[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:00

kijk uit met wat je adviseerd. het is niet HET BESTE, want het verschilt per geval wat de oorzaak is van het mager of schraal zijn is...

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:00

Ik heb ook een vraagje, mijn paard van 1.76 in echt niet dik te krijgen. Nu begint er wel spier op te komen maar dik is ze echt nog niet. Er zijn ook al heel veel onderzoeken geweest maar ze is gewoon kerngezond alleen in het voor het gezicht niet fijn. Vroeger kreeg ik wel eens op mijn protecol dat ze te dun was. Nu kreeg in een tip dat ik merriebrok van pavo moest gaan voeren wat is jullie ervaring. Ook heb ik de voedingswijzer van de pavo gedaan. Die zeggen dan ik 5-6 kilo energy control met kruidenmelange moet gaan voeren maar ik ben dan wel bang dat ze boven mijn hoofd uitkomt. Heeft iemand daar ervaing mee zomaar overstappen op ander voer.
Op deze foto zie je goed dat ze niet een van de dikst is...
http://www.kathographics.nl/images/stor ... order.html

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:17

krijgt ze wel onbeperkt ruwvoer? dat is imo toch het eerste wat in orde moet zijn... en voldoende vers water...

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:32

Ik denk dat ik maar een afspraak met de da ga maken Ja
Maar ik vraag me af of die wormen íeder jaar terug komen, want zolang ik me paard heb, heeft hij er elk jaar last van..
Terwijl de andere paarden op de manege er geen last van hebben !

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:48

Ik heb een vraagje;
mijn pony van 23 jaar is nogal mager. Ik wil haar graag weer wat dikker hebben.
Weet iemand misschien iets geschikt wat ik haar kan voeren? Het liefst met weinig eiwit omdat ze daar nogal gevoelig voor is.
Bedankt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:12

Ik heb een probleem..
Mijn drachtige shetlander is veelste mager, eerst zag je dit niet omdat ze dik in haar winbtervacht zat. Maar nu is de arme hommel door een schimmel zo goed als kaal en ik schrok me behoorlijk rot toen ik haar zo zag, je kan de ribben echt tellen.
Ze staat 24/7 in de wei en krijgt iedere dag merriebrokken en een wortel. Maar ze komt zo weinig aan.
Ze is pqs nog ontwormd dus dat kan het niet zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:24

en genoeg ruwvoer? eet ze wel goed? tanden al nagekeken?

wortel zit niets in om dikker te krijgen... Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:02

Wortel krijgt ze ook alleen maar voor de lekkerigheid, ze krijgt nu geen hooi. Mevrouw is ook niet zo'n hooieter als ik hara nu hooi geef laat ze het gewoon liggen doet ze altijd alleen als ze heel erg honger heeft wil ze weleens een hap hooi nemen.
Ze eet eigenlijk prima, ze eet al der brokken en staat full time te grazen.
Tanden zou kunnen idd kan de DA daar ook naar kijken of moet er echt een tandarts komen om te kijken of daar iets mis is?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:43

geen idee. volgens mij kan een da ook kijken, maar of die ook (goed) kan behandelen weet ik eigenlijk niet...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:26

Vandaag is de veearts geweest, ze had wat scherpe kiezen maar niet zo dat ze daar nou echt last van zou hebben, ze staat nu ook in een wei met vers vet gras, wij hadden die eerst afgezet omdat we vreesde voor hoefbevangenheid. En ze krijgt nu 1 kg merriebrok perdag, ze kreeg iets mindere ongeveer ene halve kg en nou maar hopen dat ze aan gaat komen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:43

Keer overdoseren met ontwormen op 200 kg kan geen kwaad! Ik vind haar er op de foto´s echt heel slecht uitzien...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:50

Aman__ schreef:
Ik heb ook een vraagje, mijn paard van 1.76 in echt niet dik te krijgen. Nu begint er wel spier op te komen maar dik is ze echt nog niet. Er zijn ook al heel veel onderzoeken geweest maar ze is gewoon kerngezond alleen in het voor het gezicht niet fijn. Vroeger kreeg ik wel eens op mijn protecol dat ze te dun was. Nu kreeg in een tip dat ik merriebrok van pavo moest gaan voeren wat is jullie ervaring. Ook heb ik de voedingswijzer van de pavo gedaan. Die zeggen dan ik 5-6 kilo energy control met kruidenmelange moet gaan voeren maar ik ben dan wel bang dat ze boven mijn hoofd uitkomt. Heeft iemand daar ervaing mee zomaar overstappen op ander voer.
Op deze foto zie je goed dat ze niet een van de dikst is...

Merrie brok voor magere paarden heb ik idd al vaker als tip gehoord ! En ook gezien dat dat idd werkt !!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:36

Mrietjesueel schreef:
Keer overdoseren met ontwormen op 200 kg kan geen kwaad! Ik vind haar er op de foto´s echt heel slecht uitzien...

o jawel, is slecht voor de lever, en voor paarden die daar al moeite mee hebben kan dat wel degelijk kwaad. kijk dus uit met wat je roept Knipoog

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:00

Feit is dat veel mensen denk dat hun shetlander nog geen 100 kilo weegt, waardoor ze regelmatig onderdoseren. Overdoseren moet je inderdaad niet elke keer doen (en je moet ook niet 200 kilo boven het werkelijke gewicht gaan zitten...). Als je je pony verdenkt van wormen is wat extra wormmiddel geen probleem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:09

dat is al wat anders dan eerst werd gezegd Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:40

Mrietjesueel schreef:
Feit is dat veel mensen denk dat hun shetlander nog geen 100 kilo weegt, waardoor ze regelmatig onderdoseren. Overdoseren moet je inderdaad niet elke keer doen (en je moet ook niet 200 kilo boven het werkelijke gewicht gaan zitten...). Als je je pony verdenkt van wormen is wat extra wormmiddel geen probleem.

