[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:04

Hier is het zoals Kasmir zegt, alles wat hij heeft (of niet heeft) heeft een verklaring, dus het is niet dat ik met mijn handen in het haar zit en niet weet wat de pony heeft. Zijn grootste probleem momenteel is zijn overgewicht ;) Buiten dat is hij gewoon een normale pony, zit goed in zijn vacht, verhaart goed, keiharde hoeven, nooit hoefbevangen geweest etc. etc.

Hoeveel tijd zou het nodig hebben met dit voerschema & meer beweging voor je iets gaat zien? Kan dat bv. achter een maand al of moet je eerder naar een half jaar kijken of ... ? Hebben jullie ook wel ervaring mee denk ik ;)

Als mijn pogingen die ik nu doe niks verbeteren zal ik zeker wel eens op cushing laten testen, maar hij heeft daar momenteel echt geen symptomen van (die geen andere verklaring hebben).

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:19

Probleem met paarden is dat je ze niet echt vol op dieet kan zetten omdat hun maag wel constant ruwvoer nodig heeft. Denk dat vooral spieropbouw jouw paard kan gaan helpen, dan krijg je ook een verhoogt metabolisme. Mij helpt het dat mijn instructrice er ook op let, ik zelf zie geen verschil meer omdat ik haar iedere dag zie maar zij ziet het wel omdat ze haar minder vaak ziet x).

Misschien is voor sommige dit ook wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=lMQ--8WXtMo
Af en toe iets langdradig maar geeft wel een goed beeld waarop je moet letten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:39

Sussanne schreef:
Juist dan zal ik niet aan summerfit koek beginnen, zit bomvol suiker en zetmeel. Ik zou dan kijken naar een vitaminekorrel.Er zijn verschillende merken als vitalbix, pavo heeft ook een vitaminekorrel, marstall etc. Hier kun je ook goed de msm en glucosamine door mengen. Dan hoef je niet en twee handjes condition en ook nog een sfkoek te geven

Ojajoh schreef:
kijk eens naar vitalbix, cavalor, metazoa ect...

Bedankt allebei! Ik ben op het internet al even aan het kijken en ga morgen in de winkel vergelijken!

De slowfeeder heb ik intussen gekocht. Wederhelft gaat hem vanavond nog bevestigen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:30

Ik kom even binnenvallen voor advies. :o
Afgelopen zomer was ik al trots dat ik Modena dmv graasmasker ongeveer op hetzelfde gewicht heb gehouden, zo ongeveer. Nouja ze is in elk geval niet meer zo dik geworden als ze ooit was. Nu het winter word en afvallen makkelijker word, wil ik haar echt op een gezond gewicht terug hebben.

Dit was begin v.d. zomer:
Afbeelding

Afgelopen zondag:
Afbeelding

Hoeveel denken jullie nou dat er nog af moet? Is dat zo te zeggen? :o
Oja, ze is een kruising boulonnaisxwarmbloed. Boulonnais is een trekpaard type.

Ze krijgt nu overdag of weidegang of 2 plakken lang hooi. Verder stro om te knabbelen en vitaminekorrel. Ik heb een verzorgster en probeer zelf ook wanneer ik kan een flinke buitenrit te maken.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:30

Hier wordt ik blij van. Mijn dikke fjord is geen dikke fjord meer. Nu 2 jaar van mij en een heel ander paard geworden. Ze is nu 17 en ze wordt er niet ouder op vind ik. Tja de 1 vind haar misschien te rank nu in fjorden wereld. Maar ondanks ze ouderwets type is wil ik geen dikkertje onder mijn bips

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:56

Wat is nu je voer-& bewegingsregime doemaar? Ik vind de slanke versie ook fraaier hoor! Mooi :-)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:54

Mag ik mij ook melden? :D

Mijn paard heeft nu overgewicht en mag zeker heel wat af.

Mijn paard is namelijk ook zo dik als ze op het land staat met wat gras erop.

Ze krijgt nu ongeveer een halve kilo coolmix en basis brok van havens gevoerd op een dag. En voor de rest in de ochtend en avond een kruiwagen met hooi.
Overdag staat ze de gehele dag buiten.

