Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:05

Weidebloem schreef:
Alice13 schreef:
Ik begin vandaag aan m'n tweede zak vitalbix. Mijn paard ziet er super uit ( maar dat deed ze altijd eigenlijk al) alleen vind ik haar in energie wel afgenomen. Ze is erg tam, op de wei maar ook met rijden. De hoeveelheid energie die ze nu binnen krijgt is te weinig tov het impuls wat ik met rijden eruit wil rijden. Van weekend in ons M1 debuut moest ik er heel hard aan werken. Ze was mega braaf. - daar ben ik super blij mee! - maar zou wel graag m'n proeven met wat meer pit willen rijden!

Als je al olie bijvoert voor energie zou je ook een handje haver kunnen bijvoeren. Echt met een klein beetje beginnen en kijken hoe hij erop reageert

Zo super lief dat jullie allemaal mee denken! Daar wil ik als eerste voor bedanken!!
Gisteren heb ik ontzettend fijn gereden (maandag had ze vrij) er gaat dus waarschijnlijk gewoon te weinig energie in om meerdere dagen achtereen te werken. Ik heb de luzerne en de vitalbix verhoogt. En voer als ik savonds op stal ben eventueel nog extra hooi.
Haver wil ik nog even niet aan beginnen. Want ik ben juist blij dat ze rustiger is. Ik heb nu een paard wat veel minder nerveus is maar we moeten nog de balans in rust en toch energie en niet futloos vinden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:14

frisian_love schreef:
Vandaag met mijn Fries bij de dierenarts geweest.
Dit, omdat ze nu toch wel erg d'r bespiering op de bovenlijn begint te verliezen.
Bloedonderzoek gaf geen afwijkingen, dus de dierenarts gaf toch aan dat ze eiwitten tekort komt.
Dit ondanks de luzerne en de lijnzaadolie die ik bijvoer.
Ik ben bang, dat ik na 9 maanden toch op zoek moet naar een alternatief voor de vitalbix -O-

Tandarts erbij gehad?
die van mij verloor spieren doordat ze niet goed genoeg kon kauwen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:01

frisian_love schreef:
Dit was het advies van pure paardenvoeding.
Daarnaast krijgt ze natuurlijk ook nog ruwvoer.
Volgens de dierenarts was het geen compleet voer en moest ik echt op zoek naar wat anders.

Beetje aparte uitspraak van de dierenarts. Vitalbi is natuurlijk geen compleet voer maar dat is een muesli of brok ook niet! Het zijn allemaal aanvullende voeders op een basis van ruwvoer.
Ruwvoer is het belangrijkste onderdeel van je rantsoen en daar staat of valt alles mee!

frisian_love

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:26

Bedankt @koper voor de link.

Verder is het niet haar gebit, tandarts is recent geweest.
Ook de dierenarts bevestigde dat het gebit goed was.

Ruwvoer is van goede kwaliteit, tot op heden werd ze te dik van onbeperkt.
Nu gaan we daar dus wel naar toe.
Maar het blijft vreemd, dat ze eerst nog dik werd van lucht en nu niet meer.

Dierenarts is van een goede kliniek, dus vertrouw ik volledig.
En het is niet de eerste keer, dat ik hoor, dat paarden na een half jaar a 9 maanden toch te weinig voedingstoffen uit de vitalbix kunnen halen.
Natuurlijk begrijp ik ook wel, dat goed ruwvoer de basis is van een gezond rantsoen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:27

Verder krijg ik vrijdag nog de laatste bloeduitslagen, ze is nog getest op cushing en Lyme .
Nu maar hopen, dat daar niks geks uit komt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:35

Frisian, ik denk dat ruwvoer ook heel belangrijker is. Maar als je zware arbeid vraagt hebben ze ook snelle energie nodig en eiwitten. Dat kan je ook zeker uit krachtvoer halen. Mijn paard krijgt naast vitalbix ook nog een beetje sportbrok

