4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:51

Gooi er gewoon lekker een scheppie bij. Gewoon proberen. Ik ben zelf zeer te spreken over Cavalor. Topaction vind ik zeer fijne brok waarvan ze meer energie krijgen maar niet te ril. Perfomix kan je ook proberen. :) 1kg voor paard in de groei is ook niet veel. Ene paard kan het beter gebruiken dan de ander.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 13-06-17 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:52

Esther_r20 schreef:
filmpjes zijn ook niet meer te zien, jammer

De filmpjes was naar mijn mening niks mis mee... Al dat rijtechnische commentaar op 1 minuut beeldmateriaal. Tjonge...

En de opmerkingen over hoe het paard gehouden wordt? Waarom moet een paard nu per se in een kudde 24/7 op de wei. Het paard komt er zo te lezen goed uit, heeft sociaal contact, maar loopt niet de hele dag in de kudde. En daar is een reden voor, want daar kon hij niet meer bij zo halverwege het seizoen.

Ik zal je zeggen: mijn paard loopt ook niet op de wei in een kudde. Is in december aan 2 benen geopereerd en 6 weken geleden aan 1 been een schroef er weer uitgehaald. Heeft vanaf december op het hok gestaan met maximaal 1 uur per dag gecontroleerde beweging en 2 x per week in de aquatrainer.
En guess what? hij heeft het overleefd. Is nog net zo lief als anders en ziet er top uit. Zoals het er nu naar uit ziet mogen we weer opbouwen en wordt hij weer als nieuw.
Denk je dat er een haar op mijn hoofd is die dit paard nog in een bestaande kudde gaat gooien? Welnee, hij mag straks nadat hij gecontroleerde beweging heeft gehad nog een uurtje op de wei. Ik ben wel even klaar met blessures.
Zielig? Misschien, maar dat merk je aan niets. Nodig? Ja want anders had hij naar de slager gekund.
Volgend jaar weer beter.

Conclusie: je moet alles in perspectief zien.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-06-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:54

essie_blue schreef:
Gooi er gewoon lekker een scheppie bij. Gewoon proberen. Ik ben zelf zeer te spreken over Cavalor. Topaction vind ik zeer fijne brok waarvan ze meer energie krijgen maar niet te ril. Perfomix kan je ook proberen. :) 1kg voor paard in de groei is ook niet veel. Ene paard kan het beter gebruiken dan de ander.

Cavalor al paar keer gehoord nu, hebben dus blijkbaar veel mensen goede ervaring mee. Ik ga er eens naar kijken. Bedankt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:54

TS, jij plaatst iets online en ja daar reageer ik op vanachter een pc. Ik reageer op wat jij zegt en lees reacties van mensen.

Mijn goed bedoelde adviezen komen uit jarenlange ervaring met paarden en eigenaren. Helaas kom ik heel veel (achteraf) problemen tegen. Vaak moeten paarden eerst echt iets mankeren, iets doen of kapot gaan, voor mensen echt open gaan staan voor de goede adviezen.

Je kan in principe nooit online voedingsadvies krijgen, omdat niemand een analyse van jouw hooi heeft en ziet hoeveel je paard werkelijk krijgt.
Alles begint altijd bij het begin.

Ik ben dan ook werkelijk weer verbaasd dat mensen klakkeloos zeggen; het is ene jong paard, gooi er maar een kilo rotzooi bij. Dat klinkt jou nu goed in je oren, maar is het meest waardeloze advies dat je kan krijgen.

Voer staat altijd in verhouding tot beweging, maar daar hoort ook management bij.

Je volgt wel je staleigenaar en je trainer. Ja, ik kom uit dat wereldje en mensen geloven altijd klakkeloos trainers met ''naam''. Maar ga eens kijken hoeveel paarden werkelijk gezond iets bereiken en ook gezond en heel oud worden. Wat je ziet is het NU en niet de lange duur.

