[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:29

*\o/* mijn sprietje begint weer aan te komen *\o/* gelukkig maar, was al bang dat het niet meer ging gebeuren :o

ReJo

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:53

Ik geef nu bietenpulp (speedibeet) met luzerne en zemelen. Merk dat de mijne daar ook goed van aankomt. En hij staat 24/7 buiten zonder deken met onbeperkt ruwvoer.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 03:00

Ik ga over op ander voer,voor mijn nerveuze beessie.
Maandag muesli met haver en maismeel geweekt mijn oude paard kwam daar echt goed van aan.
Merrie brok hielp niet voldoende,ben benieuwd de komende tijd.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:35

Perryx schreef:
Mijn paard is momenteel ook aan de schrale kant, wij hebben ook koeien op stal, die mais krijgen. Kan ik dit aan mijn paard voeren of is dit erg ongezond ?

Niet doen - paarden kunnen maïs niet goed verteren.Kan problemen in de darmen / koliek veroorzaken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:25

blackflicka schreef:
Ik ga over op ander voer,voor mijn nerveuze beessie.
Maandag muesli met haver en maismeel geweekt mijn oude paard kwam daar echt goed van aan.
Merrie brok hielp niet voldoende,ben benieuwd de komende tijd.
Denk ik direct aan magnesium waar je wat mee zou kunnen doen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:53

Gisteren paardlief toch een 50 gram opgelegd omdat het echt wel koud wordt en hij begint nu net wat bij te komen dus zie hem dat liever niet terug af gaan.
Half uurtje gewacht, voelde er goed onder dus laten liggen. 's morgens de wei op en ja....dan heeft meneer gelijk een zot zitten crossen, gevolg was dat het water onder zijn deken uit liep.
Dus maar weer geen deken op.
Vandaag zit ik er niks mee in. Zonnetje en droog. Maar morgen 4 graden en regen. Kunnen ze daar tegen?
Want hij gaat van 8 tot 16u buiten zonder schuilstal.
Ik zou hem een regendeken kunnen aandoen maar hij gaat daar weer zo hard onder zweten dat ik mij afvraag of het wel goed is...
Maar gaat hij nu niet vermageren van die koude?
Moeilijk hoor.
Andere jaren, staat hij gewoon braafjes onder zijn dikke dekens zonder te zweten :):):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:55

Zonder schuilstal in de regen vind ik not done... Dan worden ze heel nat en dan met 4 graden de wind er over ook erg koud.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:57

Bij die van mij is droog en kou geen probleem. Nat en kou wel dus dan komt er een deken op.
Regendeken met een fleece een optie als het regent?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:01

Oh ik begrijp nu pas dat hij met een regendeken op ook zweet?
Zweet hij de hele dag dan? Of alleen na het rennen? Is het zweet van "te warm" zijn of is het zweet omdat hij geen conditie heeft en toch rent?
Staat je paard te rillen als hij in de regen staat? Ik hou het rillen aan als maatstaaf voor een deken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:06

Als de mijne hartje winter rent als een mallen, dan is ze ook schuimwit onder haar dekens, moet ze zelf weten. Met wintervacht zou ze ook in het zweet staan en ik kan er nu eenmaal niet continu bijstaan om te checken wanneer ze graag een wedstrijdje wil houden op de weide.
Maar nat en koud betekent hier zonder schuilstal ook altijd een regendeken.

Hier dit jaar voor het eerst een te dik paard. Overgestapt van droog hooi naar voordroog in combi met veel te veel eikels,ondanks het verwijderen van enkel grote (450L) kruiwagens per week.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:57

Hij zweet er constant onder maar als hij rent, is het echt te erg.
Ik denk persoonlijk dat zweten onder een deken erger is dan nat zijn van de regen. Maar gevoelsmatig is het niet leuk om je paard in de regen te zetten.
Vrijdag heeft het ook heel de dag geregend maar toen hij binnenkwam, voelde hij nog steeds kei warm tussen zijn benen. Ik snap er niks van maar hij stond gisterenavond zonder deken al klam tussen zijn benen ( wel op stal weliswaar).
Rillen doet hij nooit. Ik ben al in paniek als zijn haar omhoog staat maar ook dat zie ik hem nooit doen.

Hij heeft gewoon echt heel veel haar dit jaar en zelfs een regendeken lijkt te veel.
Had thans net dit jaar geïnvesteerd in de amigo bravo 100 gram met alle liners....grrrrrr....

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:59

petitparis schreef:
Als de mijne hartje winter rent als een mallen, dan is ze ook schuimwit onder haar dekens, moet ze zelf weten. Met wintervacht zou ze ook in het zweet staan en ik kan er nu eenmaal niet continu bijstaan om te checken wanneer ze graag een wedstrijdje wil houden op de weide.
Maar nat en koud betekent hier zonder schuilstal ook altijd een regendeken.

Hier dit jaar voor het eerst een te dik paard. Overgestapt van droog hooi naar voordroog in combi met veel te veel eikels,ondanks het verwijderen van enkel grote (450L) kruiwagens per week.

Maar nat onder een deken van te zweten lijkt me zoveel minder aangenaam dan nat van de regen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb echt bang dat hij ziek gaat worden van te zweten onder zijn deken maar ik heb dan ook weer bang dat hij mager gaat worden van zonder deken te staan.

Moeilijke afweging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:01

Dan scheer je toch een dekenmodel? Veel fijner voor een dun paard als je ze gewoon onder deken kan zetten. Helemaal als er ook geen schuilstal is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:09

Als je paard continu zweet, dan lijkt me dit ook niet fijn nee. Maar het idee dat mijn paard zonder beschutting in de regen zetten ook niet.
Ik heb de mijne geschoren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:46

CarolineCF schreef:
Perryx schreef:
Mijn paard is momenteel ook aan de schrale kant, wij hebben ook koeien op stal, die mais krijgen. Kan ik dit aan mijn paard voeren of is dit erg ongezond ?