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:40

Alice13 schreef:
Frisian, ik denk dat ruwvoer ook heel belangrijker is. Maar als je zware arbeid vraagt hebben ze ook snelle energie nodig en eiwitten. Dat kan je ook zeker uit krachtvoer halen. Mijn paard krijgt naast vitalbix ook nog een beetje sportbrok

Precies, voor de vitaminen en mineralen ben ik erg enthousiast over de vitalbix.
En vanaf nu krijgt zij ook onbeperkt ruwvoer (tot ze weer tonnetje rond wordt :o )
Maar daarnaast zal ik idd een sportbrok moeten bijvoeren, nu nog de vraag welke ze kan verdragen

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:51

Ik heb altijd geleerd dat rug bespiering/vet komt uit eiwitten en brok
En bolle buik van hooi... is misschien wat te zwart wit en ouderwets. Maar wat jij beschrijft, dan zou ik ook goede sportbrok bij voeren met veel eiwitten en goede vetten.
Vitalbix is gewoon een goede vitamine brok geen wonder middel en ook zeker niet de enige goede keuze hoor. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:52

frisian_love schreef:
Alice13 schreef:

Precies, voor de vitaminen en mineralen ben ik erg enthousiast over de vitalbix.
En vanaf nu krijgt zij ook onbeperkt ruwvoer (tot ze weer tonnetje rond wordt :o )
Maar daarnaast zal ik idd een sportbrok moeten bijvoeren, nu nog de vraag welke ze kan verdragen

Kan je niet beter ipv een sportbrok (die vol zit met suiker en zetmeel) een zak met een ingredient kopen waar veel eiwit in zit oid? Voor meer pit kan je ook enkel haver bijvoeren toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:30

In haver zitten natuurlijk wel wat eiwitten maar er zijn betere bronnen te verzinnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:34

Koper schreef:
In haver zitten natuurlijk wel wat eiwitten maar er zijn betere bronnen te verzinnen.

Ja precies, ga me er niet specifiek in verdiepen nu maar ik zou het sonde vinden om een brok bij te gaan voeren met alle troep erbij in als je ook een onderdeel kunt nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:11

De luzerne van Vitalbix heeft een ruw eiwitpercentage van 15,7% en dat is zeer hoog. Merendeel van de brok en muesli zit beduidend lager in eiwit. Check het gerust op voervergelijk.nl :)
Wil je nog wat meer eiwit zou je voor luzernebrok van Hartog kunnen kiezen.

Wil meer vet en eiwit in een brokvorm zou je kunnen denken aan Linamix. Ik gaf zelf echter altijd gewoon wat lijnzaadbrok bij het voer naast de olie en luzerne.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:41

Merken jullie ook dat de paarden deze maand wat meer ondersteuning nodig hebben?
Wij hebben allemaal sportpaarden staan. Allemaal hoog in voer en normaal super heet. Maar deze maand zijn echt de meest heetste paarden nog tam. Sommige reageren anders dan normaal.
Voor mijn gevoel komt dit ook veel door vacht wissel. Ik merk het ook erg aan mij merrie. Heb nu olie en vitalbix wat verhoogd en ze ziet er super uit. Daar ben ik heel blij mee :D

De nutrimash wordt ook met smaak opgegeten. Als ik het klaar maak wordt ze mega ongeduldig hahaha

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:53

Ja ik merk het ook. Ik geef ze nu allemaal weer de volledige dosis Vitalbix (ze staan nu nog steeds 24/7 in het land)met een flinke scheut lijnzaadolie.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:39

Ja zeker! Heb de afgelopen weken ook opkikker bijgevoerd van de paardendrogist. Alle paarden liepen met lichte ooginfectie in de wei en merendeel was slomer dan normaal. Heerste duidelijk een virusje.

