Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:31

Bedankt voor jullie antwoorden! Deken leg ik klaar maar probeer het eerst zonder. Zodra ik maar iets merk ga ik smeren en gaat de deken op!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:32

Jemawi schreef:
_PatriciaH schreef:
Hoe lang moet je Metazoa voeren voordat het helpt tegen zomerexceem?
Onze nieuwe ruin krijgt het nu bijna 5 maanden. Ze staan nu 24/7 buiten op een grote paddock met schuilstal en rond april mogen ze weer 24/7 het land op. Zou ik het dan lang genoeg voeren om resultaat te zien?
Vorige eigenaar dacht dat hij het had maar was er niet zeker van.

Ik denk dat dit prima is. Die van mij staan er ook ongeveer 5 maanden op en zie al grote verschillen, vooral dus bij mijn pony met zomereczeem. Ze staat in het bos en het hoefde maar even wat warmer te zijn in het najaar/voorjaar en het gedonder begon alweer.

@Marjo89: gek genoeg ben ik daar helemaal niet bang voor. Die van mij is zoveel rustiger dan anders en voor de verandering groeit nu ook alles aan (manen/staart)
Had je sweet itch hoody altijd al?

@Cemlys: waarom ben jij ermee begonnen?

Ik ben al 9 jaar aan uitvissen wat het beste werkt, elk jaar wel iets anders, van hele goedkope tot enorme dure middelen.
maar alles altijd met eczeem deken, omdat ze gewoon niet zonder kan, ik heb inmiddels 4 boett dekens, en sinds vorig jaar zomer een sweet inch hoody gekocht. Omdat dat het eerst jaar is waar ze 80% jeuk vrij was.
En dit was niet met de metazoa brokjes, die kocht ik pas later. Maar dit was zonder gras. Daar bestond mijn dieet uit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:34

Om verschillende redenen Jemawi, mijn merrie (de 6jarige) hoeft niet veel energie binnen te krijgen, en is wel gevoelig aan snel dik worden. Ik heb ze graag op zo goed als onbeperkt ruwvoer, ivm gezondheid. Dan kun je wel wat bijvoeren van gewone brok, maar dan geef je zo n kleine hoeveelheid dat ze nooit voldoende mineralen en vitamines in dat kleine handje brok kunnen hebben. dus eigelijk te weinig van wat ze nodig hebben en teveel van wat ze niet nodig hebben. ze werkt op dit moment ook niet en is ook niet drachtig. Ik vind de vachtconditie op dit moment ook niet goed genoeg.
Daarbij is het fijn dat ik alles gelijk kan voeren, nu heb ik alles op hetzelfde voer en ik wil even bekijken of dat voldoende is. Daarbij is dit een stuk voordeliger voeren ook.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:02

Voerden jullie in het begin allemaal de dubbele dosis of gewoon de enkele? Ik geloof dat de meningen daar nogal verdeeld over zijn...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:08

Ik gewoon de enkele!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:15

Gewoon enkele

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:17

Ik ben gestart met een dubbele (1 week) op aanraden van Metazoa, omdat zonder te overdrijven mijn (andere) pony meer dood dan levend was. Hoefbevangen en vreselijke diarree, lag alleen maar plat.
Was zelfs zo radeloos dat ik hem bijna had opgegeven.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:14

Bij mijn pony kijk ik het even aan hoe het gaat met de jeuk maar ik verwacht niet dat ie heel de zomer zonder deken kan. Ik houd de deken paraat. Ik hoop het wel maar ik ga er niet vanuit.

Ik ben nu ongeveer 2 maanden aan het voeren en het bevalt echt wel goed. Hij heeft echt een hele mooie glans. Hij heeft geen winterdeken. Hij heeft een tijdje gehad dat ie het niet echt lekker vond maar nu eet ie netjes alles op. Hij krijgt er hooi en een klein beetje kuil bij en hij heeft genoeg energie.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:15

Ik ook gewone dosis.
Er zit bv selenium in. Als je paard daaraan niks mankeerd en je voert er teveel van. Is dat verre van gezond.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:02

Oké, bedankt. Ik ben gisteren begonnen met voeren. Heb inderdaad gewoon de enkele portie genomen, hij is namelijk niet meer dood dan levend en hij is even vrolijk als normaal, dus ik denk dat enkele dosis meer dan zat is. Mijn paardje vond het erg lekker trouwens! Hij stond helemaal te genieten tijdens eten :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:59

ik kreeg ook als advies twee weken dubbele dosis geven, vanaf vanavond gaan we over naar de reguliere dosis mede gelet op de hoeveelheid selenium. paard is wel vrolijk en fit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:11

Aan gezien ze gevoelig is voor voervandering en een lange tijd heel veel water bij de mest heeft gehad durfde ik niet zo over te stappen.
Eerst heeft ze een speciale kuur gehad waardoor dit nu over is.
Hierbij mocht ze als geen krachtvoer, alleen het mengsel en lucerne.

