Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:53

Nu ik lees wat er allemaal in dat poedertje zat/zit, snap ik hoe het komt dat Wendy zo snel weer van haar geïrriteerde blindedarm af was.
Dank voor zoveel duidelijkheid missJumpy.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:57

Miss Jumpy bedankt voor je moeite !

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:05

Hier nog een positieve klant van Jan Jonas. Jaren geleden is hij hier geweest voor mijn vorige paard Jumper. Die had een koliekoperatie gehad met vele complicaties. Hij was hiervan wel goed hersteld maar bleef altijd te mager. Ik geef altijd al veel ruwvoer omdat ik weet dat dat belangrijk is, maar ik moest hem ook steeds meer krachtvoer geven naar mijn idee om hem op gewicht te houden. Heb toen op advies van mijn instructrice JJ gebeld en die is hier geweest. Jumper heeft 2x een kuurtje gehad en ik kon mijn krachtvoer echt drastisch gaan minderen. Hij kwam vrij snel weer op gewicht en is nooit meer te mager geweest (het laatste halfjaar voor zijn ongeluk zelfs eigenlijk veel te dik...).
Ik heb nu weer een paard met een slechte stofwisseling, erg gevoelig voor alles, en ik ga hem binnenkort wel weer eens bellen denk ik...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:58

Mijn paard reageert ook altijd nogal gevoelig op allerlei dingen ( ander voer, kuil/voordroog, medicijnen etc ). Dat weerhoud me er juist een beetje van om b.v. JJ zijn hulp in te roepen.
Moeilijk hoor.

Groetjes,

Maris

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:14

Maris schreef:
Dank je wel Henny voor je antwoord ! Ik heb eigenlijk tig vragen voor je Bloos , zal me inhouden of je anders eens een pb sturen.

Doe je nog iets extra's aan die mesthoop ? Wormeieren toevoegen b.v. ?

Ik zal van Aast eens mailen. Op kleigrond heb je waarschijnlijk veel minder kalk nodig ( boeren gebruiken het ook niet ) en kleimineralen op klei grond ( zou dat nodig zijn )???

Groetjes,

Maris

Hoi,

Wij zitten hier op zand/veengrond.
Ik heb geen idee hoe de verhoudingen liggen met kleigrond.
Het lijkt me het beste dat je inderdaad van der Aast even een mailtje stuurt. Die zal het ongetwijfeld weten.

Nee, ik doe niets bijzonders aan de mesthoop. De wormen komen er vanzelf in.
Verder kieper ik er wel eens tuinafval overheen, zoals goed verteerbaar blad en afgemaaid gras.

Wat wel belangrijk voor de vertering is, is de bult beluchten. We hebben er een 4 - tal stukken pvc buis ( bijv. regenpijp) ingezet van een meter hoog en in de pijpen div. gaatjes geboord van een kleine cm. doorsnee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:01

henny_w schreef:
Yep,

De mestbult is helemaal vergaan tot een soort van compost.
Ik heb er geen vloeistofdichte vloer onderzitten. Daardoor gaat de vertering ook veel beter. De bult stikt van de regenwormen die er vanzelf inkomen Knipoog

Ik heb een kwart hectare weiland.
Daar gaat jaarlijks 125 kilo zeeschelpenkalk op, dus 5 zakken en 75 kilo kleimineralen dat is 3 zakken.

EM bemesting kan je een beetje vergelijken als de probiotica bij mens en dier voor de darmflora.
De goede werking van de darmflora kan je min of meer vergelijken met de nuttige micro organismen die in de toplaag van de bodem behoren te zitten.
Beide zorgen voor een goed verteringsproces en de juiste omzetting van belangrijke stoffen.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met EM.
Wel een kennis van mij maar ik zie daar niet echt het voordeel/resultaat van de EM.

