[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:49

nieuwe recente fotos van beau, nu weer een maandje in training! :D
Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:23

Die ziet er goed uit/jullie zien er goed uit ;)

Ziet uit als een goede conditie, maar ook mooie foto's en wat heb jij een nette houding zeg! Beetje offtopic maar moest het echt noemen, wow :~
Edit: jij hebt sowieso prachtige paardjes zeg, ff je profiel gespiekt... Ben lichtelijk jaloers :D

linnnh

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:24

Ik vind het hier juist wel meevallen haha! ik heb je topic gezien, daar vind ik je in draf netter zitten dan in de galop! daar sta je een beetje lijkt het! Maar ontopic; hij ziet er perfect uit hoor!!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:27

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:32

Hmm, daar zie ik een perfect paard in precies goed zeker niet te dik en echt niet te dun. Maarja zoveel verstand heb ik er ook niet in :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:33

daar hoeft zo vanaf de foto's echt niets af :n zou mischien zelfs wat bij mogen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:44

Vanaf die fotos is het slecht te beoordelen maar iig niet iets dr bij. Dr schouder en kont líjken vrij gevuld, dus ik zou denk ik voor een 3,5 gaan, maar deze fotos zijn niet goed te beoordelen. (zowieso is dat lastig met zadel er op)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:57

Dezelfde dag, helaas is die net wat schuin.
Afbeelding

ik vind haar buik net wat te vol eigenlijk, haar kont en nek vind ik wel goed. Zouden wat meer spieren op mogen, maar ze heeft zeker geen volle schouder.

edit: nu ik beter kijk lijkt haar schouder wel wat vol ja haha

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:25

buik moet je niet naar kijken. Schouder en kont vind ik net ff wat te vol, niet veel maar zou ietsje af mogen. En je ziet de ribben iig niet. Hoe makkelijk voel je de ribben? voel je die als je met de vlakke hand er overheen glijd?
Ik denk dat ik het bij een 3,5 hou.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:29

Nieuwe foto's van Peeps(haflinger die eerder hier al voorbij kwam).
Ze staat weer in training en zijn het krachtvoer aan het verminderen langzaam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vind haar zelf al wat eer ontwikkelen in positieve zin en wat slanker ogen.
ben benieuwd naar jullie mening. Ribben voel je gewoon gemakkelijk iig. Enkelt nu bezig met spiertjes opbouwen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:38

Wat zou zijn vetscore zijn, hij heeft wel op 't land gestaan en word volgende maand twee jaar. :o
Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:40

Denk wel een 4 of 4.5.
Buik moet je niet naar kijken heb ik geleerd uit deze topics maar vind hem verder overal eigenlijk te veel vet hebben/te rond. Zoals nek,billen,schouders. Wat krijgt hij aan voer?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:41

Marlis schreef:
Denk wel een 4 of 4.5.
Buik moet je niet naar kijken heb ik geleerd uit deze topics maar vind hem verder overal eigenlijk te veel vet hebben/te rond. Zoals nek,billen,schouders. Wat krijgt hij aan voer?

Hij stond daar met kuil én gras dus hij is inderdaad dik haha :P
Maar het is nu teruggevoerd naar 3-4 plakken hooi per dag, en verder niks eigenlijk
Vandeweek gaan we wel kruidenmix halen zonder toegevoegde suikers en dergelijke.
En nu gaat hij gelukkig ook bewegen hoewel ik nog niet heel veel daaraan kan doen met zijn leeftijd

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:45

Heb ook foto's van mijn jaarlinger(30 maart een jaar)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vind haar zelf wel goed qua gewicht. Ze krijgt en flinke berg kuil elke dag en staat op een kaal land.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:47

Zo die van jou is ook zeker een flink beestje voor haar leeftijd!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:47

Qua uiterlijk bedoel ik dat niet qua dikte.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:15

Ja ze is echt onwijs groot voor haar leeftijd :)
+/- 1.40(meetlint). Degene ernaast is 1.65.
Eigenfok dus weet wel zeker dat ze niet ouder is :p van de merrie die hier boven staat.

