[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:51

wok gebruiken een magnesiumchelaat, en wel deels om onze haf te helpen afvallen. ze is nu vier weken bezig met de kuur en wij zien duidelijk verschil, ook zit ze over het geheel beter in haar vel en is ze actiever. voor haar is het dus een heel goede keuze geweest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:58

Zou je het mij dus aanraden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:14

ja op zich wel ja, ik zie er geen problemen in om dit gewoon te proberen, je kunt het van tevoren laten testen (of er magnesiumtekort is), maar wij hebben dat niet gedaan en zijn gewoon met een normale veilige dosis begonnen. deze dosis krijgt het paard nog steeds.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:38

@OoHafOo
Ik vind je haflinger op de foto nog wel te dik. Hoe het in het echt is weet ik natuurlijk niet.
Heb zelf ook een stevig type haf, vanaf 1 maart dan. We hebben hem nu dus 10 weken. In die tijd is hij nu ondertussen al 70 /80 kg afgevallen (volgens Pavo meter). Is van ruim 720 naar 650 / 640 gegaan. Ik vind hem nu bijna goed, ik kon zowaar een rib voelen eergister, voor het eerst. Eerst voelde ik niet eens zijn schouderbladen,allemaal vet. Wel stevig trouwens, niet sponzig maar gewoon een massa vlees.
We hebben op het moment goed oud langstengelig hooi beschikbaar, dat krijgt hij 2x per dag 2 plakken, 1x per dag kuil (beetje maar hoor). En hij krijgt een schep muesli zonder en kruiden van de paardendrogist, zeewier plus hoefcompositum (hij is in het verleden hoefbevangen geweest, niet bij mij bij vorige baas).
Ik wil hem denk ik nog een kilo of 50 dunner.
Ik weet niet of die Pavo meter precies klopt qua gewicht, maar je ziet het paard langzamerhand 'opdrogen'. Hij deed eerst ook bijna niets, nu werkt hij wat en dus minder voer.
Zou toch proberen of je haf nog wat meer kan afvallen, het is echt niet goed voor ze als ze te zwaar zijn. En natuurlijk zijn het een soort buffels, Stan is ook echt een joekel, maar ook een Dennis van der Geest zeg maar moet wel op zijn gewicht letten Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:35

Ik ben er ook zeker mee bezich en het lijkt of hij van de lucht groeit.
Hij krijgt 2x per dag hooi. 1,5 plak. Is stengelig en verder niks

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:55

Vaker kleine porties voeren is ook beter om af te vallen dan 2x per dag een grotere portie.

Mijn shetlander is nu zo ver dat ze, ondanks bijna onbeperkt hooi, bijna te dun genoemd mag worden. Ribben zijn zowaar zelfs te zien nu ze in zomertenu komt (maar niet uitstekend, gewoon als ze loopt zie je de huid eroverheen bewegen). Maar hier en daar op de rug en billen zit nog "vet" dat er nog af zou moeten. Is echter enorm lastig om robuuste paardjes die alles lekker vinden, helemaal mooi slank te krijgen. Dan zouden ze echt volop aan het werk moeten. Niet die dagelijkse wandeling die ik nu doe en 2x dat kleine ritje voor de kar per week. Dat is nauwelijks arbeid voor onze beestjes Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:35

@ maaikeUshi, een haf van 720 kilo? die meter kán onmogelijk kloppen, de forse Gelderse ruin hier op stal (1,64 hoog) die goed in de bespiering zit (spieren zijn zwaarder dan vet en paard loopt Z dressuur) weegt rond de 560-600 kilo. een haf van 720 kilo bestaat volgens mij écht niet, tenzij de stokmaat rond de 1,60 zit.

onze te dikke haf weegt nu rond de 500 kilo, daar mag nog zo'n 40-50 af denk ik. op haar dikst zal ze rond de 530-550 gezeten hebben, en toen was ze écht DIK!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:30

Ja dat dacht ik ook meteen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:26

Als je echt het gewicht wilt weten, vraag dan of je je paard ergens op een weegbrug mag zetten.
Ik heb dat eens gedaan bij een handelaar in oud metaal. Ze vonden het daar nog prachtig ook dat ze eens een paardje mochten wegen. 220 kg gaf het apparaat aan en ik kreeg de uitdraai mee. In die periode was ze veel en veel dikker dan ze nu is. En nu geeft de pavo meter hier 275 kg aan; ik weet dus zeker dat die in geval van mijn paardje niet klopt Tong uitsteken