Niet doen - paarden kunnen maïs niet goed verteren.Kan problemen in de darmen / koliek veroorzaken.

Klopt. Ik ken ook iemand die dat doet. De eerste koliek heeft al plaats gevonden. Ben benieuwd hoelang dat paard het gaat volhouden bij die persoon.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:23

Yvank_ schreef:
Dan scheer je toch een dekenmodel? Veel fijner voor een dun paard als je ze gewoon onder deken kan zetten. Helemaal als er ook geen schuilstal is.

Een paard dat op pensioen is scheren vind ik absurd.
Ik laat hun liefst zo natuurlijk mogelijk.
Ik ga hem gewoon 's morgens een dun regendeken aandoen denk ik. Zolang de zon niet gaat schijnen, gaat hij hopelijk niet zweten.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:24

CarolineCF schreef:
Perryx schreef:

Maar in gewoon paardeneten zit toch ook mais? heeft het niet te maken met het feit of die gepoft is of niet? ( of zoiets) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:26

Waarom absurd? Zo houden wij ons oudere paard op gewicht... Eerst zonder deken dikke vacht , met deken te warm maar toch ging heel veel energie naar warm houden = mager paard.

Nu hals , boeg en stuk flanken eruit en deken om = paard dat heel mooi op gewicht is.

Maar dat is een keuze :) andere optie is direct beginnen met dekens begin van het seizoen dat de vacht niet zo dik wordt. Nu een deken opleggen ben je eigenlijk al te laat want de vacht is dan al gegroeid en zal er onder gaan broeien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:50

Desiree schreef:
CarolineCF schreef:

Klopt. Ik ken ook iemand die dat doet. De eerste koliek heeft al plaats gevonden. Ben benieuwd hoelang dat paard het gaat volhouden bij die persoon.

Ik heb mijn oudje jarenlang op advies van de dierenarts snijmais bijgevoerd, nooit problemen mee gehad.

Omdat ze door haar slechte gebit geen hooi meer kon eten kreeg ze zo toch nog wat extra vezels binnen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:51

Hij is niet ziek of heeft koorts Jientis?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:53

Jientis schreef:
Yvank_ schreef:

Een paard dat op pensioen is scheren vind ik absurd.
Ik laat hun liefst zo natuurlijk mogelijk.
Ik ga hem gewoon 's morgens een dun regendeken aandoen denk ik. Zolang de zon niet gaat schijnen, gaat hij hopelijk niet zweten.

Als je paard het constant zo heet is vind ik het juist absurd om 'm níet te scheren! Zeker ook met het checken van z'n gewicht vind ik een geschoren paard ideal. Die van mij had zo'n inmense vacht dat was gewoon niet te doen 'm niet te scheren. En inderdaad wat Calimero zegt; heeft hij geen verhoging? Heeft hij het altijd zo warm of komt 't nu pas opzetten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:04

Maïsmeel is inderdaad erg lastig verteren voor een paard. Maïs niet ontsloten zijn en dat kan door poffen maar sommige paarden verdragen ook maïs uit de kuil waar er dus fermentatie heeft plaatsgevonden. Ik raad zelf altijd de naturgold maisvlokken van marstall aan. Die is door hydrothermisch ontsloten. Die zit ook in de cornmuesli van marstall en is me erg goed bevallen.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:21

Ik lees al een tijdje mee maar meld me nu ook.
Onze dame is 20 jaar en mag een dikke 50kg bijkomen. In mei 2015 heeft ze een milt-nierbandkoliek gehad, ze is hiervan hersteld maar sindsdien erg mager geworden/moeilijk op gewicht te houden. Ook heeft ze sinds die tijd meerdere koliekaanvallen ( meestal gaskolieken) gekregen. We zijn een beetje ten einde raad omdat ze moet bijkomen maar tevens ook erg koliekgevoelig is. Het is dus echt uitzoeken.
Op dit moment (sinds vorige week Havens FertoLac gegeven ipv 18+ pavo).
- 300 gr (droog gewogen) Pavo Speedybeet
- 80 gr gekookt lijnzaad (dit wordt +- 3x per week gegeven)

- scheut maïsolie
- flinke schep FertoLac (merriebrok) voorheen 2x 1kg pavo 18+)
- klein emmertje Luzerne
- probiotica supplement

- 1 maatbekertje pavo vitaplus (1x per dag)
- 1 maatbekertje muscle build pavo (1x per dag)

(de speedybeet krijgt ze 's morgens, de rest 2x daags)

Ze staat met weidemaatje 24/24u op weide (wel kaal op dit moment) met inloopstal, onbeperkt hooi van goede kwaliteit.
op dit moment doet ze het goed en lijkt ze ook wat aan te zetten, al is dit moeilijk te zien met haar wintervacht.
Ze is ook op cushing getest (omdat ze enkele symptomen had) maar ze had waarde 16 (men spreekt van cushing vanaf waarde 29)

(edit: te snel verstuurd 8)7 )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:53

YvonneV schreef:
Ik heb mijn oudje jarenlang op advies van de dierenarts snijmais bijgevoerd, nooit problemen mee gehad.

Omdat ze door haar slechte gebit geen hooi meer kon eten kreeg ze zo toch nog wat extra vezels binnen.

iones heeft tegenwoordig ook een slecht gebit maar die krijgt geen snijmais, maar seniores waar bietenpulp in zit. Krijgt hij ook vezels binnen, minus het risico op koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:02

BWPcookie specifieke reden om van de pavo 18plus over te gaan op fertolac?