Heb zo even geen duidelijke foto van de zijkant. Hier op de foto kan je het niet heel goed zien, maar zo ongeveer ziet ze eruit.
Afbeelding

Iemand ideeën voor het afvallen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:44

doemaar wauw, ik ben ook wel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. En hoe lang je er over hebt gedaan?

aniquegraaf, je kunt misschien sowieso het krachtvoer door vitamine korrel vervangen? De mijne krijgen ook niet meer dan dat, die zijn bomvol energie, maar zonder gekkigheid.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:36

Hoi!
Omdat het voor andere mensen op stal (die mijn pony sochtends voeren) handiger is, moet ik nu hooinetten klaar zetten met precies de goede hoeveelheid voor de hele dag. Snachts staat hij nu op stal zodat de rest van de paarden bij de schuilstal kunnen snachts.

Nu vind ik dat hij zijn hooi verschrikkelijk snel op heeft, we hebben nu een 4,5 x 4,5 hooinet (niet die op de foto). Maar ik ben van plan een 3 x 3 te kopen voor buiten. Is het misschien een idee om zijn hooi te mixen met stro en dan in het net te doen? Zodat hij wel altijd wat te knabbelen heeft.

Nog even ter vergelijking:
Op z'n dikst & nu!

Afbeelding
Afbeelding

en als ie zn buik aanspant haha:
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:33

Misschien heb je meer aan een hooinet met kleine mazen, dan doet hij er wat langer over voordat hij zijn hooinet leeg heeft.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:50

Ik denk dat ie het dan alsnog te snel op eet..
Wil m iets meer voeren maar eigenlijk niet meer hooi, stro leek me een goede oplossing maar ik ben wel bang voor verstoppingen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:00

Dan doe je 2 hooinetten over elkaar heen ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:53

Ik probeer deze topic goed in de gaat te houden, maar lukt niet altijd helaas. Maar, ik willen jullie laten weten dat ik heb een vertaling van de 9-punt body condition scoring systeem gemaakt. Ik kon het nergens op het internet vinden in Nederlands, dus ik heb het zelf vertaald. Het is een goed systeem, vooral in combinatie met de "cresty neck score" dat te vinden is op voervergelijk.nl.

Hier is een link naar een kort uitleg + een pdf waar je de vertaling kunt downloaden:

http://www.equinevitality.nl/het-juiste-gewicht.html

En voelen is alles! Het is vaak heel moelijk met een photo een paarde te scoren, mits ze niet erg hoog of laag scoren ;-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:29

Oh dat ziet er interessant uit SaraB, dankjewel! Ga vanavond eens kijken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:50

Gipsy, ze ziet er een stuk beter uit!, mooie combinatie zijn jullie, gaaf paard, is wel fit zo te zien.

doemaar, veel beter zo!, kan wel een ouderwets type zijn, maar slanker is mooier en beter voor de gezondheid hoor!

aniquegraaf, ze ziet er op deze foto niet zo dik uit, misschien nog een graasmasker als ze op de wei staat?, helpt echt heel goed!

Zyffah, hij ziet er echt een stuk beter uit, en stro door het hooi kan heel goed hoor, zit minder energie in en als hij er niet verschrikkelijk veel van eet valt het met verstoppingen wel mee.

SarahB, voelen is inderdaad de enigste manier, nek, schouders, billen kun je al heel veel aan merken, maar wel goeie tip van jou!.

Mijn ervaring is dat gras de grootste dikmaker is, dus dat beperken laat ze meestal al veel afvallen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:55

even tussen door......

Bij voelen bedoel ik dat vet voelt zacht en spons achtig ;-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:43

SaraB schreef:
even tussen door......

Klopt, ze zeggen niet voor niks moddervet, het blubbert :+ , behalve de manenkam, die is meestal keihard, en als dat niet verdwijnt kun je wachten op problemen, zoals hoefbevangenheid en andere ellende.
Kun je vergelijken met hard buikvet bij mensen, (vooral mannen :(:) ), krijg je geheid ook allerlei ellende van |(

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:50

assebassie schreef:
SaraB schreef:
even tussen door......

