Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:00

Ik ben nu 5/6 zakken Gastro verder. Ze doet het er prima op maar ik had er meer van verwacht. Luchtzuigen is hetzelfde gebleven al dan niet erger geworden. Singelnijd ook hetzelfde gebleven. Ik ga nu weer over op voer van stal. Dan pas kan ik echt zien hoeveel verschil de gastro heeft gemaakt.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:39

Tja ik zie ook Gastro + ook niet als een wondermiddel. Wil je luchtzuigen, singelnijd, etc... verbeteren dan zal je toch kritisch naar je stalmanagement moeten kijken. Als voorbeeld: brok wijzigen maar nog steeds onvoldoende ruwvoer zal geen verbetering geven.

Toevoeging: Ik heb de paarden aan huis staan en al meerdere malen het stalmanagement aangepast. Ik ben van mening dat ons stalmanagement optimaal is voor onze paarden. Nu we gestart zijn met de Gasto + zie ik verbetering bij het paard dat gevoelig is op de darmen/maag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:51

nickynicole schreef:
Tja ik zie ook Gastro + ook niet als een wondermiddel. Wil je luchtzuigen, singelnijd, etc... verbeteren dan zal je toch kritisch naar je stalmanagement moeten kijken. Als voorbeeld: brok wijzigen maar nog steeds onvoldoende ruwvoer zal geen verbetering geven.

Toevoeging: Ik heb de paarden aan huis staan en al meerdere malen het stalmanagement aangepast. Ik ben van mening dat ons stalmanagement optimaal is voor onze paarden. Nu we gestart zijn met de Gasto + zie ik verbetering bij het paard dat gevoelig is op de darmen/maag.

Dieren die toch weer op stal moeten en te weinig uren vrije beweging hebben met soortgenoten en ruwvoer zullen subiet terugvallen.
Sommige dieren blijven gevoelig op de maag/ darmen, maar 90% van de paarden zal vrijwel geen problemen meer hebben wanneer je je management aanpast.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:56

Hier ook tevreden, had op meer gehoopt, maar het is idd geen wondermiddel. Reden voor voeren is preventief maagzweer voorkomen ivm vlasstal en niet onbeperkt kunnen eten, daarnaast buikig en gassig worden op gras.

Grootste pluspunten:
- kan een kilo voeren zonder dat hij dik of heet wordt
- paard heeft voldoende energie voor training
- zit goed ik zn vacht
- ondanks dat hij eczemer is, geen reactie op de suikers/zetmeel die hoger zijn dan in een vitaminebrok

Het helpt helaas niet bijnhet gassige en buikige. De darmen kunnen bij hem gewoon niet goed tegen gras, maar dat is met deze brok helaas niet op te lossen. Dan moet hij toch langer alleen op paddock met hooi. Helaas.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:26

Ik lees hier veel over luchtzuigen word erger of blijft hetzelfde.bedenk wel dat luchtzuigen in veel gevallen niks met de voeding te maken heeft.
Het is een gewoonte geworden en ze vinden het fijn om te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:35

Daar zijn nog steeds verschillende theorieen over, dus ik zou dat niet zomaar te snel roepen.

Er zijn ook verschillende theorieen waarom paarden ermee beginnen. Ongemak door pijn zou er een kunnen zijn. Voorkomen dus dat je paard last heeft van maagzuur is aan te raden.

Ook het management aanpassen zoals altijd ruwvoer aanbieden, niet teveel hardvoer/granen en zeker nooit op een nuchtere maag, kunnen verlichten. Bij sommige luchtzuigers geeft het resultaat als je ongemak weg haalt.

Dat kan ook betekenen, dat ze meer naar buiten moeten met soortgenoten bijv. Of beter hooi moeten krijgen.

Is het eenmaal een gewoonte en geeft het resultaat bij het paard, zal hij het vaak blijven doen. Maar voorkomen en verlichten is altijd goed.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:45

Ik voer het nu sinds afgelopen maandag, in overleg met de kliniek toch besloten het te proberen.