Ik blijf altijd kritisch, op elke trainer en paardenman/vrouw. Teveel ellende en juist door mensen die mensen als goeroe op een voetstuk plaatsen.

Zat paarden die jaren als brave robot rondlopen. Maar ik zie vooral de vele problemen door dit soort adviezen en keuzes. Dat doet mij oprecht pijn als paardenliefhebber. Ook omdat ik gelukkig ook de ervaring heb dat het anders kan en beter kan. Dat heeft mij ook meer dan 30 jaar gekost.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:57

superpony schreef:
TS, jij plaatst iets online en ja daar reageer ik op vanachter een pc. Ik reageer op wat jij zegt en lees reacties van mensen.

Mijn goed bedoelde adviezen komen uit jarenlange ervaring met paarden en eigenaren. Helaas kom ik heel veel (achteraf) problemen tegen. Vaak moeten paarden eerst echt iets mankeren, iets doen of kapot gaan, voor mensen echt open gaan staan voor de goede adviezen.

Je kan in principe nooit online voedingsadvies krijgen, omdat niemand een analyse van jouw hooi heeft en ziet hoeveel je paard werkelijk krijgt.
Alles begint altijd bij het begin.

Ik ben dan ook werkelijk weer verbaasd dat mensen klakkeloos zeggen; het is ene jong paard, gooi er maar een kilo rotzooi bij. Dat klinkt jou nu goed in je oren, maar is het meest waardeloze advies dat je kan krijgen.

Voer staat altijd in verhouding tot beweging, maar daar hoort ook management bij.

Je volgt wel je staleigenaar en je trainer. Ja, ik kom uit dat wereldje en mensen geloven altijd klakkeloos trainers met ''naam''. Maar ga eens kijken hoeveel paarden werkelijk gezond iets bereiken en ook gezond en heel oud worden. Wat je ziet is het NU en niet de lange duur.

Ik blijf altijd kritisch, op elke trainer en paardenman/vrouw. Teveel ellende en juist door mensen die mensen als goeroe op een voetstuk plaatsen.

Zat paarden die jaren als brave robot rondlopen. Maar ik zie vooral de vele problemen door dit soort adviezen en keuzes. Dat doet mij oprecht pijn als paardenliefhebber. Ook omdat ik gelukkig ook de ervaring heb dat het anders kan en beter kan. Dat heeft mij ook meer dan 30 jaar gekost.

Ik snap hoe je denkt, maar gelukkig worden mijn paarden tot nu toe wel gezond oud en bereiken voor mij voldoende.
Daarnaast heb ik al aangegeven niet klakkeloos voedingsadvies op te volgen, maar alle verzamel en me er vervolgens zelf verder in ga verdiepen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:17

Het lijkt mij vrij logisch dat je met je jonge paard moet aftasten wat het beste bij haar en het gebruiksdoel past qua voeding.
En dat je rijtechnisch afgaat op het advies van je instructeur snap ik ook helemaal, dat is inderdaad niet de minste.
En als jij het gevoel hebt dat er 'iets' is wat je kunt veranderen om haar wat frisser en alerter te krijgen snap ik dat ook.

Alleen voor mij spreekt jouw openingspost wel iets uit over jouw filosofie over paarden houden en in dat licht begrijp ik veel van de reacties hier ook.
Want overwegen je paard (nog) minder naar buiten te sturen omdat je wilt dat ze over een half jaar goed uit de verf komt op de Ibop, wekt sterk de suggestie dat de prestaties belangrijker voor je zijn dan haar welzijn.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:22

Qerty schreef:
Het lijkt mij vrij logisch dat je met je jonge paard moet aftasten wat het beste bij haar en het gebruiksdoel past qua voeding.
En dat je rijtechnisch afgaat op het advies van je instructeur snap ik ook helemaal, dat is inderdaad niet de minste.
En als jij het gevoel hebt dat er 'iets' is wat je kunt veranderen om haar wat frisser en alerter te krijgen snap ik dat ook.