Mijn sportpaardje staat nog dag en nacht zonder deken buiten, maar de buien van afgelopen zondag zijn toch beetje te veel geweest (had haar in de middag binnen maar wist niet dat er maandag ochtend nog zo met bakken uit de lucht zou komen....) Denk dat ik haar nu nachts op stal ga zetten of dag en nacht met een deken, ben er nog niet helemaal over uit... Overdag is het namelijk nog zo mooi zonnig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:30

Mijn ruin gaat als de brandweer, mijn merrie heeft wel inderdaad snotoogjes. Zij staat nu 's nachts onder een deken. Wanneer het regent krijgt ze er de hals bij op, en dan heeft mijn ruin ook een regendeken op. Ik geef ze geen extra voer, ook het hooi gaat niet harder dan de afgelopen weken (hooi voer ik onbeperkt).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:47

Nee, ik merk eigenlijk niets aan mijn paarden. Ze doen het gewoon goed op de normale hoeveelheid en hebben een fijn energie level. De mini ponies hebben al wintervacht aan gemaakt, maar de paarden nog helemaal niet. Bij mij blijft alles zonder deken. De paarden staan 's nachts op stal.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:23

vergeet niet dat het gras nu echt weinig energie meer bevat. Ik merk het ook aan mijn tinker, ze is wat minder energiek dan normaal maar ze krijgt dan ook nog nauwelijks hooi bijgevoerd. Ze staan op een vrij schrale wei. Als het goed is gaan ze eerdaags naar de herfstwei, daar staat zat gras. Als je paard nu te weinig energie heeft, zou ik dus meer ruwvoer gaan geven, niet op zoek gaan naar een andere brok. De brok is niet de basis van je voeding. Daarbij bevat vitalbix verder echt alles wat je paard nodig heeft, behalve dus ruwvoer.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:33

Ik heb gisteren mn eerste zak vitalbix besteld. Ben erg benieuwd hoe de tinkers het erop gaan doen. Ze doen het nu ook al super maar ik heb het idee dat ze toch iets te kort komen. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal. 's nachts op de paddock met hooi en 's morgens ook hooi. Daarna de wei op met voldoende gras.

Ik heb dit topic wat doorgelezen en lees dat vele ook nog lijnzaadolie erbij geven. Dat is nooit verkeerd natuurlijk, maar ik wist niet dat dat ook goed was voor de energie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:25

Niet alleen voor de energie. In lijnzaadolie zitten de omega-oliën die wel in gras maar niet in hooi zitten. Daarom krijgen die van mij ook in de winter meer lijnzaadolie dan in de zomer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:06

Jane2 schreef:
Ik heb gisteren mn eerste zak vitalbix besteld. Ben erg benieuwd hoe de tinkers het erop gaan doen. Ze doen het nu ook al super maar ik heb het idee dat ze toch iets te kort komen. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal. 's nachts op de paddock met hooi en 's morgens ook hooi. Daarna de wei op met voldoende gras.

Ik heb dit topic wat doorgelezen en lees dat vele ook nog lijnzaadolie erbij geven. Dat is nooit verkeerd natuurlijk, maar ik wist niet dat dat ook goed was voor de energie.

Olie = vet = energie :)

Mijn pony heeft het er een beetje moeilijk mee, zit echt niet lekker in zijn vacht. Hij is al 19 en staat voor het eerst 24/7 buiten. En dat terwijl het weer raar aan het doen is :(:) hij krijgt nu ook wat extra.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:19

Wist ik echt niet. Heb lijnzaadolie ooit gebruikt maar echt voor zand. Nooit bedacht dat ze er ook energie uit halen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:23

Jane2 schreef:
Wist ik echt niet. Heb lijnzaadolie ooit gebruikt maar echt voor zand. Nooit bedacht dat ze er ook energie uit halen.

Voor zand helpt lijnzaadolie niet zover ik weet, gekookt werkt lijnzaad dan weer wel tegen zand omdat het zo snotterig is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:38

Koper schreef:
Niet alleen voor de energie. In lijnzaadolie zitten de omega-oliën die wel in gras maar niet in hooi zitten. Daarom krijgen die van mij ook in de winter meer lijnzaadolie dan in de zomer.

Die zitten ook wel in hooi hoor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:44

madamX schreef:
Koper schreef:

Die zitten ook wel in hooi hoor.

Ging meer om de teruglopende hoeveelheid vit E toch?