Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Maaruh... aangezien een heleboel mensen hier op dit topic op zoek zijn naar suikerloze muesli en biks. Mmmm, wellicht eerst ffkes een goede blik werpen op het ruwvoer wat gevoerd wordt, voordat er dure suikerloze biks en muesli's gekocht worden?
Voer je aan de ene kant dure suikerloze muesli, maar aan de andere kant een hoop kuil/voordroog met grote concentraties suiker?
fransje23 schreef:Halyage is? Het kan best ingekuild gras met melasse zijn bijvoorbeeld. Ik dacht altijd dat silage gewoon kuil was? Maar zeker weten doe ik het niet![]()
Waar zou het hogere gehalte aan suiker/koolhydraten vandaan moeten komen bij voordroog?
Aimee schreef:Dat lijkt me redelijk stug. Het fructaangehalte is volgens mij het hoogst in vers gras en altijd minder in gedroogd gras ( = hooi)
Aimee schreef:Dat kan, maar dan moeten die twee bokkers ook oppassen met vers gras op de dagen dat het fructaangehalte hoog is.
Als je paard tegen vers gras kan, kan hij ook tegen hooi. Andersom is echter discutabel.
Ik zou er eerder vanuit gaan dat het fructaangehalte in het gras hoger is op de dagen dat jouw paard stalbenen heeft. Op de website van paardnatuurlijk staat volgens mij een fructaanmeter.
scoxxx schreef:OK dikke pootjes dus bij veel suiker? Of wellicht eiwit?
Hoe ziet zijn/haar mest er dan uit?
Needje schreef:Wat voor een problemen?
Mijn paard is de laatste tijd nl weer wat aan de spuitpoep ineens.
En er is niet echt wat veranderd aan zijn rantsoen.
Maris schreef:Ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Paard van een vriendin van mij is insuline resistent. Hij kan wel een hele dag op de wei verdragen maar geen hooi. En ook met het graszaadhooi moet ze oppassen. Ligt namelijk erg aan de soort graszaad(hooi ) hoeveel suikers er in zitten !!! Ene grassoort bevat veel meer suikers als de andere.
Van de zomer bij mijn paard. 3 nachten op stal wegens veel onweer.
Nieuw hooi ---> mega stalbenen. Ik vraag me zelfs af of het wel stalbenen waren/zijn. Zo dik, en ook aan zijn voorbenen.
Dag erna ander hooi gegeven ---> geen stalbenen. Onder dezelfde omstandigheden.
Oorzaak lijkt me dan toch het hooi ......
Anoniem schreef:Hoe laten jullie je paardje wennen aan iets anders dan brok?
(even een totaal ander onderwerp,sorry...).
Ik heb vipagraan door de musli gedaan en meneer blieft het niet..de musli was een succes,het vipagraan kennelijk niet..
Maris schreef:Door het fermentatieproces dat ontstaat door het inwikkelen in plastic !!
Anoniem schreef:Hoe laten jullie je paardje wennen aan iets anders dan brok?
(even een totaal ander onderwerp,sorry...).
Ik heb vipagraan door de musli gedaan en meneer blieft het niet..de musli was een succes,het vipagraan kennelijk niet..
Maris schreef:scoxxx schreef:OK dikke pootjes dus bij veel suiker? Of wellicht eiwit?
Hoe ziet zijn/haar mest er dan uit?
Gewoon goed.
Geen idee Meggiemeg, ik voer ook een paar handjes lucerne, dus dat zou ook nog een oorzaak van dikke benen kunnen zijn. Eerst een paar dagen ander hooi voeren en kijken of dat verschil uitmaakt.
Ik hoop dat hij snel weer dag en nacht naar buiten kan ......