[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:02

Apart advies, bietenpulp is inderdaad een 'dikmaker' en daarbij ondersteunt het je paard totaal niet ik haar vitamine/mineralen huishouding. Fosfor/calcium verhouding is ook hartstikke scheef, zou bij een HB pony eerder grofstengelig hooi en een vitaminekorrel voeren.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:04

Grofstengelig hooi krijgt hij inderdaad al, wat voor vitaminekorrel zou je aanraden?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:30

Er zijn verschillende fijne vitaminebrokjes, ligt er ook een beetje aan wat er in jouw buurt verkrijgbaar is en wat jouw pony (graag) eet.
Paar voorbeelden zijn Marstall Force, Metazoa, Vitalbix, producten van Pure Feed (kun je ook nog advies inwinnen).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:41

Hier gaan de paarden 2x per jaar op de paardenweegschaal.
Deze komt dan aan huis en verzamel ik zoveel mogelijk mensen die ook hun paard willen laten wegen. (ook van stallen in de buurt)
Kosten vinden wij erg meevallen tussen de €10 en €15 per paard.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:35

Speedibeet kan een dikker maker zijn afhankelijk van hoeveel je geeft.
Ik voer het hier ook, maar niet als dikmaker. Wel als buikvuller en omdat het erg goed is voor de darmen.
Wel voer ik inderdaad ook een vit korrel bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:12

Wat interessant Caballos! Jij zit redelijk bij mij in de buurt toch? O:)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:38

Yes Amanda, je bent ook welkom bij ons op stal (ben je al eens geweest :) )
Ze komt zaterdag 7 november 14:00 uur

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:55

Oh dan kan ik net niet -O- Dan heb ik heel de dag cursus.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:30

Oef, das jammer.....

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:15

Waar in Zuid-Holland is dat Caballos? :)

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:36

Werd ons ook aangeraden om het te gebruiken als buikvuller inderdaad.
Even een foto-update aangezien hij al een tijdje op een hooi + water (en dan een klein beetje speedibeet) dieet staat, hij is al een aantal kilo's kwijt. Zijn eerst harde hals is volledig soepel en minder dik geworden, gaat dat trouwens nog volledig weg?

Afbeelding

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:51

Rockanje Yinthee

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:27

Zyffah, ik vind hem goed eruit zien!

Wat raden jullie aan? Al het biks weg halen en op een water + hooi dieet of een klein beetje krachtvoer aan toevoegen?
En hoeveel hooi per dag?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:22

Ik wil even trots laten zien wat ik bereikt heb :o

"Kleine" voorgeschiedenis, huren sinds Oktober 2014, verhuist in Februari, gekocht in Mei, weer verhuist in Augustus
Hoe aangepakt:
In februari haar van biks afgehaald en op grasmix gezet, van 2 plukken sterk kuil per dag naar 3 x daags ruim hooi
Meer beweging ,longeren, wandelen ,rijden met kids, en 10 uur naar buiten.
Vanaf Mei, geen appels en wortels meer!
Vanaf Juni: lange lijnen werken en bandjes slepen
Vanaf Juli, voor de sulky
Vanaf Augustus verhuist, naar 24/7 buiten met schuilstal, ander hooi.
Vanaf eind September, over gestapt op Metazoa korrel, en meer mennen, grotere rondes, meer draf werk.

En zo zijn we nu in November....Ik zie verbetering dus ik zet deze lijn voort. Pony zit goed in haar vel, is vrolijk, energiek en voelt zich prima thuis op haar 24/7 paddock.

Bovenste foto's hald Februari, onderste is vandaag, weg dikke buik :D

Afbeelding

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

Zoooo die is goed afgevallen! Hier blijft het ook schommelen, beetje buikiig zou ze altijd blijven gezien ze twee veulens op de wereld heeft gezet. Zal even foto's maken binnen kort en weer eens delen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:00

Hoi iedereen!
Ik kom jullie advies vragen in verband met ons trekpaard Margrietje. Ze is immers... juist... te dik ;-)

Situatie schetsen: Margriet staat aan huis samen met mijn Hannoveraner. Ze staan in principe 24/7 buiten (kunnen de stal in en uit wandelen als ze dat willen). Ze eten dus vooral gras (knabbelen wat pijltjes, want niet zo veel gras meer in het land) en ze hebben onbeperkt hooi. In de winter, als het gras echt op is, krijgen ze gewoon een baal in de ruif en die vul ik dan bij, momenteel krijgen ze in de stallen 's ochtends en 's avonds hooi (zeer arm hooi owv gevoeligheid trekpaard). Dit is nooit volledig op.

Margriet eet momenteel 2x per dag een handje Pavo Liga (omdat ze glucosamine en MSM krijgt krijgt ze dat handje eten, en ook omdat ik de andere wel gewoon brok geef) met een Summerfit koek. Bij de laatste ronde krijgt ze nog een klein handje en wat worteltjes of een appeltje, naargelang wat ik heb.

Ze loopt in de koets, normaal gezien rijd ik 3x per week ongeveer 1,5 uur per keer. We wisselen stappen en draven af.

Op termijn willen we graag een stapmolen plaatsen, maar we hebben eerst nog wat verbouwingen voor de boeg en daar schiet ik dus momenteel niet mee op.

