Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Dank je wel Henny voor je antwoord ! Ik heb eigenlijk tig vragen voor je, zal me inhouden of je anders eens een pb sturen.
Doe je nog iets extra's aan die mesthoop ? Wormeieren toevoegen b.v. ?
Ik zal van Aast eens mailen. Op kleigrond heb je waarschijnlijk veel minder kalk nodig ( boeren gebruiken het ook niet ) en kleimineralen op klei grond ( zou dat nodig zijn )???
Groetjes,
Maris
henny_w schreef:Yep,
De mestbult is helemaal vergaan tot een soort van compost.
Ik heb er geen vloeistofdichte vloer onderzitten. Daardoor gaat de vertering ook veel beter. De bult stikt van de regenwormen die er vanzelf inkomen![]()
Ik heb een kwart hectare weiland.
Daar gaat jaarlijks 125 kilo zeeschelpenkalk op, dus 5 zakken en 75 kilo kleimineralen dat is 3 zakken.
EM bemesting kan je een beetje vergelijken als de probiotica bij mens en dier voor de darmflora.
De goede werking van de darmflora kan je min of meer vergelijken met de nuttige micro organismen die in de toplaag van de bodem behoren te zitten.
Beide zorgen voor een goed verteringsproces en de juiste omzetting van belangrijke stoffen.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met EM.
Wel een kennis van mij maar ik zie daar niet echt het voordeel/resultaat van de EM.
Met zeeschelpenkalk, oude stalmest en kleimineralen krijg je ook weer een betere werking van die micro organismen en het is aanzienlijk goedkoper.
Pellie schreef:hoi henny, gooi jij echt zoveel op je land? een kwart hectare is toch 2500m2 ? ik weet niet beter dan dat ik voor dat stukje grond genoeg zou hebben aan 1 zak zeeschelpenkalk en 1 zak kleimineralen. en laat jij de grond omploegen met de bestanddelen er in, of strooi je het op het land?
ik heb het er dit jaar op gestrooid maar zag weinig resultaat.
edit: strooien lees ik net ff terug
Pellie schreef:wauw dat is ontzettend veel! maar jij ziet dus wel resultaat... en op welke manier ook alweer precies?
russel schreef:Ik dacht dus 10 zakken kalk, heb 5000 m2, dus zit ik niet zo gek. Wij hebben zware kleigrond en nou las ik in een tuinierboek dat zware kleigrond doorlatender wordt als je kalk strooit, dus het proberen waard. Mineralen heb ik niet nodig, gelukkig vruchtbaar genoeg.
Henny wanneer doe je de stalmest verspreiden? hoe oud is de stalmest dan?