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:00

In meerdere maaltijden voeren gaat niet lukken omdat hij overdag in een kudde staat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:03

Of jullie het willen geloven of niet, Stan, haflinger, type stoere tank, 1.55 stokmaat, had een omtrek van maar liefst tussen de 2.07 / 2.09 toen we hem voor het eerst opmeten met de PAVO meter. Ik weet dat dat niet exact weer kan geven wat een paard weegt, maar het is natuurlijk wel een indicatie. Hij is niet bij ons zo dik geworden overigens.
Nu is hij volgens die meter dus tussen de 1.96 / 1.99 en dat is dus wel mooi 10 cm omtrek eraf.
Ik merk het ook met de singel, hij heeft een singelmaat van 1.35 (echt ik heb nog nooit zo'n lange singel gehad, het is een veelzijdigheidszadel), eerst zat dat echt op het laatste gaatje aan beide kanten, nu zit het op gaatje 4 aan de ene en gaatje 3 aan de andere kant.
En nog voel ik geen enkele rib Clown
Dierenarts er ondertussen 2x bij gehad, 1x voor enten, 1x met hoefzweer. Hij vond dat we op de goede weg waren en pas als ik zijn ribben kan voelen (hoeft niet te zien, maar wel voelen), dan vindt hij dat Stan op een goed gewicht is. Dus we gaan rustig verder Haha!

Gisteren zetten we hem naast een normale KWPN'er van 1.65 en hij is gewoon ook veel breder. Dat scheelt wel 15 cm. Dus tja, dat hij meer weegt dan een gemiddeld paard van die grootte, dat is logisch , heeft gewoon te maken met botstructuur. Maar dat je zijn ribben niet kan voelen en eerst zelfs niet eens zijn schouder, dat was gewoon puur vet Bloos

Ik vertel dit echt niet omdat we er trots op zijn ofzo , dat hij zo dik was, maarwel dat het als je het over een paar maanden bekijkt je volgens mij een paard best goed en verantwoord kunt laten afvallen. Stan krijgt overigens gemiddeld over zo'n 5 porties zijn voer. Ik weet dat te snel afvallen dodelijk kan zijn, dus we doen het gewoon rustig aan: opbouwen in beweging aan de ene kant en beperkt voer aan de andere kant.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:29

bij die pavo meter moet je toch de omtrek meten en dat dan ivullen?
dan rekenen ze toch uit wat het gewicht is?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:03

HEt is gewoon een meetlint met aan de ene kant cm en aan de andere kant kilo's. Dus feitelijk super simpel. Maar ik denk wel dat het gebaseerd is op een gemiddeld warmbloed paard. Maar hoe dan ook, de omtrek van je paard geeft wel een indicatie of hij gewicht verliest of niet. Of gewoon op hoeveel gaatjes je singel zit Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:25

MaaikeUshi schreef:
Of jullie het willen geloven of niet, Stan, haflinger, type stoere tank, 1.55 stokmaat, had een omtrek van maar liefst tussen de 2.07 / 2.09 toen we hem voor het eerst opmeten met de PAVO meter.

Hij heeft gewoon zware botten Tong uitsteken

Overigens toen ik mijn shet liet wegen had ze een "omtrek" van 1.70 m (ahum) en woog dus 220 kg.
Nu heeft ze een omtrek van 1.45 m. Singel heb ik al een gaatje bij moeten maken en dan nog zit hij wat te los. Ribben zijn makkelijk te voelen en ze heeft na jaren ook "ineens" een schoft Haha!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:57

Dacht direct even kijken wat er bij 1.70 m. omtrek staat...hou je vast: 405 kg Haha!
We hebben het bewijs dat het echt niet klopt Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:16

Ai, je zou daar het gewicht van wat ze mogen trekken aan kar op berekenen. Dan zou mijn shet 3x 405 is 1215 kg moeten kunnen trekken. ROFL

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:23

MaaikeUshi schreef:
Dacht direct even kijken wat er bij 1.70 m. omtrek staat...hou je vast: 405 kg Haha!
We hebben het bewijs dat het echt niet klopt Clown

zowiezo, dit bestaat natuurlijk niet. het punt met die linten is, dat er uitgegaan wordt van een warmbloed paard, en met de diepe romp van een shet (en het over het algemeen andere dieet waardoor de grasbuik niet wordt meegerekend) wordt geen rekening gehouden.