Ingevingen en geniale ideeën zijn altijd welkom.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:06

Mijn eerste reactie is waarom de summerfit koek?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:56

SIEMxFUNNY schreef:

Omdat ik zo'n miep ben die anders denkt dat ze niet alles binnen gaat krijgen :+

Het probleem is trouwens ook dat mijn andere paard heel gevoelig is aan zijn maag en darmen (is in 2009 van koliek geopereerd) en op doktersvoorschrift onbeperkt hooi "moet".

Misschien kan ik ze 's nachts apart zetten (Willow binnen, Margriet op het bestrate stuk) en dan kan hij meer hooi en Margriet met een slowfeeder bv? Zodat ze toch wat meer moeite moet doen?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:41

Memuska schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Omdat ik zo'n miep ben die anders denkt dat ze niet alles binnen gaat krijgen :+

Het probleem is trouwens ook dat mijn andere paard heel gevoelig is aan zijn maag en darmen (is in 2009 van koliek geopereerd) en op doktersvoorschrift onbeperkt hooi "moet".

Misschien kan ik ze 's nachts apart zetten (Willow binnen, Margriet op het bestrate stuk) en dan kan hij meer hooi en Margriet met een slowfeeder bv? Zodat ze toch wat meer moeite moet doen?

Juist dan zal ik niet aan summerfit koek beginnen, zit bomvol suiker en zetmeel. Ik zou dan kijken naar een vitaminekorrel.Er zijn verschillende merken als vitalbix, pavo heeft ook een vitaminekorrel, marstall etc. Hier kun je ook goed de msm en glucosamine door mengen. Dan hoef je niet en twee handjes condition en ook nog een sfkoek te geven

Hooi in een slowfeeder is altijd een goede optie, om ze minder hooi te geven, maar wel de hele dag te laten knabbelen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:49

idd summerfit is bomvol suiker

kijk eens naar vitalbix, cavalor, metazoa ect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:09

Ik meld mij ook weer even als ik mag :)

In de zomer (juni) zag hij er zo uit:
Afbeelding

Momenteel zo:
Afbeelding

Heb geprobeerd ze weer op onbeperkt te krijgen (stonden ze eerst ook) maar dat wil om 1 of andere reden niet meer lukken, en het gevolg is ook goed te zien -O- Heb ook het idee dat zijn rug slechter lijkt naarmate er meer buik onder hangt? Ze zeggen wel dat je niet naar de buik moet kijken, maar ondertussen kan je er niet meer naast kijken..

Recent zijn foto's gemaakt van zijn achterbenen omdat hij daar last van zou hebben (gehad), daardoor heeft hij bijna een jaar niks gedaan buiten wat stapwandelingen. Foto's zijn ok en hij mag weer gewoon werken, waar ik blij mee ben. Kreeg ook het advies dat hij dringend een hele hoop kilo's kwijt moest .. Maar tja, hoe?

We hebben hem nu teruggeschroeft van zo'n 1.5 kg krachtvoer per dag (Aveve Sportmix Zero dus weinig suikers en veel vezels) naar 1x per dag een handje voor zijn vitamine E-poeder. Verder krijgt hij gewoon 2 porties hooi per dag (kleinere porties dan eerst). Ligt in een bak onder een net (als ze het eronder duwen ;) maar is alsnog weinig slow aan). In zijn stal ligt stro waar hij ook aan kan knabbelen.

Zou dit samen met meer/intensiever bewegen voldoende zijn? Of zou ik nog iets anders moeten doen? Staleigenaresse stelde voor ipv stro hem op krullen te zetten, maar dan wordt het wel heel weinig per dag heb ik het idee ... Of zou dat wel het beste zijn? Hij eet niet elke dag zijn stal leeg, al zijn er wel momenten..

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:46

Hoe oud is je paard? heb je wel eens op cushing getest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:49

Hij is 19 en cushing is wel al ter sprake gekomen maar heeft hij eigenlijk geen symptomen van. Ja, de hangbuik, maar niet omdat hij mager wordt (in tegendeel) maar omdat hij gewoon geen spieren heeft. En dit is niet door ziekte ofzo, maar door waarschijnlijk een lang vitamine E-tekort en nooit getraind geweest te zijn (altijd maar bosritjes met losse teugel ;) ). Verder heeft hij niks van de symptomen dus vind ik het momenteel te voorbarig om te testen..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:57

Gebrek aan training kan ook zorgen voor een kale rug en door gebrek aan bespiering dus ook meer een hangbuik. Zou bij een gebrek aan andere symptomen niet direct aan cushing denken, zit ook nog netjes in zijn vacht zo te zien maar je kunt het altijd laten testen natuurlijk.

Zo te zien heb je al aardig wat wijzigingen gedaan in het dieet, ik denk dat als je dat volhoud + meer bewegen je vanzelf verschil moet gaat zien. Wij hebben de paarden hier op krullen staan maar er hangt wel een hooizak met stro op in hun stal als ze willen knabbelen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 06-11-15 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:58

Mijn pony heeft wel cushing (paar weken geleden getest) is 21 jaar, ze was ook niet mager...de ene keer vermoeid, ander keer wel energie...licht hoefbevangen geweest....zo kun je het iig wel uitsluiten!