Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:13

Bekijk het anders:
een mager paard heeft sneller kans op tekorten, dan een paard met een gezond gewicht.

een te dik paard heeft een veel grotere kans om insulineresistentie te ontwikkelen dan een paard met een gezond gewicht. Het zijn niet de paarden die wat schraal staan, die hoefbevangen raken.

Ik kijk gewoon wat het minst riskant is. En wat snel dragend is, verschilt ook per paard, heb prachtige merries gezien die niet dragend te krijgen waren, en andere merries die het wel werden, zwaar verwaarloosd, en nog dragend ook....... onze paarden zijn zo doorgefokt wat dat betreft, dat dat in de natuur wel een redelijke graadmeter is, maar nu twijfel ik daar wat aan.

@ capopjekop: juist, mijn gedachte ook. Denk dat je de paarden zelf weinig plezier doet met overgewicht.

Over gewicht, maar niet over paarden: wij hebben eens een hond te logeren gehad, met zwaar overgewicht. Op dieet gezet, en verder hetzelfde leventje als onze eigen honden gegeven. Het duurde niet lang, tot de hond af begon te vallen, en met dat zijn gewicht afnam, nam zijn energie toe. Toen hij bij ons kwam, was het een dikke, sikkeneurige luiwammes. Na een paar weken was het een vrolijke, energieke, speelse hond. Hij was zóveel blijer, zoveel meer energie, zoveel fijner ook in de omgang....... en dan heb je het nog niet eens over ziektes........

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:16

capopjekop ik vind dat we hier een beetje naar het extreme toe gaan.

De ene vind dik mooi, de ander vind uitstekende heupen mooi. Maar ook de minder "dunne" paarden en de minder "dikke" paarden worden omschreven.

Ik ben gewoon nieuwsgierig naar "hoelang" een perfect paard dan qua levensduur meegaat, hoelang een iets minder dik paard meegaat en hoelang een ietsjes gevulder paard meegaat.

De tussenlagen.. Niet de extremisten.

Dat is al vrij logisch, waar meer kans op zit qua sterfte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:18

Heel herkenbaar Yamcha :j Grietje was altijd een liever lui dan moe shetlander. Tot ze dus flink afviel. Als ik nu ga wandelen heb ik een dribbelend gevalletje naast me lopen die continu wil draven. Momenteel is haar conditie wel slecht, omdat ik zelf met een blessure 4 maand niet met ze gewerkt heb, maar het is echt dag en nacht verschil met hoe ze toen was en hoe ze nu is. Ze is veel werklustiger geworden.

@ S_en_Z ik denk dat daar moeilijk wat over te zeggen valt. Paardje van de buren was veel te dun, ze kreeg haar voer niet goed weg. Beestje was bijna 40. Je ziet ook paarden die te dik zijn waar niks mee gebeurd, terwijl andere wel ziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:24

S_en_Z: Dat zou ik echt niet weten.
Denk (maar dat is een speculatie van mij) dat ieder paard wel zijn of haar ideale gewicht heeft wat dat betreft. Sommige paarden blijven altijd wat schraal, terwijl andere paarden altijd wat gevulder zijn.

capopjekop: bizar, die verschillen dan, hè?
De baasjes van die hond waren geshockeerd, zij dachten altijd dat ze een aartsluie hond hadden, en de man vooral had graag lange wandelingen met de hond willen maken, maar zich er al bij neergelegd dat het daar niet de hond voor was....... nu moest hij er zelfs mee gaan sporten :') Het overgewicht had de hond erg in de weg gezeten, en hem blijkbaar veel energie ook gekost.......
toegegeven, de eerste dagen deed de hond niks dan slapen, als we thuiskwamen, eten en slapen. Maar dat veranderde.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:25

Oke, maar wat vinden jullie van deze dan?

Mijn zadelmaakster vond hem hier te dun op de ribben:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3M3AGLA7.jpg

Terwijl ik hem altijd best wel "dik" vond ogen. (paard is overigens niet rondgeribt volgens zadelmaakster maar was verder altijd wel overal al heel breed)

imo was hij wel afgetraind. Al zijn ribben waren voelbaar.. op het oog viel het niet op maar op foto's viel me wel op dat je altijd wel rib zag bij hem. (sorry, foto was overbelicht door camera en felle zon)

hals:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8NFKCFD.jpg
Hij had wel een volle hals, maar je zag bij hem nooit strepen van dik-zijn als hij met zijn hals in beweging was en/of draaide.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:27