Met zeeschelpenkalk, oude stalmest en kleimineralen krijg je ook weer een betere werking van die micro organismen en het is aanzienlijk goedkoper.

hoi henny, gooi jij echt zoveel op je land? een kwart hectare is toch 2500m2 ? ik weet niet beter dan dat ik voor dat stukje grond genoeg zou hebben aan 1 zak zeeschelpenkalk en 1 zak kleimineralen. en laat jij de grond omploegen met de bestanddelen er in, of strooi je het op het land?
ik heb het er dit jaar op gestrooid maar zag weinig resultaat. Lachen

edit: strooien lees ik net ff terug Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:34

Pellie schreef:
hoi henny, gooi jij echt zoveel op je land? een kwart hectare is toch 2500m2 ? ik weet niet beter dan dat ik voor dat stukje grond genoeg zou hebben aan 1 zak zeeschelpenkalk en 1 zak kleimineralen. en laat jij de grond omploegen met de bestanddelen er in, of strooi je het op het land?
ik heb het er dit jaar op gestrooid maar zag weinig resultaat. Lachen

edit: strooien lees ik net ff terug Knipoog

Inderdaad, dat is de hoeveelheid die ik jaarlijks op het land strooi op advies van de leverancier.
Ik strooi het op het land uit en laat de grond niet omploegen.
Zeker als het net erna flink gaat regenen spoelen de kleimineralen vrij snel in de grond.
De zeeschelpenkalk zie je nog langere tijd liggen maar dat kan geen kwaad.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:13

wauw dat is ontzettend veel! maar jij ziet dus wel resultaat... en op welke manier ook alweer precies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:42

Pellie schreef:
wauw dat is ontzettend veel! maar jij ziet dus wel resultaat... en op welke manier ook alweer precies?

Heeft Henny hier al eerder geschreven Knipoog !
Maar misschien is er bij jullie weer een andere samenstelling van de grond en is een andere hoeveelheid nodig. Even navragen misschien .....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:43

je bedoelt dat de weide groener bleven in de droge tijd en dat er meer kruiden op staan? Knipoog
nog meer zichtbare veranderingen?

ik heb me aan de beschrijving van de produkten gehouden maris, had wel wat meer verwacht dus Ja maar het is niet onverstandig om het volgend jaar anders te doen.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:50

Dit is allemaal heel intressant als je een eigen stukje grond hebt voor je paard maar als je bij een pensionstal staat zoals ik, kun je hier helaas niks mee Huilen

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:32

Ik heb ook in meerdere gevallen goede resultaten gezien met de poeders van JJ. Zowel bij mijn eigen paarden als bij die van andere.

Ook in het rijden / omgang met het dier is het resultaat duidelijk te merken.
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-10-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:37

zijn er het afgelopen jaar nog intressante ervaringen met Jan Jonas geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:14

Ik dacht dus 10 zakken kalk, heb 5000 m2, dus zit ik niet zo gek. Wij hebben zware kleigrond en nou las ik in een tuinierboek dat zware kleigrond doorlatender wordt als je kalk strooit, dus het proberen waard. Mineralen heb ik niet nodig, gelukkig vruchtbaar genoeg.

Henny wanneer doe je de stalmest verspreiden? hoe oud is de stalmest dan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:53

russel schreef:
Ik dacht dus 10 zakken kalk, heb 5000 m2, dus zit ik niet zo gek. Wij hebben zware kleigrond en nou las ik in een tuinierboek dat zware kleigrond doorlatender wordt als je kalk strooit, dus het proberen waard. Mineralen heb ik niet nodig, gelukkig vruchtbaar genoeg.

Henny wanneer doe je de stalmest verspreiden? hoe oud is de stalmest dan?

Ik verspreid de oude stalmest tussen eind januari en eind februari elk jaar.
De mest is dan zo'n 10 maand oud en flink vergaan.

Op www.bio-ron.com staat ook interessante informatie over weidebeheer en het terugbrengen van oude stalmest om een humusrijkere bodem te krijgen en waarom die humusrijkere bodem beter is.
Ik gebruik alleen het EM produkt niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:51

Wij proberen het dit jaar met compostwormen en met EM. Als het goed is zit er tussen onze oude mest nog em

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:03

Hoi Hoi

Mijn paard heeft verschillende kuren gahad, echter kwamen vaak de problemen (stofwisseling) na een tijdje weer terug. Ik boekte wel resultaten op korte termijn maar niet op de lange termijn. Uit eindelijk heeft Erik Laarakker en een ander voerschema mijn paard weer op de rit geholpen.

De kuren werken dus wel maar waarschijnlijk moet je ook even naar je voer kijken