melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:18

Ik heb op internet gekeken op de site van cavalor.com
Daar kun je nederlands selecteren en dan kun je kijken wat ze verkopen.ook de pianissimo staat erbij.Als je op het plaatje van pianissimo klikt dan krijg je alle bestanddelen van pianissimo te zien.Ik vond de lijst te lang om over te nemen,maar misschien dat je zelf kunt kijken op deze site

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:23

Jennyxx schreef:
Weet iemand een emailadres van Cavalor of een verkooppunt die meer over de melasse in Pianissimo kan vertellen? Op hun site vind ik helemaal geen contact informatie...

op de site van cavalor kun je je land en je woonplaats invullen daarna krijg je precies een overzicht waar je de spullen kunt kopen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:23

gelukt

Indicatieve voederwaarden

Verteerbare energie paard 11 MJ/kg

Voedereenheid paard in VEP (UFC-Frankrijk) 720 (0,75) /kg

Ruw eiwit 10 %

Verteerbaar ruw eiwit paard 7,5 %

Ruw vet 4,5 %

Ruwe as 7 %

Suikers & zetmeel 30 %

Ruwe celstof 14 %

Calcium 0,80 %

Fosfor 0,60 %

Natrium 0,40 %

Magnesium 0,35 %

Vitamine A 12.500 IE/kg

Vitamine D3 1.250 IE/kg

Vitamine E 100 mg/kg

Choline 160 mg/kg

IJzer 75 mg/kg

Koper 25 mg/kg

Zink 125 mg/kg

Mangaan 125 mg/kg

Jodium 1,25 mg/kg

Selenium 0,50 mg/kg

Verpakking

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:07

holy smoke...suikers en zetmeel 30%??? is dat niet ontzettend veel???

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:07

Als je bedenkt dat granen uit zetmeel bestaat en het om een muesli gaat? ...nee, dan is het volgens mij niet ontzettend veel!

Wat je graag wilt weten denk ik (gezien het topic waar het in staat) is hoeveel darvan nu werkelijk suiker/melasse is. EN dat staat er niet bij, dus dat zul je (indien je het wilt weten) na moeten vragen bij de producent...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:24

Hoi, bedankt voor het helpen zoeken. Ik had al op de site van Cavalor gekeken bij Pianissimo en zoals jullie ook bij de opsomming van Dwertje zien, wordt de hoeveelheid melasse niet aangegeven.. De verkooppunten bij mij in de buurt heb ik gemaild, maar zij weten het niet en verwijzen mij door naar de Cavalor-site. Maar daar staat het dus niet op. En ik kan ook geen mailadres vinden waar je het kan vragen. Wel een telefoonnummer...maar dat is in het buitenland en ik heb alleen een mobiel...en dan kost dat een beetje veel...

Maar ik wil het wel heel graag weten...

Ps 30% suiker/zetmeel is gemiddeld voor een suikerarm voer, een lager percentage heb ik tot nu toe niet gevonden, maar hoeft van mij ook niet, als dit laag is is het laag, ze moeten toch ergens van leven Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:34

Echt een volledig suiker/zetmeel laag voer ligt rond de 28% als minimum. Lijkt dus veel 30%, maar is eigenlijk wel goed. De hoeveelheid wordt hier niet mee bedoelt wat aan suiker is toegevoegd, maar wat aan zetmeel EN suiker in het totale voer zit. Net als dat veel fruit van zichzelf al veel suikers hebben, heeft ook granen en andere onderdelen van de muesli van nature al suiker en zetmeel.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:46

30 % is inderdaad al vrij laag Lachen
Nature's best en de muesli Zonder van Subli zitten ook beide rond dat percentage.
Een gewone granenmix zit vaak al rond de 50%.

De enige soorten voer waar voor zover ik weet een lager percentage in zit zijn volgensmij de Marstall Vito en Safe & sound (Dodson & Horrel), ik meen rond de 10-15 %.. maar die zijn ook echt bedoeld voor paarden met een stofwisselingsprobleem.

