Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Esther_r20 schreef:filmpjes zijn ook niet meer te zien, jammer
essie_blue schreef:Gooi er gewoon lekker een scheppie bij. Gewoon proberen. Ik ben zelf zeer te spreken over Cavalor. Topaction vind ik zeer fijne brok waarvan ze meer energie krijgen maar niet te ril. Perfomix kan je ook proberen.1kg voor paard in de groei is ook niet veel. Ene paard kan het beter gebruiken dan de ander.
superpony schreef:TS, jij plaatst iets online en ja daar reageer ik op vanachter een pc. Ik reageer op wat jij zegt en lees reacties van mensen.
Mijn goed bedoelde adviezen komen uit jarenlange ervaring met paarden en eigenaren. Helaas kom ik heel veel (achteraf) problemen tegen. Vaak moeten paarden eerst echt iets mankeren, iets doen of kapot gaan, voor mensen echt open gaan staan voor de goede adviezen.
Je kan in principe nooit online voedingsadvies krijgen, omdat niemand een analyse van jouw hooi heeft en ziet hoeveel je paard werkelijk krijgt.
Alles begint altijd bij het begin.
Ik ben dan ook werkelijk weer verbaasd dat mensen klakkeloos zeggen; het is ene jong paard, gooi er maar een kilo rotzooi bij. Dat klinkt jou nu goed in je oren, maar is het meest waardeloze advies dat je kan krijgen.
Voer staat altijd in verhouding tot beweging, maar daar hoort ook management bij.
Je volgt wel je staleigenaar en je trainer. Ja, ik kom uit dat wereldje en mensen geloven altijd klakkeloos trainers met ''naam''. Maar ga eens kijken hoeveel paarden werkelijk gezond iets bereiken en ook gezond en heel oud worden. Wat je ziet is het NU en niet de lange duur.
Ik blijf altijd kritisch, op elke trainer en paardenman/vrouw. Teveel ellende en juist door mensen die mensen als goeroe op een voetstuk plaatsen.
Zat paarden die jaren als brave robot rondlopen. Maar ik zie vooral de vele problemen door dit soort adviezen en keuzes. Dat doet mij oprecht pijn als paardenliefhebber. Ook omdat ik gelukkig ook de ervaring heb dat het anders kan en beter kan. Dat heeft mij ook meer dan 30 jaar gekost.
Qerty schreef:Het lijkt mij vrij logisch dat je met je jonge paard moet aftasten wat het beste bij haar en het gebruiksdoel past qua voeding.
En dat je rijtechnisch afgaat op het advies van je instructeur snap ik ook helemaal, dat is inderdaad niet de minste.
En als jij het gevoel hebt dat er 'iets' is wat je kunt veranderen om haar wat frisser en alerter te krijgen snap ik dat ook.
Alleen voor mij spreekt jouw openingspost wel iets uit over jouw filosofie over paarden houden en in dat licht begrijp ik veel van de reacties hier ook.
Want overwegen je paard (nog) minder naar buiten te sturen omdat je wilt dat ze over een half jaar goed uit de verf komt op de Ibop, wekt sterk de suggestie dat de prestaties belangrijker voor je zijn dan haar welzijn.
Joolien schreef:Kom op ts, je weet zelf neem ik aan wel dat neuzen met de buurman verre van vergelijkbaar en ideaal is dan lekker ravotten, kroelen en tutten met elkaar in direct contact?
paardje schreef:Dat begrijp ik als ik het zo teruglees, echter had ik in een ander topic gelezen dat sommigen hun paarden voor de keuring wat minder naar buiten deden. Ik heb daar verder geen ervaring mee en was dus benieuwd wat de reden daarvan was.
nuscaniels schreef:Buiten alle andere dingen die al genoemd zijn,
Rij je wel eens buiten? Gewoon lekker buiten stappen, stukje draven.
Je kan met buitenrijden zoveel trainen. Vaak zijn ze dan net wat voorwaartser, reageren wat beter.
Worden ze fris van in het koppie.
Askja schreef:Doe je paard een plezier en richt je stalmanagement zo in dat ze in ieder geval een paar uur per dag op de wei kan met een paar andere paarden. Ik bedoel, wat verwacht je nu zelf van een vierjarige die uit een situatie komt van lekker de hele dag op de wei met gezelschap en sociaal contact en dan op de nieuwe plek (waar ze wsch toch al behoorlijk aan moest wennen want een verhuizing heeft echt een behoorlijke impact op een paard) ineens alleen staan, geen sociale contacten, geen gras (een zandpaddock zonder gezelschap om de benen te strekken is alleen maar een schijnoplossing, het paard verveelt zich dood na 5 min omdat er niks te doen is), onder het zadel serieus aan de bak: dag jeugd, hallo sportcarrière. Geen wonder dat ze niet voorwaarts is. Ander voer is alleen maar symptoombestrijding. Het is alsof je een kind direct van de peuterspeelzaal naar het vwo stuurt. Ook een sportpaard hoort op de wei met andere paarden. Je paard dat onthouden met excuses als Dat kan niet bij ons op stal/Dan krijgt ie een blessure vind ik, sorry dat ik het zeg, egoïstisch - jouw belang gaat dan duidelijk boven dat van het paard.
Ik denk niet dat ts dit wil horen, dat is al gebleken uit de selectieve manier van reageren, maar misschien dat anderen die het doorlezen door dit topic een beetje aan het denken worden gezet.
Gun je paard in ieder geval een stukje paard-zijn. Een eigen sociaal leven, bewegingsvrijheid, buitenlucht. Zodat ie ook nog iets eigens behoudt, in plaats van dat ie er voornamelijk is voor het vervullen van jouw wensen en ambities.
Punz schreef:Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon Johans mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.
Ragdollcat schreef:Punz schreef:Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon Johans mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.
Eens!
Dus ik snap TS eigenlijk niet en ze traint bij hem en dan moet ie juist bij hem om advies gaan vragen.
Die ziet het dier en kent de TS.......dus.......
En ze wil al maar te graag rijden rijden en rijden en het dier niet ff wat rust gunnen, is ook te lezen aan dat die pas gisteren is ingeent en toch vandaag weer rijden.
Volgens mij moet je dan 1 a 2 dagen ff rust geven na het inenten en stress vermijden. Wel wat beweging maar niet echt trainen.
paardje schreef:Vandaag weer gereden. Dit keer in de springtuin. Weer erg mak en ool traag. Ik had het hier nog niet gemeld, maar de zadelmaker komt deze week ook, want ik twijfel of dat wel goed ligt. Daarom maar niet verder gereden.
Helaas gaf de staleigenaar aan dat de wei in avond en paddock overdag niet mag. Het is het een of het ander. Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen. Ze is gisteren geënt, dus wellicht daardoor vandaag zo traag, maar we laten binnenkort waarschijnlijk bloed prikken om te kijken of daarin tekorten zijn. Dan kan ik het voer daar ook op aanpassen.
paardje schreef:Superpony: ze komt overdag met een vriendje.
Maar ik ga nu stoppen met reageren in dit topic. Heb er namelijk niks aan om mezelf te gaan verdedigen.
Voertips ga ik meenemen. Bedankt!