De kuur moest ik langzaam afbouwen en toen deze bij afgebouwd was ben ik begonnen met langzaam aan de Metazoa erbij te geven.
Ze krijgt nu ondertussen 1 beker per dag.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 22:56

Had die dubbele dosis niet te maken met wat je paard daarvoor krijgt?
Die van.mij kreeg maar een handje biks per dag toen ging ik over op metazoa en moest ik gewoon een enkele dosis geven.. Maar als paarden erg veel biks krijgen en dan overgaan op metazoa, moet je volgens mij een dubbele geven.. Heeft het daar niet mee te maken?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:00

Nou ben een poging aan het wagen of mijn pony de metazoa eet, nadat ze al wat ander gezond voer voor haar niet eet. brokjes waren interressant, lucerne absoluut niet en dat andere was allemaal ook niet meer interessant toen er hooi was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:50

ivy_power89 schreef:
Wel 2 bekers per dag ;)

Er zit echt een verschil met hoe we begonnen en hoe ze nu is. Buiten het toevoegen van de luzerne brokjes is er niets veranderd aan rantsoen en training

Twee van die bekers die bij metazoa horen zijn 500gram per dag, dat is dus voor 1000 kg paard.
Die van mij krijgt een halve beker 2x per dag.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:37

Zoo hihi. Wat voor enorm paard heb jij ??

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:08

De metazoa brok was vandaag volledig op :D . De lucerne niet helemaal, ben al blij dat ze nu gelukkig wat gezonders eet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:36

Hier word de SFB super gegeten.
Bak gaat zonder morren leeg.

Ze glimt als een spiegeltje ondanks ze nu flink in de verharing zit

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:13

Hier nu een weekje bezig met de combi van SFB en de luzernebrok. Losse luzerne nog niet erbij gegeven paard staat nu nauwelijks in het werk en is nu mooi bol, dus even goed zo. Hij eet het supergoed gelukkig. Mest is wel veel mooier geworden, helaas nog wel water bij de mest. Maar of dit de reactie is op de brok of het feit dat zijn rug vanaf zijn schoft tot aan zijn staart vast staat weet ik niet. Morgen komt gelukkig de osteopaat. Moet wel zeggen dat hij blinkt als een spiegel, doet gewoon pijn aan je ogen :-) en hij voelt zich goed fit.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:22

Chesss schreef:
Hier nu een weekje bezig met de combi van SFB en de luzernebrok. Losse luzerne nog niet erbij gegeven paard staat nu nauwelijks in het werk en is nu mooi bol, dus even goed zo. Hij eet het supergoed gelukkig. Mest is wel veel mooier geworden, helaas nog wel water bij de mest. Maar of dit de reactie is op de brok of het feit dat zijn rug vanaf zijn schoft tot aan zijn staart vast staat weet ik niet. Morgen komt gelukkig de osteopaat. Moet wel zeggen dat hij blinkt als een spiegel, doet gewoon pijn aan je ogen :-) en hij voelt zich goed fit.

Leuk om te horen zeg! het kan zijn dat zijn mest over 2 weken beter is, meestal duurt dat wel even.. Ik hoop dat je paardje losser word na de osteo! Bij die van mij heeft het geholpen (de osteo is 6 weken geleden geweest) hij heeft weer goede ruime gangen.. Ik moet wel blijven oefenen met buigen dat vind hij nog moeilijk..

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:31

Ik geef het onze oude pony ook, was mager toen we haar kochten, wij hebben haar er wel grasmix bij gegeven. Ze is nu mooi rond, dus gaan we iets minder geven, maar ben blij dat ik via via dit voer heb leren kennen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:41

jesito schreef:
ivy_power89 schreef:
Wel 2 bekers per dag ;)

Er zit echt een verschil met hoe we begonnen en hoe ze nu is. Buiten het toevoegen van de luzerne brokjes is er niets veranderd aan rantsoen en training

Twee van die bekers die bij metazoa horen zijn 500gram per dag, dat is dus voor 1000 kg paard.
Die van mij krijgt een halve beker 2x per dag.

dat is vreemd want ik heb het hier over de luzerne brok en daar moet je behoorlijk wat van geven volgens de verpakking.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:37

Ik ben nog steeds tevreden... Wat mij echter wel opvalt is dat mijn beide paarden (en die van mijn stalgenoot) direct gaan drinken als de brokjes op zijn. Is het jullie weleens opgevallen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:41

An_J schreef:
Ik ben nog steeds tevreden... Wat mij echter wel opvalt is dat mijn beide paarden (en die van mijn stalgenoot) direct gaan drinken als de brokjes op zijn. Is het jullie weleens opgevallen?

klopt doet die vanmij ook idd. ik moet ook veel van de luzernebrok geven 1500 gr maar heb de dosis gehalveerd en geef daarnaast nog 5 handjes luzerne. hij werd namelij echt wel te dik :-) en dat voor een reus die altijd mager en schonkig is geweet is een hele ontwikkeling!

osteo is gisteren geweest. vond hem ondanks dat ie zich helemaal vast had gezet onder het zadel wel dat hij zachtere spieren had gekregen en dat hij ook bijdehanter en brutaler is geworden. ik had dit zelf ook al opgemerkt. Merken jullie ook dat je oaard verandert in karakter?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:10

Mijn verzorgpony staat er nu ook op en krijgt daarnaast die geperste luzerne uit zo'n baaltje. Alleen eet hij de luzerne niet :+ . Hij is heel lang bezig om de brokjes ertussen uit te manoeuvreren maar eet het niet. Is dit dat een teken dat hij er geen behoefte aan heeft of dat ie het gewoon niet lekker vind.
Ik lees hier namelijk juist dat ze de metazoa zelf niet willen eten. De brokjes dan, maar daar Issi dol op.