meetlint -60 kg. Maar is gedeeltelijk schijn, ze raakt de baby buik ook beetje kwijt.
Dus die kilo's kloppen denk ik niet. Maar buik neemt iig al af in omvang :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:10

Naar mijn ervaring klopt dat meetlint van geen kant. Hij schat mijn rondgeribte merrie (als ze op gezond gewicht is!) 100 kg zwaarder dan ze werkelijk is.
Een betere methode is zoals je die in deze link vind: http://www.thermografie-paard.nl/a_gewicht-paard.html
Die geeft een veel betrouwbaarder beeld dan het meetlint.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:33

Het klopt dat niet alle meetlinten betrouwbaar zijn (en kennis heeft een keer een aantal goed uitgezocht en vond erg veel verschil in verschillende meetlinten). Er zijn ook verschillende formules voor, ook in de vorm van apps. Spillers UK hebben ook een online formule en een app voor je telefoon:
http://www.spillers-feeds.com/help-and-advice/BCi/
en ook Equine Guelph:
http://www.equineguelph.ca/Tools/app.php

En ook in Nederlands deze van David van Doorn (nadat ik met bloed zweet en tranen de Engelse versie al had vertaald!):
http://www.equivado.com/wp-content/uplo ... ting-I.pdf

Ik ben zelf een keer van plan om de formules uit te zoeken en te kijken welke de meest geschikt zijn voor welke type paard, maar dat moet wachten tot de vakantie vrees ik!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:34

Ja dat dacht ik al wel.
Zal der morgen eens meten.
Vond het iig al fijn om te zien dat de omvang afneemt.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:21

Nessa schreef:
Ja dat dacht ik al wel.
Zal der morgen eens meten.
Vond het iig al fijn om te zien dat de omvang afneemt.

Fijn dat het de goeie kant op gaat. Zo zie je dat een combinatie van body condition scoring en gewicht inschatten (met meetlint of forumule) het beste is ;-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:28

Ik heb een kleine tip voor jullie, bij de Lidl hebben ze deze week een bagageweger, 3 euro, is een handig dingetje om het hooi te wegen, want ja meten is weten hé :j .

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:37

Ligt ook bij de action :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:49

Hoi, ik heb een Shetlander die wat te dik is. In een ander topic van mij kan je lezen dat ze een ontzettend droge vacht/manen heeft. Ik kreeg als advies lijnzaad. Nou moet ik dit wel mixen met wat voer. Wat kan ik haar het beste hiermee voeren? Ze staat 24/7 buiten, en krijgt hooi bijgevoerd. Ze is dus wat te dik, dus ze moet wat eten waar ze niet dikker van wordt. Ik had al pavo muesli natures best gevonden, maar is dit goed?
En nog andere Suggesties? :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:58

handje zemelen maar als je de lijnzaad even kookt kan ze het ook zo eten/slobberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:37

Een muesli waar niets in zit zoals Marstall Vito of Faser light.
Of iets van grasbrok.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:14

Grasbrok lijkt mij het beste alternatief.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:28

Ik lees dat er in grasbrok al plantaardige olie zit? Dus dan zou er geen lijnzaad bij moeten? En hoe kan je dit het beste voeren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:15

De paardendrogist heeft lijnzaadvlokken. Als je dat mengt met stukjes appel of wortel kom je denk ik ook al een heel eind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:21

Hier gaat de strijd ook nog onverminderd door... :D
Het is lastig, ik wil niet teveel ruwvoer minderen, maar hij valt moeizaam af bij wat hij krijgt, goed werken lijkt het enige te zijn dat werkt... :+
Hij is al wel wat afgevallen, wat ik vooral merk aan singels van zadel, dekens en longeersingel... 8-)
Dekens zitten sowieso wat ruimer dan vorig jaar winter merkte ik...

Ipv lijnzaad kun je ook omega 369 mix van subli geven, dat is kant en klaar en makkelijk spul om door je voer te mengen.

dit is zijn foto's van een paar weken geleden...
Afbeelding

Afbeelding

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:27

@amanda, maar daar zitten weer suikers in.
@Nouvel, is dat goed voor de vacht? En wat zit daar allemaal in?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:16

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:07

Omega is niet geschikt voor een shet die al wat dikker is aangezien het ook een middel is om aan te zetten. Je kan dan nog beter subli dieetmix, pavo care4life, fiber force, enz. geven.

En geloof dat er ooit iemand gebeld heeft voor wat er allemaal in zit, maar er zat toen ook aardappelmeel in geloof ik.