Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:34

Ik heb het topic doorgelezen en ben nu wel heel nieuwsgierig naar HH. Waar hebben jullie die proefverpakkingen besteld?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:34

Hoe zit het met ruwvoer in de winter? Dat moet zn hoofdrantsoen zijn. Verder denk ik dat je aardig uit de voeten zult kunnen met de Weidebrok, de basisbrok of basisbrok plus. De uiteindelijke keuze is aan jou, jij kent je paard het best.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:35

MJ_ schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en ben nu wel heel nieuwsgierig naar HH. Waar hebben jullie die proefverpakkingen besteld?

voergezond heeft verpakkingen van 8 kilo om het voer te proberen. Kun je bij hen online bestellen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:36

Equi_libre schreef:
MJ_ schreef:

voergezond heeft verpakkingen van 8 kilo om het voer te proberen. Kun je bij hen online bestellen.

Oke!
Jij hebt die niet begrijp ik? Want dat is voor mij redelijk in de buurt..

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:38

Ik heb ze niet op voorraad nee. Ik kan wel het wel bestellen, maar dat zou dan pas volgende maand weer zijn want ik heb net een bestelling gedaan :o . Wat zou je willen proberen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:39

Equi_libre schreef:
Wat betreft de jeuk: ja dat kan ook van hooi of gras komen. Bv. door gras of hooi van flink bemest land, of gras of hooi met een hoog fructaangehalte. Aan de andere kant is jeuk vaak een uiting van problemen met de stofwisseling en dit heeft zich in de loop van een hele periode opgebouwd, met als gevolg oa veel afvalstoffen die het paard nog bij zich draagt. Dat is dan natuurlijk niet binnen 2 weken opgelost. Wat je kan doen, is het paard ondersteunen in de afvoer van die afvalstoffen door een kuur Drainmix te geven (HH) of bv. Drainage compositum van Groene Os. Mijn da gaf aan dat de Drainmix van HH sterker lijkt te zijn dan de Drainage Compositum. Sterker is niet altijd beter; neem je paard in ogenschouw: reageert ie heftig op medicijnen bijvoorbeeld? Zou zo maar kunnen dat ie het dan beter doet op een wat minder sterk produkt. Ik ben echter geen arts en voor dit soort dingen raad ik toch aan het in overleg met een da te doen.

Ik heb mijn paard nu 2 maanden, bij de oude eigenaar stond hij 3 uur buiten (nu 7 a 8 uur, wel opgebouwd) en kreeg hij non-stop eiwitrijk kuil (zo vertelde de oude eigenaar). Hij was ook tonnetje rond, maar is nu al flink afgeslankt (vermoedelijk door de stress vd trailer en verhuizing).

De DA is gister geweest, welliswaar om te enten maar hij heeft ook naar mijn paard gekeken. Hij gaf aan dat we eerst van de krachtvoer af moeten om te kijken wat voor resultaat dit oplevert. Ik ben dus alvast voor de lange termijn aan het bekijken wat ik kan doen om het beter te krijgen voor mijn paard.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:39

Ja dat weet ik nog niet precies, basisbrok of basisbrok plus. Verschil is mij niet helemaal duidelijk.
Ik zou ook wel graag weten wie er achter voergezond zit.

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:42

verschil is mij ook niet compleet duidelijk.
ruwvoer(hooi en gras...is gras ruwvoer?ja toch?)is de hoofdvoorziening.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:45

gras is ook ruwvoer ja ;-).

Het verschil zit m in de toevoeging van wat ingrediënten die de stofwisseling extra ondersteunen.

MJ_ hoe bedoel je 'wie er achter Voergezond' zit?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:49

Equi_libre schreef:
gras is ook ruwvoer ja ;-).

Het verschil zit m in de toevoeging van wat ingrediënten die de stofwisseling extra ondersteunen.

MJ_ hoe bedoel je 'wie er achter Voergezond' zit?

Ik pb wel even verder!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:27

Citaat:
Ik zal eens kijken of er meer op de zak staat...
Kan me niet voorstellen dat er super veel melasse in zit bij dit merk. Daarnaast is het zetmeelgehalte in vergelijking met veel andere voeren zeer laag, dus kom je alles bij elkaar nog steeds laag uit.

Op Voervergelijk staat bij Spillers High fibre cubes 10% zetmeel en 4,5% suiker, totaal 14,5%.
Dus dat valt best mee.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:51

En een sober structuur voer? van Spillers, bijv de happyhoof ( zetm 4, suiker 5) of de cool fibre ( naam zegt het al, vezels..) of winergy equilibrium
Voordeel is dat een paard met structuur voer ook meer speeksel aanmaakt, dit komt de spijsvertering ten goede, en hij is langer bezig..
Afbeelding
zie website onderschrift meer info producten of kijk op voervergelijk.nl

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:56

Vind de happy4hoof wel heeeel duur.. ze geven ook aan, alleen geven wanneer het paard te kort komt van de vitamine.. anders is het niet nodig.. Daarom zou ik die ook niet kiezen, nu is het voor mij nog niet bekend of mn paard wat mist..