Alleen voor mij spreekt jouw openingspost wel iets uit over jouw filosofie over paarden houden en in dat licht begrijp ik veel van de reacties hier ook.
Want overwegen je paard (nog) minder naar buiten te sturen omdat je wilt dat ze over een half jaar goed uit de verf komt op de Ibop, wekt sterk de suggestie dat de prestaties belangrijker voor je zijn dan haar welzijn.

Dat begrijp ik als ik het zo teruglees, echter had ik in een ander topic gelezen dat sommigen hun paarden voor de keuring wat minder naar buiten deden. Ik heb daar verder geen ervaring mee en was dus benieuwd wat de reden daarvan was.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:22

Ik ben van mening dat elk paard 'heet' kan worden met juiste stalmanagement en training. Van dichtbij een Fjord gezien, zo lui en traag als maar kan.. Maar tegenwoordig loopt de eigenaresse te klagen dat ie te heet is :+ Beestje heeft gewoon zin gekregen in het werken.

Dus TS, super dat je eerst gaat kijken naar stalmanagement. Ik ben zelf geen fan van welke brok dan ook. Wij voeren pure luzerne, en daarnaast wat bietenpulp, lijnzaad en zemelen en afhankelijk van de training haver/gerst/speld. Voordeel hiervan is dat we de samenstelling van het voer kunnen veranderen zodra we iets meer of minder kunnen in de training, of als ze meer/minder de wei op gaan.

Snap wel dat dat op een pensionstal lastig is. Maar ga eens uitzoeken wat er precies in je voer zit en hoe je dat kan aanvullen. Wellicht dat je paard meer heeft aan een vitaminebrok dan extra sportbrok? Ze is natuurlijk nog aan het groeien.

Ik vind het weidemanagement wel zorgverwekkend. Paard hoeft van mij absoluut niet 24/7 buiten, maar moet wel de tijd hebben om naast training en stal nog even 'paard' te zijn, zeker zo'n jong dier.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:27

Joolien schreef:
Kom op ts, je weet zelf neem ik aan wel dat neuzen met de buurman verre van vergelijkbaar en ideaal is dan lekker ravotten, kroelen en tutten met elkaar in direct contact?

Dit idd |(

Voor degene die roept dat je de dingen in perspectief moet plaatsen, klopt, en een paard met een flinke blessure beschermen tegen mogelijk extra en fataal letsel is iets heel anders dan zonder concrete reden je paard een eerste levensbehoefte ontnemen. Dat je aan sommige paarden niks merkt zegt niet zoveel. Sommige paarden zijn heel goed in dit verbergen, of het gaat zo geleidelijk dat je het niet merkt, maar vaker nog wil of kan de ruiter simpelweg de signalen niet opvangen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:46

Buiten alle andere dingen die al genoemd zijn,
Rij je wel eens buiten? Gewoon lekker buiten stappen, stukje draven.
Je kan met buitenrijden zoveel trainen. Vaak zijn ze dan net wat voorwaartser, reageren wat beter.
Worden ze fris van in het koppie.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:50

paardje schreef:
Dat begrijp ik als ik het zo teruglees, echter had ik in een ander topic gelezen dat sommigen hun paarden voor de keuring wat minder naar buiten deden. Ik heb daar verder geen ervaring mee en was dus benieuwd wat de reden daarvan was.

Die vraag kun je zelf toch beantwoorden?
Als jij je paard meer gaat voeren en er dus meer energie instopt en vervolgens minder gelegenheid geeft die energie weer af te vloeien is de kans groot dat je er onder het zadel inderdaad een minder braaf en energieker paard voor terug krijgt.

Ik ben gewoon verbijsterd dat dit iets is wat je als bewuste paardeneigenaar anno 2017 nog serieus zou overwegen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:51

nuscaniels schreef:
Buiten alle andere dingen die al genoemd zijn,
Rij je wel eens buiten? Gewoon lekker buiten stappen, stukje draven.
Je kan met buitenrijden zoveel trainen. Vaak zijn ze dan net wat voorwaartser, reageren wat beter.
Worden ze fris van in het koppie.