Mijn haf doet het nog steeds erg goed op de pavo nature's best.. dus ik heb besloten om haar dan toch op dit voer te laten. Haar manenkam is nog steeds aan het slinken/soepeler aan het worden en ze begint echt goed op gewicht te komen. Haar huidproblemen zijn behalve 1 heel klein korstje onder de kaak ook helemaal verdwenen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:22

Ireentjuh: mijn paard heeft een hele harde en dikke manenkam dit viel mensen op stal ook al eens op. Kom dit door suikers oid en is dit schadelijk?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:34

Het kan door suikers komen.. maar soms is er ook geen oorzaak te vinden, en het hoeft ook niet altijd erg te zijn.
Misschien is dit topic eens interessant om te lezen: viewtopic.php?f=3&t=666464&hilit=

Bij mijn haflinger hebben we heel sterk het vermoeden dat het met suikers te maken heeft in ieder geval! (insulineresistentie of suikerintolerantie).

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:35

ik heb contact gehad met cavalor en ik hoop spoedig bericht te krijgen over de melasse die in pianissimo zit.Zodra ik dit weet laat ik het jullie ook weten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:12

ik vraag me even af, insulineresistentie zie je ook wel eens bij diabetes, zou een paard dit ook kunnen hebben? genoeg dikke paarden dus ik kan me het dan wel indenken... even een zij-gedachte hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:18

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:24

Pellie schreef:
ik vraag me even af, insulineresistentie zie je ook wel eens bij diabetes, zou een paard dit ook kunnen hebben? genoeg dikke paarden dus ik kan me het dan wel indenken... even een zij-gedachte hoor.

Klopt hoor Ja insulineresistentie is te vergelijken met diabetes type 2 bij mensen (ouderdomssuiker). Er wordt nog wel insuline aangemaakt, maar niet meer voldoende.
Toevallig (of niet toevallig..) kreeg mijn pony het ook op latere leeftijd (ca. 15/16) en is ze in het verleden extreem te dik & hoefbevangen geweest en erg fout gevoerd. (dat laatste helaas toen ze al van mij was.. de vorige pensionhouder gooide er zo een paar kilo sportbrok in).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:02

dwertje schreef:
ik heb contact gehad met cavalor en ik hoop spoedig bericht te krijgen over de melasse die in pianissimo zit.Zodra ik dit weet laat ik het jullie ook weten

Hoi Dwertje, heb je al antwoord van Cavalor gekregen? Ik inmiddels wel van Havens. In de Muesli-zonder-haver zit 2 a 3% melasse en 4% suiker en 32% zetmeel..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:19

de apaloosa op stal heeft ook suikerziekte en ook een heel dikke harde manenkam als gevolg ervan. De eigenaresse heeft dat toen laten uitpluizen en daar kan het wel door komen. het hoe en waarom wist de DA ook niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:40

ik had vandaag de mogelijkheid om een handje Subli zonder musli te kunnen doormeten bij mijn paard en het zo fout als het maar zijn kan..... ik weet niet waarom, maar ik ben blij dat ik geen hele zak heb liggen!

Op het oog ziet het er precies hetzelfde uit als Natures best van Pavo, maar de samenstelling zal toch anders zijn......want Natures Best is (nog) wel goed.

Helaas krijgt hij ook daar jeuk van als ik meer dan een half handje per dag voer......

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:00

Jennyxx schreef:
dwertje schreef:

Hoi Dwertje, heb je al antwoord van Cavalor gekregen? Ik inmiddels wel van Havens. In de Muesli-zonder-haver zit 2 a 3% melasse en 4% suiker en 32% zetmeel..

nee ik heb tot op heden nog niets gehoord,maar ga er na de feestdagen even achteraan.Ik ken een vertegenwoordiger van dit voer en probeer bij hem wat meer info te krijgen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:30

Hallo hier.
Ik heb het een beetje gevolgd, niet helemaal gelezen, maar ik denk dat jullie me wel kunnen helpen.
Mijn fjordenmerrie heeft in de zomer vreselijke jeuk. Ze heeft ook best een stugge dikke manenkam. Verder is ze niet dik, eerder wat te slank over het algemaan.
Ze krijgt dan ook bultjes op de hals en op haar borst. Mensen die ik spreek gooien het op eiwit overgevoeligheid. Ze heeft het ook alleen in de zomer.
Voor de duidelijkheid het is geen eczeem, ik weet dat het daar op lijkt, maar dat is het niet.