Ik vind hem prima, denk dat hij idd wel breed is, maar ziet er uit als een gezond paard (maar je moet idd voelen wil je het zeker weten).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:27

Ik stel er een nieuwe vraag bij. Ik kreeg van de week de vraag of mijn pony ook zo fris was door de kou. Nee dus, en zo lang ik paarden heb heb ik het ook nog nooit meegemaakt. Alleen bij onze tinker een aantal winters waarvan 2 op de foto. Hij was toen voor zijn doen onnatuurlijk druk en onrustig. Op beide foto s is hij door meerdere dierenartsen flink te dun bevonden. Zij hanteerden het maximaal 10 punten systeem waarbij 5 ideaal is. De bovenste foto was met een krappe 3 als score en mnstens 100 kilo te licht 2,5 jaar geleden, hij woog rond de 530 kilo. De onderste foto is van vorige winter. Hij is gewogen in Emmeloord en zat op net 500 kilo en bijna 150 kilo te licht met een score van 2,5. Terwijl als je de ribbencriteria hanteerd die sommigen gebruiken zou het een paard zijn dat te dik is of mooi op gewicht.

Nu ben ik benieuwd hoe dat hier zit met de dunne en dikkere paarden. Zit daar verschil in bij lagere temperaturen of juist niet? Ik heb zelf het idee dat dunnere of te dunne paarden zichzelf moeilijker op temperatuur kunnen houden en daardoor onrustiger, drukker worden. Maar ik weet niet of dit klopt.

S en z ik vind hem ook te weinig gevuld, ruggengraat zal daar goed voelbaar zijn en zijn flanken ogen redelijk hol.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:31

Yamcha schreef:
Ik vind hem prima, denk dat hij idd wel breed is, maar ziet er uit als een gezond paard (maar je moet idd voelen wil je het zeker weten).

Ja en t stomme is dat hij daar op stal dus op 3kg (enorme zoete) voederbrok stond (kwam ik later achter, ik was toen nog jong) Daarbij kreeg hij van mij nog 1,5 kg pavo muesli 's avonds.

Ze voerden daar koeiekuil dus ik kocht zelf balen hooi in.. maar veel waren toch van eerste snede.

Paard liep 5x in de week een uur tot 1,5 uur en 1 dag paddock. Vrat zichzelf helemaal vol aan stro.

En toch ribben voelbaar... is toch bizar..?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:34

karuna schreef:
S en z ik vind hem ook te weinig gevuld, ruggengraat zal daar goed voelbaar zijn en zijn flanken ogen redelijk hol.

Dus niet. Ruggengraat lag diep, bespiering lag hoog.. heeeerlijk paard om zonder zadel op te rijden.. (tot je op zn schoft zat :') )

Flanken waren juist helemaal niet hol, hij had veeeeel rondere flanken en billen dan mijn huidige merrie. Haar ruggengraat ligt veel hoger terwijl je bij haar de ribben niet ziet.. Zij oogt juist weer dikker dan dat ze eigenlijk is.

onder achteraanzicht

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YVO64TTR.jpg

zij-achter aanzicht
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JLXGF77.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:36

Wees dankbaar, die (Gentle bedoel ik) valt dan onder de categorie: kan zich ongans vreten aan alles wat ie maar wil, en blijft slank :D Bij Zya zul je het veel meer in de gaten moeten houden, mede omdat ze sneller dik zal ogen.

Is wel uniek hoor. Wel makkelijk.

Karuna: mijne is wel fris, maar dat is ze altijd (75% volbloed) die is gewoon nuts. Maar nu niet meer dan anders vind ik :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:39

Op de 2 e foto zie ik toch holle flanken :o ze horen niet vlak te lopen maar ook niet duidelijk hol te liggen. Ongeacht de bouw van een paard. En tjsa die schoft zal altijd puntig blijven ook al zou hij overgewicht hebben. Ik zou hem zelf hier meer hooi en veel minder brok geven, dan worden zijn buik en flanken wat voller zonder vet te kweken. Zou hij van mij zijn zou ik hem een kilo of 50 laten aankomen.

Connor valt juist heel erg in bij te rijk hooi, hoe rijker hij gevoerd wordt hoe dunner hij wordt. De bovenste foto die ik heb neergezet was het resultaat van 2 weken kuil ipv hooi zonder dat we het wisten. Hij is in 2 weken tijd die ruim 100 kilo afgevallen. Kan best zijn als je paard armer ruwvoer krijgt en minder brok hij er ronder gaat uitzien.