Ben net voor het eerst twee keer een stuk naar buiten gestapt, dus we bouwen het op.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:01

Altijd lekker, buiten rijden.
Ik gebruik het ook vaak om uit te stappen. Heb een hekel aan rondje na rondje uitstappen.
Merk ook dat ze dat wat we getraind hebben dan wat makkelijker verwerkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:59

Doe je paard een plezier en richt je stalmanagement zo in dat ze in ieder geval een paar uur per dag op de wei kan met een paar andere paarden. Ik bedoel, wat verwacht je nu zelf van een vierjarige die uit een situatie komt van lekker de hele dag op de wei met gezelschap en sociaal contact en dan op de nieuwe plek (waar ze wsch toch al behoorlijk aan moest wennen want een verhuizing heeft echt een behoorlijke impact op een paard) ineens alleen staan, geen sociale contacten, geen gras (een zandpaddock zonder gezelschap om de benen te strekken is alleen maar een schijnoplossing, het paard verveelt zich dood na 5 min omdat er niks te doen is), onder het zadel serieus aan de bak: dag jeugd, hallo sportcarrière. Geen wonder dat ze niet voorwaarts is. Ander voer is alleen maar symptoombestrijding. Het is alsof je een kind direct van de peuterspeelzaal naar het vwo stuurt. Ook een sportpaard hoort op de wei met andere paarden. Je paard dat onthouden met excuses als Dat kan niet bij ons op stal/Dan krijgt ie een blessure vind ik, sorry dat ik het zeg, egoïstisch - jouw belang gaat dan duidelijk boven dat van het paard.
Ik denk niet dat ts dit wil horen, dat is al gebleken uit de selectieve manier van reageren, maar misschien dat anderen die het doorlezen door dit topic een beetje aan het denken worden gezet.
Gun je paard in ieder geval een stukje paard-zijn. Een eigen sociaal leven, bewegingsvrijheid, buitenlucht. Zodat ie ook nog iets eigens behoudt, in plaats van dat ie er voornamelijk is voor het vervullen van jouw wensen en ambities.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:06

Het is heel ouderwets, maar wordt wel gedaan. Paarden opsluiten, liefst zo donker mogelijk zodat ze als ze uit de stal komen vrij heet zijn en veel tonen. Dat zijn wel uiterlijkheden en zeer kortdurig. Daar heb je op lange termijn voor echte prestaties niks aan.

Wat ook gebeurt is dat paarden de hele winter binnen staan en wanneer de weideperiode aanbreekt, mensen hun paarden weer buiten gooien. Dan willen paarden, vooral in het begin, ook weleens sloom worden. Dat komt niet door de weidegang an sich, maar de manier van houden.

Onze paarden staan altijd buiten en hebben een uitstekende conditie, omdat ze altijd in beweging zijn en bezig met eten en elkaar. Ze zijn ook goed tussen de oren, wat zeer fijn werkt.

Mijn werk is; paarden welzijn, management, voeding en training. Maar als je zelf iets geinteresseerd bent, is een cursus ook leuk om te doen. http://anivado.com/mod/page/view.php?id=159 Paardenvoeding 1 is online en ook niet gek duur. De rest wordt in Barneveld gegeven.

In de winkels, maar ook van trainers krijg je doorgaans echt geen goed voedingsadvies. Ik zie mensen en paarden die komen wanneer er veel problemen zijn. Vrijwel altijd na alle goedbedoelde adviezen of klakkeloos een zak voer kopen, omdat men het altijd al zo deed.

Misschien kwam je verkeerd over of ben je nu wat geschrokken, gaan lezen en leren, omdat je gek bent van je paard. Anders zou je hier ook geen vragen stellen en doortrainen zonder je zorgen te maken. Maar dat is goed. Presteren kan ook op de goeie manier. Maak je wereld groter, kijk om je heen en verder.