Ze is tot nu toe niet zo opgeblazen meer, ze laat wel wat meer lucht lopen viel me op, mest ziet er goed uit, maar ze krijgt ook paraffine olie door het voer dus daar kan het ook door komen.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:56

Ze heeft 24/7 ruwvoer en staat overdag gewoon buiten. Op stal staat ze op stro en kan dus altijd hooi eten. Daarbij krijgt ze dus voldoende beweging en doe ik er alles haar zo goed mogelijk te laten voelen. Paard doet dit al vanaf jongs af aan. Zowel luchtzuigen als singelnijd. Ik vraag me af of dit ooit nog gaat veranderen. Stal waar ze vandaan komt stond ze wel de hele dag binnen.. Maar daarom heeft de gastro voor haar "denk ik" geen toegevoegde waarde. Maar dat gaan we zien als ik weer terug ga op het voer van stal.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:20

Ik voer het nu al een tijdje. Op dagen dat hij niet werkt 2kg en op dagen met zware arbeid 3kg. Niet alle problemen zijn weg, maar mijn paard zit wel beter in zijn bespiering, zijn hoeven zien er beter uit en hij heeft in het werk genoeg controleerbare energie. Ik ben dus nog steeds fan.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:59

Ook wij zijn nog steeds tevreden met de brok. We geven een kilo per dag samen met wat luzerne. Vorig jaar heeft onze Flash de hele zomer diarree gehad en stonk echt, nu heeft hij een mooie (redelijk)droge korrel. Er zijn mestballen te onderscheiden. Het kan mooier, maar voor nu zijn we tevreden.
Hij begint alleen wel te groeien, meer dan goed voor hem is. Graasmasker is inmiddels in huis, maar we kunnen het even nog niet over ons hart krijgen om 'm te gebruiken. Maar we houden 'm in de gaten en als het moet dan gaan we 'm opdoen!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:49

Ik voer het nu 3 weken. Ik ben tevreden.

Het water langs zijn benen was gestopt. nu zijn we langzaam aan de weidegang aan het opbouwen en het is weer een beetje terug. Al hield het dit keer niet zo lang aan.

Ook is hij niet meer zoveel ingevallen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:12

Helaas stop ik er toch weer mee.. Paard stond vandaag met verstoppingskoliek. Ruwvoer ligt het verder niet aan. Dierenarts raadde aan om toch maar weer op de bietenpulp over te stappen. Dat werkt gewoon het beste voor mijn paard. Ik ben overgegaan naar dit voer omdat ik bietenpulp zo'n gedoe vond om klaar te maken en ik dacht dat hij wel wat extra energie kon gebruiken. Maarja dan maar weer over op de pulp. Misschien over een tijdje dat ik half om half kan gaan voeren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:46

MightyJoe schreef:
Helaas stop ik er toch weer mee.. Paard stond vandaag met verstoppingskoliek. Ruwvoer ligt het verder niet aan. Dierenarts raadde aan om toch maar weer op de bietenpulp over te stappen. Dat werkt gewoon het beste voor mijn paard. Ik ben overgegaan naar dit voer omdat ik bietenpulp zo'n gedoe vond om klaar te maken en ik dacht dat hij wel wat extra energie kon gebruiken. Maarja dan maar weer over op de pulp. Misschien over een tijdje dat ik half om half kan gaan voeren.

Verstoppingskoliek is bijna nooit van brok. Meestal zand of stro.
Waarom voer je bietenpulp? Wat wil je er mee bereiken?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:25

Paard staat niet op stro en er is uitgebreid gecontroleerd op zand en dat was niet te bekennen. Verder is er niets veranderd behalve dat ik meer brok ben gaan voeren.
Zijn mest is gewoon veel te droog en dat terwijl hij ook al extra olie krijgt. Op bietenpulp heeft hij al eerder gestaan en toen was zijn mest gewoon perfect en had ik een paard wat niet luchtzoog. Vandaar toch maar weer over.

Ik kies voor bietenpulp omdat dat goed is voor de darmen en ook omdat het suiker percentage laag is. Alleen dan even een vitaminekorrel er bij voeren..