We hebben haar op advies van de veearts voor een bepaald aantal kilo ontwormt, en meer weegt ze ook zeker niet. Ik heb haar ook zeker niet extreem over gedossert qua wormenkuur met een veulen erin doen we met alles wat voorzichtiger.

Veulen is er inmiddels uit, er blijft nu helemaal niks van de pony over. Ze krijgt nu flox + merriebrok + kuilvoer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:05

wat is flox?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:24

pluklief schreef:
Mrietjesueel schreef:

We hebben haar op advies van de veearts voor een bepaald aantal kilo ontwormt, en meer weegt ze ook zeker niet. Ik heb haar ook zeker niet extreem over gedossert qua wormenkuur met een veulen erin doen we met alles wat voorzichtiger.

Veulen is er inmiddels uit, er blijft nu helemaal niks van de pony over. Ze krijgt nu flox + merriebrok + kuilvoer.

voer je niet te veel?en misschien verkeerd,paarden kunnen mager worden van eiwitrijk voer.
probeer eens geweekte suikerbietpulp,en laat al die biks eens weg....van biks is nog nooit een paard dik geworden...

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:48

Hallo allemaal! Handig een centraal topic.

Ik heb ook een geval, een merrie van 13jaar, 1.68 en te mager tevens luchtzuiger zonder band.
Ze is altijd dun geweest maar nooit te. Nu dus wel. Ze heeft 6 jaar lang op een stal gestaan en was daar heel pittig op 2x hooi en 2kg sportbrok. Nu staat ze bij mij thuis, krijgt onbeperkt hooi, 2kg winners sportfit van pavo (muesli), 50gram( subli em, net begonnen vandaar wat weinig), 1kg derby brok van Havens. Per dag. Ze heeft de eerste dagen wat stress vertoont maar daarna is ze juist super relaxed, met rijden staat ze liever stil dan dat ze loopt en haar pit is er uit. Dus klaarblijkelijk krijgt ze te weinig energie van het eten. Ontwormen en tandarts doe ik met grote regelmaat dus hier kan het niet aan liggen. Ze staat overigens met een shetlander bij mij thuis en die is vrij nieuw voor haar, ze kunnen het goed vinden, behalve tijdens voedertijd. Dan is mijn grote merrie de baas.
Ze staat op stro en heeft een stal met uitloop paddock. Haar vacht glimt wel, geen neusuitvloeiing of aanleiding tot ziektes.
Er is nog wel een punt waar ik zelf denk dat het mee te maken kan hebben, ik probeer haar sinds februari te laten dekken, echter heeft ze zelf nooit hengstigheid getoont en hebben ze haar inmiddels al 2x hengstig gespoten en een keer geinsemineerd en toen bleek dat ze vocht had door een lichte bacteriele infectie in de baarmoeder, door spoelen is deze als het goed is geheel verdwenen, ze is nu weer geinsemineerd. En over twee weken gaan we kijken hoe het ervoor staat. Kan ze door de hormonen inwendig van streek raken?? Ze is trouwens maiden merrie..
Ik hoop dat jullie iets weten.
En het patroon van voer wat ik haar nu geef heb ik pas een 3 dagen op deze manier, dus ik weet nog niet hoe het bevalt en of ze er al beter op wordt..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:11

luchtzuiger doet mij een belletje rinkelen. kan t niet zijn dat ze mager wordt door stress en mss zelfs pijn? dat is waarom ze gaan luchtzuigen ook in eerste instantie...

CACF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:14

Mijn pony word door anderen als schraal en mager gezien (groenesteijn topic: wie rijft er op manege groenesteijn?!). er staan foto's op mijn profiel van hem. ik heb verder nooit gehoort dat hij te mager is. ik rijdt of longeer 2x per week met hem, hij staat 24/7 buiten met andere paarden in een paddock en een aantal uren weidegang in de zomerperiode, hij krijgt 1kg biks per dag, hij krijgt 4 a 5 keer per dag hooi (dat hij de hele dag kan eten).. hij is 3,3 jaar. ik wil nog meer biks geven en verder hem laten groeien (niet meer dan 2 keer 1 uur longeren/ rijden).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:23

ik vind em er niet mager uit zien hoor. nu kunnen foto`s natuurlijk vertekenen... zie je zijn ribben?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:01

Met sara gaat het steeds beter ze staat weer lekker op de wei en begint nu al zichtbaar aan te komen, zodra ze weer wat beter loopt mag ze naar de grote wei Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:40

Vraagje meiden!

Spot is 5 weken geleden gecasteerd, behoorlijke klap en veel last van ontstekingen. Hij staat nu ook op zware AB. Hij heeft toch flink wat kilos verloren, de ruggegraat is zichtbaar, en zijn ribben ook als hij loopt.

Hij staat 24/7 op de weide, maar 's ochtends en 's avonds krijgt hij 1 schep pavo natures best muesli, met 3/4 schep brok. Lucerne krijgt hij ook, maar dat eet hij bijna niet op.

Waarmee kan ik hem nog ondersteunen, om hem toch weer wat op gewicht te krijgen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:44

Word een paard dikker van hooi en word een paard dikker van kuil?