Is het voor mij ook verstandig om melassevrij te gaan voeren, als ze bij krijgt?? Of misschien een ander product waar ze baat bij kan hebben??

Weten jullie iets??
Groetjes Esther..

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:30

Denk dat je eerder aan suikers dan aan eiwitten moet denken.

Probeer het eens met voer zonder melasse?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:50

Leek mij ook een goed idee!!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:59

Ik voer nu sinds een tijdje ook Marstall, de Melasse vrij, de Corn Muesli en de Optimal en ik heb ook een hoog in het bloed staand paard want nooit dik te krijgen was.
Nu staat hij op 1kg Corn Muesli, 750 gram Optimal en 250 gram Melasse vrij en ik vind hem niets te dun. Dat is niks vergeleken met wat ik voerde toen er nog Havens op het menu stond... toen kreeg hij 5kg per dag!!! En niet dik te krijgen.
Ik ben zeer tevreden want dit paard heeft ook een stofwisselings probleem waardoor hij brok niet goed verteerde. Mijn bijna 3-jarige Jet Set ruin voer ik nu ook alleen Marstall muesli en die groeit als kool! Hij was altijd schraal en klein en nu na 6 maanden vol in massa en 1.67 hoog!!! En deze jongeling moet nog 3 worden. Ze zien er top uit. Van mijn jonge paard denken ze al dat die werkt, zo fijn in massa en bespiering...alleen door het voer want hij gaat niet eerder onder de man dan aankomende zomer/najaar 2007 Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 05:29

nou da's een goede reclame!! Ja

leuke onderschrift trouwens Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:51

dit topic ga ik ff volgen...Bloos die van mij heeft ook zomereczeem maar voer daarvoor alleen laag eiwit gehalte. Wil graag weten of melasse-vrij dan zou helpen, alhoewel hij hele dag op land staat en die schep voer die ik geef qua verhouding dan toch ws niet veel zal uitmaken ivm suikers..?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:39

Zwelgje schreef:
Ik voer nu sinds een tijdje ook Marstall, de Melasse vrij, de Corn Muesli en de Optimal en ik heb ook een hoog in het bloed staand paard want nooit dik te krijgen was.
Nu staat hij op 1kg Corn Muesli, 750 gram Optimal en 250 gram Melasse vrij en ik vind hem niets te dun. Dat is niks vergeleken met wat ik voerde toen er nog Havens op het menu stond... toen kreeg hij 5kg per dag!!! En niet dik te krijgen.
Ik ben zeer tevreden want dit paard heeft ook een stofwisselings probleem waardoor hij brok niet goed verteerde. Mijn bijna 3-jarige Jet Set ruin voer ik nu ook alleen Marstall muesli en die groeit als kool! Hij was altijd schraal en klein en nu na 6 maanden vol in massa en 1.67 hoog!!! En deze jongeling moet nog 3 worden. Ze zien er top uit. Van mijn jonge paard denken ze al dat die werkt, zo fijn in massa en bespiering...alleen door het voer want hij gaat niet eerder onder de man dan aankomende zomer/najaar 2007 Knipoog

Ik heb dus ook dezelfde ervaring, een paar pagina's terug staat een foto van mijn paard hoe hij eruit ziet nu hij op marstall staat, daarvoor was hij ook zo'n ielig diertje (ook hoog in het bloed) wat niet dik te krijgen was en op marstall gaat het super! Hij heeft een voedingsallergie, waarschijnlijk melasseallergie.

De cornmuesli lust hij niet, dat was te vettig naar meneer zijn smaak. Hij stond eerst op de E en nu op de melassevrij en dat gaat super. Er komen geen nieuwe bultjes bij en de oude zijn langzaam maar zeker aan het verdrogen. Ben benieuwd of het uiteindelijk helemaal weggaat met die melassevrij want het lijkt zich nu te stagneren.

Mag ik vragen waarom jij een combi hebt gekozen van juist die 3 muesli's en niet maar 1 muesli?