Een gezond en happy paard werkt echt heel fijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:31

Askja schreef:
Doe je paard een plezier en richt je stalmanagement zo in dat ze in ieder geval een paar uur per dag op de wei kan met een paar andere paarden. Ik bedoel, wat verwacht je nu zelf van een vierjarige die uit een situatie komt van lekker de hele dag op de wei met gezelschap en sociaal contact en dan op de nieuwe plek (waar ze wsch toch al behoorlijk aan moest wennen want een verhuizing heeft echt een behoorlijke impact op een paard) ineens alleen staan, geen sociale contacten, geen gras (een zandpaddock zonder gezelschap om de benen te strekken is alleen maar een schijnoplossing, het paard verveelt zich dood na 5 min omdat er niks te doen is), onder het zadel serieus aan de bak: dag jeugd, hallo sportcarrière. Geen wonder dat ze niet voorwaarts is. Ander voer is alleen maar symptoombestrijding. Het is alsof je een kind direct van de peuterspeelzaal naar het vwo stuurt. Ook een sportpaard hoort op de wei met andere paarden. Je paard dat onthouden met excuses als Dat kan niet bij ons op stal/Dan krijgt ie een blessure vind ik, sorry dat ik het zeg, egoïstisch - jouw belang gaat dan duidelijk boven dat van het paard.
Ik denk niet dat ts dit wil horen, dat is al gebleken uit de selectieve manier van reageren, maar misschien dat anderen die het doorlezen door dit topic een beetje aan het denken worden gezet.
Gun je paard in ieder geval een stukje paard-zijn. Een eigen sociaal leven, bewegingsvrijheid, buitenlucht. Zodat ie ook nog iets eigens behoudt, in plaats van dat ie er voornamelijk is voor het vervullen van jouw wensen en ambities.

En zo is dat! Mooi geschreven!!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:35

Vandaag weer gereden. Dit keer in de springtuin. Weer erg mak en ool traag. Ik had het hier nog niet gemeld, maar de zadelmaker komt deze week ook, want ik twijfel of dat wel goed ligt. Daarom maar niet verder gereden.

Helaas gaf de staleigenaar aan dat de wei in avond en paddock overdag niet mag. Het is het een of het ander. Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen. Ze is gisteren geënt, dus wellicht daardoor vandaag zo traag, maar we laten binnenkort waarschijnlijk bloed prikken om te kijken of daarin tekorten zijn. Dan kan ik het voer daar ook op aanpassen.
Laatst bijgewerkt door paardje op 13-06-17 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:37

Punz schreef:
Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon Johans mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.

Eens!

Dus ik snap TS eigenlijk niet en ze traint bij hem en dan moet ie juist bij hem om advies gaan vragen.
Die ziet het dier en kent de TS.......dus.......

En ze wil al maar te graag rijden rijden en rijden en het dier niet ff wat rust gunnen, is ook te lezen aan dat die pas gisteren is ingeent en toch vandaag weer rijden.

Volgens mij moet je dan 1 a 2 dagen ff rust geven na het inenten en stress vermijden. Wel wat beweging maar niet echt trainen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-06-17 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:37

Lekkere stalbaas heb jij.

Ben het helemaal eens met Askja.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:38

Is er in heel Amersfoort geen fatsoenlijke stal te vinden dan waar ze wel op de wei kan overdag?
Bloed trekken ter controle kan natuurlijk nooit kwaad, net als de zadel check.

Aksja, goed geschreven.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:48

Ragdollcat schreef:
Punz schreef:
Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon Johans mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.

Eens!

Dus ik snap TS eigenlijk niet en ze traint bij hem en dan moet ie juist bij hem om advies gaan vragen.
Die ziet het dier en kent de TS.......dus.......

En ze wil al maar te graag rijden rijden en rijden en het dier niet ff wat rust gunnen, is ook te lezen aan dat die pas gisteren is ingeent en toch vandaag weer rijden.