Onze oude merrie zat ook veel bloed in en was soms hysterisch maar niet druk, en ook mijn wedstrijdpony vroeger 3/4 arabier maar niet fris en stuiterig in de winter, maar die was op alleen arm hooi al redelijk spekkig. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-02-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:42

Yamcha schreef:
Wees dankbaar, die (Gentle bedoel ik) valt dan onder de categorie: kan zich ongans vreten aan alles wat ie maar wil, en blijft slank :D Bij Zya zul je het veel meer in de gaten moeten houden, mede omdat ze sneller dik zal ogen.

Is wel uniek hoor. Wel makkelijk.

Karuna: mijne is wel fris, maar dat is ze altijd (75% volbloed) die is gewoon nuts. Maar nu niet meer dan anders vind ik :)

Nou dat ie alles opvrat werd je soms wel moe van.. zn stal was altijd smerig terwijl hij toch wel meer te kanen kreeg dan menig andere knol.

zadelmaakster zei dat merries sowieso al makkelijker aankomen dan ruintjes.

Zya is inmiddels al langzaamaan terug in voer gezet, stond op 3kg muesli. nu 2x 1 en 1x 3/4

Gaat uiteindelijk naar 3x 3/4e en van daaruit wss naar 2x 2/4e en 1x 1/2 en dan kijken hoe ze het doet.

Ik wou haar voller hebben zodat ze niet zou verzuren, en zo dat ze haar vet kan gebruiken om spier te kweken. Nu wordt ze voller dan dat ze spieren kweekt.

Dus nu kan ze mooi afvallen + spieren kweken en dan is het een kwestie van op gewicht houden.

Voor de sport denk ik zelf, dat je voor optrainen naar een bepaalde "moeilijkheidsgraad" je paard wel de kans moet geven om te ontwikkelen (daarmee bedoel ik niet vetgemest houden.. maar ook niet je vastpinnen aan een ideaalbeeld en dan verwachten dat ze heel gespierd worden/ogen)

Karuna, paard kreeg 6 plakken hooi per dag, 3kg biks en 1,5 kg muesli. Terwijl hij merendeels op stal stond (zonder stress overigens, paard was altijd heel relaxed) en deed eigenlijk geen ruk (ja beetje Z oefeningen trainen een uurtje.. was 3 uur per dag uit stal..)

En nog at hij zich klem aan stro

(paard is er inmiddels niet meer.(vosje) Was op die foto's dat ik je liet zien 16.)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:52

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:55

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:07

WildWings schreef:
Ik vind het ook écht een prachtig paard hoor (de tuiger), dat mag zeker gezegd worden :)
Maar ik vind het om eerlijk te zijn best erg dat dit niet als 'mager' wordt bestempeld.. want dat is hij naar mijn inziens wel. Hoofdvraag is echter of dat erg is in deze situatie- zoals beschreven, jonkie de hoogte in geschoten, uberhaupt nog een jong ding en wordt zo te lezen rustig aan getrained (met 4 ingereden etc). Dan is het logisch dat er nog niet veel spek en spier op zit- maar dit betekent níet dat dit paard op dit moment een schoolvoorbeeld is van een paard wat er 100% 'goed' uitziet op zijn lichaamsgewicht. (Edit: in het oudere topic lijkt hij ook nog wel iets minder ingevallen te zijn voor mijn idee, daar vind ik hem er wel ok uitzien)

Ik vind hem ook te rank om als hét voorbeeld te stellen, maar ik bedoelde dat ik het een mooi voorbeeld vind dat iedereen duidelijk een heel wat dikkere standaard hanteert omdat iedereen hier zo over viel, waar het eigenlijk wel meevalt gezien dat het nog in de groei is enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:11

Mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:12

Als ik dit zo zie, dan is mijn oudje net iets over het goede heen..dus redelijk...maar ik vind hem te mager...

Dacht altijd dat je ribben niet mocht zien, maar wel moet kunnen voelen, dus dat er net een klein laagje over heen zat waardoor je ze niet ziet...

Gelukkig is mijn oudje niet echt te mager....maar een beetje extra vet mag toch wel in de winter vind ik, 1 hele koude dag en nacht en ze ontvetten snel.

Capopjecop, ik vind je 2e foto ook mooier, maar in draf wordt de buik uitgerekt en lijken ze weer smaller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:14

Dat zei ik toch al, oudjes mogen wel wat reserve hebben, die vallen erg snel af.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:43

Niet alles gelezen...maar ik ben wel wat gerust gesteld dat het met hem nog niet zo erg is gesteld.