ik heb zelf een lint uit engeland, en met deze kom ik heel wat beter uit. mijn NMPRS merrie van 1 meter hoog komt daarmee op 183 kilo, ik schatte haar zelf op 200 dus ik denk dat dit lint wat dat betreft al heel wat betrouwbaarder is. nu alleen nog pony op de weegbrug om het zeker te weten, hihi!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:32

Toch is het wel triest dat door een leverancier van paardenvoer dan net wordt gedaan of dat 'de waarheid' is. Vind ik ook met die voedingsadviezen.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:49

MaaikeUshi schreef:
Toch is het wel triest dat door een leverancier van paardenvoer dan net wordt gedaan of dat 'de waarheid' is. Vind ik ook met die voedingsadviezen.....

ja het is niet echt reclame voor PAVO, zeker niet als je erbij nagaat dat deze linten ook geadviseerd worden om gewicht voor ontworming te bepalen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:03

Pavo adverteert ook volop met zijn voer met erg laag suikergehalte. "Minder dan 2%". Nature's Best.
Het klinkt geweldig, maar als je dan gaat kijken hoeveel zetmeel erin zit (ook een dikmaker en veroorzaker van bevangenheid als je paard er gevoelig voor is), dan schrik je ervan. Kom je in totaal toch weer bij 30% uit en dat is voor vele paarden te veel. Jammer dat ze dit niet zeggen als je op zoek bent naar een geschikt voer.

Over de Pavo koek heb ik Pavo eens gebeld. Mij werd verteld dat deze 32% aan suiker en zetmeel bevatten. Maar dat dat gold voor de hele doos. Omdat ik maar een halve koek mocht geven aan mijn shetlander was het gehalte dus verwaarloosbaar ....
Huh?, dacht ik gelijk; 32% is 32% of het nu van een halve koek is, of van de hele doos. Maar dat kon ik die mevrouw van Pavo niet duidelijk maken Slapen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:10

waar kan je die meetlinten krijgen van pavo?
want ik ben ook wel benieuwd (ook al klopt het soms niet helemaal Nagelbijten / Gniffelen)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:13

Isapaardje schreef:
Pavo adverteert ook volop met zijn voer met erg laag suikergehalte. "Minder dan 2%". Nature's Best.
Het klinkt geweldig, maar als je dan gaat kijken hoeveel zetmeel erin zit (ook een dikmaker en veroorzaker van bevangenheid als je paard er gevoelig voor is), dan schrik je ervan. Kom je in totaal toch weer bij 30% uit en dat is voor vele paarden te veel. Jammer dat ze dit niet zeggen als je op zoek bent naar een geschikt voer.

Over de Pavo koek heb ik Pavo eens gebeld. Mij werd verteld dat deze 32% aan suiker en zetmeel bevatten. Maar dat dat gold voor de hele doos. Omdat ik maar een halve koek mocht geven aan mijn shetlander was het gehalte dus verwaarloosbaar ....
Huh?, dacht ik gelijk; 32% is 32% of het nu van een halve koek is, of van de hele doos. Maar dat kon ik die mevrouw van Pavo niet duidelijk maken Slapen

jeetje dat valt me echt tegen, kijk dat er momenteel ontwikkelingen gaande zijn betreffende suikers en zetmeel in paardenvoer kán maken dat mensen daarmee nog niet bekend zijn, echter, als voederfabrikant dien je toch van dergelijke zaken op de hoogte te blijven. die 32% is inderdaad absurd, hoe komen ze erop... gaat het dan trouwens om de PAVO summerfit koeken? wij hebben deze voor een paar maand geleden uit het dieet van onze haflinger geschrapt omdat er veel meer suiker in zou zitten dan verwacht, en gezien het hoefbevangenheidsrisico... reken maar uit.

ik ben zelf ook nog steeds zoekende naar een smakelijk paardenvoer in juiste verhoudingen waar geen rommel in zit, wat arm is aan suikers en zetmeel. ik geef mijn paarden na het werk altijd wat extra als beloning, voor meer is het ook niet maar zo'n voer is lastig te vinden zeg, pfff...