Klopt, ze zeggen niet voor niks moddervet, het blubbert :+ , behalve de manenkam, die is meestal keihard, en als dat niet verdwijnt kun je wachten op problemen, zoals hoefbevangenheid en andere ellende.
Kun je vergelijken met hard buikvet bij mensen, (vooral mannen :(:) ), krijg je geheid ook allerlei ellende van |(

Goh, ik moet een keer de buikvet voelen van een man _/-\o_

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:42

Ted is juist dikker geworden in de winter/najaar.
Dit weideseizoen en nog is hij niet echt dikker geworden.
Al mag er van de dierenarts nog iets af...

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:53

Bij ons komt de JOHORSE.nl ''mobiele paardenweegschaal'' 2 x per jaar op stal voor en weeg en meet sessie.

De JOHORSE.nl ''mobiele paardenweegschaal'' is een weegschaal die op stallen en evenementen opgebouwd wordt, de paarden worden gewogen en gemeten door middel van een laser apparaat voor een nauwkeurige meting en als extra service beoordelen ze de paarden aan de hand van de Body Condition Score.

Wij betalen ongeveer tussen de €10,00 en €15,00 per paard.

Op Facebook plaatsen ze foto's zodat je kunt zien hoe het gaat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:31

doemaar schreef:
Hier wordt ik blij van. Mijn dikke fjord is geen dikke fjord meer. Nu 2 jaar van mij en een heel ander paard geworden. Ze is nu 17 en ze wordt er niet ouder op vind ik. Tja de 1 vind haar misschien te rank nu in fjorden wereld. Maar ondanks ze ouderwets type is wil ik geen dikkertje onder mijn bips

[ [url=m/ZGIMXo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Ik heb een 9 jarige fjordenmerrie 2,5 jaar geleden gekocht. Moddervet was ze, toen ze binnen kwam. Je kon haar ribben echt niet vinden. Uiteraard direct op dieet. En meer beweging. Ze valt inderdaad af, maar niet zo mooi als die van jou! Nu heeft ze insuline resistentie, dus dan is het wel lastiger.

Afijn, in maart begonnen met serieuze endurancetraining (toen had ik haar dus al 2 jaar). Dat ging ook wel goed. Maar ook niet zó goed, dat ik sta te juichen.

Op het moment staat ze stil, omdat ze niet lekker in haar vel zit. Er zat echt geen puf meer in, dus rondom laten testen (bloed, mest, etc). Komt niet echt ieys bijzonders uit. DA vindt haar al wel ok (qua gewicht), osteopaat vond haar nog wel wat aan de dikke kant. Ik hou zelf van schraal, dus ik vind haar ook nog te dik.

Over een week of 3 gaan we weer aan de slag. Van heel wat mensen kreeg ik de tip om toch wat meer te voeren om meer energie te verkrijgen. Op zich snap ik dat (want met weinig eten veel sporten houden mensen ook niet lang vol). Maar wil geen suikers voeren ivm de IR. Nu las ik bij bio-ron over ruwe spelt. Dus dat vind ik nog wel een optie om te proberen.

Ze krijgt grof natuurhooi en wat vitaminebrok zonder suikers.

Maar ik ben echt benieuwd naar jouw methode! Die fjord is echt helemaal mijn modelletje, hoor! Zo zou ik die van mij ook graag zien!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:51

Bij ons zijn beide Tinkers ook iets aan de zware kant.
Ted is echt veel afgevallen.
Whis is drachtig dus die mag van mij wel wat zwaar zijn.
Ik heb ze liever niet schraal in het verleden zieke paarden gehad en zie het dan maar terug te krijgen.
Afvallen gaat makkelijker.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:43

Niet hier. Afvallen is lastiger dan op gewicht houden.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:18

Mooi die verschillen, zien er goed uit allemaal!
Vind die fjord slank ook 10x mooier :D

Heb toch het idee dat mijn bollie ook al wel iets minder bol begint te worden :)
Foto's vers van de pers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:57

Yinthee schreef:
Mooi die verschillen, zien er goed uit allemaal!
Vind die fjord slank ook 10x mooier :D

Heb toch het idee dat mijn bollie ook al wel iets minder bol begint te worden :)
Foto's vers van de pers.
[ [url=m/6SI9nm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1fH3oy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4wAf2B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die ronde buik lijkt inderdaad minder te worden! Al lijkt je paardje wel drukplekken te hebben? Was dit na het rijden ?