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:47

Koh staat 24/7 buiten. Hij eet de hele dag en dat zie je ook wel een beetje aan zijn buikje.
Maar hij is 20 staat met pension. Dus wij laten hem lekker genieten van zijn oude dag!
Toen hij nog fanatiek gereden werd was hij mooi op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:53

russel schreef:
Niet alles gelezen...maar ik ben wel wat gerust gesteld dat het met hem nog niet zo erg is gesteld.

Gelukkig :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:58

S_en_Z schreef:

Dat zou apart zijn aangezien castraten, bij andere diersoorten, over het algemeen meer aanleg hebben dik te worden dan hun ongeholpen soortgenoten.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:21

Mijn fjord is ook te dik, dat weet ik maar al te goed. Dat is ze ook al jaren, en het overgewicht lijkt gewoon chronisch.
Er wordt heel makkelijk gezegd dat er wat aan gedaan moet worden, zowel op stal als in topics die ik plaats.
Alleen geloven mensen ook heel moeilijk dat mijn fjord haast niet minder kán eten. Ze staat de halve dag in de wei,
en krijgt per dag 2 handjes brokken voor het 'idee', en een normale hoeveelheid hooi.

Zelfs nu ze bijna 31 is, valt ze niet in/af. Ik snap dat overgewicht niet goed is, zowel voor een mens als voor
een dier. Jaren lang heb ik me dan ook zorgen gemaakt over het gewicht van Trix, maar als het écht zo slecht
zou zijn, was ze niet zo fit en vrolijk naar de 30 toe gewandeld. Het is dus erg makkelijk om iemand aan te spreken
op een te dik paard, maar het is zo jammer dat er niet wordt gevraagd naar het verdere verhaal. In ons geval
is er dus van alles geprobeerd, van dieet tot intensievere beweging tot eindeloos DA-advies, maar de kilo's
wilden er gewoon niet af.

En nu is het goed geweest, ik ben gestopt met proberen. Mijn merrie mag van haar oude dag genieten, en ik
heb me er bij neergelegd dat ze dan maar wat reserves heeft voor zwaardere tijden :).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:28

Leuk topic dit! Ik heb ook vaak dat ik vind dat een paard goed op gewicht zit terwijl anderen vinden dat hij te mager is. Ik denk dat veel mensen mager ook verwisselen met onbespierd. Een paard kan opgevuld worden door vet, maar ook door spieren. Een weidepaard/grasmaaier zal er sneller mager uitzien dan een sportpaard.

Even gezocht of ik er iets leuks bij kon gooien van mijn eigen paard. Drie jaar terug gekocht, toen wat mager maar door de stres van de verhuizing werd hij echt eng mager. Heel hoekig, ribben zien, ruggegraat lag er bovenop. Stomme is, dat dit door de wintervacht bijna niet te zien was:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBVQGGML.jpg (maart 2008)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYKFMTZ8.jpg (mei 2008)

Toen mochten ze op de wei en je raad het al :P toen werd meneer te dik!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LG8GNCMD.jpg (juli 2008)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAXSBTNO.jpg (augustus 2008, hier is goed te zien hoe buikig hij is. Die kwabbels aan zijn schouders zijn ook géén spieren)

En zo is hij een hele tijd gebleven. Niet moddervet, maar voor mijn idee gewoon veel te buikig.
Deze zomer vond iedereen hem heeeel erg mager, maar ik vond het nog best meevallen. Op deze foto vond ik hem eigenlijk wel goed qua gewicht, mocht iets meer vet maar niet gek veel. Anderen vonden hem echt mager hier. Later viel hij trouwens nog meer af en toen was ik het wel met ze eens.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZCYHG6I6.jpg

En nu is hij zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6Y886GF.jpg totaal onbespierd doordat hij een half jaar stil gestaan heeft, maar ik vind hem nu wel goed op gewicht. Kontje is ielig en spieren bij zijn schouders is hij kwijt. Hij lijkt wel wéér wat buikig, maar zijn ribben kun je goed genoeg voelen.

Ben benieuwd wat jullie vinden van het gewicht van mijn paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:52

fransje23 schreef:
S_en_Z schreef:

Dat zou apart zijn aangezien castraten, bij andere diersoorten, over het algemeen meer aanleg hebben dik te worden dan hun ongeholpen soortgenoten.

Ik vergelijk het toch ook niet met een hengst? Een hengst verbrand veel meer vanwege hormonen.

Ik weet het ook niet zeker, is me ook maar verteld door een zadelmaakster/fysio/fokker ;)

Zelf ben ik geen bioloog, maar vrouwen komen ook makkelijker aan dan mannen dus heel onlogisch klonk het mij niet.