Hoe vind je ze qua omvang? Score?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:17

ik gok een 3-3,5

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:02

die fjord geef ik een 4 mischien zelfs een 4.5. Schouder, billen, hals mag overal wel wat af. Wel een leuk koppie zit erop:) de vos geef ik een 3.5heeft een wat volle schouder. Peeps en kyra zijn ook van mij. Maar toch beooordeel ik ze. Peeps geef ik een 3.5 a 4. Schouder is te vol. Of der billen te vol zijn daar twijfel ik over. Kyra een 3 die vind ik prima zo

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:21

fjord, een 4,5, duidelijk te vet, afhankelijk van hoe de ribben te voelen zijn kan het ook een 5 zijn.
Peeps, 3,5-4 (slecht beoordelen met winter vacht en zonder te voelen)
en sorry dames, maar zeker voor een jaarling (en dus niet in training en relatief onbespierd) heb ik de neiging om kyra ook een (ruime) 3,5 te geven. zowel de kont als de schouder vind ik te rond, zeker voor een jaarling (weinig bespiering, en schraal is gezonder voor jonge dieren dan gevuld) Ook bij kyra trouwens wat lastig beoordelen door de dikke winter vacht.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 05:55

klopt, is lastig met vacht. Vooral kyra heeft een mega vacht. Ribben zijn bij beide makkelijk te voelen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 07:50

Gamble heeft inderdaad ook een vrij dikke vacht , ik kan de ribben wel voelen.
MAar gelukkig is hij nu al rustig aan bezig met afvallen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:49

@ safiera, op die ene foto is de shet écht moddervet, een goeie 5 wordt dat wel. op de laatste foto ziet het er al beter uit, nog vol genoeg maar in ieder geval niet zo pafferig meer.

@ bitje, haflinger ziet er keurig uit, niet echt sportconditie maar voor een haflinger niks mis mee. een dikke 3 krijgt ze wel.

@ lynn, paard is vol genoeg inderdaad, de buik is daarin niet relevant. achterhand heeft twee vetkussentjes aan de staartwortel en de schouder is ook rijkelijk gevuld. helemaal als je de hals erbij bekijkt, die niet vet is, dan vind ik het lijf toch wel aardig massief aandoen. ik geef het een 3 tot 3,5. rijke recreatieconditie.

@ marlis, peeps... wat een geweldige naam is het toch en ze lijkt zó op onze Mone! helaas óók qua vetheid, peeps is mijns inziens nog wel echt te fors. met een gevuld buikje is niks mis, maar de hals is ook behoorlijk flink evenals de schouder. appelkont vind ik lastig bij haflinger, die horen ze nl gewoon te hebben, ik heb magere haflingers gezien die nog steeds hun appelkontje hadden dus tjaa... even voelen is het beste dan.

@ Amy, voor een tweejarige is hij écht veel te dik! als het een volwassen paard zou zijn gaf ik hem ook een 3 á 4, zeker wel, maar omdat hij nog zo jong is en dus best nog wel garnalig en slungelig mag zijn, vind ik dit wel een 4,5 á 5. goed dat je 'm op dieet hebt nu, dan kan er nog wat af voor het gras echt doorgroeit. natuurlijk vertekent de wintervacht ook wel maar als ik dan kijk naar de tweejarige die we hier hebben... oeps.
qua beweging zou het natuurlijk met mooiste zijn als hij op een groot land loopt met vriendjes om flink te kunnen rennen en worstelen.

@ marlis, de jaarling vind ik echt wel te fors aandoen, maar ook hier wintervacht... lastig. desondanks zou een éénjarige wat mij betreft wel een stuk schraler mogen. ik heb zelf een Welsh A, ook vrij forse pony's van type. op pagina 4 of 5 van dit topic staat een foto van hem als éénjarige, dat is nogal een contrast haha!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:42

Toch krijgt kyr enkelt ruwvoer en heeft ze een groot land tot haar beschikking met 2 vriendjes.
Af en toe wat veulenbrokjes maar niet elke dag en niet veel. Op t land staat helemaal niets gezien ze er swinters oplopen ook. En ze wandelt regelmatig, verder kunnen we natuurlijk niets doen qua beweging en te veel voer is het ook niet.(Vind ik) :p

Haha dankje. Peeps is idd nog te fors/dik maar naar mijn inziens wel al in korte tijd wat meer aan het ontwikkelen(positief). Nu ze weer in training staat en krachtvoer aan het verminderen zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:21

misschien is het ruwvoer van een wat rijke kwaliteit? ik vind haar niet moddervet maar zo het voorjaar ingaand zou het best ietsje minder mogen, als je nagaat dat ze in het grasseizoen altijd nog wel wat aankomen. overigens zie je bij zulke jonge dieren vaak een heel wisselende conditie. als ze een groeispurtje hebben zijn ze een stuk dunner, en dat gaat dan op en neer. ik werd er nog weleens zenuwachtig van, werden ze ineens dunner zonder dat er in voer iets veranderde, dus ga je wat voer erbij doen, en een maand later moet er weer wat af. AAHH!!

overigens is het voor een paard helemaal niet erg, en zelfs natuurlijk, om te jojo-en met gewicht.