Of gastro de oorzaak is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar je gaat toch op zoek naar een oplossing en als de dierenarts je aanraadt om krachtvoer te vermijden, dan volg ik dat advies op.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:46

Ik voer in de winter ook bietenpulp. En ik merk dat die van mij het daar ook heel goed op doe. Ze staat nu een kleine week op voer van stal. Luchtzuigen gaat heel erg goed! Ze doet het naar mijn idee minder. Wel voer ik nog de mix van havens. Die blijf ik ook voeren voor speeksel aanmaak etc.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:07

snissje schreef:
Ik voer in de winter ook bietenpulp. En ik merk dat die van mij het daar ook heel goed op doe. Ze staat nu een kleine week op voer van stal. Luchtzuigen gaat heel erg goed! Ze doet het naar mijn idee minder. Wel voer ik nog de mix van havens. Die blijf ik ook voeren voor speeksel aanmaak etc.

Fijn! Hopen dat het zo blijft gaan!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:26

Ik zit nog wel met een dilemma. Ben meer dan tevreden en blijf voer absoluut geven, geef anderhalve schep over drie voerbeurten verspreid. 24/7 hooi. En vijf uur weidegang per dag.
Nu is die van mij echt een giga stresser, van de week twee keer meegenomen op de trailer, een keer naar de zadelmaker en een keer clinic en nu heeft ie toch wel veel last van water bij de mest. Hij doet ook meer knarsentanden. Hij kan niet tegen luzerne, heeft een prikkelbare darm en hyper gevoelige maag, heeft geen maagzweren, maar ik denk dat het bij hem ligt in de aanmaak van teveel maagzuur.

Nu ben ik dus aan dubben om hem of maagcompositum te geven, of de natuur kruiden mix van de paardendrogist. De maagcompositum heeft ie in het verleden gehad en dat werkt erg goed. Maar gezien er in het voor maagzuurremmers zitten weet ik niet of je het kan combineren.

Mijn vraag aan jullie is geven jullie nog een supplement erbij naast de gastro voor de maag/darmen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:18

Lastig, misschien even met Havens bellen om te vragen of je het kan combineren?

Ik geef voor de darmen alleen verse lijnzaad bij en speedibeet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 22:43

Jotoma schreef:
Lastig, misschien even met Havens bellen om te vragen of je het kan combineren?

Ik geef voor de darmen alleen verse lijnzaad bij en speedibeet.

Ja die staan op de to do lijst van morgen.
Speedibeet en lijnzaad zijn hier ook geen optie. Word erger van ipv minder erg..

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:53

Die van mij zuigt echt minder lucht. Hoe het kan geen idee. Zal toch iets in de gastro hebben gezeten waar ze niet goed op reageert..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 06:50

Ik geef regelmatig nog extra magnesium bij en als laatste maaltijd de nieuwe slobber van Marstall ook speciaal voor darmproblemen. Dus 2 x per dag een kg gastro+ 1 x 1kg slobber van Marstall. Ik heb nog een tijdje het maagsupplement van red horse gevoerd maar zie daar geen effect van bovenop de gastro.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:27

Chess bedenk wel dat er in Gastro+ ook veel luzerne zit.
Vaak kunnen ze wel tegen de luzerne maar niet tegen de melasse die er in zit.

Ik denk dat het water in de mest gewoon van de stress komt. Dus iets tegen de stress geven is zeker goed.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:31

Ik ben echt tevreden.
Helemaal geen water meer na zijn mest en de mestballen zijn voor het eerst echt stevig!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:14

Ik heb contact gezocht met de havens, het hele verhaal uitgelegd, en zij hebben mij specifiek voor de darmen green vet aangeraden in combinatie met de gastro voor zijn maag. Het kan bij hem liggen aan een te grote hoeveelheid eiwit.ons hooi is denk wel erg rijk. We gaan het proberen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:17

En dan adviseren ze een meusli met 39%zetmeel? Als het om de kruiden gaat zou ik eens kijken naar Optiform van Mijten. Dit is een fijne ondersteuning voor de darmen zonder melasse en lucerne.