Volgende week ook eens het eten van HH bestellen, de proefverpakking :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:02

dijhsa schreef:
En een sober structuur voer? van Spillers, bijv de happyhoof ( zetm 4, suiker 5) of de cool fibre ( naam zegt het al, vezels..) of winergy equilibrium
Voordeel is dat een paard met structuur voer ook meer speeksel aanmaakt, dit komt de spijsvertering ten goede, en hij is langer bezig..
Afbeelding
zie website onderschrift meer info producten of kijk op voervergelijk.nl

Ook in de spillers zitten biksjes verwerkt die gemaakt zijn uit graansoorten. Ik merk met de HH dat mijn paard er ook langer over doet en meer speeksel aanmaakt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:13

Happyhoof is volgens voervergelijk ook niet melassevrij.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:21

Jotoma schreef:
Gimli: ok, duidelijk verhaal. Even voor mijn idee, hoeveel kg is bij jou een schep?

Wij voeren in de zomer ca. 400 gram en ik de winder het dubbele, dit naast hooi/ gras. Als je paard na 2 weken nog jeuk heeft kan je een drainage kuur geven, zodat t lichaam alle opgeslage stoffen kan kwijt raken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:29

Ik ga me even verder verdiepen in de drainage kuur! Ben benieuwd!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:14

Jotoma schreef:
Gimli: ok, duidelijk verhaal. Even voor mijn idee, hoeveel kg is bij jou een schep?

Pfoe goeie vraag, 'vroegah' werd mij altijd verteld dat 1 schep 1 kilo was (brokken dan hè, granen en muesli wegen minder) dus dat heb ik nog zo'n beetje als maat in m'n hoofd.
Hij krijgt dan, als bovenstaande klopt, nu 750 gram en straks in de winter 1,5 kilo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:40

Gimli_ schreef:
Jotoma schreef:

Pfoe goeie vraag, 'vroegah' werd mij altijd verteld dat 1 schep 1 kilo was (brokken dan hè, granen en muesli wegen minder) dus dat heb ik nog zo'n beetje als maat in m'n hoofd.
Hij krijgt dan, als bovenstaande klopt, nu 750 gram en straks in de winter 1,5 kilo.

Ik heb gemerkt dat de voergezond biks meer weegt als normale biks :D
1 klein handje is al 25 gram
Dus toch maar even wegen hoeveel je nu geeft denk ik :P

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:57

wat is jullie advies voor het volgende;

ik heb een paard, wat slecht tegen melasse kan, heel snel rennerig, kijkerig is.
ik ben op zoek naar een voeder, wat ik van de winter kan geven.
Wat ik ervan verwacht is het volgende:
* weinig energie (hectiek) brengen aan mijn paard
* veel buikvulling, dikmaker.
* zonder melasse
* eiwit, of suikers is zij niet extreem gevoelig voor.

wat voor voeder zou ik het beste kunnen geven?
dikmakend voer, heb ik eerder nog niet echt kunnen vinden voor haar...
en ben toch naar iets op zoek, om haar een aantal kilo's erbij te geven

eerder heb ik al gekeken naar bijv. spelt, en een soort structuurvoer, dat lijkt mij mogelijk wel iets..
hoop dat er iemand tips heeft.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:10

dat van Pavo kan je wel vergeen daar zit ook melasse in, al zeggen ze van niet.
ik voer Sublie zonder en bevalt me uitstekend voor mijn pony"s

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:50

Sinds gister krijgt mijn paard geen biks.. Zijn staart is vandaag bijna helemaal goed en heb t gister helemaal niet gewassen (teershampoo helpt vaak ff tegen de jeuk). Kan dit al zo snel effect hebben?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:21

pamelien schreef:
dat van Pavo kan je wel vergeen daar zit ook melasse in, al zeggen ze van niet.
ik voer Sublie zonder en bevalt me uitstekend voor mijn pony"s

Maar in de subli zonder zit 36 % zetmeel in := (per kilo)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:28

Heb een tijdje grasbrok gegeven , ging om het merk van Gorp zak kost rond de 8 euro voor 25 kg.

Zijn er nog meer die ook dat merk geven of gegeven hebben. De samenstelling is bijna niet terug te vinden.
Op de zak info:
Eiwit 16.5%
ruw vet 2,8%
Ruwe as 9,5%
Ruwe celstof 19,5%

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:52

jomaro schreef:
Heb een tijdje grasbrok gegeven , ging om het merk van Gorp zak kost rond de 8 euro voor 25 kg.

Zijn er nog meer die ook dat merk geven of gegeven hebben. De samenstelling is bijna niet terug te vinden.
Op de zak info:
Eiwit 16.5%
ruw vet 2,8%
Ruwe as 9,5%
Ruwe celstof 19,5%

Heb die ook gehad en geprobeerd om achter de samenstelling te komen calcium/fosfor verhouding, maar daar weer heel erg geheimzinnig over gedaan.

Hij krijg nu grasbrok van St. Hippolyt en als ik het goed begrepen heb vergelijkbaar met Agrobs. ;)