onlangs heb ik enkele publucaties gelezen over voer met als hoofd-energieleverancier vetten, die soorten zijn arm aan suiker en zetmeel, blijven onder de 10% meen ik... hier op Bokt loopt er een topic over ik zou het eigenlijk weer eens even moeten nalezen, heb niet alles in de bovenkamer opgeslagen erover.

iemand hier bekend overigens met paarden die gaan schuren wanneer zij gevoerd worden met een voer met hoog suiker-zetmeelgehalte? ik kan me niet herinneren hier officiele onderzoeken over te hebben gelezen, echter er wordt hier en daar beweerd (en min of meer bewezen) dat 'krachtvoer' (geen idee wat voor voer men daarmee bedoelt, iig geen speciale voeders) veroorzaker kan zijn van zomereczeem, er zijn gevallen bekend waarbij zomereczemers genazen nadat zij geen krachtvoer meer kregen. zelf heb ik ook het vermoeden dat de hoeveelheid suikers/ zetmeel/ (eiwitten?) veroorzaker kan zijn van jeuk bij paarden. ook heb ik de indruk dat onverklaarbare jeuk in bovengemiddelde mate (ik bedoel, welk paard heeft er niet af en toe jeuk en staat eens lekker met de manen langs een boom te rossen, zéker bij het verharen naar zomervacht) meer voorkomt bij dikkere paarden dan bij paarden die 'netjes in de vetjes' zitten. is iemand hier misschien bekend mee?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:37

Ja het ging over de Pavo Summerfit koeken. De meetlinten hebben ooit eens gratis bij deze Summerfit koeken gezeten. Zodoende heb ik er ook eentje bemachtigd. Geen idee waar hij ligt. Zat in een leuk rond Pavo blikje Haha!

Zelf geef ik Safe en Sound van Dodson en Horrell. Is een mix tussen krachtvoer en ruwvoer. Met < 10% suiker/zetmeel en toegevoegde probiotica en nog meer dingen. Hieronder een link naar andere voeders die ook < 10% suiker/zetmeel hebben:

Marstall "Vito" (10%)
http://www.marstall.nl/

HiPro "Flexible Move" (10%)
http://www.hipro.nl/
(staat nog steeds niet op hun website, dus bellen om te bestellen Tel. 0544-371397)

Spillers "Happy Hoof"
http://www.spillers-feeds.com/

Dodson and Horrell "Safe and Sound", "Leisure Mix", "Pasture Nuts"
http://www.dodsonandhorrell.com/

St. Hippolyt "Equigard"
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/Equigard.htm

Agrobs
http://www.agrobs.de/de/produkte/pferde.htm

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:51

Dat hebben ze niet goed uitgelegd dan van 32 %. Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dit: een halve koek, wat weegt die? Ik doe maar een gok, en zeg 100 gram. 32 % van 100 gram is dus 32 gram. Hoeveel gram voedsel (totaal bedoel ik, gras, hooi, aanvullend voedsel) krijgt een paard/pony per dag binnen? Geen idee, maar als je uitgaat van een gemiddelde pony denk ik alleen al aan zo'n 4000 gram hooi, als dat het hoofdvoedsel is. In hooi zit ook altijd suiker (daarom spoelen we het uit voor onze bevangen pony's) Stel dat er in niet uitgespoeld hooi 10% zit. Dan zit je netjes aan de lagen kant, denk ik. 10% van 4000 gram is. Dat is dan dus 400 gram suiker/zetmeel per dag, wat ze via ruwvoer en gras binnen krijgen. Zo bezien valt die 32 gram van de halve koek wel mee. Maar misschien maak ik een denkfout hoor, en heb ik ook de getallen niet goed, ben niet zo'n rekenwonder namelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:15

vergeet niet dat zo'n koek in één keer gegeven wordt, en hooi en gras verspreid over de dag gaat. ik vind 32% érg veel, en 400 gram per dag ook overigens, dat is bijna een halve kilo! aan suiker en zetmeel. dat werken die van mij iig nooit weg...

@ isapaardje, ja dat lijstje stond ook in het andere topic, en er is iemand die een dergelijk voer uit Engeland laat komen. ik doe daar ook aan mee en ben zeer benieuwd naar het voer.
het lijstje wat je daar hebt, die soorten voer zijn in NL verkrijgbaar toch? ik zal hier ook eens informeren als het zover is.