Volgens mij moet je dan 1 a 2 dagen ff rust geven na het inenten en stress vermijden. Wel wat beweging maar niet echt trainen.

Wat een onzin. Ze is gister heel vroeg geënt en ik heb nu net gereden en daarbij bijna alleen gestapt met wat overgangen. Verder rijd ik zo'n drie keer per week.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:52

paardje schreef:
Vandaag weer gereden. Dit keer in de springtuin. Weer erg mak en ool traag. Ik had het hier nog niet gemeld, maar de zadelmaker komt deze week ook, want ik twijfel of dat wel goed ligt. Daarom maar niet verder gereden.

Helaas gaf de staleigenaar aan dat de wei in avond en paddock overdag niet mag. Het is het een of het ander. Ze proberen wel een vriendje voor haar in de paddock te regelen. Ze is gisteren geënt, dus wellicht daardoor vandaag zo traag, maar we laten binnenkort waarschijnlijk bloed prikken om te kijken of daarin tekorten zijn. Dan kan ik het voer daar ook op aanpassen.

Hoe rot ook, maar je stal heeft welzijn niet voorop staan helaas. Helaas is het nog op heel veel stallen zo. Vooral bij veel luxe stallen, zie je vaak dat buiten staan echt te weinig wordt aangeboden. Net als meerdere beurten ruwvoer etc.
Je hoort weleens na 2 tm 4 uurtjes buiten; Ze zijn er even lekker uit geweest. Maar kijk eens naar buiten.....heerlijk weer en lang licht, dus niet met minder genoegen nemen dan van ochtend tm avond met een vriendje.

Veel sportstallen en trainers denken echt nog zo, ook met voer. Paarden lijken het goed te doen op een bak sportbrok/muesli. Maar kijk eens naar jezelf! Wat heb je werkelijk nodig qua voeding en is gezond voor je? En wat geeft je even een boost om wat te doen?

Een paard hoort te bewegen. Op stal gebeurt er helemaal niks. Het is slecht voor de darmen, botten en gewrichten, spieren en geest van het paard. Het staat allemaal stil.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:54

Superpony: ze komt overdag met een vriendje.

Maar ik ga nu stoppen met reageren in dit topic. Heb er namelijk niks aan om mezelf te gaan verdedigen.

Voertips ga ik meenemen. Bedankt!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:54

Dan is ze pas 1 dag geent en dan kan het geen kwaad om het rijden even te laten voor wat het is.

Natuurlijk, mag je dat zelf bepalen.

Is mijn paard helemaal niet, maar ga dan hier niet zeuren over dat ie wat feller en looplustiger mag zijn en je neemt ook geen goede adviezen aan van de bokkers hier, zoals dat ie wat meer buiten moet kunnen staan met andere paarden etc.

Ik denk wel dat ie daarvan opknapt en er is helaas wel risico op een blessure op het land.......maar ja dat is met alles zo: de voor en nadelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:59

paardje schreef:
Superpony: ze komt overdag met een vriendje.

Maar ik ga nu stoppen met reageren in dit topic. Heb er namelijk niks aan om mezelf te gaan verdedigen.

Voertips ga ik meenemen. Bedankt!

Fijn als dat kan. Hopelijk op genoeg ruimte en met genoeg eten!

Je verdedigt niet jezelf, maar de mensen om je heen. Volg je eigen gevoel. Daarom opende je een topic, omdat het niet oke gaat met JOUW paard. Ik denk echt dat de mensen om je heen, het welzijn op een lager pitje hebben staan dan jij zelf en je nu tussen alles en iedereen komt te staan. Je wilt beter voor je paard, maar kan het nog niet gedaan krijgen.

1 advies; Wacht niet tot het te laat is. Blijf naar je paard kijken. Prestaties komen pas als de basis goed is. En bij alles is dat toch het management op en rond het paard.

Ik neem aan dat je geen bergen prijzengeld wint en ook geen geld verdient in de paarden, dus je hebt tijd zat om te komen waar je wil.